Plan: | Schiltstraat 12 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1774.OMSBPMUSEUMTS-0401 |
Ootmarsum worstelt met een parkeerprobleem, vooral tijdens de (koop)zondagen en evenementen. De Stads-weide en het parkeerterrein bij De Meierij voorzien in mogelijkheden om langer te parkeren (zie geel in figuur 5.2), terwijl in noodgevallen (bij goed weer) weilanden extra soelaas bieden. Deze parkeerlocaties zijn vrij grootschalig, liggen centraal en zijn goed aangegeven. Hiermee wordt zoekverkeer en ongewenst parkeren in woonstraatjes en in de oude stadskern tot een minimum beperkt.
Figuur 5.2: overzicht van de verkeersverbindingen en parkeermogelijkheden
Parkeren in beschermd stadsgezicht
Het uitgangspunt voor het parkeren in het beschermd stadsgezicht is dat er bij nieuwe ontwikkelingen in de eigen parkeerbehoefte voorzien moet worden. De parkeerbehoefte van grootschalige projecten binnen het beschermd stadsgezicht dient echter buiten het beschermd stadsgezicht te worden opgelost. Het historisch straten- en bebouwingspatroon van de kern Ootmarsum laat immers weinig ruimte voor parkeren en verkeer op zich. Handhaving (en herstel) van dit patroon wordt belangrijker geacht dan het doorbreken ervan ten behoeve van verkeer en parkeren.
Voor onderhavig plangebied is in eerste instantie gedacht aan een parkeerkelder met een toegang aan de achterzijde van het plangebied (Kapelstraat). Maar omdat verkeer zoveel mogelijk buiten het beschermd stadsgezicht thuishoort en omdat een gapend gat in het straatbeeld als toegang tot een parkeerkelder hier onwenselijk wordt geacht is voor een andere oplossing gekozen. Deze wordt hieronder toegelicht.
Historische en toekomstige parkeerbehoefte
In principe zijn er voor onderhavig plan niet veel parkeerplaatsen nodig, vergeleken met de situatie ten tijde van het (toen nog niet voormalige) Huize Franciscus. In bijlage 12 is nagegaan wat de parkeerbehoefte van het voormalige verzorgingstehuis Huize Franciscus was en wat de parkeerbehoefte van het museum en de brasserie is. Uit de berekeningen blijkt dat de parkeerbehoefte van het te realiseren plan (exclusief de woningen) 24 parkeerplaatsen is. De parkeerbehoefte van het voormalige Huize Franciscus was 31 tot 43 parkeerplaatsen. Geconcludeerd kan worden dat er met realisatie van (dit deel van) het plan een acceptabele parkeersituatie ontstaat.
Parkeersituatie nieuwe woningen
In het hiervoorgaande is de parkeerbehoefte van de nieuwe woningen buiten beschouwing gelaten, omdat deze, conform het in paragraaf 4.3.6 beschreven parkeerbeleid, op eigen terrein moet worden gerealiseerd.
Als uitgangspunt voor de te realiseren woningen/appartementen is gehanteerd dat er 6 woningen worden gebouwd en 2 appartementen. Blijkens informatie van de ontwikkelaar worden de 6 woningen vormgegeven op een wijze die gecombineerde woon/werkfuncties toelaat. Vanwege deze combinatie zal het netto woonvolume per wooneenheid dalen, waardoor het in de rede ligt om de 6 woningen te scharen onder de categorie "woning goedkoop". De daarbij behorende parkeernorm is 1,3 parkeerplaatsen per woning. Voor de appartementen geldt een parkeernorm van 1,5 parkeerplaatsen per woning ("woning midden").
Het voorgaande is doorgerekend in figuur 5.3 en resulteert in een parkeerbehoefte van afgerond 11 parkeerplaatsen.
Figuur 5.3: parkeerbehoefteberekening van de nieuw te realiseren woningen
aantal en type woning | parkeernorm | aantal parkeerplaatsen |
6 woon/werk-woningen | 1,3 | 7,8 |
2 appartementen (midden) | 1,5 | 3 |
Totaal: | 10,8 |
Appartementengebouw Westwal-Kapelstraat - Mijande
Ten noorden van het plangebied bevindt zich op de hoek Westwal-Kapelstraat een voormalig appartementengebouw van Mijande, met daarin een tijdelijke huisartsenpraktijk. Dit voormalig appartementengebouw had een parkeerdruk van 8 parkeerplaatsen in de openbare ruimte. Na vertrek van de huisartsenpost zullen op deze locatie 5 seniorenappartementen gerealiseerd worden. Voor de bewoners van deze toekomstige appartementen zal een vaste parkeerplaats gecreëerd worden in de nu in aanbouw zijnde Centrum Eerstelijnszorg aan de Molenstraat.
De historische parkeervraag van het voormalige appartementengebouw is door Mijande overgedragen aan de ontwikkelaar van onderhavig plan, zie bijlage 13.
Parkeervergunningen St. Franciscus / huisartsen
Ten tijde van het in bedrijf zijn van het verzorgingshuis St. Franciscus zijn parkeervergunningen verstrekt aan directie en in Ootmarsum praktiserende huisartsen. Om bezoek van huisartsen aan het verpleeghuis mogelijk te maken zijn hiervoor vergunningplaatsen in de nabijheid van het verpleeghuis aangewezen. Na de verhuizing van het verpleeghuis naar De Meierij staat het pand grotendeels leeg, maar enkele van de in Ootmarsum werkende huisartsen hebben hun praktijk gevestigd in dit pand. Voor de uitoefening van hun werkzaamheden is het van belang dat zij hun auto in de nabijheid kunnen parkeren. Daarvoor zijn ook nu parkeervergunningen verstrekt aan de artsen. Aangezien bij de sloop van het oude verpleeghuis de praktijkruimten vervallen, hebben de huisartsen inmiddels hun intrek genomen in het appartementengebouw op de hoek Westwal-Kapelstraat. Na voltooiing van de CEL verhuizen de huisartsen daarheen, en kunnen de vrijkomende parkeerplaatsen (vergunningplaatsen) worden aangewend voor bewoners van de te realiseren woningen op de locatie Schiltstraat 12. Het aantal parkeerplaatsen dat hiervoor kan worden aangewend bedraagt 2.
Parkeerfonds
Uit het voorgaande blijkt dat voor 10 van de 11 berekende parkeerplaatsen een passende oplossing is gevonden.
In het Masterplan (zie paragraaf 4.3.1) staat dat auto's eigenlijk niet in het beschermd stadsgezicht thuishoren. Daarom geldt voor dit plan een uitzondering van de regel dat op eigen terrein in de parkeerbehoefte dient te worden voorzien. In afwijking van het parkeerbeleid zal voor de realisatie van vier parkeerplaatsen een bijdrage worden gedaan in het parkeerfonds. Voor de gemeente brengt dit de verplichting met zich mee dat er binnen 10 jaar parkeerruimte moet worden gecreëerd binnen 100 meter afstand van de planlocatie.
Resumé parkeeroplossing nieuwe woningen
Donatie parkeerfonds 4
Historische parkeerbehoefte vm. appartementengebouw Mijande 8
Herverdeling vergunningparkeerplaatsen St. Franciscus 2 +
Saldo parkeerplaatsen t.g.v. woningen/appartementen 14 PP
Parkeerbehoefte voortkomend uit de te realiseren woningen 11 -/- Surplus 3 PP
Uit het voorgaande kan geconcludeerd worden dat met realisatie van dit plan (ruim) wordt voldaan aan de bij dit plan berekende parkeerbehoefte.