direct naar inhoud van 6.2 Regels
Plan: Grote Bedrijventerreinen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0703.GSBTBP-va01

6.2 Regels

De regels bevatten bepalingen omtrent het gebruik van de gronden, bepalingen omtrent de toegelaten bebouwing en regelingen betreffende het gebruik van aanwezige en/of nog op te richten bouwwerken. De regels zijn onderverdeeld in hoofdstukken.

  • Hoofdstuk 1 Inleidende regels.
  • Hoofdstuk 2 Bestemmingsregels.
  • Hoofdstuk 3 Algemene regels.
  • Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotregels.

6.2.1 Hoofdstuk 1 Inleidende regels

Dit hoofdstuk bevat artikelen, die van belang zijn voor een juiste toepassing van deze regels.

Begrippen

De begrippen geven een nadere uitleg van een aantal in de regels gehanteerde begrippen. Hierdoor wordt de eenduidigheid en daarmee de rechtszekerheid vergroot.

Wijze van meten

Dit artikel bevat bepalingen die aangeven op welke wijze bepaalde zaken, zoals oppervlakte en inhoud van gebouwen, dienen te worden gemeten.

6.2.2 Hoofdstuk 2 Bestemmingsregels (Algemeen)

Opbouw bestemmingsregels

Dit hoofdstuk bevat regels waarin bepalingen zijn opgenomen betreffende de bestemmingen en de aanduidingen. Bij de opzet van deze regels is een alfabetische volgorde gehanteerd alsmede een standaard volgorde zoals opgenomen in SVBP2008.

  • Bestemmingsomschrijving
    In dit onderdeel wordt de materiële inhoud van de bestemming aangegeven. Dit houdt in: de functies die binnen de bestemming "als recht" zijn toegestaan. De bestemmingsomschrijving vormt de eerste "toetssteen" voor gebruiksvormen en ook voor bouwactiviteiten (past het beoogde gebruik van gronden / gebouw binnen de bestemming). Beide zijn slechts toegestaan, voor zover zij zullen plaatsvinden binnen de opgenomen omschrijving.
  • Bouwregels
    Dit onderdeel geeft aan welke bouwwerken mogen worden opgericht. Voorop staat dat slechts mag worden gebouwd ten behoeve van de voor de bestemming aangegeven bestemmingsomschrijving.
  • Afwijken van de bouwregels 
    De bevoegdheid tot het afwijken van de bouwregels zijn in dit deel van de regels opgenomen.
  • Specifieke gebruiksregels 
    In dit onderdeel wordt ten opzichte van de Bestemmingsomschrijving, specifiek bepaald welke functies al dan niet specifiek zijn toegestaan. Deze bepaling vormt een aanvulling op de Bestemmingsomschrijving.
  • Afwijken van de gebruiksregels 
    De bevoegdheid tot het afwijken van de gebruiksregels is in dit deel van de regels opgenomen.
  • Omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werken, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden
    Voor zover nodig zijn hierin de regels voor het uitvoeren van werken, geen bouwwerken zijnde, of van werkzaamheden opgenomen. Dit bestemmingsplan voorziet niet in dergelijke regels.
  • Wijzigingsregels
    Enkele bestemmingen of locaties binnen een bestemming kunnen worden gewijzigd wat betreft gebruik of bouwmogelijkheden. De bevoegdheden staan in dit deel vermeld.

Een bestemmingsartikel behoeft niet alle elementen te bevatten. Dit is afhankelijk van de aard van de bestemming. Alle bestemmingen bevatten wel een bestemmingsomschrijving en bouwregels.

6.2.3 Bestemmingsregels (artikelen)

Artikel 3 Agrarisch

Binnen de plangrenzen van bedrijventerrein De Poort is nog een agrarisch bedrijf gevestigd. Dit bedrijf is van een toegesneden regeling voorzien. Het huiskavel is daarbij voorzien van een bouwvak. Er zijn uitsluitend grondgebonden agrarische bedrijven toegestaan.

