direct naar inhoud van 5.3 Beheer
Plan: Binnenstad en omgeving
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0193.BP12001-0004

5.3 Beheer

5.3.1 Bebouwingsstructuur
5.3.1.1 Standaard bijgebouwenregeling

Deel plangebied buiten de grachten

Met betrekking tot de bebouwingsmogelijkheden is de standaard bijgebouwenregeling uit 2007 opgenomen. Deze standaardregeling is een uniformering, vereenvoudiging en verruiming van de verschillende toegepaste oudere regelingen. Zie paragraaf 6.3 Bestemmingsregels en Artikel 26 Wonen.

Deel plangebied binnen de grachten

Voor het bouwen van bijbehorend bouwwerk:en voor het deel van het plangebied binnen de grachten is aangesloten op de geldende regeling voor aan- en bijgebouwen. De regeling geeft een maximale oppervlakte voor bijbehorende bouwwerken van 8 m², dan wel de oppervlakte zoals die bestond op het tijdstip van de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan. Voor de hoogtes van bijbehorende bouwwerken is aangesloten op de standaard bijgebouwenregeling uit 2007.

5.3.1.2 Bankenlocatie Melkmarkt

In het plangebied ligt op de zuidkop van de Melkmarkt de voormalige Bankenlocatie.

Op 18 augustus 2009 is bouw- en sloopvergunning verleend voor de herontwikkeling van de Bankenlocatie. Hierbij is tevens vrijstelling verleend van het bestemmingsplan Beschermd Stadsgezicht. Het programma voor de herontwikkeling van deze locatie bestaat voor het grootste deel uit winkels in twee lagen. Onder de locatie komt een openbare fietskelder waarvan de ingang aan de Melkmarkt komt. Het voormalige archiefgebouw aan de zijde van de Voorstraat blijft gehandhaafd. Hierin komt een horecabedrijf op de begane grond en daarboven een winkel en winkel en woningen. Op de verdiepingen van het complex (boven de winkels) worden woningen gebouwd.

De bouw- en sloopvergunning zijn onherroepelijk geworden. De vergunde situatie voor de locatie is in dit bestemmingsplan Binnenstad en omgeving opgenomen. De Bankenlocatie heeft om die reden de bestemming Centrum - Detailhandel gekregen.

5.3.2 Functionele structuur
5.3.2.1 Centrumgebied

In de functioneel gemengde omgeving van de binnenstad ligt op diverse plekken het accent op een bepaalde vorm van gebruik. In het centrumgebied gaat het hierbij om de functies: detailhandel, kantoren, maatschappelijk, wonen. In het vigerende bestemmingsplan Beschermd Stadsgezicht is deze differentiatie in functies vertaald naar verschillende centrumbestemmingen. Deze systematiek vormt de spil van het vigerende bestemmingsplan Beschermd Stadsgezicht. De systematiek wordt in dit conserverende bestemmingsplan Binnenstad en omgeving overgenomen door het toepassen van de volgende vier centrum-bestemmingen.

Centrum - Detailhandel;

Centrum - Kantoor;

Centrum - Maatschappelijk;

Centrum - Wonen.

Naast de verschillende accenten die uit de bestemmingen spreekt, komt in elk van deze bestemmingen het volgende toegestane gebruik terug:

  • woningen, al dan niet in combinatie met ruimte voor beroep aan huis.
  • dienstverlening;
  • bedrijven die in de Staat van bedrijfsactiviteiten bij functiemenging zijn aangeduid als toelaatbaar binnen deze bestemming. Het betreft bedrijfsactiviteiten die aanpandig (categorie A) dan wel bouwkundig afgescheiden van woningen (categorieën B en C) mogelijk zijn.

Daarnaast zijn op de verbeelding een aantal specifieke gebruiksvormen weergegeven door middel van een functieaanduiding. Het gaat hierbij om functies die voor de omgeving zodanige consequenties kunnen hebben dat deze niet in een algemene bestemmingsregeling kunnen worden toegestaan.

