Plan: | De Striene |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0617.bpds-vg01 |
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer
De ontwikkeling ligt aan de Trambaan in Strijen. De Trambaan is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50 km/h en verbindt de kern Strijen in noordelijke richting met de N491 richting Maasdam en Puttershoek. Na de realisatie van de Randweg krijgt de Trambaan een andere functie en zal de verkeersintensiteit afnemen. Het wegvak ten zuiden van de Oud Bonaventurasedijk wordt gecategoriseerd als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h (Verkeersplan Strijen, 2008). Ter hoogte van de locatie zal derhalve in de toekomst een 30 km/h-regime gelden. De nieuwe ontwikkeling wordt aan twee zijden aangesloten op de wegenstructuur. Dit is noodzakelijk vanwege de verkeersaantrekkende werking en de oriëntatie van het verkeer. De hoofdontsluiting van de nieuwe appartementen en supermarkt vindt plaats vanaf de Trambaan. Via een toegangsweg wordt het nieuwe parkeerterrein bereikt. Dit parkeerterrein wordt gerealiseerd als uitbreiding op het bestaande parkeerterrein dat alleen bereikbaar is vanaf de Oude Havenweg. Via de Oude Havenweg is hierdoor tevens een tweede ontsluiting van het nieuwe parkeerterrein mogelijk. De Oude Havenweg is een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h. De primaire ontsluiting voor autoverkeer zal echter via de Trambaan lopen. Het is niet gewenst is dat de verkeersintensiteit op de Oude Havenweg aanzienlijk zal toenemen. De locatie is goed ontsloten naar het centrum van Strijen en de omliggende gebiedsontsluitingswegen.
Ontsluiting fietsverkeer
Het fietsverkeer wordt afgewikkeld via de Trambaan en de Oude Havenweg. Op beide wegen wordt het fietsverkeer gemengd met het autoverkeer afgewikkeld. Dit is conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig voor erftoegangswegen, omdat op termijn ook de Trambaan ter hoogte van de locatie als erftoegangsweg wordt gecategoriseerd. De Trambaan kent wel suggestiestroken voor fietsverkeer. Ten noorden van het kruispunt met de Oud Bonaventurasedijk is een parallelvoorziening aanwezig, waardoor het fietsverkeer richting Maasdam/Puttershoek via een eigen voorziening wordt afgewikkeld. De ontsluiting voor het fietsverkeer is derhalve goed.
Ontsluiting openbaar vervoer
Er zijn bushaltes aanwezig langs de Trambaan en de Leeuwerikstraat op circa 300-400 m loopafstand. Deze haltes worden bediend door bussen richting Maasdam (2x/uur) en Heinenoord/ Rotterdam Zuidplein (1x). In Maasdam kan overgestapt worden op diverse regionale busdiensten. De ontsluiting per openbaar vervoer is redelijk.
Verkeersgeneratie
Om inzicht te bieden in de mate van verkeerstoename als gevolg van de ontwikkeling, dient de verkeersaantrekkende werking te worden bepaald. Basis hiervoor vormen de kengetallen van het CROW, vastgelegd in de publicaties 256 (woningen) en 272 (voorzieningen). In onderstaande tabel is de verkeersgeneratie van de ontwikkeling weergegeven. De verkeersgeneratie wordt weergegeven voor de gemiddelde weekdag (voor milieuonderzoek) en voor de gemiddelde werkdag (verkeersonderzoek). Voor supermarkten geldt een omrekenfactor weekdag-werkdag van 1,2, voor woningen 1,1.
