Plan: | Sanering glastuinbouw Berkenrijsweg 8 Rockanje |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0614.1210bpBerkenrijswg-0100 |
Rekenmethodiek en invoergegevens
Langs alle wegen, met uitzondering van 30 km/u-wegen en woonerven, bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (Lday-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.
Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is onder voorwaarden vaststelling van een hogere waarde mogelijk. De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) moet in alle gevallen voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm (van 33 dB). Het berekende geluidsniveau van het wegverkeer mag worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden (artikel 110g Wgh). Van de aftrek conform artikel 3.6 uit het Reken- en meetvoorschrift 2006 is gebruikgemaakt.
Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006.
Voor de verkeersintensiteiten is uitgegaan van de volgende gegevens:
Voor de extrapolatie naar het maatgevende jaar 2024 is uitgegaan van 1% autonome groei per jaar. De wegdekverharding op de verschillende wegen bestaat uit asfalt. Voor de voertuigverdeling is uitgegaan van een standaardverdeling op een landelijke ontsluitingsweg of een plattelandsweg.
Resultaten
Het plangebied ligt binnen de geluidszone van de Berkenrijsweg, Berkenrijs en Overboslaan. Als gevolg van het verkeer op de Berkenrijsweg (aangrenzend aan het plangebied) ligt de 48 dB-contour op een afstand van 8 m uit de as van de weg. De grens van het bouwvlak is zodanig gelegd dat de voorkeursgrenswaarde niet wordt overschreden. Er is daarmee sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
De 48 dB-contour ten gevolge van het verkeer op de Berkenrijs ligt op 18m uit de as van de weg, voor de Overboslaan is dit 4m uit de as van de weg. Beide vallen daarmee buiten het plangebied. Als gevolg van het verkeer op deze wegen is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.