7.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Het voorontwerpbestemmingsplan Vakantiepark De Pluimpot heeft op grond van de Inspraakverordening van de gemeente Tholen vanaf 8 oktober 2010 tot en met 18 november 2010 ter inzage gelegen. Op 4 november 2010 heeft in Brasserie de Zeester een inloopavond plaatsgevonden. Tijdens de inspraakperiode hebben elf insprekers een reactie ingediend.
De voorliggende paragraaf zal bij de vaststelling van het bestemmingsplan elektronisch beschikbaar worden gesteld. Op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens is het niet toegestaan om persoonsgegevens (zogenaamde NAW-gegevens: naam, adres en woonplaats) van natuurlijke personen te verwerken zonder bijvoorbeeld een wettelijke grondslag, dringende noodzaak of toestemming van de betreffende personen. In de voorliggende paragraaf wordt hieraan voldaan door de insprekers / indieners van zienswijzen niet bij name te noemen, met uitzondering van rechtspersonen. Ook worden de inspraakreacties zelf niet aan het digitale bestemmingsplan gehecht, maar los daarvan, analoog, ter visie gelegd.
Inspreker 1 en 2, e-mail van 8 november 2010
Inspraakreactie
Inspreker 1 is tegen de mogelijke opwaardering van de Hartogsweg. Argumenten zijn waardevermindering huizen, het verlies van rust, het bijkomend gevaar en geluidsoverlast, de aanwezigheid van een recent gerealiseerd natuurgebied langs de route. Hij is tegen de door de investeerder voorgestelde route en vraagt om van de Hartogsweg een weg voor bestemmingsverkeer te maken.
Gemeentelijke beantwoording
Er is nog niet gekozen hoe de toekomstige verkeersafwikkeling in het gebied zou moeten plaatsvinden indien alle voorgenomen ruimtelijke plannen in het gebied doorgaan. Deze keuze hoeft nu ook nog niet te worden gemaakt, omdat nu alleen de ontwikkeling van vakantiepark De Pluimpot aan de orde is.
Het is overigens niet vakantiepark De Pluimpot die de verkeersscenario's heeft voorgesteld. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de gemeente en het waterschap. In het plan voor (herstructurering en uitbreiding) van Vakantiepark De Pluimpot krijgt dit park een geheel nieuwe ontsluiting, waarmee de verkeerssituatie op de Gorishoeksedijk en de Hartogsweg-Brijenhoekseweg (sterk) verbetert.
Verder wordt nogmaals benadrukt dat gemeente en waterschap een toename van het verkeer op de Hartogsweg-Brijenhoekseweg ongewenst vinden. Om dit te waarborgen is in de verkeersstudie aangegeven dat ten oosten van het kruispunt Hartogsweg – Brijenhoekseweg - Havenweg met behulp van gewijzigde bewegwijzering een "zachte" knip wordt gerealiseerd. Indien uit metingen blijkt dat in de toekomst deze zachte knip niet voldoende soelaas biedt, omdat er toch meer dan 800 mvt/etmaal rijden, wordt "harde" knip gerealiseerd in de vorm van bijvoorbeeld verbodsborden en/of een wegafsluiting.
Inspreker 3 (Camping De Hoeve), brief ongedateerd, ingekomen 9 november 2011
Inspraakreactie
De eigenaresse van de camping De Hoeve is het eens met de plannen van Vakantiepark de Pluimpot, maar niet met de verkeersplanning er omheen. Een bredere Havenweg is niet gewenst, gezien de hoge rijsnelheden die hier nu al worden gehaald. De camping vreest voor de verkeerstoename op de Havenweg en de daarmee samenhangende afname van de verkeersveiligheid indien de Gorishoeksedijk wordt afgesloten. In plaats daarvan wordt voorgesteld om een extra ontsluitingsweg te maken onder aan de dijk richting de Westkerkseweg-Gatweg.
Gemeentelijke beantwoording
Er is nog niet gekozen hoe de toekomstige verkeersafwikkeling in het gebied zou moeten plaatsvinden indien alle voorgenomen ruimtelijke plannen in het gebied doorgaan. Deze keuze hoeft nu ook nog niet te worden gemaakt, omdat nu alleen de ontwikkeling van vakantiepark De Pluimpot aan de orde is.
