Plan: | Centrum kanaleneiland deelgebied 3 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPCENKANDEELGEB3-0601 |
In deze paragraaf wordt per bestemming uitgelegd wat de achtergrond is van een bepaalde bestemming.
Deze bestemming is van toepassing op blok II en daarbinnen zijn maatschappelijke voorzieningen zoals o.a. een bibliotheek en maatschappelijke dienstverlening en woonfuncties mogelijk. De maatschappelijke voorzieningen zijn mogelijk beperkt de plint tot en met de vierde bouwlaag. Daarboven zijn woonfuncties mogelijk. De maximale bouwhoogtes zijn aangegeven op de verbeelding. In verband met het gewenste architectonische beeld langs de Churchilllaan worden architectonische uitkragingen toegestaan die het bouwblok maximaal vier meter mogen overschrijden. Voor deze overkragingen is een verplichte gevellijn vastgesteld ten behoeve van een eenduidig straatbeeld. De overkragingen mogen worden gebouwd de vanaf de bovenkant van de 2e bouwlaag van de bebouwing.
De rest van het blok aan de achterzijde waar slechts woonfuncties zijn toegelaten, heeft een woonbestemming.
Uit de in het kader van het bestemmingsplan verrichte onderzoeken is gebleken dat het ter voorkoming van windhinder, en om te kunnen voorzien in een in akoestisch opzicht goed woon en leefklimaat, noodzakelijk kan zijn om nadere eisen te kunnen stellen aan de situering en afmeting van de gebouwen alsmede aan de gevelindeling. Hiervoor is dan ook een regeling opgenomen.
De volgende functies zijn toegestaan in blok III:
Dienstverlening is alleen toegestaan in de plint. Kantoren en wonen zijn op de verdiepingen (boven de functies horeca en dienstverlening) mogelijk. De bestemming 'Gemengd - 2' geldt alleen voor het deel van het gebouw, gelegen aan de Churchilllaan. De maximale bouwhoogtes zijn aangegeven op de verbeelding. In verband met het gewenste architectonische beeld langs de Churchilllaan worden worden architectonische uitkragingen toegestaan die het bouwblok maximaal vier meter mogen overschrijden. Voor deze overkragingen is een verplichte gevellijn vastgesteld ten behoeve van een eenduidig straatbeeld. De overkragingen mogen worden gebouwd de vanaf de bovenkant van de 2e bouwlaag van de bebouwing. Daarnaast zijn langs de Chuchilllaan op basis van het stedenbouwkundige plan hoogte accenten gewenst Hiervoor zijn naast maximale bouwhoogten ook minimale bouwhoogten bepaald op de plankaart. De rest van het blok aan de achterzijde waar slechts woonfuncties zijn toegelaten, heeft een woonbestemming.
Uit de in het kader van het bestemmingsplan verrichte onderzoeken is gebleken dat het ter voorkoming van windhinder, en om te kunnen voorzien in een in akoestisch opzicht goed woon en leefklimaat, noodzakelijk kan zijn om nadere eisen te kunnen stellen aan de situering en afmeting van de gebouwen alsmede aan de gevelindeling. Hiervoor is dan ook een regeling opgenomen.
Het kantoor van de Rabobank langs de Beneluxlaan heeft een bestemming gekregen die overeenkomt met de huidige functie. Uit de in het kader van het bestemmingsplan verrichte onderzoeken is gebleken dat het ter voorkoming van windhinder, en om te kunnen voorzien in een in akoestisch opzicht goed woon en leefklimaat, noodzakelijk kan zijn om nadere eisen te kunnen stellen aan de situering en afmeting van de gebouwen alsmede aan de gevelindeling. Hiervoor is dan ook een regeling opgenomen.
Het bestaande gebouw van de GGD en het Centrum voor Jeugd en Gezin aan de Amerikalaan is bestemd als maatschappelijke doeleinden. Dit gebouw zal te zijner tijd verdwijnen. In dat geval kan deze bestemming gewijzigd worden naar de bestemming Gemengd 1, als bedoeld in artikel 3 waarbij een combinatie van Wonen en maatschappelijke dienstverlening mogelijk is .
Artikel 7 Maatschappelijk - onderwijs
Op het perceel op de hoek Marco Pololaan/Churchilllaan zal een nieuw ROC gebouwd gaan worden. De maximale bouwhoogtes zijn aangegeven op de verbeelding. In verband met het gewenste architectonische beeld langs de Churchilllaan worden worden architectonische uitkragingen toegestaan die het bouwblok maximaal vier meter mogen overschrijden. Voor deze overkragingen is een verplichte gevellijn vastgesteld ten behoeve van een eenduidig straatbeeld. De overkragingen mogen worden gebouwd de vanaf de bovenkant van de 2e bouwlaag van de bebouwing. Uit de in het kader van het bestemmingsplan verrichte onderzoeken is gebleken dat het ter voorkoming van windhinder, en om te kunnen voorzien in een in akoestisch opzicht goed woon en leefklimaat, noodzakelijk kan zijn om nadere eisen te kunnen stellen aan de situering en afmeting van de gebouwen alsmede aan de gevelindeling. Hiervoor is dan ook een regeling opgenomen.
