direct naar inhoud van TOELICHTING
Plan: Buitengebied 2016 - 2e herziening 2019
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0050.PH2Buitengebied-VA01

TOELICHTING

Hoofdstuk 1 Inleiding

Op 29 september 2016 is het bestemmingsplan Buitengebied 2016 van de gemeente Zeewolde vastgesteld onder het nummer NL.IMRO.0050.BPBuitengebied2016-va01. Tegen het vastgestelde bestemmingsplan is een beperkt aantal beroepen ingediend. De Raad van State heeft 23 augustus 2017 uitspraak gedaan. Uit die uitspraak vloeide een enkele reparatie voort van het bestemmingsplan. Voorts waren er enkele omissies die tegelijkertijd meegenomen konden worden in het reparatieplan.

Op 28 juni 2018 is het Reparatieplan Buitengebied 2018 vastgesteld onder nummer NL.IMRO.0050.PH1Buitengebied-VA01.

Na vaststelling van het Reparatieplan Buitengebied 2018 zijn opnieuw enkele omissies ontdekt, dan wel zijn enkele gewenste aanpassingen aan de orde. Daarnaast is bij de gemeente het verzoek ontvangen van de Windunie om kleine aanpassingen van het Inpassingsplan Windpark Zeewolde mee te nemen. De tweede herziening is een gedeeltelijke herziening van het bestemmingsplan Buitengebied 2016, het Reparatieplan van 2018 en het Windpark Zeewolde. Juridisch is het mogelijk om twee verschillende plannen mee te nemen in één herziening. Het inpassingsplan biedt daar ruimte voor, mits exact de regels van het inpassingsplan worden overgenomen. De tweede herziening is een aanvulling hierop en moet in samenhang met dit bestemmingsplan en inpassingsplan worden gelezen.

Hoofdstuk 2 Onderdelen tweede herziening

De tweede herziening ziet op de volgende onderdelen.

2.1 Buitengebied

Leiding - Hoogspanningsverbinding (aanpassing verbeelding)

De ligging van de hoogspanningsleidingen in het plangebied zijn niet juist weergegeven op de verbeelding. De verbeelding is hierop aangepast zodat de leidingen en leidingstroken op de juiste locatie liggen.

Geluidcontour onderstation Bloesemlaan (aanpassing verbeelding en regels)

De geluidcontour rond het onderstation aan de Bloesemlaan is per abuis niet overgenomen in het bestemmingsplan Buitengebied 2016. Deze omissie is hersteld. In het bestemmingsplan 2006 is aan een deel van de geluidcontour goedkeuring onthouden. Het gaat om het deel dat over het onderstation zelf ligt. Alleen de contour rond het onderstation is overgenomen in de tweede herziening. Op de verbeelding is hiervoor de gebiedsaanduiding 'geluidzone - industrie' opgenomen.

Voorts zijn er plannen om het onderstation uit te breiden. Daarvoor is een uitgebreide onderbouwing aangeleverd door Liander in een brief genummerd 19022019, gedateerd 19 februari 2019. Deze onderbouwing wordt hier herhaald en ingelast beschouwd. Op grond daarvan is in de bouwregels de eerder toegelaten uitbreiding van 115% van de bestaande bebouwing gewijzigd in een bebouwingsmogelijkheid van 70% van het toegekende bouwvlak. Het bouwvlak is daarvoor afgestemd op de omvang van het perceel en vervolgens is ook nog het bestemmingsplan met 25 m verruimd.

Minimale afstand bestemmingsgrens voor trekkershutten en glampingtenten schrappen (aanpassing regels)

In de regels van artikel 15 (Recreatie - Kampeerterrein), 16 (Recreatie - Natuurkampeerterrein) en 17 (Recreatie - Recreatieterrein) is een afwijking van de bouwregels opgenomen dat trekkershutten en glampingtenten op minimaal 15 meter van de bestemmingsgrens worden gerealiseerd. Deze minimale afstand is geschrapt. Lid b. in de verschillende artikelleden komt te vervallen.

Afwijkende bouwhoogte in artikel 17.3.3 (Recreatie - Recreatieterrein)(aanpassing regels)

In de regels van artikel 17 (Recreatie - Recreatieterrein) is een afwijking opgenomen om de bouwhoogte van bedrijfsgebouwen en overkappingen te vergroten. In de regels is een bouwhoogte van maximaal 20 meter opgenomen. Om een nieuwe glijbaan op het recreatiepark de Eemhof mogelijk te maken, is de bouwhoogte in de afwijking verhoogt van 20 naar 22 meter.

