Plan: | Nutrihage |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0637.BP00025-0004 |
De Wet geluidhinder, en het hierop gebaseerde Besluit geluidhinder, bevatten normen en regels ter voorkoming of beperking van geluidhinder tengevolge van wegverkeerslawaai, spoorweglawaai, industrielawaai afkomstig van een gezoneerd industrieterrein. Aangegeven wordt welke objecten bescherming genieten tegen geluid. Naast woningen gaat het onder meer om scholen, ziekenhuizen en verpleeghuizen, psychiatrische ziekenhuizen. Woonwagenstandplaatsen en verblijfsterreinen bij psychiatrische ziekenhuizen worden aangemerkt als geluidsgevoelige terrein.
Verplicht akoestisch onderzoek
Bij het opstellen van een bestemmingsplan dient een akoestisch onderzoek te worden verricht waarin wordt aangetoond dat aan de geluidnormen krachtens de Wet geluidhinder wordt voldaan. Onderscheid wordt gemaakt tussen bestaande en nieuwe situaties. Voor nieuwe situaties gelden er strengere normen dan voor bestaande. Omdat de geluidsbelasting afneemt bij een toenemende afstand heeft de wetgever geluidszones gedefinieerd, een soort aandachtsgebieden, waarbinnen akoestisch onderzoek moet worden verricht.
Zonering
Wegen, spoorwegen en zoneringsplichtige industrieterreinen kennen geluidszones. De geluidszone is het afgebakende gebied waarbinnen normen en grenswaarden van de Wet geluidhinder en de daarbij behorende uitvoeringsbesluiten van toepassing zijn. De omvang van de geluidszones voor wegverkeer zijn afhankelijk van het aantal rijstroken en zijn vastgelegd in de Wet geluidhinder.Bij railverkeer zijn de zonebreedtes eveneens landelijk bepaald. Deze zijn vastgelegd in het Besluit geluidhinder.
Voor een zoneringsplichtig industrieterrein wordt de geluidszone zijn voor ieder afzonderlijk industrieterrein vastgesteld. Deze geluidszone wordt vastgesteld door middel van Zonebesluit en vastgelegd op een zonekaart of door middel van een bestemmingsplan, waarbij de zone wordt vastgelegd op de bestemmingsplankaart. Niet ieder industrieterrein is zoneplichtig. Zoneringsplichtig zijn alleen dié industrieterreinen waarop bepaalde soorten bedrijven die veel lawaai veroorzaken aanwezig zijn of zich kunnen vestigen. Deze categorieën zijn aangegwezen in artikel 2.4 van het Inrichtingen enn vergunningenbesluit Wet milieubeheer.
De geluidszonering van vliegvelden is gebaseerd op het werkelijke gebruik van die vliegvelden. De zonering is vastgelegd in zonekaarten per vliegveld. Het Zoetermeers grondgebied ligt niet binnen een geluidszone van een vliegveld.
Normstelling
De normstelling onderscheidt voorkeursgrenswaarden en maximale ontheffingswaarden. De voorkeursgrenswaarde wordt voor alle (nieuwe) situaties nagestreefd. Realisatie hiervan is echter niet altijd mogelijk. De wet biedt de mogelijkheid om ontheffing te verkrijgen van de voorkeursgrenswaarde tot de maximale ontheffingswaarde.
Hogere waarde procedure
Als uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting de voorkeursgrenswaarde overschrijdt, moet worden onderzocht of er mogelijke maatregelen zijn te treffen om het geluidsniveau terug te brengen tot de voorkeursgrenswaarde. Hierbij moet eerst worden gekeken naar mogelijke maatregelen bij de bron (bijv. geluidsreducerend wegdek), dan in de overdracht (bijv. geluidsschermen) en dan pas bij het 'ontvangend' object (bijv. extra gevelisolatie). Voor het verkrijgen van een ontheffing voor een hogere waarde dient een hogere waarde procedure te worden gevoerd.
