direct naar inhoud van 3.2 Uitgangspunten beheersverordening Spijkenisse Zuid-West
vastgesteld
NL.IMRO.0612.BV00001-3001

3.2 Uitgangspunten beheersverordening Spijkenisse Zuid-West

De beheersverordening Spijkenisse Zuid-West is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:

  • 1. het beheer van de bestaande situatie;
  • 2. de afstemming op de mogelijkheden van het bestaande planologische regime, voor zover passend binnen de grenzen van het instrument van de beheersverordening en sectorale wetgeving, mede rekening houdend met aanvullende instrumenten, (zie paragraaf 2.3);
  • 3. de wens om de gemeentelijke standaard in te passen, gebaseerd op de standaard regeling voor bestemmingsplannen 'SVBP2008'.

3.2.1 Beheer van de bestaande situatie

Het beheer van de bestaande situatie vormt de basis van deze beheersverordening. Dit leidt ertoe dat de gemeente over een toetsingskader beschikt op basis waarvan omgevingsvergunningen kunnen worden verleend en handhaving kan plaatsvinden. De bestaande kwaliteit van het woongebied wordt zo behouden.

De bestaande situatie is geïnventariseerd, waarbij zowel naar de stedenbouwkundige structuren (bebouwingstyplogie, groen- en waterstructuur en ontsluitingsstructuur) is gekeken, als naar de functionele structuurelementen. Deze samenstellende elementen van de stedenbouwkundige structuur zijn voor het gehele gebied Akkers-Vriesland- Vogelenzang beschreven en hebben daardoor betrekking op een groter gebied dan de beheersverordening voor Zuid-west.

bebouwingstypologie

afbeelding "i_NL.IMRO.0612.BV00001-3001_0003.jpg"

Situering van gestapelde bouw (donker) en eengezinswoningen

Bij de ontwikkeling van de wijken in Akkers-Vriesland en Vogelenzang is destijds het uitgangspunt geweest dat de gestapelde bebouwing gesitueerd zou moeten worden op markante plaatsen, nabij het wijkcentrum en de metrostations, bij de entree's van de wijk en langs de groene geledingsszones (zie hierna).

groen en waterstructuur

afbeelding "i_NL.IMRO.0612.BV00001-3001_0004.jpg"

De groen- en waterstructuur in het gebied Akkers vriesland en Vogelenzang.

In het kader van de groeitaak zijn de woningen - met name rond de metrostations - in hoge dichtheid gerealiseerd; de woongebieden zijn door brede groene zones van elkaar gescheiden. Het buurtgroen (veelal kinderspeelveldjes) is, waar mogelijk, opgenomen binnen de verkavelingen. Verder zijn aangegeven de parken (Brabant , het Dallepark en park Vogelenzang).

Het water zorgt samen met de groenzones voor een goede landschappelijke geleding van het grote aantal woningen in deze wijk. Daarnaast is dit oppervlaktewater nood- zakelijk in verband met de goede waterhuishouding. De Beheersverordening beoogt geen wijzigingen in deze situatie te brengen.

ontsluitingsstructuur

afbeelding "i_NL.IMRO.0612.BV00001-3001_0005.jpg"

De ontsluitingsstructuur van Akkers Vriesland en Vogelenzang.

Onderscheiden zijn de hoofdwegen (50 km/u) in rood, de verblijfsgebieden (30 km/u) in paars. In de verblijfsgebieden zijn veelal woonerven gerealiseerd, waarbij er grote variatie is in woningtypen en de inrichting van de openbare ruimte aanwezig is.

Verder zijn de metrolijn en de bijbehorende stations in paars aangegeven.

functionele structuur

Als onderdeel van de inventarisatie van de huidige situatie is een nader inzicht in de functies binnen het plangebied ook noodzakelijk. Op bovenstaande kaart staan aangegeven de verschillende centrumvoorzieningen, de horeca, de maatschappelijke voorzieningen, het onderwijs, de bedrijven en de woningen. Deze laatste zijn nog nader uitgesplitst in eengezinswoningen met en zonder berging aan de voorzijde (Wonen 2), gestapelde woningen (Wonen 3) en de woningen voor minder validen (Wonen - MIVA).

Conclusie uit inventarisatie

De samengestelde inventarisatiekaart, waarop staan aangegeven de in het gebied aanwezige functies en de bestaande bouwhoogten is gekoppeld aan de regels van deze beheersverordening en heeft een functie bij het toetsen van aanvragen van een omgevingsvergunning voor gebruik en bouwen.

Artikel 3.1 van deze verordening regelt dat zowel qua gebruik als qua bouwen de bestaande situatie ook de toegestane situatie is.

De bestaande situatie bestaat uit gebruik en bouwen:

  • bestaand gebruik: het gebruik van de gronden en bouwwerken zoals aanwezig op moment van de vaststelling van de verordening of kan worden gebruikt krachtens een omgevingsvergunning voor het gebruik; daaronder valt niet het gebruik dat reeds in strijd was met het voorheen geldende bestemmingsplan, daaronder begrepen de overgangsbepalingen van dat plan;
  • bouwen (bestaande bouwwerken): bouwwerken die conform de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht zijn gebouwd (ofwel vergunningvrij, ofwel op basis van een vergunning), of nog legaal kunnen worden gebouwd (op grond van een nog niet benutte vergunning).