Tabel 4.1 Verkeersgeneratie
verkeersgeneratie/ weekdag | mvt/weekdag | mvt/werkdag | ||
supermarkt / discount | 1.245 m2 | 133,2 mvt/100 m2 bvo | 1.659 | 1.990 |
woningen | 18 woningen | 6,3 mvt/etmaal | 113 | 125 |
totaal | 1.772 | 2.115 |
De verkeerstoename wordt toegedeeld op de omliggende wegen, waarbij de hoofdontsluiting via de Trambaan en de secundaire ontsluiting via de Oude Havenweg loopt. Uitgangspunt is dat 70% van het verkeer via de Trambaan en 30% via de Oude Havenweg afwikkelt. De verkeersprognoses voor 2020 van de Trambaan zijn ontleend aan het Verkeersplan Strijen 2008, waarbij rekening is gehouden met het effect van de realisatie van de Randweg. Voor de Oude Havenweg zijn in november 2011 verkeerstellingen gehouden. De verkeersintensiteiten zijn met een autonome groei van 1% per jaar doorgerekend naar het prognosejaar 2023. In onderstaande tabel zijn de intensiteiten inclusief en exclusief de beoogde ontwikkeling weergegeven. Tevens is de wegvakcapaciteit weergegeven.
Tabel 4.2 Verkeersprognoses
2011 | 2020 | 2023 exclusief ontwikkeling | Toename a.g.v. ontwikkeling | 2023 inclusief ontwikkeling* | Capaciteit | |
Trambaan | ||||||
- Ten noorden van ontwikkeling | - | 3.500 | 3.606 | 296** | 3.900 | => 6.000 |
- Ten zuiden van ontwikkeling | - | 3.500 | 3.606 | 1.184** | 4.800 | => 6.000 |
Oude Havenweg | 1.370 | 1.544 | 635 | 2.200 | < 4.000 |
* afgerond op 100-tallen
** 20% richting noord / 80% richting zuid
Uit bovenstaande tabel blijkt dat de verkeersintensiteit als gevolg van de ontwikkeling niet leidt tot onacceptabele toenames op de omliggende wegen. De intensiteit overschrijdt nergens de wegvakcapaciteit.
Geconcludeerd wordt dat bij ontsluiting via de Trambaan en de Oude Havenweg, een goede verkeersafwikkeling gewaarborgd is en als gevolg van de ontwikkeling geen knelpunten op omliggende wegen zullen ontstaan.
De ontsluiting voor autoverkeer is goed.
Parkeren
Voor de parkeerbehoefte van woningen in het laagste prijssegment geldt op basis van publicatie 182 (CROW 2008) een parkeerkengetal van 1,4 tot 1,7 parkeerplaatsen per 100 m² bvo (weinig stedelijk gebied, rest bebouwde kom). Op basis van onderzoek blijkt dat de parkeerbehoefte van supermarkten, met name in het discountsegment, hoog ligt. Hiervoor dient uit te worden gegaan van het maximale parkeerkengetal voor supermarkten van 4,5 pp/100 m² bvo. De parkeerbalans voor de nieuwe ontwikkeling is opgenomen in tabel 4.3.
Tabel 4.3 Parkeerbalans
omvang/ oppervlakte |
maximaal parkeerkengetal | parkeerbehoefte | |
supermarkt | 1.245 m² bvo | 4,5 pp/100 m² | 56 |
woningen | 18 woningen | 1,7 pp/woning | 30,6 |
totaal | 86,5 | ||
totaal inclusief dubbelgebruik* | 83,5 (afgerond 84) |
* Er mag rekening worden gehouden met dubbelgebruik van parkeerplaatsen.
Op koopavond wordt uitgegaan van 90% aanwezigheid bij woningen en 100% aanwezigheid bij winkels. Op zaterdag liggen de percentages lager, waardoor vrijdag maatgevend is (aanwezigheid is dan het hoogst). De som is dus (30,6*90%)+56 = 83,5.
In de planvorming is rekening gehouden met een uitbreiding van 84 nieuwe parkeerplaatsen: 41 nieuwe parkeerplaatsen op het bestaande parkeerterrein en 43 nieuwe parkeerplaatsen langs de Trambaan. De parkeerbehoefte bedraagt 84 parkeerplaatsen. Uit de berekening blijkt dat binnen het plan volledig aan de parkeerbehoefte van de ontwikkelingen wordt voldaan.