In de toekomst is het aanleggen van een extra ontsluitingsweg onder aan de dijk richting de Westkerkseweg-Gatweg in ieder geval geen reële optie omdat gemeente en waterschap in een toename van het verkeer op de Hartogsweg-Brijenhoekseweg ongewenst vinden.
Inspreker 4, formulier inloopavond, ingekomen 9 november 2011
Inspraakreactie
-
a. Inspreker maakt ernstige bezwaren tegen het plan om een deel van de Gorishoeksedijk af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Dit omdat thans de toeristen en ook veel eilandbewoners dagelijks een bezoek brengen aan de waterkant. Ook bezoekers van het restaurant, camping De Zeester, boothelling en duikschool maken bij het verlaten van het gebied éénmaal gebruik van de Havenweg. Bij afsluiting van de Gorishoeksedijk wordt dit aantal minimaal verdubbeld. In de huidige situatie (éénrichtingsverkeer) vloeit dit verkeer zonder problemen in één richting af.
-
b. In de toekomst zullen ook de gebruikers van recreatiepark De Pluimpot, park Wulpdal en jachthaven daar nog bijkomen. Bij NIET afsluiten van de Gorishoeksedijk (éénrichtingsverkeer) zal het aantal gebruikers altijd gehalveerd blijven.
-
c. De huidige toeristen gebruiken gewoontelijk de Brijhoekseweg richting Poortvliet om het gebied te verlaten. Ontsluiting via de Gatweg zal de bewoners van de Hartogsweg en Havenweg zeer ten goede komen. Ook inspreker wenst te genieten van de rust en ruimte van de polder.
Gemeentelijke beantwoording
-
a. + b. Van deze reactie wordt kennis genomen. Er is nog niet gekozen hoe de toekomstige verkeersafwikkeling in het gebied zou moeten plaatsvinden indien alle voorgenomen ruimtelijke plannen in het gebied doorgaan. Deze keuze hoeft nu ook nog niet te worden gemaakt, omdat nu alleen de ontwikkeling van vakantiepark De Pluimpot aan de orde is. Wanneer een van de andere ontwikkelingen doorgang vindt, zal hiervoor een nieuwe planologische afweging worden gemaakt en procedure moeten worden gevoerd. Dan zal ook aanpassing van de verkeerscirculatie aan de orde komen. Zienswijzen daartegen kunnen dan worden ingediend.
c In de toekomst is het aanleggen van een extra ontsluitingsweg onder aan de dijk richting de Westkerkseweg-Gatweg in ieder geval geen reële optie omdat gemeente en waterschap in een toename van het verkeer op de Hartogsweg-Brijenhoekseweg ongewenst vinden.
Inspreker 5 (Camping Gorishoek), brief van 16 november 2011
Inspraakreactie
-
a. In het plan is geen duidelijke oplossing is opgenomen over de ontsluiting van het verkeer bij de huidige toeristische ontwikkelingen en de toekomstige toeristische ontwikkelingen. De nieuw aan te leggen weg over vakantiepark de Pluimpot is volgens de camping geen oplossing. Het extra verkeer dat ontstaat door de uitbreiding zal hierop worden ontsloten, maar dit extra verkeer zal zeker ook gebruik willen maken van de Gorishoeksedijk om naar het water te komen. Dus al het extra verkeer levert direct extra drukte op, zeker op het traject Gorishoeksedijk -Havenweg - Hartogsweg.
-
b. Vervolgens worden in het plan een aantal toekomstscenario's opgesomd, hetgeen de camping ernstig zorgen baart. Belangrijkste zorg is, dat er geen duidelijk plan ligt voor de ontsluiting van het verkeer. Het is beter direct een goede ontsluiting te creëren, waarin alle toekomstige ontwikkelingen passen. Daarbij is het belangrijk om de drukte te spreiden over de verschillende wegen. De camping doet hiervoor een aantal concrete voorstellen. De camping kan de gevolgen van de door hun voorgestelde maatregelen niet doorberekenen, maar verwacht in ieder geval het volgende:
-
1. Wegen worden minder druk, omdat door het doorbreken van het 'rondje' veelal bestemmingsverkeer de wegen benut.
-
2. De Havenweg wordt, door ontsluiting van Wulpdal op de nieuwe ontsluitingsweg door de Pluimpot, minder belast.
-
c. De camping pleit voor het uitvoeren van metingen ten tijde van de werkzaamheden voor de dijkverzwaring. Gedurende maart 2011 t/m juni 2011 zal de Gorishoeksedijk (traject 6 uit de verkeersstudie) worden afgesloten. Het bestemmingsverkeer zal dan in tweerichtingen worden geleid over de Havenweg en het rondje wordt onderbroken. Bij metingen op ontstaat er een beeld van de drukte zonder de toekomstige ontwikkelingen.