Het industrieterrein waarop Nutricia ligt, is een geluidgezoneerd industrieterrein in het kader van artikel 53 Wet geluidhinder. Op 27 september 2004 heeft de gemeenteraad van Zoetermeer het bestemmingsplan "Geluidzone Nutricia" vastgesteld waarin de geluidzone van het industrieterrein is geregeld. De geluidzone blijft ongewijzigd en is door middel van een gebiedsaanduiding op de plankaart opgenomen. De beoogde ontwikkelingen in het plangebied moeten passen binnen de geluidruimte die is vastgelegd door de geluidzone (zie onderstaande figuur).
Figuur 5.1: 50 dB(A)-Geluidzone Nutricia
In opdracht van Nutricia is door Schoonderbeek en Partners Advies B.V. een akoestisch onderzoek uitgevoerd voor de in de toekomst gewenste bedrijfssituatie in relatie met de actualisatie van het bestemmingsplan. Het doel van het onderzoek is na te gaan of er enerzijds in de omgeving van het plangebied en anderzijds ten gevolge van de ontwikkeling binnen het plangebied, voldaan blijft worden aan de geluidseisen die gelden voor het industrieterrein waarop Nutricia is gevestigd. Tevens is het doel van het onderzoek te bepalen of een goed woon- en leefklimaat gewaarborgd blijft nadat de plannen van Nutricia zijn uitgevoerd. Het onderzoek is opgenomen in Bijlage 3 van de plantoelichting. Uit het onderzoek volgt dat ook in de toekomstige situatie voldaan kan worden aan de eisen uit de vigerende milieuvergunning.Uit de berekening van de gecumuleerde geluidbelasting (industrielawaai, indirecte hinder en overig verkeer op de Eerste Stationsweg en de rijksweg A12) blijkt dat deze in de toekomstige situatie niet tot een verslechtering van het woon- en leefklimaat van de omliggende woningen leidt.
Hogere Waarden Industrielawaai
Voor Industrielawaai vanwege het industrieterrein Dorp II (Nutricia) zijn bij besluit van 30 juni 1998 van de Minister van VROM voor 77 woningen een waarde vastgesteld voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting. In onderstaande tabel zijn deze woningen opgenomen.
Adres | postcode | aantal woningen | geluidsbelasting in dB(A) | ||
Gerard Doustraat 2 | 2712 PT | 1 | 55 | ||
Frans Halsstraat 53, 55 en 57 | 2712 JT | 3 | 55 | ||
Frans Halsstraat 42, 44, 46, 48 en 50 | 2712 JV | 5 | 55 | ||
Van Goghstraat 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 25, 27, 29, 31, 33, 35, 37 en 39 | 2712 SK | 20 | 55 | ||
Jan Steenlaan 25, 27, 29, 31 en 33 | 2712 TE | 5 | 55 | ||
Vermeerstraat 34 en 36 | 2712 SW | 2 | 55 | ||
1e Stationsstraat 124 | 2712 HK | 1 | 55 | ||
1e Stationsstraat 128, 130, 132, 134, 136, 138, 140, 142, 144 en 146 | 2712 HL | 10 | 55 | ||
1e Stationsstraat 148, 150, 152, 154, 156, 158 en 160 | 2712 HM | 7 | 55 | ||
1e Stationsstraat 147, 149, 151 en 153 | 2712 HE | 4 | 55 | ||
1e Stationsstraat 157, 159, 161, 163, 165, 167, 169, 171, 173, 175, 177, 179 en 181 | 2712 HG | 13 | 55 | ||
Rokkeveenseweg 46A en 46B | 2712 XZ | 2 | 55 en gewijzigd in 58 door GS van Zuid-Holland (zie toelichting onder de tabel) | ||
1e Stationsstraat 162, 164, 170A en 188 | 2712 HM | 4 | 56 | ||
Totaal aantal saneringswoningen | 77 |
Tabel 5.2: Overzicht verleende Hogere Waarden Industrielawaai
Bij besluit van 12 juni 2001 hebben Gedeputeerde Staten een hogere waarde vastgesteld van 58 dB(A) voor de woningen Rokkeveenseweg 46A en 46B. Hiermee zijn de verleeende hogere waarden door de Minister komen te vervallen.
Dit bestemmingsplan heeft zoals hiervoor is aangegeven geen gevolgen voor de reeds vastgestelde hogere waarden.