direct naar inhoud van Hoofdstuk 10 Vooroverleg
Plan: Paleiskwartier-Willemspoort-Station
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002185-1401

Hoofdstuk 10 Vooroverleg

In het kader van het overleg als bedoeld in artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening is het concept van ontwerpbestemmingsplan 'Paleiskwartier-Willemspoort-Station' toegezonden aan:

  • 1. Provincie Noord-Brabant, Directie Ruimtelijke Ontwikkeling en Handhaving;
  • 2. VROM-Inspectie, Regio Zuid;
  • 3. Waterschap Aa en Maas;
  • 4. NS Stations;
  • 5. ProRail;
  • 6. Paleiskwartier B.V.;
  • 7. Wijkraad West.

Van Provincie Noord-Brabant, Waterschap Aa en Maas, ProRail en Paleiskwartier B.V. is een vooroverlegreactie ontvangen. De vooroverlegreacties worden hierna samengevat weergegeven en cursief voorzien van gemeentelijk commentaar. De onderdelen van een vooroverlegreactie die niet expliciet worden genoemd zijn wel betrokken bij de beoordeling: elke vooroverlegreactie is in zijn geheel beoordeeld.

  • 1. Provincie Noord-Brabant

De provincie geeft aan dat ze geen inhoudelijke opmerkingen heeft over het concept-ontwerpbestemmingsplan.

Voor kennisgeving aangenomen

  • 2. Waterschap Aa en Maas
  • a. Het regionaal waterbergingsgebied uit de Verordening ruimte 2012 komt niet overeen met de begrenzingen van het waterbergingsgebied in het zuidelijk deel van de verbeelding. Het waterschap adviseert hierbij een dubbelbestemmingsaanduiding te gebruiken die aansluit bij het bestemmingsplan 'Hoogwater 's-Hertogenbosch', namelijk: 'Waterstaat-waterberging'. Het waterschap geeft aan dat dit een gemeentelijke afweging is.

Het zuidelijk deel van het plangebied was in het concept-ontwerpbestemmingsplan al bestemd als 'Waterstaat-Waterberging' conform de Verordening Ruimte 2012 en het bestemmingsplan 'Hoogwater 's-Hertogenbosch'. In het ontwerpbestemmingsplan blijft dit dan ook ongewijzigd.

  • b. Vanwege de ecologische verbindingsfunctie voor de Stadsdommel verzoekt het waterschap om de aangrenzende groenbestemming qua bestemmingsomschrijving zodanig te verruimen dat behoud, herstel en ontwikkeling van natuur- of ecologische waarden mogelijk wordt gemaakt.

De bestemmingsvlakken van de bestemming 'Groen' die grenzen aan het Drongelens Kanaal worden nader aangeduid als 'ecologische verbindingszone'. Aan de bestemmingsomschrijving wordt toegevoegd: ter plaatse van de aanduiding 'ecologische verbindingszone' tevens voor behoud, herstel en ontwikkeling van natuurwaarden, landschappelijke en cultuurhistorische waarden. Dit, overeenkomstig de bestemmingsomschrijving van de bestemming 'Natuur'.

  • c. Het waterschap verzoekt om het oppervlaktewater rond het Jeroen Bosch Ziekenhuis als 'Water' te bestemmen conform het geactualiseerde leggerwatergangensysteem.

In het ontwerpbestemmingsplan is aan de hoofdfuncties die worden genoemd in de bestemmingsomschrijving van de bestemming 'Maatschappelijk' toegevoegd: 'water en waterhuishoudkundige voorzieningen'.

  • d. In het zuidoosten van het plangebied ligt een klein deel van een regionale waterkering die niet is aangegeven op de verbeelding. In de ontwerp-'Legger regionale waterkeringen' zijn regionale waterkeringen uitgebreid met een beschermingszone aan beide kanten van de keringen. Het waterschap verzoekt om de kering inclusief de hierop van toepassing zijnde beschermingszone op te nemen in de verbeelding. De Legger regionale waterkeringen zal tegen het einde van 2012 zijn vastgesteld.

Omdat de 'Legger regionale waterkering' nog niet is vastgesteld, zijn de regionale waterkering en zijn beschermingszone niet op de plankaart aangeduid. Bovendien staat het waterschap voor haar eigen belangen eigen instrumenten (Keur en Legger) ter beschikking. De gemeente acht een dubbele regeling op dit gebied niet wenselijk.

  • e. Voor het plangebied loopt een riooltransportleiding die niet is aangegeven op de verbeelding. Het waterschap verzoekt om deze op te nemen.

In de regels en in de verbeelding van het ontwerpbestemmingsplan is de riooltransportleiding met de dubbelbestemming 'Leiding-Riool' bestemd.

  • 3. ProRail
  • a. De plankaart van het concept-ontwerpbestemmingsplan strookt op sommige onderdelen niet met detailkaart nummer 4 (plankaart) van het Tracébesluit 'Sporen in Den Bosch'. ProRail heeft op een bijgevoegde detailkaart de betreffende verschillen aangegeven en verzoekt om de plangrenzen van het ontwerpbestemmingsplan af te stemmen op detailkaart 4 van het Tracébesluit.

De plangrenzen van het ontwerpbestemmingsplan zijn aan detailkaart 4 van het Tracébesluit aangepast.

  • b. Voor de berekening van het plaatsgebonden groepsrisico is volgens ProRail gerekend met gegevens uit 2003. Bij het onderzoek van het aspect externe veiligheid dienen de juiste uitgangspunten en de meest recente cijfers te worden gehanteerd. Tegenwoordig dient een toetsing plaats te vinden op basis van de 'Marktverwachting vervoer gevaarlijke stoffen per spoor'.

