Plan: | Sluiskil-Oost |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0715.BPKGP04-VG99 |
Om milieuhinder ter plaatse van gevoelige bestemmingen in de omgeving van het plangebied te voorkomen, is voor het zeehaven- en industrieterrein een milieuzonering uitgewerkt. De milieuzonering is gekoppeld aan een Staat van Bedrijfsactiviteiten. Dit is een lijst waarin de meest voorkomende bedrijven en bedrijfsactiviteiten zijn gerangschikt naar mate van milieubelasting. De milieuzonering en de gebruikte Staat van Bedrijfsactiviteiten zijn gebaseerd op de publicatie Bedrijven en milieuzonering van de Vereniging van Nederlandse Gemeente (VNG, herziene uitgave 2009). Gelet op het bedrijfsmatige karakter van het plangebied, is in dit bestemmingsplan gebruikgemaakt van de Staat van Bedrijfsactiviteiten 'gezoneerd industrieterrein'. Voor een nadere toelichting op de aanpak van de milieuzonering met behulp van deze staat wordt verwezen naar bijlage 2.
Richtafstanden
Bij de milieuzonering wordt rekening gehouden met milieuaspecten als geur-, stof- en geluidshinder. De richtafstanden gelden ten opzichte van een rustige woonwijk. Uit jurisprudentie en de genoemde VNG-publicatie blijkt dat in het geval van een gemengd gebied verkleinde richtafstanden gelden (zie tabel 4.1).
Het zeehaven- en industrieterrein Sluiskil-Oost ligt ten oosten van de kern Sluiskil. Het Kanaal van Gent naar Terneuzen vormt een "natuurlijke" afscheiding. De dichtsbijgelegen woningen van Sluiskil bevinden zich op een afstand van ongeveer 200 m van het zeehaven- en industrietrerrein. Op grotere afstand liggen ten (noord) oosten van het plangebied woningen van Spui, Magrette en Schapenbout.
Tabel 4.1 Overzicht richtafstanden per milieucategorie
milieucategorie | richtafstand (in meters) | |
rustige woonwijk | gemengd gebied | |
1 | 10 | 0 |
2 | 30 | 10 |
3.1 | 50 | 30 |
3.2 | 100 | 50 |
4.1 | 200 | 100 |
4.2 | 300 | 200 |
5.1 | 500 | 300 |
5.2 | 700 | 500 |
5.3 | 1.000 | 700 |
6 | 1.500 | 1.000 |
Algemene toelaatbaarheid
Voor het gehele zeehaven- en industrieterrein worden bedrijven mogelijk gemaakt, die behoren tot categorie 2 tot en met 4.2. van de Staat van Bedrijfsactiviteiten, waaronder ook Wgh-inrichtingen. Bij deze zonering is rekening gehouden met de woningen van Spui, Magrette en Schapenbout en de woonkern Sluiskil.
De bedrijfsactiviteiten van Yara Sluiskil B.V. en Heros Sluiskil B.V. zijn aan te merken als bedrijfsactiviteiten uit categorie 5 van de VNG-publicatie. Dit wordt aanvaardbaar geacht om de volgende redenen.
Gezien de functie van het gebied zouden ook nieuwe bedrijven uit categorie 5 planologisch aanvaardbaar kunnen zijn. Deze worden echter niet rechtstreeks toegestaan, maar met een afwijkingsbevoegdheid (zie paragraaf 5.3). In de beoordeling zal naast de hiervoor vermelde milieurandvoorwaarden voor geluid en externe veiligheid moeten worden getoetst aan de richtafstanden voor geur en stof. Hierover wordt opgemerkt dat er zijn maar heel weinig bedrijven of bedrijfsactiviteiten uit categorie 5 waarvoor geur het maatgevend milieuaspect is. Een groot deel hiervan zijn bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie. Deze bedrijven zijn op grond van het beoogde bedrijvenprofiel (alleen bepaalde soorten kade- of havengebonden bedrijven en bedrijven etc. zijn gewenst) niet mogelijk. Bedrijven waarvoor stof het maatgevend milieuaspect is, zijn wel relevant. Deze bedrijven zullen adequate voorzieningen moeten treffen om stofoverlast in de kern Sluiskil te voorkomen.
Het verkeersaspect zal in de praktijk niet van groot belang zijn, aangezien het kanaal zorgt voor een natuurlijke scheiding.
Voor de beoogde uitbreiding van het zeehaven-en industrieterrein ten zuiden van het terrein van Yara Sluiskil B.V. geldt dat, nu het buurtschap Axelsche Sassing is geamoveerd, voldaan kan worden aan de richtafstanden. Dit geldt ook ten opzichte van de agrarische bedrijfswoning ten oosten van de uitbreiding. De afstand bedraagt namelijk 430 m.
Gelet op het voornemen om op de beoogde uitbreiding met name contractors van Yara Sluiskil B.V. te vestigen, is overigens de verwachting dat zich hier geen zware bedrijven zullen vestigen.
Bevoegdheid tot afwijken
Het bevoegd gezag kan gebruikmaken van een omgevingsvergunning om bedrijven toe te staan die zijn genoemd in ten hoogste categorie 5, mits deze bedrijven (als gevolg van de geringe omvang van hinderlijke (deel)activiteiten of door een milieuvriendelijke werkwijze) naar aard en invloed op de omgeving vergelijkbaar zijn met de bedrijven genoemd in de lagere algemeen toegelaten milieucategorieën. Ook is een bevoegdheid tot afwijken opgenomen voor bedrijven die niet zijn genoemd in de Staat van Bedrijfsactiviteiten 'gezoneerd industrieterrein', mits deze naar aard en invloed op de omgeving vergelijkbaar zijn met de toegelaten bedrijven.
Bedrijveninventarisatie
De in het plangebied aanwezige bedrijven zijn geïnventariseerd en ingeschaald in de categorieën van de gebruikte Staat van Bedrijfsactiviteiten 'gezoneerd industrieterrein' (zie het overzicht in bijlage 3).
Conclusie
In het bestemmingsplan wordt onder andere door de gehanteerde milieuzonering zorg gedragen voor een goed woon- en leefklimaat ter plaatse van de woningen en worden de bestaande bedrijven niet in hun functioneren belemmerd. Sectorale regelgeving (industrielawaai, externe veiligheid) is daarbij uitermate belangrijk. Toekomstige bedrijven kunnen zich alleen binnen het gebied vestigen wanneer zij vallen binnen de algemene toelaatbaarheid, dan wel in het kader van een omgevingsvergunning wordt aangetoond dat zij voldoen aan de gestelde voorwaarden.