direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Veegplan Lisse
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0553.bpVeegplan-vax1

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding planherziening

De gemeente Lisse is een traject gestart om zich voor te bereiden op de invoering van de Omgevingswet. Een onderdeel van de voorbereidingen is het verwerken van de omgevingsvergunningen die vergund zijn met de uitgebreide Wabo-procedure. In de gemeente Lisse zijn 21 omgevingsvergunningen (uitgebreide Wabo-procedure) verleend.

Deze omgevingsvergunningen zijn straks niet zichtbaar in het tijdelijk deel van het omgevingsplan in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (hierna DSO). Maar deze vergunningen moeten wel samen met o.a. de bestemmingsplannen worden omgezet naar het uiteindelijke omgevingsplan. Door de verleende omgevingsvergunningen voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet om te zetten naar een bestemmingsplan worden ze wel zichtbaar in het DSO. Dit gebeurt in de vorm van een zogenaamd veegplan. Een veegplan is een planologische vertaling van de verleende omgevingsvergunning, zodat de actuele situatie gewaarborgd wordt.

Verder biedt het veegplan een goede aanleiding om een begin te maken met de harmonisatie van de regels vanuit de verschillende plannen. De verleende omgevingsvergunningen liggen namelijk in verschillende bestemmingsplannen met soms uiteenlopende regelingen voor vergelijkbare onderwerpen. In het gemeentelijke omgevingsplan worden uiteenlopende regels zoveel mogelijk geharmoniseerd. Met dit veegplan worden van elkaar afwijkende regels uit verschillende bestemmingsplannen op elkaar afgestemd.

Om te zorgen dat deze omgevingsvergunningen nog voor inwerkingtreding van de Omgevingswet worden verwerkt in een bestemmingsplanregeling, is besloten een veegplan op te stellen waar een eerste stap is gezet met de harmonisatie van de regels.

1.2 Ligging, begrenzing en juridische status van het plangebied

Het plangebied Veegplan Lisse bestaat uit 21 locaties binnen het gemeentelijk grondgebied. De ligging van het plangebied is in onderstaande afbeelding weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0553.bpVeegplan-vax1_0001.jpg" Afbeelding overzicht locaties

In onderstaande tabel is per nummer de naam en het adres van de locatie weergegeven.

Nummer   Naam locatie   Adres  
1   Heereweg 178-180, Lisse   Heereweg 178 Lisse  
2   Hoek Heerweg – Kanaalstraat   Heereweg 179 Lisse  
3   Kanaalstraat 14-18   Kanaalstraat 14 Lisse  
4   Kanaalstraat 17-23   Kanaalstraat 17 Lisse  
5   De Zon, Lisse   Kanaalstraat 33 Lisse  
6   Kapelstraat 4-6   Kapelstraat 4 Lisse  
7   Grachtweg 69-71, Lisse   Grachtweg 69 Lisse  
8   Christinastraat 1   Christinastraat 1  
9   Kanaalstraat 181 Lisse   Kanaalstraat 181 Lisse  
10   Omgevingsvergunning Plan Dubbelhoven   Dubbelhoven 1-5 Lisse  
11   Vivaldistraat 2 Lisse   Vivaldistraat 2 Lisse  
12   't Lange Rack   Achterzijde van het 't Lange Rack 25-17  
13   Catharijnelaan 32   Catharijnelaan 32 Lisse  
14   Ringvaartzijde 23 Lisse   Ringvaartzijde 23 Lisse  
15   Heereweg 455   Heereweg 455 E Lisse  
16   Akervoorderlaan 55   Akervoorderlaan 55 Lisse  
17   Gemaal Lageveenseweg   ter hoogte van Loosterweg Zuid 17B Lisse  
18   Keukenhof, woning Van der Mark   Keukenhof 17 Lisse  
19   Stationsweg 166A   ter hoogte van Stationsweg 160 b  
20   Loosterweg Noord 7, Lisse   Loosterweg Noord 7, Lisse  
21   Zwartelaan 3, Lisse   Zwartelaan 3, Lisse  

Tabel overzicht locaties

Voor de bovengenoemde locaties, zijn diverse bestemmingsplannen in werking. In onderstaande tabel is voor elke locatie aangegeven welk bestemmingsplan van kracht is. Verder gelden er naast de onderstaande bestemmingsplannen ook nog twee paraplubestemmingsplannen. Dit betreffen "Herziening begrippen" (vastgesteld op 10 september 2015) en "Paraplubestemmingsplan parkeren Lisse" (vastgesteld op 21 februari 2019). Deze plannen zijn waar nodig verwerkt in het veegplan.