Archeologiekaart Zeewolde 2016 (aanpassing toelichting en verbeelding)

In het bestemmingsplan Buitengebied 2016 is de oude archeologiekaart opgenomen. In maart 2016 is het nieuwe archeologiebeleid vastgesteld. De kaart in de toelichting op het bestemmingsplan 2016 is vervangen door onderstaande kaart behorende bij het actuele archeologiebeleid. De verbeelding is hierop eveneens aangepast.

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.PH2Buitengebied-VA01_0001.jpg"

Figuur: Archeologiekaart Zeewolde vastgesteld 23 maart 2016 (bron www.zeewolde.nl)

Bloesemlaan 22 (aanpassing verbeelding)

Op het perceel Bloesemlaan 22 ontbreekt de aanduiding 'maximum bebouwd oppervlak (m²)' binnen de bestemming 'Bedrijf'. De bestaande oppervlakte van 250 m² is opgenomen op de verbeelding.

Vrijwaringszone korte golfstation in overeenstemming brengen met het Rarro (aanpassing verbeelding)

De gebiedsaanduiding 'vrijwaringszone - bouwbeperkingengebied zend- en ontvanginstallatie' is niet conform het Rarro weergegeven op de verbeelding. De zone in het bestemmingsplan Buitengebied 2016 is kleiner dan de zone die opgenomen is in het Rarro. De zone in het bestemmingsplan is vervangen door de juiste zone.

Op de verbeelding is ook de aanduiding 'maximum bouwhoogte (m)' opgenomen. Binnen de vrijwaringszone is de bouwhoogte van bouwwerken maximaal 22 meter.

Regeling bestaande bebouwing (aanpassing regels)

In het Reparatieplan Buitengebied 2018 is de regeling 'Bestaand', herbouw van bestaande bouwwerken aangepast. In de aangepaste regels is een foutieve verwijzing gemaakt. De verwijzing in het Reparatieplan komt te vervallen en is vervangen door de juiste verwijzing, artikel 43 lid 1 onder a2.

Scouting (aanpassing verbeelding)

Op de verbeelding van het Reparatieplan Buitengebied 2018 is het terrein van Scoutinglandgoed Zeewolde niet juist aangepast. Op een deel van het terrein binnendijks ontbreekt de aanduiding 'specifieke vorm van recreatie - natuurkampeerterrein'. Deze aanduiding is op de verbeelding opgenomen. Ook ontbreekt buitendijks op de verbeelding van het reparatieplan binnen de bestemming 'Recreatie - Natuurkampeerterrein' de bouwaanduiding 'specifieke bouwaanduiding - 2'. Deze aanduiding is opnieuw opgenomen in deze herziening.

Paalkampeerterrein Campanula (aanpassing verbeelding)

De bestaande locatie van het paalkampeerterrein 'Campanula' komt te vervallen. Deze locatie wordt verplaatst naar locatie ten westen van de Groenewoudseweg. Op deze locatie is de bestemming 'Recreatie - Natuurkampeerterrein' opgenomen. Voor het paalkampeerterrein is binnen de bestemming de functieaanduiding 'specifieke vorm van recreatie - paalkampeerterrein' opgenomen.

Windturbine toevoegen aan de Lepelaarweg 9 en Futenweg 20 (regels en verbeelding)

In 2011 en 2013 zijn tijdelijke vergunningen verleend (25 jaar) voor de bouw van twee windturbines aan de Lepelaarweg 9 en Futenweg 20. De twee windturbines zijn gebouwd. De turbines zijn noch in het bestemmingsplan Buitengebied 2016, noch in het rijksinpassingsplan Windpark Zeewolde opgenomen. De twee turbines zijn uitgezonderd van opschalen en saneren en mogen niet langer aanwezig zijn dan de termijn genoemd in de vergunning. Op de locaties is de functieaanduiding 'windturbine' opgenomen. In de regels is aangegeven dat de bestaande afmetingen aangehouden moeten worden, dat vervanging niet is toegelaten en dat de windturbines na 25 jaar na het verlenen van de vergunning verwijderd moeten worden. Rond de turbines geldt nog de gebiedsaanduiding 'vrijwaringszone - windturbine'.