Op basis van de geldende regeling in het bestemmingsplan De Poort en afspraken met een ondernemer is op het perceel gesitueerd tussen het agrarisch bedrijf en het LPG-tankstation aan de Valckenisseweg een gebiedsaanduiding wijzigingsgebied - 1 opgenomen. In de wijzigingsregels is opgenomen dat hier na toetsing aan de wijzigingsregels de realisering van een restaurant van maximaal 500 m2 mogelijk is. In de wijzigingsregels is onder andere bepaald dat diverse milieuaspecten, waaronder bodem, flora- en fauna en externe veiligheid, geen belemmeringen mogen vormen voor het toepassen van de bevoegdheid. Planwijziging vindt eveneens niet plaats indien niet is aangetoond dat onevenredige afbreuk wordt gedaan aan de gebruiksmogelijkheden van de omliggende gronden. De continuering van de exploitatie van het LPG-tankstation en de agrarische bedrijfsvoering van het naastgelegen bedrijf zijn daarmee verzekerd. In het wijzigingsplan wordt ingegaan op de gemaakte belangenafweging.

Artikel 4 Agrarisch met waarden - Beschermde dijk

Dit artikel is opgenomen in verband met de aanwezige regionale waterkering. Overeenkomstig de systematiek van de gemeente wordt hieraan deze bestemming gegeven, in combinatie met de dubbelbestemming Waterstaat-Waterkering en de gebiedsaanduiding 'vrijwaringszone - dijk' is het waterschapsbelang op basis van de Keur en de provinciale Verordening Ruimte zo voldoende veilig gesteld.

De regeling is uniform met de regeling in het buitengebied.

Artikel 5 Bedrijf

Bestemmingsregeling algemeen

De voor Bedrijf aangewezen gronden zijn bestemd voor bedrijfsmatige activiteiten. Er is daarbij afhankelijk van de lokale situatie een onderscheid gemaakt naar milieucategorie (3.2 tot en met 4.2). In een aantal situaties is een verbijzondering van de bestemming gewenst. Onder andere:

  • de aanwezige (en in Olzendepolder beoogde) bedrijfswoningen zijn voorzien van een aanduiding 'bedrijfswoning';
  • de benzineservicestations (al dan niet met verkoop van LPG);
  • kantoorvoorzieningen;
  • risicovolle inrichtingen;
  • (detailhandel in) schaal en schelpdieren;
  • schaal- en schelpdierverwerkende industrie;
  • water;
  • opslag van schaal- en schelpdieren;
  • de bestaande detailhandel in volumineuze goederen op bedrijventerreinen Nishoek (aanduiding "specifieke vorm van bedrijf - detailhandel volumineus tuin en dierbenodigdheden");
  • een zend- en ontvangstinstallatie op Nishoek;
  • de waterstrook in de Oosterschelde ter plaatse van Korringaweg.

Voorts zijn erftoegangswegen, parkeervoorzieningen en terreininrichtingen en dergelijke toegestaan. In de nadere eisen is bepaald dat burgemeester en wethouders in verband met de parkeerdruk nadere eisen kunnen stellen aan parkeervoorzieningen.

Staat van bedrijfsactiviteiten

In de Staat van Bedrijfsactiviteiten 'bedrijventerrein' zijn de op de bedrijventerreinen De Poort, Nishoek en Olzendepolder toegelaten bedrijven opgenomen.

Er zijn diverse bedrijven opgenomen in de Staat van Bedrijfsactiviteiten 'bedrijventerrein' die bijvoorbeeld niet direct een productiefunctie hebben, maar meer een handelsfunctie. Voorbeelden zijn autogarages (SBI-code 501) en taxibedrijven (SBI/code 6022). Deze bedrijvigheid past juist op bedrijventerreinen, niet in de bebouwde kom of op andere locaties.

Hetzelfde geldt voor benzineservicestations. Als gevolg van de detailhandelsfunctie, zijn die niet in de genoemde Staat opgenomen. Vandaar dat deze bedrijven in de bestemmingsomschrijving specifiek zijn genoemd, zodat deze alsnog toelaatbaar zijn. Het gaat hierbij om detailhandel in auto's boten en caravans (zogenoemde ABC-goederen). Detailhandel in auto's, boten en caravans is opgenomen onder “detailhandel in volumineuze goederen”. Detailhandel in volumineuze (en gevaarlijke goederen) is rechtstreeks toelaatbaar op de bedrijventerreinen, met uitzondering van Korringaweg.