-
d. De camping plaatst ten slotte een aantal kanttekeningen bij de huidige verkeerssituatie op de betreffende ontsluitingswegen en op de kruising Gorishoeksedijk / Hartogsweg, die ontstaan door het te hard rijden ('race-rondje rond de dijk').
Gemeentelijke beantwoording
-
a. Het valt niet te verwachten dat grote aantallen bezoekers/verblijfsrecreanten van vakantiepark De Pluimpot met de auto naar de Oosterscheldedijk zullen rijden. Aan de zuidzijde van het vakantiepark, ongeveer ter hoogte van het Galgepad, wordt namelijk een aansluiting voor fietsers gerealiseerd op het zuidelijk deel van de Gorishoeksedijk. Automobilisten daarentegen zullen eerst naar de noordelijke uitgang moeten rijden en vervolgens weer terug naar het zuiden. De grote omrijafstand en het voorhanden hebben van een aantrekkelijk alternatief zal daarom niet leiden tot een grote verkeerstoename.
-
b. Gemeente en waterschap onderkennen dat de verkeerssituatie en -afwikkeling in het geval dat alle voorgenomen ruimtelijke plannen in het gebied doorgaan aandacht behoeven. In de verkeersstudie is aangegeven dat gestreefd naar een verbetering van de verkeerssituatie. Een verslechtering zal te allen tijden moeten worden voorkomen. Een definitieve verkeersscenario is inderdaad nog niet gekozen. Dat is nu ook nog niet nodig omdat nu alleen de ontwikkeling van vakantiepark De Pluimpot aan de orde is. Als gevolg van de gekozen opzet van dit park zal de verkeerssituatie verbeteren. Er is immers geen auto-ontsluiting meer op de Gorishoeksedijk; de bestaande toegang wordt opgeheven. In het voortraject zijn ook onderdelen van de oplossingen onderzocht die de camping voorstelt. Het realiseren van een nieuwe ontsluitingsweg over vakantiepark de Pluimpot die ook toegang biedt tot het nog te realiseren Wulpdal is niet haalbaar gebleken.
Het afsluiten van de Gorishoeksedijk tussen camping Gorishoek en vakantiepark De Pluimpot voor het motorisch verkeer is gelet op de aanwezige functies niet aan de orde. Indien er een jachthaven wordt gerealiseerd, dan wordt het zuidelijk deel van de Gorishoeksedijk fysiek afgesloten. Indien er geen jachthaven wordt gerealiseerd, zijn de verkeersintensiteiten dusdanig dat het doorknippen van deze verbinding niet nodig is.
-
c. Voor het bestemmingsplan Vakantiepark De Pluimpot is deze opmerking niet relevant omdat de voorgenomen ontwikkeling op dit vakantiepark hoofdzakelijk positieve gevolgen heeft voor het zuidelijk deel van de Gorishoeksedijk, de Hartogsweg en de Havenweg. Bovendien is deze opmerking achterhaald omdat de werkzaamheden aan de zeewering inmiddels zijn afgerond. Er zijn door de gemeente of het waterschap geen metingen uitgevoerd. Betwijfeld wordt overigens of metingen zinvol zouden zijn geweest omdat er waarschijnlijk veel verkeer is gepasseerd in verband met het versterken de zeewering. Tot slot wordt opgemerkt dat de verkeerssituatie in het gebied tijdens en na de bouwwerkzaamheden op het vakantiepark door het waterschap en gemeente regelmatig zullen worden gemonitord.
-
d. De vermelde kanttekeningen zijn voor het bestemmingsplan Vakantiepark De Pluimpot niet relevant. Dit is een zaak van handhaving.