Natuurnetwerk Nederland saldering (verbeelding)

In het kader van ontwikkelingen in (onder andere) het Horsterwold heeft de provincie de Natuurnetwerk Nederland (NNN) herbegrensd en gesaldeerd. De compensatieopgave heeft plaatsgevonden in het Zuigerplasbos te Lelystad. In het bestemmingsplan 'Buitengebied 2016' zijn de ontwikkelkavels in het Horsterwold als zodanig bestemd. Recent is gebleken dat een ontwikkelkavel van 1,4 ha langs de Golflaan niet is meegenomen in de herbegrenzing van de NNN. Deze kavel is in formele zin dus nog steeds onderdeel van het NNN netwerk ondanks dat deze al wel op de verbeelding van het bestemmingsplan is opgenomen. Zowel Staatsbosbeheer als de gemeente zijn al langere tijd in gesprek over een mogelijke ontwikkeling op deze en de naastliggende kavel. De status van NNN netwerk staat de uitvoering van dit project in de weg.
In de nabijheid van de ontwikkelkavel van 1,4 ha ligt een ontwikkelkavel van 1,9 ha die na de genoemde herbegrenzing buiten het NNN netwerk valt. De gemeente acht deze kavel niet kansrijk als ontwikkelkavel. De wijzigingsbevoegdheid op deze kavel komt te vervallen. Gedeputeerde Staten van Flevoland hebben op 20 augustus 2019 besloten om de NNN hiervoor te herbegrenzen, zie bijlage 1. Per saldo heeft deze 'uitruil' zowel kwantitatief als kwalitatief een positief effect op het NNN netwerk.    

Keur, beleidsregel en legger (regels en verbeelding)

De provincie heeft besloten dat de status van regionale kering voor de Knardijk komt te vervallen. Het betreft hier alleen het binnendijks gelegen deel van de Knardijk: tussen de Biezenburcht en de rotonde bij de Oostvaardersdijk. De status van de Knardijk wijzigt in een 'overige waterkering' waarvoor het waterschap zelf een norm vaststelt. De Knardijk behoudt zijn vertragende werking. In het geval van een dijkdoorbraak van de dijk aan de rand van de polder houdt de Knardijk het water binnen de overstroomde polder vast. Dat biedt tijd om het niet-overstroomde deel van de polder te evacueren. Het waterschap heeft uitgewerkt welke eisen dit stelt aan de dijk.
Het waterschap borgt de functie van de Knardijk in de keur. Daarnaast geeft de legger aan welk deel van de dijk minimaal in stand moet worden gehouden en wie een onderhoudsplicht heeft. Het bestemmingsplan is voorts aangepast aan de legger, wat betekent dat voor een groot deel de Knardijk nu nog is voorzien van de kernzone en de vrijwaringszone 1. Vrijwaringszone 2 komt voor de Knardijk (tussen de Biezenburcht en de rotonde bij de Oostvaardersdijk) te vervallen. De inperking van de bouwmogelijkheden op grond van de keur (uitgewerkt door de leggers en het waterschapsbeleid) geldt, ongeacht of dit in een bestemmingsplan is opgenomen. Het is mogelijk dat op grond van het bestemmingsplan bouwmogelijkheden bestaan, maar dat deze op grond van nieuwe leggers teniet worden gedaan. De gemeente zal een leggerwijziging uiteindelijk verwerken in de relevante bestemmingsplannen.

Voedselbos (verbeelding en regels)

Naast Sterappellaan 23 wordt een voedselbos ontwikkeld. Het voedselbos ligt tussen een woonperceel en een perceel met opstrekkende boombeplanting en ligt bovendien aan een weg. Daarmee voegt het bos zich binnen aanwezige elementen, zodanig dat de openheid van het agrarisch gebied niet of nauwelijks wordt aangetast en er sprake is van een aanvaardbare landschappelijke inpassing. De ontwikkeling van het bos past voorts binnen het beleid voor duurzaamheid en sluit het aan bij bestaande recreatieve functies. De gronden zijn ter plaatse voorzien van de aanduiding 'specifieke vorm van agrarisch - voedselbos'. Daarmee biedt de bestemming de mogelijkheid om ter plaatse een voedselbos te ontwikkelen.

Bestemming Water - Randmeer (regels)

De bestemming is iets verruimd om ontwikkelingen die zich in de praktijk voordoen en waar geen bezwaren tegen bestaan planologisch mogelijk te maken. De bestemming in het bestemmingsplan Buitengebied 2016 is daarvoor te rigide ingericht. Aan de bestemmingsomschrijving is toegevoegd dan kleinschalige natuurmaatregelen mogelijk zijn en in de bouwregels is geregeld dat behoudens bestaande steigers ook andere bouwwerken gebouwd mogen worden. In de regels is de zinsnede 'uitsluitend in de vorm van bestaande steigers' verwijderd. Bodemingrepen of het winnen van bodemmateriaal (zoals zand) ten behoeve van natuurmaatregelen vallen onder beheer en onderhoud en daarmee passen binnen de bestemming.