Een uitgebreidere beschrijving van de vier centrumbestemmingen en de toegepaste functieaanduidingen is opgenomen in paragraaf 6.3.

5.3.2.2 Horeca

Context

Horeca is een bestemming waarbij vele aspecten een rol spelen. Enerzijds is er het planologische instrument, anderzijds de milieuvergunning, en daarnaast de drank- en horecavergunning. De handhaving van de openbare orde wordt uitgeoefend door de politie. De burger ervaart in de praktijk deze scheiding niet en is geneigd in totalen te denken.

Bij het bestemmen van de horeca in de binnenstad is de systematiek van het geldende bestemmingsplan Beschermd Stadsgezicht als uitgangspunt genomen. Dit is gedaan door de horecapanden individueel te bestemmen met daarbij een indeling in categorieën, onder meer gebaseerd op uitstraling en eventueel te verwachten overlast, te maken zodat het bestemmingsplan een beeld geeft van de te verwachten situatie.

Bij de afgifte van horecavergunningen vindt afstemming plaats tussen openingstijden en categorieën. Op grond van de verschillen tussen de onderscheiden soorten en de mogelijkheden tot afstemming in de sfeer van vergunningen zijn zes horecacategorieën opgenomen in de Lijst met horecacategorieën.

Horecacategorieën

Om onderscheid te maken in de diverse vormen van horeca is in het vigerende bestemmingsplan Beschermd Stadsgezicht gebruik gemaakt van een lijst met horecacategorieën. Deze lijst van horecacategorieën is als uitgangspunt overgenomen in het bestemmingsplan Binnenstad en omgeving. De indeling is te vinden in de Lijst met horecacategorieën die als Bijlage 2 bij de regels is gevoegd.

De lijst bestaat uit een juridische beschrijving van horecacategorieën. Hieronder wordt voor deze horecacategorieën een aantal voorbeelden genoemd.

horeca categorie 1   restaurant  
horeca categorie 2a   tearoom / lunchroom  
horeca categorie 2b   coffeeshop  
horeca categorie 3   cafetaria / snackbar met eetgelegenheid  
horeca categorie 4   café, café/bar  
horeca categorie 5   bar / dancing / discotheek  
horeca categorie 6   hotel / pension  

Op de verbeelding zijn de locaties aangegeven waar horeca-activiteiten van de te onderscheiden categorieën mogelijk zijn. De vestigingen waar horeca-activiteiten van categorie 2a zijn toegestaan zijn aangeduid door middel van de aanduiding 'horeca van categorie 2'.

Horecacategorie 2b, die duidt op een coffeeshop, is nergens in het plangebied planologisch mogelijk gemaakt. Aangezien een coffeeshop volgens de wet illegaal is kan hiervoor planologisch geen toestemming worden verleend, is in jurisprudentie van de Raad van State bepaald.

Horeca op verdiepingen

Het algemene beleid met betrekking tot horeca op verdiepingen komt er op neer dat in principe de verdiepingen bestemd blijven voor wonen. In het bestemmingsplan is daarom geregeld dat de horeca is toegestaan op de eerste bouwlaag (begane grond). Daar waar een horeca activiteit tevens in andere delen van het hoofdgebouw is toegestaan, is dit perceel op de plankaart voorzien van de aanduiding 'specifieke vorm van centrum - afwijkend gebruik' en is het toegestane gebruik opgenomen in de Lijst van afwijkend gebruik die als Bijlage 1 is opgenomen bij de regels.

Het is bij bestaande horecabedrijven, die op de eerste bouwlaag zijn gevestigd, toegestaan dat de tweede bouwlaag (eerste verdieping) wordt benut voor onder andere garderobes, keukens en toiletgroepen.