Artikel 8 Maatschappelijk - openbare dienstverlening
Het bestaande politiebureau is bestemd als 'Maatschappelijk - openbare dienstverlening'. Indien het politiebureau binnen de planperiode verdwijnt kan deze bestemming gewijzigd worden naar de bestemming Gemengd 1, als bedoeld in artikel 3 waarbij een combinatie van Wonen en maatschappelijke dienstverlening mogelijk is.
Deze bestemming geldt voor de Churchilllaan en de Beneluxlaan inclusief bijbehorende fiets- en voetpaden en bermen. Dit zijn wegen waar de nadruk ligt op de afwikkeling van het doorgaande verkeer.
Artikel 10 Verkeer - Verblijfsgebied
De meeste wegen inclusief stoepen en bermen hebben deze bestemming gekregen. Deze wegen hebben in hoofdzaak een functie als woonstraat en zijn uitsluitend toegankelijk voor het bestemmingsverkeer. Daarbinnen zijn onder meer ook groenvoorzieningen en parkeerplaatsen mogelijk. Ter plaatse van de aanduiding "stallinggarage" op de plankaart loopt de "halfverdiepte" stallinggarage van het aanliggende blok door onder de openbare ruimte. Het hoogteverschil tussen het dak van deze parkeervoorziening en de openbare ruimte wordt opgelost door middel van een verhoogde voetgangersstrook ter ontsluiting van de woningen en een talud met trappartijen naar de entrees van de woningen.
Deze bestemming is van toepassing op het deel van blok II en III met uitsluitend een woonfunctie. Op de gebouwdelen aan de zijde van de Churchilllaan is een gemengde bestemming gelegd, omdat daar ook niet-woonfuncties mogelijk zijn (zie artikelen 3 en 4). Het is binnen de woonbestemming toegestaan om een aan huis verbonden beroep - of bedrijf uit te oefenen. Het bestemmingsvlak wordt begrensd door een bouwvlak, waarbinnen bebouwing mogelijk is. Ten behoeve van de verwerkelijking van het architectonische beeld mag bij de bouw de hoogte variëren tussen de 8 en de 14 meter. Om het na gestreefde architectonische beeld te behouden is het wenselijk dat de compositie van de bouwblokken na realisering in hoofdlijnen in stand blijft. Voor het optrekken van de na realisatie lagere delen van de hooofdgebouwen tot 14 meter is een afwijkingsbevoegdheid van B&W opgenomen.
Uit de in het kader van het bestemmingsplan verrichte onderzoeken is gebleken dat het ter voorkoming van windhinder, en om te kunnen voorzien in een in akoestisch opzicht goed woon en leefklimaat, noodzakelijk kan zijn om nadere eisen te kunnen stellen aan de situering en afmeting van de gebouwen alsmede aan de gevelindeling. Hiervoor is dan ook een regeling opgenomen.
Artikel 12 Waarde - Archeologie
Voor (een deel van) het plangebied geldt de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie'. Dit betekent dat bij de bestemmingsplantoets rekening moet worden gehouden met de aanwezige archeologische waarden in het plangebied. In de regels is een specifieke regel opgenomen dat het handelen in strijd met de Archeologie- verordening beschouwd wordt als gebruik in strijd met het bestemmingsplan. Het plangebied is inmiddels vrijgegeven voor ontwikkeling, omdat het onderzoek op basis van de Archeologie verordening reeds heeft plaatsgevonden.
Artikel 13 Antidubbeltelbepaling
Deze bepaling is opgenomen om te voorkomen dat een stuk grond dat al eens was betrokken bij het verlenen van een omgevingsvergunning voor het bouwen bij de beoordeling van latere bouwplannen nogmaals wordt betrokken.
Artikel 14 WRO-zone-wijzigingsgebied 1
Verwacht wordt dat het politiebureau en het achterliggende GGD gebouw binnen de plantermijn zullen verdwijnen, dan wel zullen worden verplaatst naar een andere locatie in het centrum gebied. In dat geval biedt dit artikel de mogelijkheid en de voorwaarden waaronder de betreffende bestemmingen gewijzigd kunnen worden naar de bestemming Gemengd 1
Artikel 15 WRO-zone-wijzigingsgebied 2
Indien het kantoor in de plantermijn verwijnt, biedt dit artikel de mogelijkheid en de voorwaarden waaronder de betreffende bestemmingen gewijzigd kunnen worden naar de bestemming Gemengd.
Artikel 16 Algemene bouwregels
In de bouwverordening zijn ook voorschriften opgenomen. Het bestemmingsplan gaat vóór deze bepalingen, maar in dit artikel is bepaald welke voorschriften uit de bouwverordening naast het bestemmingsplan van kracht blijven. Het gaat daarbij om voorschriften van stedenbouwkundige aard, zoals de bereikbaarheid van bouwwerken van wegverkeer en brandblus-voorzieningen, bereikbaarheid van gebouwen voor gehandicapten, de ruimte tussen bouwwerken en parkeergelegenheid bij gebouwen.