Twee eilandjes met archeologische bestemming (verbeelding)

Twee voor de oever gelegen eilandjes ten noordoosten van het Scoutinglandgoed hebben in het bestemmingsplan Buitengebied 2016 een archeologische dubbelbestemming gekregen. Deze archeologische waarde ontbreekt op de gemeentelijke archeologische beleidskaart. De verbeelding is aangepast, zodanig dat de archeologische dubbelbestemming van de eilandjes af is gehaald.

Verwijzing in agrarische bestemming (regels)

In artikel 3 is in de bestemmingsomschrijving onder e een opsomming opgenomen van alle nevenactiviteiten. Daarbij is aangegeven dat die activiteiten ondergeschikt moeten zijn. In de bouwregels onder 3.2.1. onder e is vervolgens vastgelegd dat daarvoor niet meer dan de bestaande, vergunde omvang benut mag worden. Om die relatie duidelijk te maken is in de bestemmingsomschrijving toegevoegd dat in ondergeschikte mate vastgelegd is in de bouwregels onder 3.2.1. onder e.

Compensatie Ibisweg (verbeelding)

Aan de Ibisweg zijn agrarische gronden omgezet naar de bestemming Bos - Natuur. Ter plaatse vindt een kiekendievencompensatie plaats waarmee de gronden worden ingericht met strokenteelt en struweel/ruigte en een fietspad. De totale oppervlakte hiervan bedraagt 30 ha.

Scheepswrak (verbeelding)

Gebleken is dat een scheepswrak, dat wel staat vermeld op de gemeentelijke archeologische beleidskaart, niet is opgenomen in het bestemmingsplan. Dit scheepswrak is alsnog voorzien van de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie 1'.

Beschermingszones Havenkwartier

De beschermingszones van de nieuwe kering rondom het Havernkwartier vallen binnen het plangebied van het b'Buitengebied' en moeten alsnog in het plan worden opgenomen.

Bijlage 1 van de regels

In bijlage 1 van de regels wordt onder punt 2 toegevoegd '(met wintersluiting)' Dit blijkt overigens ook uit de toelichting van het bestemmingsplan 'Buitengebied 2016'. Met deze toevoeging aan de regels worden toelichting en regels beter op elkaar afgestemd en de toevoeging fungeert ook als signaalfunctie voor de plantoetser.

2.2 Windpark Zeewolde

13 molenaarswoningen (aanpassing verbeelding)

Op dertien locaties in het inpassingsplan Windpark Zeewolde ontbreken de molenaarswoningen. De woningen krijgen de gebiedsaanduiding 'overige zone - molenaarswoningen'. Het gaat om de volgende adressen: Baardmeesweg 5, Baardmeesweg 9, Bloesemlaan 34, Bloesemlaan 39, Bosruiterweg 33, Dodaarsweg 9, Duikerweg 38, Ibisweg 2, Ibisweg 10, Schollevaarweg 13, Schollevaarweg 25, Schollevaarweg 64 en Sterappellaan 5.

Bestemmen infrastructuur windmolenpark (aanpassing verbeelding)

Op vier locaties past de benodigde infrastructuur van het windpark niet binnen het inpassingsplan. Voor de infrastructuur is de gebiedsaanduiding 'overige zone - windparkinfrastructuur 1' conform het inpassingsplan toegepast. Het gaan in deze herziening om de volgende locaties: locatie A27-07 en A27-08 ter hoogte van de rijksweg A27, afrit 37 Almere Hout, Parkweg SCH-01 ten zuiden van de Schollevaarweg. Ter plaatse van de Ibisweg locatie ADO-01 en RDT-02 is het ontbrekende deel van de infrastructuur toegevoegd. Aan weerszijden van de infrastructuur is één meter extra meegenomen om flexibiliteit te kunnen bieden om iets te kunnen schuiven met de infrastructuur.

10 windturbines en het bouwbeperkingengebied

In het bestemmingsplan is een bouwbeperkingengebied opgenomen in verband met de aanwezige zend- en ontvanginstallaties. Er zijn binnen het Windpark Zeewolde evenwel 10 windturbines binnen een bouwbeperkingengebied gebouwd. Zoals de regels er nu liggen zijn de windturbines in strijd met het bestemmingsplan. De begrenzing van het bouwbeperkingengebied is om die reden aangepast, zodanig dat de windturbines nu buiten het beperkingengebied zijn gelegen.