Insprekers 6 tot en met 10, brief van 17 november 2010
Inspraakreactie
-
a. Insprekers vinden dat het gemeentebestuur veel te grote financiële risico's neemt op prestigieuze bouwprojecten, waaronder het plan 'De Pluimpot' (geraamde initiële kosten voor de gemeenschap 900000 Euro). Eventuele tekorten worden afgewimpeld op de 25.000 inwoners van onze gemeente.
-
b. Insprekers vinden dat het gemeentebestuur zich laat chanteren door de projectontwikkelaars met de plannen voor een eventueel te bouwen overdekt zwembad. Is er onderzocht hoeveel inwoners van Tholenstad naar dit zwembad zullen komen, of blijft men gebruik maken het overdekte bad in Bergen op Zoom? Wordt het gratis voor de recreanten en wat moeten de inwoners van het westelijk deel van het eiland Tholen dan als toegangsprijs gaan betalen?
-
c. In de nota "Recreatie en Toerisme" uit 2004 schrijft de gemeenteraad nog dat op basis van bestaand beleid ontwikkeling van grootschalige voorzieningen op recreatief gebied bij voorbaat ontraden moeten worden, (blz. 5). En verderop in dezelfde nota: ontwikkelingen moeten passen bij de aard en schaal van Tholen. (blz.8). Als er 400 woningen (en op termijn wellicht nog 200 extra in "Wulpdal"), met een gemiddelde bezetting van 4 personen bijkomen, zijn deze uitgangspunten niet meer gewaarborgd. Een park met 1500 tot 2500 recreanten is wat insprekers betreft veel te grootschalig ten opzichte van de omvang van beide dorpen. Met wekelijkse wisselingen en verlenging van het recreatieseizoen zij dat hun leefklimaat op ontoelaatbare wijze wordt aangetast.
-
d. De recreanten zorgen voor overlast, verkeersonveilige situaties en zwerfvuil.
-
e. In het voorontwerp bestemmingsplan wordt wel ingegaan op de vraag of de geluidsoverlast van toenemend verkeer toelaatbaar is voor de te bouwen recreatiewoningen, maar over toenemende geluidsoverlast van de bestaande bebouwing wordt niets gezegd. Insprekers stellen dat er een schrikbarende toename zal zijn van geluidsoverlast, die nu het toelaatbare eigenlijk al overschrijdt.
-
f. Verder wordt bij de berekening van de geluidsoverlast uitgegaan van een snelheid van 60km/uur. Deze snelheid wordt echter door vrijwel niemand nageleefd, alleen het landbouwverkeer rijdt nu 60 km/uur. Op de bestaande wegen wordt de snelheidsbeperking niet gehandhaafd, en door de lange rechte stukken in de wegen van Poortvliet naar Gorishoek wordt de weggebruiker ook niet gestimuleerd zich aan de limiet te houden. Insprekers zien graag in het definitieve ontwerp meer aandacht hiervoor.
-
g. Insprekers wijzen er op dat er eerder geen - door bewoners zo gewenst - fietspad op de dijk mocht komen om de rust in de Scherpenissepolder te bewaken. Hoe kan de gemeente dan enkele jaren later beslissen een groot recreatiepark in de polder te laten bouwen waardoor er een veelvoud aan auto's langs datzelfde natuurgebied gaan rijden. Insprekers verwachten niet dat een eventuele ontsluitingsweg via de rotonde bij Sint-Maartensdijk dit zal voorkomen. Heel veel mensen kiezen namelijk graag de kortste weg via een navigatiesysteem, en die loopt via de Brijhoekseweg, Hartogsweg en Gorishoeksedijk.
-
h. Inspreker zijn bang dat het gemeentebestuur door het decentraliseren van het gemeentehuis en de middelbare school nu de behoefte heeft iets te doen 'voor de inwoners van Sint-Maartensdijk en Scherpenisse'. Zij vragen zich af of er daadwerkelijk onderzocht is hoeveel van deze inwoners zitten te wachten op een vakantiepark bij het natuurgebied? Het door de gemeente meest aangehaalde argument dat het een IMPULS voor de middenstand in Scherpenisse is, is echt een lachertje: er is geen middenstand in Scherpenisse, inspreker halen eerder boodschappen in de campingwinkel dan andersom!