In de Staat van Bedrijfsactiviteiten is eveneens groothandel genoemd (SBI-code 51). Volgens de SBI-coderingssystematiek, behoren hiertoe ook opslagbedrijven. Voor opslag is ook geen afzonderlijke codering voorzien. Het kan daarbij ook gaan om voorraad/opslag voor winkels. Dit hangt samen met de algemene ontwikkeling dat magazijnen bij winkels in de kernen zo klein mogelijk worden gehouden. Hiertegen bestaat geen bezwaar, tenzij ter plaatse detailhandel wordt uitgeoefend.

Bestemmingsregeling detailhandel, ondergeschikte detailhandel, opslag en distributie voor internetverkoop, detailhandel in volumineuze goederen en grootschalige detailhandel.

De gemeente hanteert als algemeen uitgangspunt dat detailhandel niet is toegestaan op bedrijventerreinen. Bedrijventerreinen zijn immers gereserveerd voor bedrijvigheid. Er zijn vormen van detailhandel die door hun uitstraling, omvang en dergelijke ook denkbaar zijn op bedrijventerreinen. De gemeente heeft in paragraaf 4.2 de volgende uitgangspunten geformuleerd.

  • Opslag en distributie voor internetverkoop is onder voorwaarden toegestaan.
  • Ondergeschikte detailhandel is onder voorwaarden toegestaan.
  • Detailhandel in volumineuze (en gevaarlijke) goederen is rechtstreeks toegestaan op bedrijventerrein Nishoek, De Poort en Olzendepolder.
  • Grootschalige detailhandel is toegestaan, na planwijziging, op bedrijven Nishoek en Olzendepolder.

In de juridische regeling zijn deze uitgangspunten als volgt uitgewerkt. In de begripsbepalingen zijn eenduidige definities opgenomen voor:

  • detailhandel;
  • detailhandel in volumineuze goederen;
  • grootschalige detailhandel;
  • ondergeschikte detailhandel;
  • opslag en distributie voor internetverkoop.
  • Op bedrijventerrein Nishoek zijn de daar al voorkomende detailhandelsvestingen in volumineuze goederen met dit plan opnieuw bevestigd met een aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - detailhandel volumineus - tuin en dierbenodigdheden'.
  • Voor nieuwe vestigingen grootschalige detailhandel is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen. Onder strikte voorwaarden is vestiging van een grootschalig detailhandelsbedrijf daarmee mogelijk gemaakt. Onder andere moet aangetoond worden dat:
    • 1. geen sprake is van aantasting van de distributie-planologische structuur van de gemeente;
    • 2. geen geschikte vestigingslocaties aanwezig zijn op bedrijventerrein Marconi of elders in Goes. Hiermee is nadrukkelijk invulling gegeven aan de uitgangspunten van het provinciaal beleid;
    • 3. de nieuwvestiging een binding heeft met de gemeente Reimerswaal, aangetoond door klantenbestand, herkomst van medewerkers en de herkomst van het bedrijf.

Het volgende toetsingsschema is samengesteld, waarmee eenduidig is te bepalen welke vorm van detailhandel aan de orde is en of vestiging van deze vormen van detailhandel (eventueel na planwijziging) mogelijk is.

afbeelding "i_NL.IMRO.0703.GSBTBP-va01_0008.jpg"

Figuur 6.1. Toetsingsschema detailhandel

In de regeling is tevens voorzien in een wijzigingsbevoegdheid voor het schrappen van de aanduidingen 'specifieke vorm van bedrijf - detailhandel volumineus - tuin en dierbenodigdheden' en 'detailhandel grootschalig'. Hiermee beschikt het plan over voldoende flexibiliteitsinstrumenten.

Bestemmingsregeling Korringaweg (Specifieke vorm van bedrijf – schaal- en schelpdierverwerkende industrie).

Ten behoeve van de schaal- en schelpdierverwerkende industrie op de Korringaweg is in verband met de afstemming op de omgeving, een specifieke vorm van bedrijvigheid opgenomen. Inschaling van de bedrijfsactiviteiten volgens de VNG-publicatie bedrijven en milieuzonering is niet mogelijk gebleken (zie ook hoofdstuk 5). In de begripsbepaling zijn de begrippen schaal – en schelpdieren en schaal- en schelpdierverwerkende industrie opgenomen. Hiermee zijn deze activiteiten op de Korringaweg duidelijk en objectief begrensd.