Bij de aanvraag om omgevingsvergunningen en in handhavingszaken kan de bestaande situatie door middel van deze samengestelde inventarisatiekaart worden geraadpleegd.

Daarnaast kunnen de luchtfoto's van het plangebied en het archief van omgevings- en bouwvergunningen hiervoor worden geraadpleegd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0612.BV00001-3001_0006.jpg"

Luchtfoto

Aan de hand van de luchtfoto zijn verschillende waarnemingen mogelijk. Dit betreft onder meer de locatie van de bebouwing, tuinen en de openbare ruimtes. Ook kan voor een deel uit de luchtfoto worden opgemaakt welke functies in het verordeningsgebied voorkomen. Dit laatste geldt met name voor de openbare ruimte (openbaar groen, wegen, water).

Kaart met functies en bouwhoogten 

In de bijlagen is een kaart opgenomen waarin per adres is weergegeven welke functie op dat betreffende adres worden uitgeoefend (wonen, bedrijf, maatschappelijk, kantoor, etc.) en hoe hoog er gebouwd is. Dit betreffen de gegevens die zijn waargenomen bij de invantarisatie, aangevuld met planologische mogelijkheden uit het vigerende bestemmingsplan.

Archief vergunningen

Door middel van het gemeentelijk archief met verleende bouw -en omgevingsvergunningen en ontheffingen is per geval de bestaande situatie inzichtelijk.

3.2.2 Afstemming op het geldende planologische regime

Bij de afweging welke planologische ruimte uit het vigerende bestemmingsplan meegenomen wordt, speelt de wijze waarop de geldende regelingen zijn opgezet een belangrijke rol. Het geldende planologische regime bestaat voor het grootste deel van het verordeningsgebied uit een zeer gedetailleerd bestemmingsplan. Het vigerende bestemmingsplan geeft gedetailleerd de bestaande situatie weer. Er zijn weinig extra bouwmogelijkheden of gebruikswijzigingen opgenomen in het bestemmingsplan. Dit leent zich zeer goed voor een beheersverordening.

Planologische ruimte uit vigerend plan in de beheersverordening

In de beheersverordening zijn die onbenutte planologische ontwikkelingen van de vigerende ruimtelijke plannen opgenomen, die voor de komende 10 jaar wenselijk zijn en passen binnen het instrument van de beheersverordening.

Openbare ruimte

Alhoewel deze beheersverordening zoveel mogelijk de bestaande situatie beoogt vast te leggen, is het niet de bedoeling een zodanig starre regeling op te stellen waarmee bij wijze van spreken geen enkel deel van de openbare ruimte mag worden gewijzigd (verleggen fietspad, stoep, groenstrook). Enige functieuitwisseling binnen de verblijfsruimte blijft mogelijk.

In de doeleindenomschrijving 'Groen' (Bijlage 2 Doeleindenomschrijvingen) is bepaald wat (al dan niet) is toegestaan en in welke mate bebouwing (zoals kunstwerken, straatmeubilair en speelvoorzieningen) is toegestaan.

3.2.3 Inpassing van de gemeente standaard

De afgelopen jaren heeft de gemeente een standaard voor de bestemmingsplannen ontwikkeld die ook toepasbaar is op andere ruimtelijke besluiten, zoals de beheersverordening en de omgevingsvergunningen. Het doel van de standaard is een gelijkluidende regeling voor veelvoorkomende ruimtelijke aspecten binnen de gemeente en omvat onder meer begripbepalingen, de wijze van meten, flexibiliteitsregelingen, zoals voor bebouwing t.b.v. dakterrassen, regels voor erfbebouwing en beroepen aan huis. Met het oog op de rechtsgelijkheid is de gemeentelijke standaard in de beheersverordening Spijkenisse Zuid-West voor zover mogelijk toegepast. Het gaat om de volgende onderwerpen.

  • Beroep/bedrijf aan huis. De gemeentelijke standaard maakt het mogelijk om een variëteit aan beroepen aan huis uit te oefenen, waaronder een kapper of een schoonheidspecialiste. Hieraan zijn verschillende voorwaarden gekoppeld, zoals het oppervlak van de woning dat voor dit beroep mag worden aangewend en de impact -van bijvoorbeeld parkeerdruk- die de functie op de omgeving mag hebben. Via een begripsbepaling is het beroep of bedrijf beschreven en ook wat hier in ieder geval niet onder wordt verstaan, zoals een horecabedrijf, of juist wel kleinschalige voorzieningen voor kinderopvang (zie artikel 3.2.1 van de beheersverordening).
  • Erfbebouwing. De gemeente streeft naar een gelijkluidende regeling voor erfbebouwing bij grondgebonden woningen voor het gehele grondgebied.