direct naar inhoud van 4.6 Mobiliteit
Plan: Structuurvisie ''Moerdijk 2030''
Status: vastgesteld
Plantype: gemeentelijke structuurvisie
IMRO-idn: NL.IMRO.1709.SVMoerdijk2030-0401

4.6 Mobiliteit

Goede ontsluiting

De gemeente Moerdijk is goed van buitenaf ontsloten via de verschillende rijkswegen met de verschillende op-/afritten, via de spoorlijnen met stations Zevenbergen en Lage Zwaluwe en via het water (Hollandsch Diep, Volkerak en Mark/Dintel). Dit moet zo blijven. Waar mogelijk wordt de externe bereikbaarheid nog verbeterd. Moerdijk sluit aan bij regionale initiatieven die inzetten op de opwaardering van de Moerdijkbruggen en de vergroting van de capaciteit van het sluizencomplex in het Volkerak.

Optimaliseren ontsluiting

De gemeente sluit aan op en acteert actief in de regionale lobby voor het optimaliseren van de goederenspoorlijn tussen Rotterdam en Antwerpen/Vlissingen (hierna: ROBEL), die steeds intensiever voor het transport van risicostoffen gebruikt zal gaan worden, waarbij deze wordt verlegd en buiten de kernen van de gemeente komt te liggen (nu loopt deze door Zevenbergen). Tevens dient op dat moment gekeken te worden naar de mogelijkheden tot het verder 'aantakken' van het Zeehaven- en Industrieterrein Moerdijk op deze spoorlijn, waardoor de bestaande goederenlijn langs de kern van Moerdijk van/naar het Zeehaven- en Industrieterrein (het zogenaamde Oosterhoutse lijntje) ontlast kan worden. Ook indien dit niet direct gekoppeld kan worden aan de ontwikkeling van de spoorlijn ROBEL, zet de gemeente in op het van de kern Moerdijk afleggen van het Oosterhoutse lijntje. Voor het goederenvervoer over het spoor geldt nu en in de toekomst dat externe veiligheid van groot belang is (zie ook paragraaf 4.10 en in deel B paragraaf 3.9). Het personenvervoer over het spoor wordt niet gewijzigd, zodat de stations Zevenbergen en Lage Zwaluwe worden behouden.

Het LPM wordt goed ontsloten over de weg (A16 en A17/A59). De 'internebaan' tussen het LPM en het Zeehaven- en Industrieterrein Moerdijk zorgt voor de interne ontsluiting zonder extra belasting op het bestaande wegennet. Ter hoogte van Lochtenburg is tussen de spoordijk en de A17 nader onderzoek nodig naar de inpassing van verschillende structuren: de te verleggen Roode Vaart, de internebaan tussen het LPM en het Zeehaven- en Industrieterrein Moerdijk, de ROBEL-spoorlijn, een waterkering en een te verbeteren lokale verbindingsweg tussen Moerdijk en Zevenbergen. Tevens wordt onderzocht of door de ontwikkeling van het LPM de niet-agrarische verkeersbewegingen in het agrarisch gebied intensiever zullen worden en hoe kan worden voorkomen dat de verkeersveiligheid hierdoor zal verslechteren.

Netwerkgemeente

In de periode tot 2030 zal Moerdijk uitgroeien tot een netwerkgemeente, bestaande uit kleinere en grotere kernen die goed met elkaar zijn verbonden, maar ook met andere kernen in de regio. Alleen door goede en veilige verbindingen zijn alle voorzieningen bereikbaar voor de inwoners van de kleine kernen en kunnen de elf kernen samen één gemeente vormen. Dit is van groot belang voor de leefbaarheid in de kleine kernen. Bereikbaarheid is namelijk belangrijker dan nabijheid van (niet-basis)voorzieningen.

De gemeente zal zich in belangrijke mate richten op goede fietsverbindingen tussen de kernen. Fietsverbindingen voor scholieren, bewoners en recreanten moeten veilig zijn. Dit wordt opgepakt in het kader van de Nota Fiets- en Wandelpadennetwerk gemeente Moerdijk. Tegelijkertijd wordt sluipverkeer zoveel mogelijk tegengegaan, wat de veiligheid in de kernen en in het buitengebied ten goede komt en de overlast en overmatige risico's voor bewoners voorkomt. Ook andere negatieve effecten van mobiliteit (geluid- en trillingshinder, luchtverontreiniging en verminderde doorstroming) worden zoveel als mogelijk teruggedrongen. De gemeente zet ook in op het optimaliseren van (slimme vormen van) openbaar vervoer tussen de kernen onderling en van/naar kernen in buurgemeenten, alsmede op het faciliteren van bezorgdiensten. Tevens zal worden onderzocht of de wegen in het buitengebied breed genoeg zijn voor agrarisch verkeer en voorzien zijn van goede passeerfaciliteiten.

Belangrijk om te realiseren en mee te nemen bij herstructurering en compacte verstedelijking (inbreiding) is dat dit een grote bijdrage levert aan beperking van de mobiliteit. Het is daarom van groot belang mobiliteit en verkeersveiligheid bij dergelijke ontwikkelingen te betrekken en ten aanzien hiervan zorgvuldige keuzes te maken.

Randweg Zevenbergen

Aan de noordoostzijde van Zevenbergen wordt een nieuwe randweg gerealiseerd, buiten het huidige bedrijventerrein De Koekoek om. Deze nieuwe randweg zal de Langeweg/N285 in het centrum ontlasten. Het doorgaande verkeer hoeft dan niet meer door de kern van Zevenbergen en de verkeersveiligheid en de doorstroming nemen hierdoor toe. Aan de zuidzijde van de kern wordt eveneens een randweg aangelegd, tussen enerzijds de bestaande Westrand en Zuidrand en anderzijds de onlangs gerealiseerde Oostrand. Deze verlenging van de Zuidrand in oostelijke richting, over de Roode Vaart, dient als ontsluitingsweg van de in de komende jaren te ontwikkelen wijk Bosselaar Zuid.