Met een afwijking (bij omgevingsvergunning) kan worden toegestaan, dat bij de horecacategorieën 1, 2a, 3 en 4 de ter plaatse toegestane horeca-activiteiten eveneens op de tweede bouwlaag mag worden uitgeoefend. Met een afwijking (bij omgevingsvergunning) kan worden toegestaan dat horeca-activiteiten uit een lagere horecacategorie van de Lijst met horecacategorieën worden uitgeoefend (horecacategorie 2b uitgezonderd).

Horecaconcentratiegebied

In de huidige planologische regelingen is een horecaconcentratiegebied opgenomen. Dit gebied omvat percelen aan de Oude Vismarkt, het Gasthuisplein, de Nieuwe Markt, het Bethlehemskerkplein, rond de Ossemarktsteeg, de as Grote Markt - Melkmarkt - Maagjesbolwerk/eiland Nietzman. In dit gebied kan door middel van een wijzigingsbevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders horeca van de categorieën 1, 2a, 3 of 4 van de Lijst met horecacategorieën worden toegestaan.

Bij de situering van de vestigingsmogelijkheden voor nieuwe horeca is gestreefd naar een zekere clustervorming rondom pleinen, dan wel grotere openbare ruimten, waardoor ook per plein een eigen sfeer kan ontstaan. De vorming van een pleinencircuit is dan ook leidend geweest bij het vormgeven van het horecaconcentratiegebied.

De begrenzing van het horecaconcentratiegebied zoals dit was weergegeven in de geldende planologische regelingen is op de verbeelding overgenomen en heeft de gebiedsaanduiding 'wro-zone - wijzigingsgebied 1' gekregen. De regeling die hieraan gekoppeld is conserverend overgenomen.

Wijzigingsgebied vestiging tearooms

In de huidige planologische regelingen is een 'kernwinkelgebied' opgenomen. In dit begrensde gebied kan door middel van een wijzigingsbevoegdheid horeca van categorie 2a van de Lijst met horecacategorieën (tearoom/lunchroom) worden toegestaan en waar de centrumbestemming met het accent op detailhandel van toepassing is.
Deze regeling is in dit bestemmingsplan Binnenstad en omgeving conserverend overgenomen door middel van een wijzigingsbevoegdheid in de bestemming Centrum - Detailhandel. De begrenzing van het gebied waarvoor de wijzigingsbevoegdheid geldt is overgenomen op de Kaart wijzigingsgebied vestiging tearooms / lunchrooms die als Bijlage 5 bij de regels is gevoegd.

Winterterrassen

In zijn algemeenheid betekenen winterterrassen een privatisering van een deel van de, in Zwolle toch al schaarse, openbare ruimte. Verder wordt het karakteristieke beeld van de binnenstad niet gediend met winterterrassen, zodat deze in principe ongewenst zijn. Een uitzondering daarop betreft de situatie bij de horecapanden aan het Grote Marktplein waarvoor een passende oplossing is gevonden. Winterterrassen zullen bij toetsing per geval worden beoordeeld.

(Zomer) terrassen

De gemeente Zwolle streeft naar goed ingerichte, gezellige terrassen (gevelterrassen, pleinen en vrijliggende terrassen) met een hoge ruimtelijke kwaliteit. Deze terrassen moeten zijn afgestemd op de architectuur van het pand en op de stedenbouwkundige aspecten van de omgeving. Om dit te kunnen verwezenlijken is het noodzakelijk dat er een toetsing plaatsvindt aan de richtlijnen, die zijn vastgelegd in het Terrassenbeleid. Deze richtlijnen hebben, gedurende het terrassenseizoen, dat duurt van 15 maart tot 1 november, onder meer betrekking op reclame-uitingen, meubilair, parasols, terrasafscheidingen het opslaan van materiaal. Overlast die de openbare orde aantast dient tegen gegaan te worden door middel van de APV. Hinder die inrichtingsgebonden is valt onder Wet Milieubeheer.