-
i. Insprekers vragen om af te zien van de voorgenomen recreatieve ontwikkelingen. Hiermee worden specifieke kwaliteiten van het gebied (eigenheid, rust, ruimte, zondagsheiliging. Natuur en duisternis) behouden. Insprekers zien grootschalige recreatie niet als een bijdrage om de leefbaarheid in de dorpen te waarborgen en de vergrijzing en op termijn misschien krimp te keren. Zij zijn bereid om op constructieve wijze met de gemeente mee te denken over alternatieven.
Gemeentelijke beantwoording
-
a. Tussen de initiatiefnemer en de gemeente is een samenwerkingsovereenkomst gesloten waarin is vastgelegd dat de kosten voor de planologische procedure voor rekening komen van de Pluimpot. Daarnaast wordt/is tussen gemeente en het vakantiepark een zogenaamde 'anterieure overeenkomst' gesloten waarin het verhaal van gemeentelijke kosten is vastgelegd. Kostenverhaal is namelijk een wettelijk verplichting. Het risico voor de gemeente is dan ook beperkt. Waar het genoemde bedrag aan initiële kosten op is gebaseerd, is niet duidelijk. Bij de gemeente heeft geen concrete besluitvorming daarover plaatsgevonden.
-
b. Van chantage is geen sprake. De gemeente heeft zelf verzocht het te realiseren zwembad algemeen toegankelijk te maken voor bezoekers die geen verblijf hebben op het vakantiepark. Dit is vooral van belang voor schoolzwemmen. De toegangsprijzen voor het zwembad zullen marktconform zijn en worden in overleg met de gemeente vastgesteld.
-
c. Het citaat uit de nota "Recreatie en Toerisme" is correct. De herstructurering en de daarmee samenhangende uitbreiding van Vakantiepark De Pluimpot waren destijds nog niet voorzien. Er speelde toen wel een mogelijk initiatief voor het realiseren van 200 recreatiebungalows op vakantiepark Wulpdal bij Gorishoek en een particulier initiatief om ten westen van de Pluimpot in een gebied van ruim 35 ha vijf landgoederen te realiseren. De gemeenteraad stond in beginsel positief ten opzichte van deze ontwikkelingen en heeft ook geoordeeld dat het noodzakelijk is om het verblijfsrecreatieaanbod te variëren door de bouw van recreatiewoningen. Ter voorkoming van allerlei afzonderlijke beoordelingen is in de nota "Recreatie en Toerisme" een visie op het gehele gebied rondom de Pluimpot noodzakelijk geacht. De visie voor dit gebied is echter door de gemeenteraad bijgesteld met de vaststelling op 9 juli 2009 van het Ruimtelijk Kader (zie bijlage 1). Met dit beleidsdocument heeft de gemeenteraad in beginsel ingestemd met verschillende ruimtelijke en functionele ontwikkelingen, mits het milieubelang een volwaardige plaats in de besluitvorming krijgt. In verband met de voorgenomen ontwikkeling van vakantiepark De Pluimpot zijn een milieueffectrapportage opgesteld en een verkeersstudie uitgevoerd. Hieruit blijkt niet dat het leefklimaat van de bewoners in de omgeving op ontoelaatbare wijze wordt aangetast.10.
-
d. Deze opmerkingen zijn planologisch niet relevant maar een zaak van beheer en handhaving. Voor dit soort zaken beschikt de gemeente over het Meldpunt Tholen (zie website www.tholen.nl of tel 0166 667 667).
-
e. In de verkeersstudie is aangegeven dat de verkeersintensiteiten op de Hartogsweg-Brijenhoekseweg niet mogen toenemen. Om dit te waarborgen wordt ten oosten van het kruispunt Hartogsweg – Brijenhoekseweg - Havenweg eerst een "zachte" knip en indien noodzakelijk een harde" knip gerealiseerd. Als gevolg hiervan zal geen sprake zijn van toenemende geluidsoverlast vanwege wegverkeerslawaai, eerder het tegendeel.
