direct naar inhoud van TOELICHTING
Plan: Buitengebied Westerveld 2018
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1701.0000BP000000000579-0002

TOELICHTING

Aanleiding

De gemeente Westerveld wil, voor een meer heldere raadpleegbaarheid, de geldende bestemmingsplannen, wijzigingsplannen en partiële herzieningen voor het buitengebied integreren in één bestemmingsplan.

Het gaat daarbij om de volgende (grote) bestemmingsplannen die in het buitengebied gelden:

  • Bestemmingsplan buitengebied Westerveld vastgesteld 5 juli 2012, plus verwerking uitspraak RvS d.d. 6 augustus 2014 (NL.IMRO.1701.0000BP000000000509-0010);
  • Bestemmingsplan Reparatieplan Buitengebied Westerveld, vastgesteld 29 maart 2016, plus verwerking uitspraak RvS d.d. 30 augustus 2017 (NL.IMRO.1701.509PHZrepaplan2015-0003);
  • Bestemmingsplan Buitengebied Agrarische gronden, vastgesteld 27 juni 2017, rekening houdende met aanhangig gemaakt beroep (NL.IMRO.1701.509Agragronden2016-0003).

De volgende plannen zijn de kleinere plannen in het buitengebied die in dit bestemmingsplan zijn meegenomen:

  • Bestemmingsplan Buitengebied partiële herziening Oosteinde 10 Wapserveen vastgesteld 31 maart 2015 (NL.IMRO.1701.509PHZROosteinde10-0003);
  • Wijzigingsplan Leggeloo 40 te Dwingeloo vastgesteld 16 juni 2015 (NL.IMRO.1701.509WPLeggeloo40DGL-0002);
  • Wijzigingsplan Midden 105 te Wapserveen vastgesteld 3 november 2015 (NL.IMRO.1701.509WPMidden105WPV-0002);
  • Wijzigingsplan Bosrand 16, Dwingeloo vastgesteld 23 februari 2016 (NL.IMRO.1701.509WPBosrand16DGL-0002);
  • Wijzigingsplan Oosteinde 10 te Wapserveen vastgesteld 4 oktober 2016 (NL.IMRO.1701.509BWOosteinde10WV-0003);
  • Wijzigingsplan Lheebroek 18 te Dwingeloo vastgesteld 31 januari 2017 (NL.IMRO.1701.509WPLhebroek18DGL-0002);
  • Wijzigingsplan Egginkstraat 33 te Uffelte vastgesteld 27 juni 2017 (NL.IMRO.1701.509WPEgginkstr33Uf-0002);
  • Wijzigingsplan Wittelte - Wittelterweg 12 vastgesteld 12 september 2017 (NL.IMRO.1701.509WPWittelwg12WTL-0002);
  • Wijzigingsplan Appelschaseweg 4 te Wateren vastgesteld 19 september 2017 (NL.IMRO.1701.509WPAppelsweg4WTN-0003).

Andere plannen dan de hiervoor genoemde, worden meegenomen in het nog op te stellen veegplan (eigen procedure) en daarom buiten dit bestemmingsplan gehouden.

Door de integratie van bestemmingsplannen ontstaat een zogenoemd geconsolideerde regeling van de genoemde bestemmingsplannen; het bestemmingsplan "Buitengebied Westerveld 2018".

De geldende toelichtingen

In dit plan worden de toelichtingen van de eerder genoemde geldende plannen bijeen gevoegd. Dit is mogelijk, omdat de feitelijke planologische situatie van de geldende bestemmingsplannen met dit plan niet wijzigt, maar slechts wordt samengevoegd. De toelichtingen bieden dan ook nog voldoende motivering voor de bestaande en met dit plan samengevoegde planologische regelingen.

De toelichtingen (en bijbehorende bijlagen) van de genoemde plannen zijn te vinden via de volgende hyperlinks:

http://www.ruimtelijkeplannen.nl/documents/NL.IMRO.1701.509PHZROosteinde10-00 03/t_NL.IMRO.1701.509PHZROosteinde10-0003.html;

Integratie van de planregels

Bij het opstellen van dit bestemmingsplan zijn alle vigerende regelingen van de genoemde plannen naast elkaar gelegd en met elkaar geïntegreerd. Voor het overgrote deel was het mogelijk de plannen ongewijzigd in te voegen. In een aantal gevallen was het echter niet mogelijk, of niet wenselijk, om de bestaande planregels één op één over te nemen zonder de overzichtelijkheid van het totale plan te verliezen en te verzanden in een reeks uitzonderingen.

Daar waar het gaat om slechts een schrijfwijze (zoals "cq" of "c.q." en "hetzij" of "of/en") is gekozen voor de meest recente of best leesbare variant; juridisch wijzigt daarmee niets aan de situatie. Ook lijkt de regeling in sommige gevallen gewijzigd, maar betreft het slechts een aanvulling in het aantal aanduidingen waar naar wordt verwezen; niet alle aanduidingen komen in de afzonderlijke plannen voor.

