Plan: | Provinciaal Inpassingsplan N279 's-Hertogenbosch - Veghel |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | inpassingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.9930.ipN279-va01 |
Er hebben diverse studies plaatsgevonden naar de verschillende mogelijkheden om de verkeersproblemen op de N279 Noord op te lossen en de wijze waarop de capaciteitsvergroting het beste kan plaatsvinden. De resultaten van deze studie zijn vastgelegd in het milieueffectrapport Capaciteitsvergroting N279 's-Hertogenbosch-Veghel (november 2012). In het MER worden verschillende alternatieven onderzocht op hun effecten en vervolgens vergeleken. Op basis van deze resultaten is het voorkeursalternatief tot stand gekomen dat ten grondslag ligt aan dit inpassingsplan.
Dit MER was nodig omdat in het Besluit milieueffectrapportage (onderdeel C, categorie 1.5) is bepaald dat, gezien aard en omvang van de capaciteitsvergroting, de vaststelling van het provinciaal inpassingsplan een m.e.r.-plichtig besluit betreft. Concreet betekent dit dat het vaststellingsbesluit niet genomen kan worden voordat de m.e.r.-procedure is doorlopen en het MER is gepubliceerd.
Nader onderzoek
In het kader van het MER is al veel onderzoek gedaan naar gevolgen voor de omgeving. Daarbij is ook gekeken in hoeverre een alternatief aan wet- en regelgeving voldoet of met aanvullende maatregelen kan voldoen. Het onderzoek dat voor het MER wordt uitgevoerd is echter vooral bedoeld om alternatieven te kunnen vergelijken op hun effecten en te komen tot een voorkeursalternatief. Dat onderzoek is nog niet gericht op het bepalen van de aard en omvang van de te treffen maatregelen.Ten behoeve van het PIP is daartoe voor enkele aspecten nog nader onderzoek uitgevoerd.. Dit om aan te geven hoe de capaciteitsvergroting zal worden uitgevoerd in overeenstemming met geldende wet- en regelgeving en geldend beleid. Op de resultaten hiervan wordt nader ingegaan in de onderstaande paragrafen.