Plan: | Structuurvisie Noordwijkerhout |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | structuurvisie |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0576.SV200900001-0002 |
Het centrum van de kern Noordwijkerhout bestaat uit de straten Dorpsstraat Noord en Zuid, Zeestraat en Havenstraat/Marktplein en de direct daaromheen gelegen gebieden.
De witte kerk in het centrum van Noordwijkerhout.
Bron: Groenstructuurvisie Noordwijkerhout, Kuiper Compagnons.
De Witte Kerk aan de Dorpsringweg fungeert hier als middelpunt.
Met name op de assen bevindt zich het winkel- en voorzieningenaanbod.
Het centrum van Noordwijkerhout is via diverse aanrijdroutes bereikbaar per auto. Het is mogelijk om via de Dorpsstraat-Zuid het centrum in te rijden en via de Zeestraat en de Havenstraat weer uit te rijden. Er is hier sprake van eenrichtingsverkeer. In het centrum geldt een parkeerverbod. Wel kan in de parkeergarage in het noordwesten van het centrum geparkeerd worden. Deze garage heeft een capaciteit van 200 parkeerplaatsen die vooral wordt gebruikt door bezoekers van de supermarkten. Deze bezoekers hoeven voor het bezoeken van de supermarkt niet door het centrum en daarom hebben de supermarkten nauwelijks een relatie met het centrum.
De Havenstraat ten westen van het Marktplein doet dienst als aanloopstraat. Hier is een divers aanbod aan winkels en overige voorzieningen gehuisvest.
Qua bebouwing in het centrum kan worden gezegd dat op dit moment de beeldkwaliteit te wensen over laat. De kwaliteit van de meeste winkelpanden is matig7.
Centrumontwikkelingen als geheel
Belangrijk is dat het dorpse karakter van het centrum goed herkenbaar blijft, met de Witte Kerk als centraal punt.
In het algemeen is de ambitie gericht op het versterken van de economische positie van Noordwijkerhout-centrum. Meer specifiek betekent dit het optimaliseren van de lokale voorzieningenfunctie van het centrum. Het doel daarbij is het bieden van een in kwantitatief en kwalitatief opzicht zo compleet mogelijk pakket van winkels en aanverwante publiekgerichte voorzieningen, passend bij de omvang van Noordwijkerhout en bij de positie van Noordwijkerhout-centrum binnen de regionale structuur.
Winkelstructuur
In de economische visie wordt voorgesteld om de recreatieve winkelbranches zoveel mogelijk te concentreren in het assenkruis gevormd door de Dorpsstraat (zuid), de Zeestraat, Havenstraat, Dorpsringweg, Marktplein en de Dorpsstraat (noord). Het horeca-aanbod wordt zoveel mogelijk geclusterd rond de Witte Kerk. Dit plein sluit direct aan op het assenkruis en vormt de centrale plek in het centrum, waar loopstromen elkaar kruisen en waar 'verblijven' belangrijk is.
Assenkruis
Bij dit alles is van belang dat de Dorpsstraat-Noord en de Havenstraat ook bij het centrum betrokken blijven. Een combinatie van detailhandel, dienstverlening en horeca al dan niet met wonen op de verdieping past hier, aansluitend bij een gevarieerd dorps aanbod.
Parkeren
Er dienen voldoende parkeerplaatsen aanwezig te zijn, evenwichtig verspreid over de randen van het centrum. Ook dienen de parkeerplekken goed bereikbaar te zijn. Dit betekent dat zowel de ontsluiting voor het autoverkeer als de voetgangersverbinding tussen de parkeervoorziening en de winkelstraten optimaal moet zijn. In die zin kan overwogen worden om de bestaande verbindingssteegjes tussen de Dorpsstraat en het Landbouwplein c.q. de Coremolen te behouden en dergelijke routes ook op andere plekken in het centrum te realiseren. Het kan als meerwaarde gelden wanneer via een netwerk van paadjes het winkelgebied verbonden is met de achterliggende pleinen en parkeerlocaties. Een dergelijke oplossing sluit aan op het gewenste dorpse imago en bovendien kan hierdoor de sociale veiligheid en de belevingswaarde (potentiële ontmoetingsplekken) verbeteren.
Parkeerlocaties en looproutes
Groenstructuur
Het behouden/realiseren van een heldere groenstructuur is erg belangrijk bij de herontwikkeling van het centrum. Groen langs de randen van het centrum leidt tot een groene omkadering van het centrumgebied en het aanleggen/versterken van groen op de binnenpleintjes zorgt binnen het centrum mede voor een goede verblijfskwaliteit.
Voorgestelde groenstructuur
Bouwhoogtes en massa
Noordwijkerhout wordt ervaren als een echt dorp en iedereen wil dat dorpse karakter ook behouden. Het gevaar bestaat dat de herontwikkeling van het centrum leidt tot meer massa en vooral ook hogere bouwhoogtes. Daarmee kan de dorpse uitstraling verloren gaan.
In het centrum is daarom bekeken welke bouwhoogtes op welke locatie redelijkerwijs mogelijk zijn zonder het dorpse karakter te verstoren. Uitgegaan wordt van een bouwhoogte van 3 bouwlagen (= 10 meter) op het binnenterrein van het Landbouwplein en Coremolen. Een hoogte die maximaal overeenkomt met 4 bouwlagen (maximaal 13 meter) is bespreekbaar wanneer een pand wordt gebouwd met een ondergrondse parkeergarage en waarbij een vierde laag terugliggend dan wel met een kap wordt uitgevoerd. De 'hogere' bebouwing dient zodanig te worden ontworpen en gesitueerd dat bij zichtlijnen vanuit winkelstraten, maar ook bij blikken van buiten het centrumgebied het totaalbeeld niet als te massief of stedelijk wordt ervaren. In het restgebied van het centrum geldt een maximale bouwhoogte (inclusief wijzigingsbevoegdheid) zoals opgenomen in het bestemmingsplan Centrum Noordwijkerhout 2007, vastgesteld 19 juni 2008.
Om verschillende gebruiksfuncties nu en in de toekomst te faciliteren mag de begane grond in de winkelstraten een hogere plafondhoogte hebben dan de overige bouwlagen.
Bouwhoogte
Geveloriëntatie
Het is erg belangrijk dat de steegjes en de binnenpleinen een prettig verblijfsklimaat hebben. Voorkomen moet worden dat deze gebieden onveilig en rommelig worden. Het is daarom van belang dat deze pleintjes en steegjes niet omringd worden door (gesloten) achterkanten van panden aan de winkelstraten en de centrumring. Ook aan de pleintjes en de steegjes zullen de gevels als 'voorkanten' uitgevoerd worden. Blinde gevels zijn dus bijvoorbeeld niet toegestaan.
Gewenste oriëntatie voorgevels
Totaalbeeld
Wanneer deze beelden met elkaar worden geïntegreerd, ontstaat een totaalbeeld voor het centrum van Noordwijkerhout met aandacht voor parkeren, routes, verblijfskwaliteit en bebouwing die recht doet aan de opgave waarvoor het centrum van Noordwijkerhout staat: herontwikkeling van het centrum met het behoud van het dorpse karakter met voldoende 'ontmoetingsplekken' als uitgangspunt.
Totaalbeeld
Voor de centrumontwikkelingen zijn toetsingscriteria opgesteld. Daarvoor wordt verwezen naar paragraaf 5.2.3 Toetsingscriteria ontwikkelingen in het centrum.
Zie paragraaf 4.2 Wonen voor meer informatie over de visie van de gemeente inzake 'wonen'.