direct naar inhoud van 3.5 Akoestisch onderzoek
Plan: Bantegaplein
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0082.001100-0006

3.5 Akoestisch onderzoek

Gemeente Lemsterland wil ten behoeve van een goed woon- en leefklimaat een goede ruimtelijke onderbouwing van de geluidssituatie van het nieuwe plan Bantegaplein. Stuhorst Vastgoed BV heeft een plan ontwikkeld voor de bouw van een supermarkt (AH), 9 woningen en een parkeerplaats met daaronder een parkeerkelder. De gemeente vindt dat het plan ruimtelijk zorgvuldig moet worden onderbouwd, aangezien er op korte afstand van het plan woningen staan.

Op het terrein van de inrichting zijn globaal de volgende onderdelen te onderscheiden;

  • Supermarkt van circa 1.900 m2 bruto vloeroppervlak;
  • Laad- en losplaats ten zuiden;
  • Parkeerterrein (83 parkeerplaatsen);
  • Parkeerkelder (100 parkeerplaatsen).

Het bureau Sirius heeft een akoestisch onderzoek (zie Bijlage 13) uitgevoerd voor het plan Bantegaplein. Doel van het akoestisch onderzoek is inzicht te verschaffen in het zogenaamde langtijdgemiddeld beoordelingsniveau en de maximale geluidsbelasting van de supermarkt ter hoogte van nabijgelegen geluidsgevoelige bestemmingen, geluidsgevoelige ruimten van in- en/of aanpandige woningen van derden en/of ter hoogte van door het bevoegd gezag vastgestelde beoordelingspunten. De vastgestelde geluidsbelasting wordt vervolgens getoetst aan de van toepassing zijnde geluidsgrenswaarden.

Vervoer personeel en bezoekers

Uit het rapport van BVA (zie Bijlage 12) van 15 maart 2011 blijkt de geplande supermarkt een verkeersintensiteit van 1.600 motorvoertuigbewegingen per etmaal te genereren op een weekdag en 2.200 bewegingen op de zaterdag. Voor de representatieve bedrijfssituatie wordt uitgegaan van 2.200 bewegingen. De aantallen worden gelijk verdeeld over de parkeerkelder en het parkeerterrein. De aantallen worden met de verhouding elf uur in de dagperiode en twee uur in de avondperiode over de dag- en avondperiode verdeeld.

In de huidige situatie parkeren er circa 80 personenauto’s voor langere tijd in de dagperiode op het openbare parkeerterrein. Dit zijn personenauto’s van mensen die niet voor de supermarkt komen, maar in de omgeving wonen of werken. De verwachting is dat dit hetzelfde zal blijven na de realisatie van het plan. Aankomst en vertrek van personenwagens parkeerterrein In de dagperiode komen of gaan er maximaal 930 personenauto’s op het parkeerterrein van de inrichting. In de avondperiode komen of gaan er maximaal 170 personenauto’s. De personenauto’s parkeren op het parkeerterrein ten noorden van de inrichting. Er wordt uitgegaan van 30 seconden rij- en manoeuvreertijd per voertuig.

De tijd wordt verdeeld over 25 bronnen. De inrit komt uit op de Parkstraat. Aankomst en vertrek van personenwagens parkeerkelder In de dagperiode komen of gaan er maximaal 930 personenauto’s in de parkeerkelder van de inrichting. In de avondperiode komen of gaan er maximaal 170 personenauto’s. De personenauto’s parkeren in de parkeerkelder ten noorden van de inrichting. De inrit komt uit op de Parkstraat.

Logistiek

Aankomst en vertrek van vrachtwagens laad- en losperron In de dagperiode komen en gaan er vijf vrachtwagens met goederen en in de nachtperiode één vrachtwagen. De vrachtwagens rijden via de Lijnbaan en vertrekken daarna via de Schoolstraat.

Laden en lossen van rolcontainers Het laden en lossen duurt circa 15 minuten per vrachtwagen. In de dagperiode wordt er 75 minuten geladen en gelost en in de nachtperiode 15 minuten. De goederen worden met rolcontainers de vrachtwagen in- en uitgereden via de laadklep. De koelinstallaties van de vrachtwagens staan tijdens het laden en lossen uitgeschakeld. De ondergrond van de laad- en losplaats bestaat uit stelconplaten. Er is een bronvermogen van 87,6 dB(A) gehanteerd en 114,8 dB(A) voor de pieken.

Winkelwagens

De winkelwagens rijden in de buitenlucht enkel op de parkeerplaats. De eventuele winkelwagenbewegingen in de parkeerkelder zijn voor de geluidsuitstraling niet relevant. Gemiddeld 60% van de bezoekers van de supermarkt die met personenwagens arriveren maken gebruik van een winkelwagen. Per bestuurder vinden twee bewegingen plaats (558 in de dagperiode en 102 in de avondperiode) met een snelheid van drie km/u. De bewegingen zijn verdeeld over drie rijlijnen. Het lostrekken en inparkeren van een winkelwagen uit de stalling kan een piek veroorzaken (104 dB(A)).

