direct naar inhoud van 5.6 Verkeer en parkeren
Plan: Ruimte voor Ruimte Buntven
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0873.HUYBxBP055xMOEDx00-VG01

5.6 Verkeer en parkeren

Het plangebied sluit aan op het bestaande wegennet. Het plangebied zorgt voor een logische beƫindiging van het Meulenven. Het Meulenven is onderdeel van de 30 zone in Huijbergen. De nieuwe woonstraat zal ook onderdeel uit gaan maken van de 30 zone in Huijbergen en heeft enkel een functie voor wat betreft de ontsluiting van het gemotoriseerd verkeer van het plangebied.

De inrichting geschiedt conform de richtlijnen van duurzaam veilig. Snelheidsremmende maatregelen worden niet noodzakelijk geacht. De straten in de directe omgeving hebben en krijgen geen functie voor doorgaand verkeer. Het zijn in principe woonstraten en verwerken autoverkeer dat een herkomst en bestemming in de directe omgeving heeft. Het gebruik van de wegen in de 30 zone is conform die van een gemiddelde woonstraat: een lage verkeersintensiteit van tussen de 100 en 500 motorvoertuigen per dag. De geringe toename van het verkeer als gevolg van de ontwikkeling (circa 9 ritten per woning per dag volgens de CROW-richtlijnen) is van geringe invloed op de bestaande verkeersintensiteit. Bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid blijven zonder problemen in stand.

Het plangebied sluit met een langzaamverkeerverbinding aan op het zandpad 'Manussestraat'. In geval van calamiteiten is deze doorsteek ook voor hulpdiensten te gebruiken. Dit is noodzakelijk, omdat het wooncluster aan een doodlopende straat ligt. In geval van calamiteiten dient het wooncluster wel vanuit twee zijden bereikbaar te zijn. Uitritten van de woningen zullen uitsluitend aan het cluster worden gesitueerd en niet aan de Manussestraat. Hierdoor krijgt de Manussestraat niet de status van ontsluitingsweg, waardoor deze geschikt blijft voor recreatief gebruik. Parkeren in de clusters gebeurt in principe op de kavels (minimaal twee parkeermogelijkheden op eigen kavel, die ook zonder problemen op het kavel zijn te realiseren). Bij een piek in de parkeervraag kan worden geparkeerd op het erf. De wegbreedte en de wegbermen zijn breed genoeg voor een goede bereikbaarheid van het kavel. Een vuilniswagen kan keren op het erf (zie bijlage 12).