Bedrijfswoningen

Voor de gronden die zijn bestemd voor Bedrijf, is gewerkt met een Staat van Bedrijfsactiviteiten (SvB). Dat wil zeggen dat Bij de bestemmingslegging rekening is gehouden met de in de brochure 'Bedrijven en Milieuzonering' van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG; 2009) aanbevolen richtafstanden tot gevoelige objecten. In de bestemmingsregeling zijn daarom nieuwe bedrijfswoningen uitgesloten. Uitzondering vormt een strook aan de Olzendepolder en enkele verspreide bedrijfswoningen elders. In de Olzendepolder is verdere invulling met nog enkele nieuwe bedrijfswoningen mogelijk en is een strook met aanduiding 'bedrijfswoning' opgenomen. Elders zijn de individuele bestaande bedrijfswoningen van deze aanduiding voorzien.

Bouwregels

In de bouwregels zijn de reguliere bouwregels uit het gemeentelijk handboek opgenomen, met dien verstande dat de afstand tussen gebouwen onderling en tot de perceelsgrenzen is verhoogd tot 5 meter als gevolg van een toegelaten hogere bouwhoogte en brandveiligheidseisen. Het bevoegd gezag beschikt evenwel over een afwijkingsbevoegdheid, waarmee onder voorwaarden een kleinere afstand kan worden toegestaan.

Ten aanzien van reclame-uitingen en zonnecollectoren heeft een verbijzondering plaatsgevonden. Deze zijn op luifels en aan hoofdgebouwen toegestaan. De hoogte mag 2 meter meer bedragen dan de bouwhoogte van het hoofdgebouw. Voorts zijn vrijstaande reclamezuilen tot een hoogte van 5 meter binnen en buiten het bouwvak toegestaan. Op de bedrijventerreinen vinden ook proceswerkzaamheden plaats. Dit heeft geresulteerd in het opnemen van maatvoeringen voor onder andere silo's en dergelijke.

Flexibiliteit

In de regels zijn de gebruikelijke flexibiliteitsbepalingen opgenomen. Zo is het mogelijk onder voorwaarden tot maximaal 15% af te wijken van de toegestane goot- of boeibordhoogte en bepaalde afstands- en oppervlakte maten.

Specifieke gebruiksregels

In de specifieke gebruiksregels is het gebruik van de gronden nader gespecificeerd. Daarbij is een verdeling gemaakt naar onderwerp.

Onder algemeen is opgenomen dat niet zijn toegestaan:

  • geluidhinderlijke inrichtingen;
  • Bevi-inrichtingen, voor zover niet aangeduid met de aanduidingen 'risicovolle inrichting', 'verkooppunt motorbrandstoffen, met lpg' of inrichtingen waarvan de risicocontour buiten de inrichting is gesitueerd.

Ten aanzien van kantoren is de volgende regeling opgenomen. Er is geen bestemming Kantoor op de bedrijventerreinen Nishoek, De Poort en Olzendepolder. Wel zijn er vergaderaccommodaties en enkele andere (al dan niet zelfstandige) kantoorvoorzieningen. De gemeente heeft ervoor gekozen de zelfstandige kantoorvoorzieningen op deze drie bedrijventerreinen met een aanduiding 'kantoor' op de kaart te bevestigen. Er zijn op basis van beleid regels gesteld ten aanzien van de oppervlakte van deze niet zelfstandige kantoren. Enkele bedrijven beschikken over reeds over grotere, overigens niet zelfstandige, kantoorruimten. Aan deze kantoren is een de aanduiding 'specifieke vorm van kantoor- niet zelfstandige kantoorruimte' toegekend, met een op de oppervlakte afgestemde regeling. In het ontwerpbestemmingsplan worden deze locaties weergegeven.

De onderzoeksinstituten op Korringaweg zijn wel specifiek als Kantoor bestemd (zie verderop).

Op de bedrijventerreinen is opslag onder voorwaarden toegestaan. Opslag is toegestaan tot een stapelhoogte van 6.00 m en alleen binnen een bouwvak. Voor de voorgevellijn is geen opslag toegestaan. Met deze regeling wordt een goede ruimtelijke uitstraling van de bedrijventerreinen gewaarborgd.

Onder detailhandel, detailhandel in volumineuze goederen en ondergeschikte detailhandel en opslag en distributie voor internetverkoop zijn regels ten aanzien van dergelijke vestigingen opgenomen (zie ook hoofdstuk 4 en eerder in deze juridische planbeschrijving).

