Plan: | Ruimte voor Ruimte Buntven |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0873.HUYBxBP055xMOEDx00-VG01 |
In deze paragraaf wordt ingegaan op diverse aspecten met betrekking tot Vliegbasis Woensdrecht, te weten de IHCS, het radarverstoringsgebied, de funnel en het ILS.
Het industrielawaai en luchtvaartlawaai komt aan de orde in paragraaf 5.8.
Het plangebied is gelegen binnen de zogenaamde Inner Horizontal Surface en Conical Surface (IHCS) van de vliegbasis Woensdrecht (zie onderstaande figuur). Dit gebied is vastgesteld ten behoeve van de vliegverkeersveiligheid.
In het Tweede Structuurschema Militaire Terreinen (SMT-2) is opgenomen dat, conform de ICAO-normen, rondom de gehele luchthaven een obstakelvrij vlak van 45 meter + N.A.P. is gelegen met een straal van 4 km rond de landingsdrempels, dat overgaat in een conisch vlak met een helling van 5% tot 145 m hoog + N.A.P over een afstand van 2 km.
Voor onderhavig plan geldt een maximale bebouwingshoogte van 56 m boven NAP conform het SMT-2. Met een maaiveldhoogte van ongeveer 18 m boven NAP en een maximale bouwhoogte van 6,5 meter kan geconcludeerd worden dat het plan Buntven niet conflicteert met het SMT-2.
Ter bescherming van de IHCS is op de verbeelding van voorliggend plan de aanduiding 'luchtvaartverkeerzone' opgenomen.
Figuur 5.1: IHCS vliegbasis Woensdrecht
Verspreid over Nederland staat een aantal militaire en burger radarstations. Deze dienen voor de beveiliging van het nationale luchtruim en voor de veilige afhandeling van het militaire en het civiele luchtverkeer. Objecten hoger dan 63 m boven N.A.P. binnen 15 nautische mijl (circa 28 km) van dit radarstation kunnen aanleiding geven tot verstoring van het radarbeeld en kunnen derhalve niet worden toegestaan, tenzij uit onderzoek is gebleken dat de mate van verstoring aanvaardbaar is. Hiervoor dient een radarverstoringsonderzoek te worden uitgevoerd.
Het plangebied is gelegen binnen het radarverstoringsgebied (zie onderstaande figuur). Met een maaiveldhoogte van ongeveer 18 m boven N.A.P. en een maximale bouwhoogte van 6,5 meter ten opzichte van maaiveld kan geconcludeerd worden dat het plan Buntven niet zal leiden tot verstoring van het radarbeeld. Aanvullend onderzoek is derhalve niet noodzakelijk.
Ter bescherming van het radarverstoringsgebied is op de verbeelding van voorliggend plan de aanduiding 'vrijwaringszone - radar' opgenomen. B&W kan bij een omgevingsvergunning voor het bouwen van de maximale bouwhoogte van 65 m boven N.A.P. afwijken indien vooraf schriftelijk advies wordt ingewonnen bij de Dienst Vastgoed Defensie (DVD, Directie Zuid, Postbus 412, 5000 AK Tilburg).
Figuur 5.2: Radarverstoringsgebied vliegbasis Woensdrecht
Het plangebied is niet gelegen binnen de funnel (het obstakelvrije start- en landingsvlak met zijkanten ten behoeve van de vliegverkeersveiligheid) van de vliegbasis Woensdrecht. Nadere toetsing aan deze obstakelvrije zone is voor het plangebied niet aan de orde.
De vliegbasis Woensdrecht beschikt over een Instrument Landing System (ILS). Het ILS is bedoeld voor het nauwkeuriger uitvoeren van naderingen door vliegverkeer, ook onder slechte weersomstandigheden. Het plangebied is niet gelegen in het voor het ILS van invloed zijnde verstoringsgebied rondom de start- en landingsbaan en hoeft derhalve niet te worden getoetst op eventuele verstoringseffecten.