direct naar inhoud van 4.2 Wegverkeerslawaai
Plan: De Striene
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0617.bpds-vg01

4.2 Wegverkeerslawaai

De locatie ligt binnen de wettelijke geluidszone van de Trambaan. Verder is in het kader van een goede ruimtelijke ordening en op basis van jurisprudentie de geluidsbelasting van de niet-gezoneerde Oude Havenweg inzichtelijk gemaakt. Ook is sprake van reconstructie van de Trambaan (verlegging van de wegas). Akoestische toetsing komt in deze paragraaf eveneens aan de orde. Aandachtspunt is de geluidsbelasting van het parkeerterrein en de nieuwe ontsluiting van het parkeerterrein naar de Trambaan. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is onderzoek naar de geluidsbelasting op de bestaande woningen wenselijk. Dit onderzoek is vooralsnog niet in deze paragraaf opgenomen.

Beleid en normstelling nieuwe woningen

Voor de geluidsbelasting aan de gevels van nieuwe woningen geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Wanneer uit onderzoek blijkt dat deze waarde wordt overschreden, zijn maatregelen noodzakelijk, gericht op het verminderen van de geluidsbelasting. Hierbij wordt onderscheid gemaakt naar maatregelen aan de bron, in het overdrachtsgebied of aan de zijde van de geluidsontvanger. Zijn deze maatregelen onvoldoende doeltreffend of stuiten ze op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard, dan kan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Strijen een hogere waarde vaststellen. Deze hogere waarde mag de uiterste grenswaarde van 63 dB niet overschrijden.

Omdat voor 30 km/h-wegen geen wettelijk kader geldt, wordt voor de beoordeling van het akoestisch klimaat aangesloten bij de normstelling van de Wgh. Daarbij geldt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB als richtwaarde en de uiterste grenswaarde van 63 dB als maximaal aanvaardbare waarde.

Op basis van artikel 110g Wgh mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Op basis van artikel 3.6 uit het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006 (RMG 2006) geldt voor wegen met een snelheid lager dan 70 km/h geldt een aftrek van 5 dB. Voor wegen met een maximumsnelheid van 70 km/h of meer geldt een aftrek van 2 dB. Op alle in deze rapportage genoemde geluidsbelastingen is deze aftrek toegepast, tenzij anders vermeld.

Onderzoek

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd op basis van de Standaard Rekenmethode I (SRM I) uit het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006 (RMG 2006). Voor de in- en uitvoer van deze berekeningen wordt verwezen naar de verkeersparagraaf en Bijlage 1.

Resultaten Trambaan

In verband met de te realiseren parkeerplaatsen wordt de Trambaan in de toekomstige situatie dichter naar de woningen verschoven. In de nieuwe situatie bedraagt de afstand tussen de woningen op de 1e en 2e verdieping (boven de bergingen en de supermarkt) en de wegas van de Trambaan 7,8 m. De woningen op de begane grond liggen verder van de wegas af, namelijk op 12,3 m. De maatgevende geluidsbelasting doet zich voor op 4,5 m en 7,5 m en bedraagt 60 dB. Op de begane grond (1,5 m) bedraagt de geluidsbelasting 57 dB.

Maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting

Maatregelen aan de bron, zoals het beperken van de snelheid of de verkeersintensiteit, zijn niet mogelijk, aangezien de Trambaan een hoofdontsluitingsfunctie heeft voor het centrum van Strijen. Bovendien neemt de Randweg een deel van het verkeer weg uit het centrum. Dit effect is reeds verdisconteerd in de verkeersintensiteiten. Het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km/h is reeds een voornemen van de gemeente. Hierover dient echter nog besluitvorming plaats te vinden, waardoor vooralsnog uitgegaan is van 50 km/h. Andere maatregelen aan de bron of overdrachtsmaatregelen, zoals het toepassen van geluidsreducerend asfalt of geluidsschermen zijn, gezien de beperkte ontwikkeling, financieel niet doelmatig. Het vergroten van de afstand tussen de bron en de nieuwe ontwikkeling is niet mogelijk, aangezien het bouwplan dan niet meer inpasbaar is.

