direct naar inhoud van 2.4 Bedrijventerrein
Plan: Slabbecoornpolder-Welgelegen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0716.BPwelgelegenTH-VG01

2.4 Bedrijventerrein

Status: alleen aan de regels zoals genoemd in Artikel 4 Bedrijventerrein kunnen rechten worden ontleend.  

2.4.1 Voor welke gebieden en percelen zijn de bestemmingen opgenomen?

De bestemming Bedrijventerrein is opgenomen voor alle huidige en in ontwikkeling zijnde bedrijfskavels op het bedrijventerrein Slabbecoornpolder-Welgelegen.

2.4.2 Welke functies zijn toegestaan?
  • De aanwezige bedrijven kunnen in ieder geval hun bedrijfsactiviteiten voortzetten.
  • Op de genoemde bestemmingen worden nagenoeg alle soorten bedrijven toegestaan, met uitzondering van nieuwe:
  • Voor de toelaatbaarheid van bedrijven wordt gebruikgemaakt van een lijst waarin de meest voorkomende bedrijven en bedrijfsactiviteiten zijn opgenomen en al naar gelang de te verwachten belasting voor het milieu, zijn ingedeeld in een aantal categorieën. Het betreft de Staat van Bedrijfsactiviteiten 'bedrijventerrein'. In paragraaf 4.9 wordt nader op deze Staat en de toegepaste milieuzonering/toelaatbare milieucategorieën ingegaan.
  • Mocht een bedrijf worden beëindigd, dan zijn eenzelfde bedrijfstype of bedrijven die passen in de omgeving toegestaan.
  • De bedrijven uit een hogere milieucategorie dan algemeen toelaatbaar, en bedrijven die niet voorkomen in de Staat worden specifiek geregeld.
  • Via afwijkingsbevoegdheden (lid 4.5.1) kunnen bedrijven worden toegestaan uit een hogere categorie of bedrijven die niet in de Staat worden vermeld. Voorwaarde is dat deze bedrijven naar aard en invloed vergelijkbaar zijn met algemeen toelaatbare bedrijven.
  • Uit ruimtelijk-kwalitatief oogpunt en uit oogpunt van veiligheid worden regels gesteld aan de opslag van goederen in de open lucht. Dit mag uitsluitend plaatsvinden op zij- en achtererven van bedrijfsgebouwen en de hoogte bedraagt maximaal 4 m.
  • Er zijn geen nieuwe bedrijfswoningen toegestaan. Hiermee wordt bereikt dat de bedrijfspercelen optimaal worden benut voor bedrijfsgebouwen. Naburige bedrijven hebben ook niet te maken met beperkingen in de bedrijfsvoering en milieuregelgeving in verband met nieuwe woningen. De bestaande bedrijfswoningen zijn als zodanig aangeduid en zijn daarmee positief bestemd.
  • Daarnaast zijn een verkooppunt voor motorbrandstoffen, een boerenbond, een interieurwinkel, een zelfstandig kantoor en een fitnesscentrum met ondergeschikte horeca-activiteiten op het bedrijventerrein gevestigd. Deze bijzondere functies zijn specifiek (en positief) bestemd.
  • Ter plaatse van de 'entreekavels' is een binnenplanse afwijkingsbevoegdheid voor het bevoegd gezag opgenomen, omdat hier ook andere functies dan enkel bedrijfsactiviteiten denkbaar zijn. De entreekavels zijn op de verbeelding aangegeven met de aanduiding 'gemengd'. Het gaat dan om functies zoals zelfstandige kantoren tot een maximum bruto vloeroppervlak van 1.000 m2 (per kantoor), grootschalige detailhandel met een bruto vloeroppervlak van ten minste 1.500 m2 (per bedrijf), horeca-activiteiten en sport-, speel- en ontspanningsvoorzieningen.
2.4.3 Wat mag er worden gebouwd en hoeveel?
  • De bouwmogelijkheden in het nieuwe bestemmingsplan worden op de eerste plaats ontleend aan de geldende bestemmingsplannen. Elk bouwperceel mag tot ten hoogste 75% worden bebouwd met gebouwen en overkappingen, tenzij op de verbeelding anders is bepaald.
  • De gebouwen en overkappingen zijn alleen toegestaan binnen een bouwvlak. Door enige afstand aan te houden tot de voorste perceelsgrens, blijft de bebouwing in het straatbeeld (met parkeerruimte en groenstroken) passen.
  • Binnen de bestemming Bedrijventerrein is de maximum inhoud van de bedrijfswoningen begrensd op 900 m³ en mag bij de bedrijfswoningen ten hoogste 100 m² aan bijgebouwen en overkappingen worden gebouwd. De maximum goothoogten en bouwhoogte van de bedrijfswoningen is gelijk aan die voor de andere bedrijfsgebouwen.
2.4.4 Welke veranderingen worden verwacht?
  • Er wordt uitgegaan van het behoud van de bedrijvigheid en uitbreiding en vernieuwing van bedrijfsgebouwen. Intensivering van het gebruik van het bedrijfsperceel is te verwachten. Dit resulteert dan in uitbreiding van bedrijfsgebouwen.
  • Het valt te verwachten dat binnen de planperiode bedrijven worden beëindigd. Wanneer dat het geval is, dan kunnen zich ter plaatse nieuwe bedrijven vestigen. Zoals hiervoor (paragraaf 2.4.2) al is aangegeven kan dit dan uitsluitend eenzelfde bedrijfstype zijn of bedrijven die passen in de milieuzonering.
2.4.5 Wat zijn de belangrijkste verschillen met de voorheen geldende bestemmingsregeling?
  • In de geldende bestemmingsplannen was een Staat van Bedrijfsactiviteiten opgenomen die was gebaseerd op een VNG-brochure van destijds. Er is nu een nieuwe Staat opgenomen, die is ontleend aan de laatste VNG-brochure Bedrijven en milieuzonering uit 2009 (zie paragraaf 4.9 en bijlage 1 van de regels).
  • Met de nieuwe Staat is een actueler toetsingskader beschikbaar. Enkele bedrijven zijn ten opzichte van de oorspronkelijke Staat lager ingeschaald door veranderingen in de techniek (minder hinder).
  • De hoogteregeling voor zend/ontvangstinstallaties voor telecommunicatie is geüniformeerd.