Nummer   Vigerend bestemmingsplan   Datum vastgesteld  
1   Centrum Lisse 2011   29 november 2012  
2   Centrum Lisse 2011   29 november 2012  
3   Centrum Lisse 2011   29 november 2012  
4   Centrum Lisse 2011   29 november 2012  
5   Centrum 1986   23 april 1987  
6   Centrum Lisse 2011   29 november 2012  
7   Centrum Lisse 2011   29 november 2012  
8   Lisse Dorp en 1e herziening   26 juni 2014  
9   Lisse Dorp en 1e herziening   26 juni 2014  
10   Lisse Dorp en 1e herziening   26 juni 2014  
11   Lisse Dorp en 1e herziening   26 juni 2014  
12   Lisse Dorp en 1e herziening   26 juni 2014  
13   Lisse Dorp 1995   27 april 1995  
14   Meerzicht-I   26 juni 2014  
15   Landelijk Gebied Lisse & Lisse Dorp en 1e herziening   12 september 2013 & 26 juni 2014  
16   Landelijk Gebied Lisse   12 september 2013  
17   Landelijk Gebied Lisse   12 september 2013  
18   Keukenhof   19 juni 2012  
19   Keukenhof   19 juni 2012  
20   Landelijk Gebied Lisse en Keukenhof   12 september 2013 & 19 juni 2012  
21   Landelijk Gebied Lisse   12 september 2013  

Tabel vigerende bestemmingsplannen

1.3 Bij het plan behorende stukken

Voorliggend Veegplan Lisse bestaat uit een geografische plaatsbepaling en regels die samen de verbeelding vormen en een toelichting. De geografische plaatsbepaling en de regels vormen tezamen het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan. Beide onderdelen dienen in onderlinge samenhang te worden bezien en toegepast.

1.4 Leeswijzer

Deze toelichting bevat in Hoofdstuk 2 een beschrijving van de verleende omgevingsvergunning en hoe dit vertaald wordt naar een juridische regeling. Hoofdstuk 3 geeft een beschrijving van het ruimtelijke beleid en de bijbehorende consequenties voor het veegplan. In Hoofdstuk 4 wordt het project inhoudelijk op haalbaarheid getoetst aan de hand van het geldende beleid en (milieu-)wetgeving. In Hoofdstuk 5 wordt vervolgens een juridische planbeschrijving gegeven. Hoofdstuk 6 bevat de economische en maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan.

Hoofdstuk 2 Veegplan

2.1 Inleiding

In dit veegplan worden de reeds verleende omgevingsvergunningen verwerkt. Er zijn geen nieuwe ontwikkelingen of andere wijzingen mogelijk gemaakt, die reeds waren toegestaan op grond van de verleende omgevingsvergunning.

Verder heeft er bij de verwerking van de omgevingsvergunningen in voorliggend veegplan een optimalisatie van de besluitvlakken plaatsgevonden. Dit houdt in dat waar nodig de grenzen van het besluitvlak vergroot zijn, zodat de verwerking van de omgevingsvergunningen beter aansluit op de omgeving of de gebruikte bestemmingsplansystematiek. Onderstaand volgt de omschrijving van de verleende omgevingsvergunning en de juridische vertaling in dit veegplan.

2.2 Aanpassingen

2.2.1 Heereweg 178

De omgevingsvergunning is verleend ten behoeve van de realisatie van twee woningen met twee parkeerplaatsen op eigen terrein en twee parkeerplaatsen in de openbare ruimte. De locatie is gesitueerd aan de Heereweg 180B en de Westerdreef 41B.

Deze woningen zijn grotendeels binnen de bestaande bebouwingstructuur gerealiseerd. Daarnaast is nieuwbouw (op de begane grond) gerealiseerd op het achterterrein.