Op het bedrijventerrein Korringaweg wordt, in aansluiting op de specifieke bedrijvigheid hier en in het verlengde van de karakteristieke Oesterputten in Yerseke, ondergeschikte detailhandel en horeca onder voorwaarden toegestaan.

Tot slot is ten behoeve van de bedrijfswoningen de in het handboek opgenomen regeling voor aan- huis-gebonden beroepen en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten opgenomen. Ingevolge jurisprudentie zijn aan-huis-gebonden-beroepen binnen de reguliere woonbestemmingen (in zekere mate) toegestaan (bijlage 3). In Reimerswaal worden ook kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten in dezelfde beperkte omvang zoals aan-huis-gebonden-beroepen aanvaardbaar geacht. In de bestemmingsregeling is het volgende opgenomen.

Aan-huis-gebonden-beroepen en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten aan huis zijn direct toegestaan. Hiervoor zijn begripsbepalingen opgenomen. De aan-huis-gebonden-beroepen en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten die hiertoe in elk geval worden gerekend, zijn vermeld in de Staat van Activiteiten. In specifieke gebruiksregels zijn bepalingen opgenomen gericht op behoud van de (uitstraling van de) woonfunctie.

In bijlage 3 is een nadere toelichting opgenomen, evenals overzichten van activiteiten. Maatschappelijke ontwikkelingen zullen zorgen voor nieuwe functies. Die zullen dan ook vergeleken worden met de andere vormen, zodat kan worden bepaald of een dergelijke nieuwe vorm toelaatbaar is of niet.

De activiteiten kunnen worden toegestaan in de woning (hoofdgebouw met aan- en uitbouwen), maar niet in een bijgebouw (vrijstaand). Dit kan namelijk ongewenste verzelfstandiging van de activiteit tot gevolg hebben.

Afwijken van de gebruiksregels

In enkele situaties is het denkbaar dat bedrijven niet genoemd zijn in de Staat van bedrijfsactiviteiten. Ook komen situaties voor dat (vestiging van) bedrijven gewenst is, maar dat het bedrijf één milieucategorie zwaarder is dan toegestaan. Voorzover bedrijven dan naar aard en invloed op de omgeving geacht worden te behoren tot de toegelaten categorie, is afwijking van de gebruiksregels mogelijk.

Ter plaatse van de Korringaweg zijn thans vooral schaal- en schelpdierverwerkende bedrijven gevestigd. Denkbaar is dat hier productverbreding plaatsvindt naar visteelt, bepaalde vormen van visverwerking en visserij. Voorzover dergelijke bedrijvigheid zich laat verenigen met milieueffecten die naar aard en invloed op de omgeving vergelijkbaar zijn met schaal- en schelpdierverwerkende industrie, is afwijking van de gebruiksregels voor dit type bedrijvigheid mogelijk.

Wijzigingsbevoegdheden

Naast de wijzigingsbevoegdheden voor het opnemen en schrappen van detailhandel in volumineuze goederen, detailhandel in volumineuze tuin en dierbenodigdheden en grootschalige detailhandel (zie hiervoor), is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen waarmee onder voorwaarden voorzieningen voor dienstverlening, ontspanning en sport mogelijk gemaakt kunnen worden op de bedrijventerreinen Olzendepolder en Nishoek. In hoofdstuk 4 is uitgebreid ingegaan op de achterliggende gedachte voor het opnemen van deze wijzigingsbevoegdheid.

Huisvesting arbeidsmigranten

Huisvesting van arbeidsmigranten is niet wenselijk op bedrijventerreinen. Er is daarom niet voorzien in een regeling, waarmee locaties voor huisvesting van arbeidsmigranten binnen bestemmingsplannen kunnen worden toegestaan.

Artikel 6 Groen

De bestemming Groen is opgenomen voor de belangrijke groenstroken en de landschappelijke inpassing van de bedrijventerreinen. In verband met de flexibiliteit zijn ook perceelsontsluitingen en langzaamverkeersverbindingen rechtstreeks toegestaan binnen deze bestemming. De aanleg van ontsluitingswegen (erftoegangswegen) en parkeervoorzieningen zijn uitdrukkelijk niet rechtstreeks toegestaan. Binnen de bestemming is hiervoor een wijzigingsbevoegdheid naar Verkeer opgenomen. Daarnaast is onder voorwaarden planwijziging naar de bestemming Water mogelijk. Ook worden via planwijziging nutsvoorzieningen mogelijk gemaakt. Planwijziging naar Verkeer of Water of ten behoeve van nutsvoorzieningen is niet toegestaan in groenvoorzieningen bedoeld voor landschappelijke inpassing.