In het ontwerpbestemmingsplan zijn in de paragraaf met betrekking tot externe veiligheid de meest recente cijfers gehanteerd.

  • 4. Paleiskwartier B.V.
  • a. Paleiskwartier B.V. wil geen vermindering van de flexibiliteit (in programma, m2's, hoogtes, functies et cetera) als gevolg van dit bestemmingsplan.

Bestemmingsplan Paleiskwartier-Willemspoort-Station legt in hoofdzaak de situatie vast die feitelijk of juridisch-planologisch bestaat en stelt regels ten behoeve van de rechtszekerheid van de burger en een goede ruimtelijke ordening. Bestaande functies, zoals wonen, kantoren en maatschappelijke voorzieningen, krijgen een bestemming overeenkomstig het huidige gebruik. Daarbij is getracht op de verbeelding en binnen de regels voldoende flexibiliteit op te nemen. Voor zover het bestemmingsplan betrekking heeft op het ruimtelijk plan 'Paleiskwartier-Zuid' is aangesloten op de flexibiliteit die dit ruimtelijk plan laat.

  • b. Paleiskwartier B.V. verzoekt om een beschrijving van het concept dat ten behoeve van detailhandel in versgoed en streekproducten in samenhang met horeca in het sheddakengebouw is bedacht.

In het ontwerpbestemmingsplan wordt, in het kader van Paleiskwartier-Zuid, het concept genoemd dat voor het sheddakengebouw is bedacht (paragraaf 2.1.2). Bij de vertaling van het ruimtelijk plan Paleiskwartier-Zuid (paragraaf 4.3) is aangegeven dat een afwijkingsbevoegdheid is opgenomen voor een concept met detailhandel in versgoed en streekproducten in samenhang met horeca, tot een maximale vloeroppervlakte van 1.500 m2. Bij de aanlanding van de Ponte Palazzo kan met dit concept, in het sheddakengebouw als gemeentelijk monument, een aantrekkelijk verblijfs- en winkelklimaat worden gecreëerd, in het verlengde van de historische binnenstad.

  • c. Naar aanleiding van de opmerking in paragraaf 4.2.3 dat het stedenbouwkundig accent direct ten zuiden van de Ponte Palazzo kantoren zal huisvesten, merkt Paleiskwartier B.V. op dat dit ook een hotel kan worden.

In het eerste deel van de betreffende paragraaf wordt de mogelijke invulling van Paleiskwartier-Zuid geschetst. De bestemmingen 'Gemengd' en 'Gemengd-Uit te werken' daarentegen gaan slechts uit van een maximaal programma. Uitgangspunt is dat dit programma in alle bestemmingsvlakken kan landen. In het tweede deel van de betreffende paragraaf wordt bij wijze van voorbeeld opgemerkt dat ter plaatse van het hotel ook kantoren mogelijk zijn. Omgekeerd geldt hetzelfde.

  • d. Paleiskwartier B.V. merkt op dat bij het sheddakengebouw niet in voldoende mate parkeervoorzieningen kunnen worden gerealiseerd. Hoewel afwijking mogelijk is, vraagt Paleiskwartier B.V. zich af waarom de eis sowieso nog wordt gesteld.

De gemeente hecht aan een consequente toepassing van haar parkeerbeleid. Door deze eis te stellen en tegelijk een afwijkingsmogelijkheid in het leven te roepen kan tot een goede parkeeroplossing op maat worden gekomen.

  • e. Paleiskwartier B.V. verzoekt om in de bestemming 'Gemengd-Uit te werken' woningen in het algemeen toe te staan en de vorm ervan buiten beschouwing te laten.

Bestemmingsplan Paleiskwartier-Willemspoort-Station vertaalt het ruimtelijk plan 'Paleiskwartier-Zuid'. Eén van de uitgangspunten van dat plan zijn gestapelde woningen in een hoge ruimtelijke en programmatische dichtheid. Toestaan van grondgebonden woningen is in strijd met dat uitgangspunt.

  • f. Paleiskwartier B.V. verzoekt om kantoren ook op de begane grond toe te staan.

In tegenstelling tot het toestaan van grondgebonden woningen verzetten de uitgangspunten van het ruimtelijk plan 'Paleiskwartier-Zuid' zich niet tegen het toestaan van kantoren op de begane grond. In het kader van de voorgestane flexibilteit wordt dit toegestaan.

  • g. Paleiskwartier B.V. stelt dat in het bestemmingsvlak ten oosten van het sheddakengebouw een te gedetailleerde indeling is gemaakt. Het niet toestaan van wonen in de zone langs de spoor is vanuit milieuproblematiek begrijpelijk maar een verdere indeling in centrum (c) en maatschappelijk (m) is niet wenselijk. Volgens Paleiskwartier B.V. is het in verband met de voorgestane flexibiliteit beter als in het hele bestemmingsvlak centrum (c) en maatschappelijk (m) wordt toegestaan, ook op de verdieping. Met betrekking tot de bestemmingsvlak ten zuiden van de Prinsenhof vraagt ze om in het hele vlak maatschappelijk (m) toe te laten. Hetzelfde doet ze met betrekking tot het bestemmingsvlak ten zuiden daarvan.

Gelet op de voorgestane flexibiliteit verzetten de uitgangspunten van het ruimtelijk plan 'Paleiskwartier-Zuid' zich er niet tegen om de verschillende onderdelen van het programma in alle bestemmingsvlakken toe te staan. De centrumfuncties en maatschappelijke functies zijn in de bestemmingsomschrijving dan ook niet meer aan een aanduiding gekoppeld.