Juridische vertaling

De bestemming Gemengd wordt opgenomen op de gehele locatie. Ook zijn er bouwregels opgenomen voor de toegestane bebouwing. Dit betreft een maatvoering voor het aantal woningen, bouwvlak en goothoogtes. De dubbelbestemming Waarde - Archeologische - verwachting is opgenomen.

2.2.2 Heereweg 179 (Hoek Heereweg - Kanaalstraat)

Voor het realiseren van een commerciële ruimte op de begane grond en 27 appartementen in de bouwlagen erboven, is op de locatie Kanaalstraat 1, Heereweg 177 t/m 179 R een omgevingsvergunning verleend. Voorafgaand aan de bouw, zijn de bestaande opstallen gesloopt. Het gebouw wordt 3628 m2 groot waarvan 903 m2 bruto vloeroppervlakte in gebruik wordt genomen als commerciële ruimte.

Juridische vertaling

De bestemming Gemengd wordt opgenomen op de gehele locatie. Ook zijn er bouwregels opgenomen voor de toegestane bebouwing. Dit betreft een maatvoering voor het aantal woningen, bouwvlak en goothoogtes. De dubbelbestemming Waarde - Archeologische - verwachting is opgenomen.

2.2.3 Kanaalstraat 14

Voor de Kanaalstraat 14 is een omgevingsvergunning verleend voor het realiseren van twee appartementen op de eerste en tweede verdieping. Hierbij is ook het bestaande dakterras gelegaliseerd.

Juridische vertaling

De bestemming Gemengd wordt opgenomen op de gehele locatie. Ter plaatse van het gerealiseerde dakterras, is de aanduiding "specifieke vorm van wonen - dakterras " opgenomen. Ook zijn er bouwregels opgenomen voor de toegestane bebouwing. Dit betreft een maatvoering voor het aantal woningen, bouwvlak en goothoogtes. De dubbelbestemming Waarde - Archeologische - verwachting is opgenomen.

2.2.4 Kanaalstraat 17

Er is een omgevingsvergunning verleend om een appartement te realiseren verdeeld over de eerste en de tweede verdieping aan de Kanaalstraat 17. De woning wordt bereikt door middel van een trap met valbescherming en een onderdoorgang naar de desbetreffende trap. Eveneens is het bestaande dakterras gelegaliseerd.

Juridische vertaling

De bestemming Gemengd wordt opgenomen op de gehele locatie. Ter plaatse van het gerealiseerde dakterras, is de aanduiding "specifieke vorm van wonen - dakterras " opgenomen. Ook is een specifieke regeling opgenomen voor de valbescherming van de trap. Daarnaast zijn er bouwregels opgenomen voor de toegestane bebouwing. Dit betreft een maatvoering voor het aantal woningen, bouwvlak en goothoogtes. De dubbelbestemming Waarde - Archeologische - verwachting is opgenomen.

2.2.5 Kanaalstraat 33 (De Zon)

Voor de locatie Kanaalstraat 33, Van der Veldstraat 2, 2A, 2B, 2C, 2D, 2E, 2F, 2G, 2H, 2J en 2K is een omgevingsvergunning verleend voor het renoveren van een monument en het realiseren van 11 appartementen en 1 winkelruimte. In de vigerende bestemmingen zijn geen woningen en dakterrassen toegestaan.

Juridische vertaling

De bestemming Gemengd wordt opgenomen op de gehele locatie. Ter plaatse van het dakterras, is de aanduiding "specifieke vorm van wonen - dakterras" opgenomen. En ter plaatse van de bedrijfsruimte aan de voorzijde, bedoeld voor commerciële functies, is geregeld dat uitsluitend op de eerste bouwlaag de functies detailhandel en horeca zijn toegestaan. Het overige gedeelte van de bebouwing, dus ook de tweede bouwlaag, zijn uitsluitend in gebruik voor een woonfunctie.

Verder zijn er bouwregels opgenomen voor de toegestane bebouwing. Dit betreft een maatvoering voor het aantal woningen, bouwvlak en goothoogtes. De dubbelbestemming Waarde - Archeologische - verwachting is opgenomen.