Geconcludeerd wordt dat maatregelen niet mogelijk of doelmatig zijn en dat de uiterste grenswaarde niet wordt overschreden. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Strijen dient derhalve voor 4 appartementen een hogere waarde van 57 dB en voor 7 appartementen op de 1e verdieping en 7 appartementen op de 2e verdieping een hogere waarde van 60 dB vast te stellen.

Resultaten Oude Havenweg

De afstand tussen de gevel van de nieuwe woningen en de wegas van de Oude Havenweg bedraagt 75,0 m. De maatgevende geluidsbelasting doet zich voor op een waarneemhoogte van 7,5 m en bedraagt 45 dB. De geluidsbelasting overschrijdt de richtwaarde van 48 dB niet. Ten gevolge van de Oude Havenweg is er sprake van een acceptabel akoestisch klimaat.

Reconstructie Trambaan

Als gevolg van de ontwikkeling zal de Trambaan worden verlegd. De aanleg van de haakse parkeervakken aan de noordoostzijde van de Trambaan maakt het noodzakelijk de rijbaan richting de bestaande woningen op te schuiven. Hierdoor is vanuit de Wet geluidhinder (Wgh) reconstructieonderzoek noodzakelijk voor de bestaande woningen. Daarbij dient de geluidsbelasting 1 jaar voor reconstructie vergeleken te worden met de geluidsbelasting minimaal 10 jaar na reconstructie. Bij een toename van 2 dB (1,50 dB) is er sprake van reconstructie, waarbij de verhoging wordt berekend vanaf 48 dB.

Om te rekenen aan reconstructiesituaties dient de situatie 1 jaar voor en 10 jaar na reconstructie vergeleken te worden. Daarom wordt uitgegaan van de jaren 2011 en 2023, zoals weergegeven in onderstaande tabel:

Tabel 4.4 Uitgangspunten geluidsberekeningen

  Basisjaar   2011   2020   2023 (incl. ontwikkeling)  
Trambaan (zuid)   5.200 (2006)*   5.500*   3.500   4.800  

*excl. effect Randweg

In onderstaande tabel zijn de geluidsbelastingen op twee relevante woningen (De Meeren nr. 2 en Trambaan 35a) op verschillende waarneemhoogtes weergegeven. In de huidige situatie ligt de gevel van de woning aan De Meeren 2 op een afstand van 9,7 m van de wegas. In de toekomstige situatie bedraagt deze afstand 7,9 m. De gevel van de woning aan de Trambaan 35a ligt in de huidige situatie op 17,5 m van de wegas. In de toekomstige situatie bedraagt deze afstand 16,0 m.

Tabel 4.5 Geluidsbelasting als gevolg van reconstructie

  Geluidsbelasting 2011   Geluidsbelasting 2023   verschil  
De Meeren 2  
Begane grond   59,46   60,24   0,78  
1e verdieping   59,64   60,17   0,53  
2e verdieping   59,13   59,44   0,31  
Trambaan 35a  
Begane grond   55,29   55,36   0,07  
1e verdieping   56,12   56,09   -0,03  

Uit bovenstaande tabel blijkt dat voor de woning aan De Meeren 2 de toename maximaal 0,78 dB bedraagt. Voor de woning aan Trambaan 35a bedraagt de maximale toename 0,07 dB. Er is geen sprake van reconstructie als gevolg van de reconstructie van de Trambaan.

Conclusie

Op grond van toetsing aan de Wgh blijkt dat voor 18 appartementen sprake is van overschrijding van de voorkeursgrenswaarde. Maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting zijn niet mogelijk of doelmatig, waardoor de in onderstaande tabel weergegeven hogere waarden moeten worden vastgesteld.

Tabel 4.6 Aan te vragen hogere waarden

Hogere waarde   Aantal woningen   Bron  
60 dB   14   Trambaan  
57 dB   4   Trambaan