Er zijn ook gevallen waar sprake is van een (iets) grotere afwijking; deze afwijkingen worden hieronder genoemd. Het uitgangspunt dat hierbij is gehanteerd, is dat de meest recente regeling is aangehouden. Hieronder een opsomming van de grootste verschillen:

  • In een aantal gevallen is de bestaande aanduiding 'bedrijfswoning', 'specifieke vorm van wonen - tweede bedrijfswoning' en 'specifieke vorm van wonen - twee woningen' gerouleerd. De reden is dat in sommige gevallen een aanduiding voor een bedrijfswoning was opgenomen terwijl het feitelijk om een woning ging en vice versa. De regels zijn op zichzelf niet gewijzigd, maar de gebruikte aanduidingen sluiten nu beter aan.
  • Het begrip 'Agrarische bedrijfskavel' is opgenomen conform de meest recente bestemmingsplannen, met dit verschil dat nu naar de desbetreffende aanduidingen wordt verwezen.
  • Voor de bestemming 'Agrarisch - 2' is in het bestemmingsplan “Buitengebied partiële herziening Oosteinde 10 Wapserveen” een qua oppervlaktes afwijkende regeling opgenomen voor zowel de bedrijfsgebouwen als de wijzigingsbevoegdheid naar de bestemming 'Wonen - Voormalige boerderijpanden'. Aangezien er voor deze locatie reeds gebruik is gemaakt van die wijzigingsbevoegdheid, is de afwijkende regeling niet van invloed op de situatie ter plaatse.
  • Daar waar in het oorspronkelijke bestemmingsplan (of wijzigingsplan) wordt verwezen naar een inrichtingsplan, is dit komen te vervallen omdat de desbetreffende ontwikkelingen inmiddels zijn uitgevoerd.
  • In de bestemming 'Horeca - 2' is het bepaalde in lid 23.3 sub h doorgehaald. De reden hiervoor is dat dit gedeelte van het artikel in de uitspraak van 6 augustus 2014 is vernietigd door de Raad van State, terwijl de overige leden in stand zijn gebleven. Volledig verwijderen van sub h zou de leesbaarheid van het totale artikel niet ten goede komen.
  • In het Reparatieplan is voor een aantal bestemmingen bepaald dat een * geplaatst werd achter de oppervlaktes in de tabel zoals opgenomen in de bouwregels. Voor de bestemmingen 'Maatschappelijk', 'Recreatie - 1' en 'Recreatie - 2' geldt echter dat niet alle oppervlaktes in het Reparatieplan overeenkomen met de oppervlaktes in de desbetreffende tabellen. Duidelijk is echter dat het de bedoeling is geweest de * achter de in de tabel opgenomen oppervlaktes te zetten, zonder de oppervlaktes te wijzigen - in dit bestemmingsplan is dat nu op die manier opgenomen.
  • De bestemming 'Wonen - Voormalige boerderijpanden' in het wijzigingsplan “Oosteinde 10 Wapserveen” wijkt iets af van de gangbare bestemming, met name door het ontbreken van een bouwvlak. Om te voorzien in een uniform, goed leesbaar bestemmingsplan is ervoor gekozen geen uitzondering te maken, met name omdat de afwijkingen niet direct van invloed zijn op de betreffende situatie ter plaatse. Ter plaatse van Oosteinde 10 is nu een bouwvlak opgenomen.

De Raad van State heeft bij uitspraak van 17 juli 2019 het bestemmingsplan 'Buitengebied Agrarische gronden van de gemeente Westerveld' vernietigd. In de uitspraak was de Afdeling van oordeel dat de raad het bestemmingsplan heeft vastgesteld in strijd met artikel 2.8, derde lid, van de Wet natuurbescherming, aangezien hij daarbij heeft verwezen naar de passende beoordeling die ten grondslag ligt aan het PAS. Dit is hersteld in dit bestemmingsplan.

Het voorkeursalternatief  'Aanvulling MER' voor dit plan wordt gewijzigd: Een bestemmingsplan dat niet voorziet in een ruimtelijke ontwikkeling die ten opzichte van de feitelijk aanwezige, planologisch legale situatie ten tijde van de vaststelling van het plan leidt tot een toename van stikstofdepositie op overbelaste stikstofgevoelige natuurwaarden in een Natura 2000-gebied.

Een passende beoordeling is in dit geval niet vereist, maar er wordt wel deskundig beoordeeld of dit voorkeursalternatief correct in het ontwerpbestemmingsplan is verwerkt.  Als mocht blijken dat niet het geval is, dan zullen bij de vaststelling van het bestemmingsplan de nodige wijzigingen in het plan worden aangebracht, dan wel wordt alsnog een passende beoordeling als bedoeld in artikel 2.8 Wet natuurbescherming uitgevoerd.

Maatschappelijke uitvoerbaarheid

De gemeente heeft aangegeven dit plan opnieuw vast te willen stellen als één nieuw integraal bestemmingsplan. Dit komt de praktische toepasbaarheid en raadpleegbaarheid sterk ten goede.

Om te komen tot een maatschappelijk uitvoerbaar plan, wordt de bestemmingsplanprocedure doorlopen. Daarbij legt de gemeente het plan voor aan de provincie ten behoeve van het overleg 3.1.1. Bro. Het ontwerpbestemmingsplan wordt vervolgens ter inzage gelegd voor zienswijzen, waarna het wordt vastgesteld door de gemeenteraad. Tegen het vastgestelde plan is uiteindelijk beroep mogelijk bij de Raad van State.

Een aandachtspunt bij de procedure is nog wel dat tegen het bestemmingsplan Buitengebied Agrarische gronden een beroepzaak bij de Raad van State loopt. De gemeente stelt daarbij de Raad van State in kennis van dit plan en de vaststelling daarvan.