Artikel 7 Kantoor

Aan de noordzijde van bedrijventerrein Korringaweg is een onderzoeksinstituut (Imares) gevestigd. Ten behoeve van deze functie is de bestemming Kantoor opgenomen.

Artikel 8 Tuin

De bestemming Tuin is opgenomen bij de woning aan de Hardenhoek 3. De bestemming is gelegd op die delen van het perceel, waar uit ruimtelijk oogpunt geen bebouwing is gewenst.

Artikel 9 Verkeer

De belangrijkste erftoegangwegen zijn voorzien van de bestemming Verkeer, de overige erftoegangswegen van de bestemming Bedrijf. In de bestemming Verkeer zijn flexibiliteitsbepalingen opgenomen. De bestemming kan worden gewijzigd naar de bestemming Groen of Water, indien daar aanleiding voor is. Voorts is het mogelijk via de opgenomen wijzigingsbevoegdheid nutsvoorzieningen mogelijk te maken.

Artikel 10 Water

De bestemming Water is toegekend aan primaire waterlopen. Binnen de bestemming zijn naast water ook bruggen ten behoeve van verkeer toegestaan. Binnen de bestemming zijn wijzigingsbevoegdheden opgenomen om onder voorwaarden de bestemming Verkeer of Water, alsmede nutsvoorzieningen mogelijk te maken.

Artikel 11 Waterkering

De primaire waterkering bij Korringaweg en Olzendepolder is als zodanig bestemd. Wegen, voet en fietspaden zijn ook binnen deze bestemming mogelijk. Uitsluitend bouwwerken, geen gebouwen zijnde, zijn hier toegestaan. Voorts is een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werken, geen bouwwerken zijnde, of van werkzaamheden opgenomen om het belang van de waterkering veilig te stellen.

Artikel 12 Wonen

Op bedrijventerrein Korringaweg is een burgerwoning aanwezig aan de Hardenhoek 3. De woning is conform het gemeentelijk handboek van de gebruikelijke regeling voorzien. Een aantal reguliere flexibilteitsbepalingen zijn niet opgenomen, omdat toetsing aan deze bepalingen heeft uitgewezen dat deze niet kunnen worden toegepast.

Artikel 13 Leiding - Gas

De gasleiding, inclusief de bijbehorende belemmeringenstrook, die in het bedrijventerrein Nishoek ligt, is als zodanig bestemd. Deze leiding is voorzien van de dubbelbestemming Leiding - Gas. Naast de onderliggende bestemmingen, zijn de gronden daarmee medebestemd voor de aanwezig gasleiding.

Voordat op de onderliggende bestemmingen mag worden gebouwd, is schriftelijk advies van de leidingbeheerder noodzakelijk. Het leidingbelang wordt daarmee veilig gesteld.

Er is daarnaast een regeling opgenomen voor het uitvoeren van werken, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden.

Artikel 14 Leiding - Hoogspanningsverbinding

In de plangebieden De Poort en Nishoek loopt een 150kV hoogspanningsverbinding over een deel van de bedrijfspercelen. Deze leiding is voorzien van de dubbelbestemming Leiding - Hoogspanningsverbinding. Naast de onderliggende bestemmingen, zijn de gronden daarmee medebestemd voor een bovengrondse hoogspanningsverbinding.

Voordat op de onderliggende bestemmingen mag worden gebouwd, is schriftelijk advies van de leidingbeheerder noodzakelijk. Het leidingbelang wordt daarmee veilig gesteld.

Er is daarnaast een regeling opgenomen voor het uitvoeren van werken, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden.

Artikel 15 Waarde - Archeologie - 1, Artikel 16 Waarde - Archeologie - 2, Artikel 17 Waarde - Archeologie - 3, Artikel 18 Waarde - Archeologie - 4, In het bestemmingsplan zijn overeenkomstig het op 22 november 2011 vastgestelde gemeentelijke archeologiebeleid de diverse dubbelbestemmingen Waarde - Archeologie- 2 en Waarde - Archeologie - 3 toegekend.