Inmiddels is CROW-publicatie 317 uitgegeven met geactualiseerde kencijfers ten aanzien van de parkeerbehoefte. Hierin zijn meer specifieke parkeerkencijfers opgenomen voor verschillende typen supermarkten. Op basis van die kencijfers ligt de parkeerbehoefte van de nieuwe supermarkt en de woningen op circa 100 parkeerplaatsen, uitgaande van 1,8 parkeerplaatsen per woning en 5,6 parkeerplaatsen per 100 m² supermarkt. Omdat in het plan 84 nieuwe parkeerplaatsen worden voorzien, is aanvullend onderzoek uitgevoerd om te bezien of in de omgeving voldoende restcapaciteit aanwezig is om een eventuele parkeerpiek van 100 parkeerplaatsen op te vangen. Hiervoor is het noodzakelijk dat in de omgeving op een piekmoment nog minimaal 16 parkeerplaatsen beschikbaar zijn.
Het parkeeronderzoek is uitgevoerd door Grontmij (3 juni 2013) en als bijlage 12 bijgevoegd bij dit bestemmingsplan. Uit het onderzoek blijkt dat op de maatgevende piekmomenten (vrijdag en/of zaterdag) voldoende restcapaciteit in de omgeving aanwezig is om de parkeerbehoefte van 16 parkeerplaatsen op te vangen. Uit de tabellen na paragraaf 2.4 van het parkeeronderzoek blijkt dat de piekbelasting op vrijdag 108 parkeerplaatsen (15:00-15:30 uur) en op zaterdag 102 parkeerplaatsen (11:30-12:00 uur en 12:30-13:00 uur) bedraagt. Het totale parkeerareaal bedraagt 155 parkeerplaatsen, waardoor er respectievelijk 47 en 53 parkeerplaatsen beschikbaar zijn om de parkeerdruk op piekmomenten op te vangen.
De parkeerbehoefte van de nieuwe supermarkt zal hoofdzakelijk worden gefaciliteerd op het bestaande parkeerterrein dat met 41 parkeerplaatsen wordt uitgebreid. Verder zijn langs de Trambaan 43 nieuwe parkeerplaatsen voor de woningen voorzien in de vorm van haakse parkeervakken. Het toepassen van haakse parkeervakken langs de Trambaan is gezien de verkeersintensiteiten acceptabel en inpasbaar. Wel dient in het ontwerp rekening te worden gehouden met een rabatstrook voor voldoende uitzicht op het verkeer op de Trambaan. Er worden in totaal 84 nieuwe parkeerplaatsen gerealiseerd, waardoor volledig in de parkeerbehoefte van de nieuwe ontwikkeling wordt voorzien. Zelfs wanneer uitgegaan wordt van hogere parkeerkencijfers, zoals opgenomen in CROW-publicatie 317, kan de parkeerbehoefte rondom de nieuwe ontwikkeling ruimschoots worden opgevangen. Uit het parkeeronderzoek (Grontmij, 3 juni 2013) blijkt dat daarvoor in de directe omgeving ruim voldoende restcapaciteit beschikbaar is.
Er zullen geen parkeerproblemen ontstaan.
Bevoorrading
De bevoorrading van de supermarkt vindt plaats vanaf de Trambaan. Er wordt haaks op de weg een laad- en losruimte voorzien. Vrachtverkeer dient via het noordelijk deel van de Trambaan en de N491 aan en af te rijden, zodat het centrum van Strijen niet wordt belast met extra vrachtverkeer. Na de ingebruikname van de randweg (eind 2012) kan het bevoorradingsverkeer ook gebruik maken van die weg en via de Sportlaan en de Trambaan de locatie bereiken. Het vrachtverkeer zal vanaf de Trambaan de laad- en losruimte insteken en in noordelijke richting de locatie verlaten. De laad- en losruimte en de wegbreedte van de Trambaan zijn voldoende om het vrachtverkeer vlot af te kunnen wikkelen. Er zal hierdoor maar zeer beperkte hinder zijn op het overige verkeer.