Plan: | Ruimte voor Ruimte Buntven |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0873.HUYBxBP055xMOEDx00-VG01 |
Op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) moet bij het opstellen van een bestemmingsplan rekening worden gehouden met de geluidsproductie van wegverkeer, industrie en spoorwegen. Volgens deze wet dienen nieuwe woningen aan grenswaarden te voldoen.
Het plangebied ligt niet nabij spoorwegen. Onderstaande subparagrafen gaan in op de planeffecten ten aanzien van wegverkeerslawaai, industrielawaai en tot slot luchtvaartlawaai.
Op de wegen in de nabijheid van het plangebied geldt een wettelijke rijsnelheid van 30 km/h. Het plangebied zelf wordt ook ingericht als 30 km/uur-gebied. In het kader van de Wet geluidhinder hebben deze wegen geen zone. Jurisprudentie (nr. 200203751/1) wijst echter uit dat in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook voor 30 km/h wegen dient te worden aangetoond dat ze geen geluidshinder veroorzaken. Derhalve zijn in het akoestisch onderzoek dat door Grontmij is uitgevoerd (zie bijlage 11) ook alle 30 km/h gebieden in de nabijheid van het plangebied meegenomen om de geluidsbelasting vanwege wegverkeer op de gevels van de nieuw te bouwen woningen te onderzoeken.
Uit het onderzoek blijkt dat de optredende geluidsbelasting door verkeer op alle wegen samen ten hoogste (Lden) 47 dB bedraagt, exclusief correctie conform art. 3.4 RMG 2012. De toetsingswaarde per weg is derhalve lager dan de voorkeursgrenswaarde van Lden 48 dB. Er zijn geen aanvullende maatregelen nodig.
Grontmij heeft akoestisch onderzoek gedaan (zie bijlage 11) naar mogelijke geluidhinder van bedrijven die in de nabijheid van het plangebied zijn gelegen.
Bedrijven
Geconcludeerd is dat het plangebied voor twee bedrijven binnen de gehanteerde richtafstanden van de VNG ligt. Het betreft autobedrijf Loos en carrosseriebouw Suijkerbuijk. Voor deze twee bedrijven is aanvullend onderzoek gedaan naar de daadwerkelijke geluidhinder, die deze bedrijven veroorzaken. De geluidsbijdragen door activiteiten bij autobedrijf Loos en carrosseriebouwbedrijf Suijkerbuijk zijn dermate laag dat er sprake is van een goede ruimtelijke ordening. Tevens kan gesteld worden dat beide bedrijven niet in hun bedrijfsvoering zullen worden belemmerd door de komst van de nieuwe woningen.
Vliegbasis Woensdrecht
Ten gevolge van geluidsproducerende activiteiten op Vliegbasis Woensdrecht wordt de voorkeursgrenswaarde van LAr;LT 50 dB(A) overschreden. De uiterste grenswaarde van LAr;LT 55 dB(A) wordt niet overschreden. Aangezien gegevens omtrent geluidsproducerende activiteiten op de inrichting zelf ontbreken, zijn er geen maatregelen onderzocht. Voor de 5 woningen in het plangebied zal gebruik worden gemaakt van de mogelijkheid om een verzoek hogere grenswaarde aan te vragen. Bij de dimensionering van de geluidswerende voorzieningen aan de gevels van de woningen dient uit te worden gegaan van een geluidsbelasting van 55 dB(A). Middels een voldoende geluidswering van de gevel zal het binnenniveau van ten hoogste 35 dB(A) etmaalwaarde gewaarborgd worden. Volgens het Bouwbesluit dient de karakteristieke geluidswering van de gevel (GA;k) van een verblijfsgebied gelegen in een nieuw te bouwen woning tenminste 20 dB(A) te bedragen. Indien hieraan voldaan wordt zijn geen aanvullende akoestische maatregelen aan de woningen nodig.
De 50 dB(A) contour is in voorliggend plan opgenomen middels de aanduiding 'geluidzone - industrie'. Bouw of uitbreiding van geluidsgevoelige functies is binnen deze zone alleen mogelijk middels een omgevingsvergunning, waarbij toetsing aan de verkregen hogere grenswaarde plaatsvindt.
Figuur 5.3: dB(A) contour industrie vliegbasis Woensdrecht
Het plangebied ligt buiten de 35 Ke-contour van vliegbasis Woensdrecht. Er zijn geen aanvullende maatregelen nodig.