Daarnaast regelt dit artikel de mogelijkheid voor (beperkte) overschrijdingen van bebouwingsgrenzen die op de kaart zijn aangegeven.
Artikel 17 Algemene gebruiksregels
De Wro bevat een algemeen verbod om de gronden en bebouwing in strijd met het bestemmingsplan te gebruiken. Een algemeen gebruiksverbod hoeft derhalve niet meer in de planregels te worden opgenomen. Het is wel mogelijk om in het bestemmingsplan aan te geven wat onder verboden gebruik in ieder geval wordt verstaan. In dit artikel is opgenomen dat onder verboden gebruik wordt verstaan: onbebouwde gronden te gebruiken als staanplaats voor onderkomens als opslagplaats voor onklare voer-, vlieg- en vaartuigen of onderdelen daarvan of als stortplaats voor puin en afvalstoffen.
Artikel 18 Algemene afwijkingsregels
Dit artikel regelt ontheffingsmogelijkheden voor het college van burgemeester en wethouders. Dit heeft primair tot doel enige flexibiliteit in de regels aan te brengen. Ze kunnen worden toegepast als er niet op grond van de bestemmingsregelingen in hoofdstuk 2 al een afwijking verleend kan worden. Het gaat dan om een afwijking van maten, afmetingen en percentages, het plaatsen van objecten van beeldende kunst, het realiseren van kleine nutsgebouwtjes.
In het nieuwe Besluit op de ruimtelijke ordening (in werking 1 juli 2008) is overgangsrecht opgenomen dat in elk bestemmingsplan moet worden overgenomen.
Indien de in het plan opgenomen regels. voor wat betreft gebruik of bebouwing, afwijken van een bestaande legale situatie, dan zijn daarop de overgangsbepalingen van toepassing. De overgangsbepaling heeft tot doel bestaande belangen te respecteren totdat realisering van de nieuwe regels plaatsvindt.
Voor bouwwerken die onder het overgangsrecht vallen, is bepaald dat deze gedeeltelijk mogen worden vernieuwd of veranderd, mits de bestaande afwijking niet wordt vergroot. Gehele vernieuwing is in principe uitgesloten, waaronder ook gefaseerde vernieuwing van een bouwwerk wordt verstaan. Het doel van het overgangsrecht is dat het bestaande bouwwerk in de bestaande staat in stand mag worden gehouden. Uitsluitend na het tenietgaan van het bouwwerk door een calamiteit, waarmee onder andere brand of extreme weersomstandigheden wordt bedoeld, is onder voorwaarden gehele vernieuwing toegestaan.
Vergunningplichtige bouwwerken die zonder vergunning zijn opgericht, kunnen door overgangsrecht niet gelegaliseerd worden. Bouwen zonder vergunning is immers een overtreding van de Woningwet die niet door een regeling in een bestemmingsplan ongedaan kan worden gemaakt.
Wel kan met een beroep op het overgangsrecht een aanvraag worden ingediend voor de verbouw van een illegaal bouwwerk. Om te voorkomen dat een dergelijke aanvraag moet worden gehonoreerd, is in de overgangsbepaling van dit plan opgenomen dat deze slechts van toepassing is op legale bouwwerken.
Voor het gebruik dat onder het overgangsrecht valt, is bepaald dat dat gebruik mag worden voortgezet. Het gebruik mag eveneens worden gewijzigd, voor zover de afwijking ten opzichte van het toegestane gebruik niet vergroot wordt.
Hiervoor is reeds aangegeven dat illegale bouwwerken niet gelegaliseerd kunnen worden door overgangsrecht. Voor gebruik is dat in principe wel mogelijk maar vanuit het oogpunt van handhaving ongewenst. Gezien het voorgaande is in de overgangsbepaling opgenomen dat het gebruik, dat reeds in strijd was met het voorheen geldende plan, van het overgangsrecht is uitgesloten.
Ook na het van kracht worden van dit plan kan dus nog met succes handhavend worden opgetreden tegen gebruik dat reeds in strijd was met het voorgaande bestemmingsplan. Dit laatste is uiteraard mede afhankelijk van andere aspecten, waaronder de vraag of het strijdige gebruik reeds zolang plaatsvindt dat de
gemeente haar rechten heeft verwerkt.
In dit artikel is de naam van het bestemmingsplan, de citeertitel, omschreven.
Seksinrichtingen
In het plangebied van dit bestemmingsplan zijn geen seksinrichtingen gevestigd met een vergunning op basis van de APV. Gezien het in Utrecht gehanteerde maximumstelsel zijn nieuwe inrichtingen niet toegestaan en zijn seksinrichtingen uitgesloten in de gebruiksbepaling en in de begripsbepaling "aan huis verbonden beroep en bedrijf". Gelet op het binnen de gemeente gehanteerde maximumstelsel betekent de regeling in dit bestemmingsplan geen algeheel verbod, maar wel een verbod op seksinrichtingen binnen dit plangebied.