Hoofdstuk 3 Juridische toelichting

In deze herziening zijn enkel de aanpassingen van het bestemmingsplan Buitengebied 2016, het Reparatieplan Buitengebied 2018 en het inpassingsplan Windpark Zeewolde beschreven. Vanwege het zeer recente karakter van de genoemde plannen blijven die plannen voor het overige geheel in stand en voegen de in deze herziening opgenomen aanpassingen zich in de moederplannen. De herziening blijft evenwel een juridisch zelfstandig bestemmingsplan, maar moet gelezen worden in samenhang met de moederplannen.

In de regels is steeds tussen haakjes aangegeven wat het artikelnummer in het bestemmingsplan Buitengebied 2016 of het Reparatieplan 2018 is. Daarmee is de raadpleegbaarheid tussen deze herziening en het moederplan verduidelijkt.

In de regels zijn voorts enkel de aanpassingen van de regels opgenomen. Er is niet voor gekozen om de gehele bestemming op te nemen daar waar in een artikel een aanpassing plaatsheeft. Immers de rest van de bestemming blijft ongewijzigd en het is niet wenselijk om die delen van de bestemming opnieuw appellabel te maken. De aanpassingen in deze herziening moeten als zodanig ingelezen worden in de regels van het bestemmingsplan Buitengebied 2016, het Reparatieplan 2018 en het inpassingsplan Windpark Zeewolde.

Op de verbeelding is in eerste aanleg de volledige plancontour van het bestemmingsplan Buitengebied 2016, het Reparatieplan 2018 en inpassingsplan Windpark Zeewolde opgenomen, omdat er aanpassingen in de regels plaatsvinden die op het hele plangebied betrekking hebben, zoals bijvoorbeeld de algemene bouwregels. Daarnaast zijn enkel die percelen in de herziening opgenomen waar een wijziging op de verbeelding plaatsheeft. Voor de verbeelding van deze herziening geldt daarmee hetzelfde als met de regels: deze moet tezamen met de verbeelding van het bestemmingsplan Buitengebied 2016, het Reparatieplan 2018 en het inpassingsplan Windpark Zeewolde worden beschouwd als de juridische situatie van het buitengebied.

Hoofdstuk 4 Uitvoerbaarheid

Wettelijk bestaat de verplichting om inzicht te geven in de uitvoerbaarheid van een bestemmingsplan. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in de maatschappelijke en de economische uitvoerbaarheid.

4.1 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Omdat er sprake is van geringe aanpassingen aan de moederplannen wordt het bestemmingsplan meteen als ontwerp ter visie gelegd. Voorafgaand daaraan is vooroverleg gevoerd met van belang zijnde overheden en instanties.

Het concept-ontwerpbestemmingsplan is voorgelegd aan de vooroverlegpartners (vooroverleg ex. artikel 3.1.1. Bro). Gedurende de reactietermijn zijn er drie reacties ontvangen. De reacties zijn samengevat en voorzien van een gemeentelijke beoordeling. De reactienota van het vooroverleg is opgenomen in bijlage 2.

Op grond van artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) heeft het ontwerpbestemmingsplan Buitengebied 2016 - 2e herziening 2019 vanaf 26 juni 2019 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Een ieder is in de gelegenheid gesteld om gedurende de termijn van tervisielegging zijn/haar zienswijze over het ontwerpbestemmingsplan Buitengebied 2016 - 2e herziening 2019 kenbaar te maken. Er is één zienswijze ingediend. De zienswijze is samengevat en voorzien van een gemeentelijke beoordeling. De Nota zienswijzen os opgenomen in bijlage 3. Voor de toelichting, regels en verbeelding zijn enkele ambtshalve wijzigingen aangebracht. Een overzicht van ambtshalve wijzigingen in opgenomen in bijlage 4. De gemeenteraad heeft het bestemmingsplan op 7 november 2019 vastgesteld. Tegen de vaststelling kan vervolgens beroep bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State worden ingediend.

4.2 Economische uitvoerbaarheid

Het voorliggende bestemmingsplan betreft een Reparatieplan. De aanpassingen die worden gedaan op het bestemmingsplan Buitengebied hebben allen betrekking op het vastleggen van feitelijk bestaande situaties en ontwikkelingsmogelijkheden die reeds middels eerdere planologische herzieningen/wijzigingen waren vastgelegd. Kostenverhaal in het algemeen en in het kader van artikel 6.12 Wet ruimtelijke ordening is daarom niet aan de orde.