Condensorunits op het dak van de supermarkt

Op het dak van de supermarkt (eerste verdieping niveau) staan een tweetal condensorunits opgesteld voor de koel- en vriesinstallaties. Er wordt uitgegaan van twee condensors (S-GVH 080.3B/2x2-L(S).E) met een bronvermogen van 70 dB(A). De bronnen zijn 24 uur per dag in werking.

Uitlaten van de parkeerkelder ventilatie

Op het trappenhuis van de parkeerkelder zijn twee uitlaten ten behoeve van de ventilatie-uitlaat van de parkeerkelder geplaatst. De openingen bevinden zich circa vijf meter boven maaiveldhoogte. Het ventilatiesysteem is 24 uur per dag in werking. Er is uitgegaan van een bronvermogen van 71 dB(A) voor de beide uitlaten.

Uitstraling gevels en daken binnengeluid

De uitstraling van gevels en daken ten gevolge van het binnengeluid is irrelevant klein en is niet in het onderzoek meegenomen. Ramen en deuren zijn zoveel mogelijk gesloten, behalve voor het doorlaten van personen en goederen.

Berekeningen

De berekende gemiddelde waarden van het LAr,LT bedragen in de dagperiode maximaal 51 dB(A), in de avondperiode 44 dB(A) en in de nachtperiode 45 dB(A). De grenswaarden worden in de dag- en nachtperiode overschreden. In de dagperiode is het laden en lossen van de vrachtwagens de dominante geluidsbron voor de zuidzijde van de nieuwe appartementen. De overschrijding is maximaal 1 dB.

In de avondperiode zijn voor de woningen aan de Bantegastraat de personenauto’s en winkelwagens de dominante geluidsbron. In de nachtperiode is het laden en lossen de dominante bron voor de zuidzijde van de nieuwe appartementen en de bestaande appartementen aan de Lijnbaan. De overschrijding is maximaal 5 dB.

De berekende maximale waarden van het LAmax bedragen in de dagperiode maximaal 87 dB(A), in de avondperiode 67 dB(A) en in de nachtperiode 86 dB(A). De grenswaarden worden in alle beoordelingsperioden overschreden. De maximale overschrijdingen bedragen 17 dB in de dagperiode, 2 dB in de avondperiode en 26 dB in de nachtperiode. Onderstaand zijn de bronnen beschreven die de overschrijdingen veroorzaken. In de dagperiode is het laden en lossen van de vrachtwagens de dominante geluidsbron voor de appartementen Lijnbaan en zuidzijde van de nieuwe appartementen. Ook het rijden van de vrachtwagens (afblazen remventiel) zorgt voor een overschrijding. De overschrijding is maximaal 17 dB. In de avondperiode zijn voor de woningen aan de Bantegastraat 2 en 3 het dichtslaan van portieren van personenauto’s de dominante geluidsbron. De overschrijding is maximaal 2 dB.

In de nachtperiode is het laden en lossen de dominante bron voor de woningen met een overschrijding. Ook het rijden van de vrachtwagens (afblazen remventiel) zorgt voor een overschrijding. De overschrijding is maximaal 26 dB.

Verkeer van en naar de inrichting

De berekende equivalente geluidniveaus (LAeq) als gevolg van het verkeer van en naar de inrichting bedragen in de dagperiode maximaal 44 dB(A), in de avondperiode 41 dB(A) en in de nachtperiode 39 dB(A). Er wordt in alle beoordelingsperioden aan de voorkeursgrenswaarden voldaan.

Conclusie

Als gevolg van het verkeer van en naar de inrichting wordt in alle beoordelingsperioden aan de voorkeursgrenswaarden voldaan.

Het plan voor Bantegaplein heeft tevens een aantal knelpunten waarbij de standaard normen voor het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau (LAr,LT) en het maximale geluidsniveau (LAmax) uit het Actviteitenbesluit door bepaalde activiteiten worden overschreden. Diverse maatregelingen zijn hiervoor onderzocht. De volgende maatregelen kunnen redelijkerwijze worden verwacht en zijn effectief;

  • PIEK maatregelen;
  • het niet meer leveren in de nachtpriode;
  • het schrappen van drie parkeerplaatsen.

Bovenstaande maatregelen zullen worden toegepast en is al verwerkt in deze toelichting.

De Lijnbaan heeft van oudsher een bevoorradingsfunctie voor de winkels/bedrijven in dit gebied gehad. Ook de naam Lijnbaan herinnert aan de vroegere bedrijfsactiviteiten in dit deel van Lemmer.

Wanneer alle in redelijkheid te treffen maatregelen worden uitgevoerd blijft er nog één knelpunt; Afblazen remventiel vrachtwagen overdag bestaan. Het afblazen van het remventiel kan niet worden voorkomen of voorspeld. De pieken liggen circa 5 dB lager dan de pieken van het laden en lossen. De overschrijding van het LAmax bedraagt 12 dB in de dagperiode en vindt plaats op de nieuwe en bestaande appartementen aan de Lijnbaan (punten 010 t/m 014 en 031 t/m 037).

De pieken ten gevolge van het laden- en lossen in de dagperiode worden in het Activiteitenbesluit uitgesloten van beoordeling. Hiermee voldoet dit plan aan de akoestische eisen die aan deze ontwikkeling kunnen worden gesteld. Zie Bijlage 13 en de bijbehorende ruimtelijke onderbouwing Bijlage 14.