Bed & breakfast 

De actuele regeling voor het vestigen van bed & breakfast is in het bestemmingsplan overgenomen. Hierin wordt de vestiging via een binnenplanse afwijking mogelijk gemaakt (zie Artikel 36 Algemene afwijkingsregels lid 2 onder i). Voorwaarde is onder andere dat degene die de bed en breakfast activiteit gaat uitoefenen, tevens bewoner van de woning is.

Theeschenkerij Eekhout

In 2004 is een positief besluit genomen voor een seizoensgebonden theeschenkerij in de open lucht bij het perceel Roopoort 3. De keuken om de producten voor de theeschenkerij te bereiden is in een kamer van de woning op het perceel. De theeschenkerij is in de geschikte seizoen op zondagmiddagen geopend. De openingsdagen en de openingstijden voor de theeschenkerij zijn verankerd in de exploitatievergunning.

5.3.2.3 Wonen

Het wonen in het de Binnenstad en omgeving vindt plaats in vele vormen, zoals eengezinswoningen, meergezinswoningen, wonen boven winkels en woonschepen. In het bestemmingsplan komt het wonen daarom terug in verschillende bestemmingen. In de 4 centrumbestemmingen zijn woningen over het gehele pand toegestaan.

Daarnaast zijn woningen geregeld in de volgende bestemmingen:

Detailhandel - Bovenwoning;
Gemengd - 2;
Wonen;
Wonen - Meergezinshuis.

In de volgende bestemmingen is de locatie waar woningen zijn toegestaan aangeduid met een functieaanduiding:

Bedrijf - Verkooppunt motorbrandstoffen zonder lpg, aanduiding 'wonen';
Gemengd - 3, aanduiding 'wonen';
Gemengd - 4, aanduiding 'wonen'.

Bij deze verschillende manieren van bestemmen is ook de mogelijkheid opgenomen voor beroep aan huis voor 30% van de vloeroppervlakte tot een maximum van 50 m². Daarnaast kan het college van burgemeester en wethouder een afwijking van het bestemmingsplan toestaan ten behoeve van een bed & breakfast. Zie hierover ook paragraaf 6.3 Bestemmingsregels, Artikel 26 Wonen.

Woonschepenligplaatsen zijn opgenomen in de bestemming Water, door middel van de aanduiding 'woonschepenligplaats'. Waar de aanduiding 'wonen' tezamen met de aanduiding 'specifieke vorm van water - ligplaats horecaschepen' voorkomt is wonen als nevengebruik mogelijk op het schip. De functie is in dat geval slechts in combinatie met culturele en/of horecadoeleinden toegestaan.

5.3.2.4 Beroep aan huis

In de regels is de mogelijkheid opgenomen voor beroepsactiviteiten aan huis. Voor de exacte regeling wordt verwezen naar de omschrijving van de bestemming Wonen in paragraaf 6.3 Bestemmingsregels.

5.3.2.5 Industrieterrein Stork Wärtsilä Diesel / Nederlandse Spoorwegen N.V.

Een deel van het plangebied, aan de zuidwestzijde, is onderdeel van de geluidszone van het industrieterrein Stork Wärtsilä Diesel / Nederlandse Spoorwegen N.V. (ook wel: industrieterrein Hanzeland). Dit industrieterrein biedt ondermeer ruimte aan zware geluidhinder veroorzakende bedrijven. Voor dit terrein is op grond van de Wet geluidhinder een zone vastgesteld, waarbuiten de geluidhinder afkomstig van het bedrijventerrein niet meer mag bedragen dan 50 dB(A).
De geluidszone van het industrieterrein Stork Wärtsilä Diesel / Nederlandse Spoorwegen N.V. is ook in bestemmingsplan Binnenstad en omgeving weergegeven. De zonegrens vormt de toegelaten 50 dB(A) contour van het industrielawaai. Er worden in het bestemmingsplan Binnenstad en omgeving geen wijzigingen in deze zonegrens aangebracht.

De contour van de geluidszone van industrieterrein Stork Wärtsilä Diesel / Nederlandse Spoorwegen N.V. is te vinden op kaart 9 in paragraaf 4.2.1.