-
f. De geluidberekeningen zijn uitgevoerd conform de daarvoor geldende wettelijke eisen. Dat betekent dat moet worden uitgegaan van de maximumsnelheden. Gemeente en waterschap twijfelen er niet aan dat regelmatig harder wordt gereden. De lange rechte wegen van Poortvliet naar Gorishoek nodigen daar inderdaad toe uit. Dit is echter een zaak van beheer en handhaving en geen zaak voor het bestemmingsplan en zeker niet voor het bestemmingsplan Vakantiepark De Pluimpot.
-
g. Verwezen wordt naar het antwoord onder e.
-
h. Er is geenszins sprake van een compensatiegedachte. Het gemeentebestuur wenst planologische medewerking te verlenen aan de herstructurering en uitbreiding van het vakantiepark omdat zij dit ziet als een gewenste planologische ontwikkeling. De ontwikkeling betekent een impuls voor de toeristenbranche (meer personen en beter verspreiding over het jaar) en sluit aan bij de behoeftes van de huidige recreant die vraagt naar (verblijfs-)recreatieve mogelijkheden, waarbij sprake is van natuur, landelijk gebied en rust enerzijds en luxe en comfort anderzijds. Bovendien wordt hierdoor een zwembad voor de kernen Sint-Maartensdijk en Scherpenisse behouden en ontstaat er een groter economisch draagvlak voor voorzieningen in deze dorpen. Door NRIT Onderzoek is een studie uitgevoerd naar de markttechnische haalbaarheid van de plannen met betrekking tot de (her)ontwikkeling van het vakantiepark De Pluimpot. Deze studie bevestigt het vermoeden dat er markt is voor verblijfsrecreatiewoningen in Zeeland en in de gemeente Tholen, mits dit aanbod zich in kwalitatief opzicht onderscheidt van het huidige aanbod (zie ook paragraaf 2.1.2 van het Milieueffectrapport).
-
i. De gemeente Tholen heeft zich bereid verklaard medewerking te verlenen aan de voorgenomen plannen van het vakantiepark, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan en het milieubelang een volwaardige plaats in de besluitvorming krijgt. Aan de voorwaarden (geen permanente bewoning, zwembad, verevening) wordt voldaan. In verband met de voorgenomen ontwikkeling van vakantiepark De Pluimpot zijn een milieueffectrapportage opgesteld en een verkeersstudie uitgevoerd. In de milieueffectrapportage is een integrale afweging van alle milieubelangen opgenomen en zijn maatregelen (bouwstenen) voorgesteld om het plan uit milieuoogpunt te optimaliseren. Op grond hiervan acht het gemeentebestuur de plannen aanvaardbaar. De specifieke kwaliteiten van het gebied worden niet significant aangetast. Vergrijzing en krimp zullen met dit plan niet worden gekeerd, de negatieve effecten hiervan voor de leefbaarheid in de dorpen Sint-Maartensdijk en Scherpenisse mogelijk wel.
Inspreker 11, formulier inloopavond, ingekomen 22 november 2011
Inspraakreactie
-
a. Inspreker vraagt of het mogelijk is dat de buren van het vakantiepark beter op de hoogte worden gebracht van de ontwikkelingen
-
b. Als dit doorgang gaat vinden, tekent inspreker bezwaar aan en wordt planschade ingediend. Hij/zij verneemt graag middels een brief of telefonisch wanneer en hoe bezwaar kan worden aangetekend als het moment daar is.
-
c. Inspreker heeft vernomen dat de grond waarop de plannen worden uitgevoerd niet eens is aangekocht maar slechts al jaren een optie is van de Pluimpot en dat er ook nog niet eens investeerders zijn voor de bouwplannen, dus de vraag is hoe concreet zijn de plannen nu eigenlijk?
Gemeentelijke beantwoording
-
a. Voor de ontwikkeling en uitvoering van de plannen van het vakantiepark wordt een communicatietraject opgestart.
-
b. Op het ontwerpbestemmingsplan en de milieueffectrapportage kunnen zienswijzen bij de gemeenteraad worden ingediend. De kennisgeving daarvan wordt op de gebruikelijke (voorgeschreven) wijze bekend gemaakt. Direct omwonenden krijgen bovendien persoonlijk bericht.
-
c. De uitvoerbaarheid is gewaarborgd met een samenwerkingovereenkomst. Naast recreatieterrein De Pluimpot B.V. is ook VolkerWessels Vastgoed B.V. in dit project betrokken.