De bestemmingsregeling is in samenspraak met de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland tot stand gekomen en houdt eveneens rekening met de eventueel op grotere diepten aanwezige archeologische waarden. Uitgangspunt van deze regeling is dat voor projecten groter dan de vrijgestelde oppervlaktematen en verstoringsdiepte een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden nodig is. Voor een nadere toelichting op het archeologiebeleid wordt voorts verwezen naar paragraaf 5.10.1.

De artikelen Waarde-Archeologie-1 en 4 zijn opgenomen omdat naar aanleiding van archeologisch onderzoek planwijziging mogelijk is naar deze archeologische dubbelbestemmingen.

Het archeologisch belang wordt door de genoemde regelingen voldoende veilig gesteld.

Artikel 19 Waterstaat-Waterkering

In het plandeel Nishoek ligt een secundaire waterkering. Deze is naast de daar voorkomende bestemmingen (Verkeer) door de dubbelbestemming Waterstaat - Waterkering mede bestemd voor de waterkering. Uitsluitend bouwwerken, geen gebouwen zijnde, zijn hier toegestaan. Voorts is een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werken, geen bouwwerken zijnde, of van werkzaamheden opgenomen om het belang van de waterkering veilig te stellen.

6.2.4 Hoofdstuk 3 Algemene regels

Dit hoofdstuk bevat een aantal bepalingen die op de bestemmingen als bedoeld in hoofdstuk 2 van toepassing zijn. Het betreffen de volgende bepalingen.

  • Anti-dubbeltelbepaling (artikel 20)
    Hiermee wordt voorkomen dat gronden oneigenlijk worden gebruikt voor het optimaliseren van bouwmogelijkheden.
  • Algemene bouwregels (artikel 21)
    Bestaande maten (uitgezonderd van de overgangsregels), overschrijding van bouwgrenzen, percentages. Met de regels inzake bestaande maten wordt voorkomen dat (ondergeschikte) afwijkingen onder het overgangsrecht komen te vallen.
  • Algemene aanduidingsregels (artikel 22)
    • 1. In dit lid (22.1) is de veiligheidszone van enkele bevi-bedrijven opgenomen. In de regels is bepaald dat nieuwbouw van (beperkt) kwetsbare objecten binnen de veiligheidszone niet is toegestaan.
    • 2. Ook is de gebiedsaanduiding 'vrijwaringszone - dijk' (lid 22.2) opgenomen, ter bescherming van de primaire waterkering. Deze vrijwaringszone is gelijk aan de beschermingszone A uit de Legger van het Waterschap.
    • 3. Conform het plan buitengebied geldt voor agrarische percelen een agrarische randzone (zie lid 22.3).
    • 4. De Molenbiotoop (lid 22.4) in De Poort is overgenomen. Aangesloten is bij de regeling voor het Buitengebied.
  • Algemene wijzigingsregels (artikel 23)
    • 1. Lid 23.1. Het overschrijden van bestemmingsgrenzen kan in veel gevallen plaatsvinden zonder dat hierdoor het belang van een goede ruimtelijke ordening wordt geschaad. Voor dit soort gevallen is derhalve in het plan een wijzigingsbevoegdheid voor burgemeester en wethouders opgenomen. De overschrijding mag echter niet meer dan 3 meter bedragen en het bestemmingsvlak mag met niet meer dan 10% worden vergroot.
    • 2. Daarnaast is in lid 23.2 een algemene wijzigingsbevoegdheid opgenomen waarmee de aanduiding 'veiligheidszone - bevi' van de verbeelding mag worden verwijderd, indien aan de voorwaarden is voldaan.

6.2.5 Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotregels

Overgangsrecht (artikel 24)

De overgangsregels hebben tot doel de rechtstoestand te begeleiden van bouwwerken die gebouwd zijn of kunnen worden gebouwd en die afwijken van de bebouwingsbepalingen van het plan. Tevens is bepaald dat het gebruik van onbebouwde gronden en bouwwerken in het plan, voor zover dit gebruik op het tijdstip van het rechtskracht verkrijgen van het plan (rechtens) afwijkt van de in het onderhavige plan gegeven bestemming, kan worden voortgezet.

Deze regels zijn opgenomen in het Bro en zijn op voorgeschreven wijze overgenomen.

Slotbepaling

Dit artikel ten slotte geeft aan de naam waaronder de regels van het bestemmingsplan kunnen worden aangehaald “Regels van het bestemmingsplan Grote Bedrijventerreinen”.