2.2.6 Kapelstraat 4

De leegstaande commerciële plint van de bestaande gebouwen wordt verbouwd tot drie appartementen. Naast het bestaande gebouw is een nieuw gebouw gerealiseerd die meegaat in de bestaande rooilijn. Dit gebouw geeft toegang tot de 3 appartementen boven de plint die nu gevormd zijn. Om de bestaande en nieuwe woningen te voorzien met de juiste parkeermogelijkheden, zijn in totaal 8 parkeerplaatsen gefaciliteerd De plint is nog steeds commercieel. Voor het bouwen van 3 appartementen aan de Kapelstraat 4 A, 4 B en 4 C is een omgevingsvergunning verleend.

Juridische vertaling

De bestemming Gemengd wordt opgenomen op de gehele locatie. Ook zijn er bouwregels opgenomen voor de toegestane bebouwing. Dit betreft een maatvoering voor het aantal woningen, bouwvlak en goothoogtes. De dubbelbestemming Waarde - Archeologische - verwachting is opgenomen.

2.2.7 Grachtweg 69

Voor het vervangen van een bestaand kantoorgebouw aan de Grachtweg 63 - 71 door een appartementengebouw met 20 appartementen is een omgevingsvergunning verleend. Verder is een inrit gerealiseerd om 16 parkeerplaatsen te ontsluiten. De parkeerplaatsen zijn gerealiseerd in de vorm van een parkeergarage.

Juridische vertaling

De voorheen geldende bestemming Wonen wordt vervangen door de bestemming Wonen - Bebouwde kom waarbij ook de aanduiding "kantoor" komt te vervallen. De aanduiding 'Gestapeld' is opgenomen om gestapelde woningen mogelijk te maken. Tevens is een aanduiding 'parkeergarage' opgenomen. Verder zijn er bouwregels opgenomen voor de toegestane bebouwing. Dit betreft een maatvoering voor het aantal woningen, bouwvlak en goothoogtes. De parkeergarage wordt mogelijk gemaakt ter plaatse van de aanduiding 'parkeergarage'. De dubbelbestemming Waarde - Archeologische - verwachting is opgenomen.

Ook is de 'specifieke bouwaanduiding - hogere waarden'' opgenomen ter waarborging van de geldende hogere waarden geluid op deze locatie.

2.2.8 Christinastraat 1

Op een voormalige bedrijfslocatie aan de Christinastraat is een omgevingsvergunning verleend voor het realiseren van zes woningen in een hofje met tuin. Om dit mogelijk te maken zijn de huidige opstallen gesloopt. De ontsluiting vindt plaats op de Christinastraat, evenals dat in de huidige situatie het geval is.

Juridische vertaling

De huidige bestemming Bedrijf wordt vervangen door de bestemming Wonen - Bebouwde kom. Ook zijn er bouwregels opgenomen voor de toegestane bebouwing. Dit betreft een maatvoering voor het aantal woningen, gevellijn en goothoogtes. De dubbelbestemming Waarde - Archeologische - verwachting is opgenomen.

2.2.9 Kanaalstraat 181

Aan de Kanaalstraat 181 is een omgevingsvergunning verleend voor een interne verbouwing waarbij een woning op de begane grond mogelijk gemaakt wordt. Daarbij is de gevel eveneens gewijzigd.

Juridische vertaling

De huidige bestemming Wonen wordt vervangen door de bestemming Wonen - Bebouwde kom. De aanduiding 'Gestapeld' is opgenomen om gestapelde woningen mogelijk te maken. De aanduiding 'garage' is overgenomen uit het voorheen geldende bestemmingsplan. Ook zijn er bouwregels opgenomen voor de toegestane bebouwing. Dit betreft een maatvoering voor het aantal woningen, gevellijn en goothoogtes. De dubbelbestemming Waarde - Archeologische - verwachting is opgenomen.

2.2.10 Dubbelhoven 1 - 5

Voor het bouwen van 5 vrijstaande woningen aan de Dubbelhoven 1 t/m 5 (voorheen Achterweg 28) te Lisse is een omgevingsvergunning verleend. Het betreft de sloop van de bestaande woning, het herbouwen hiervan en de nieuwbouw van 4 vrijstaande woningen. Tevens zijn een calamiteitenuitweg en langzaam verkeersverbinding gerealiseerd. Een bestaande uitweg voor langzaam verkeer over het perceel Achterweg 22 vervalt en krijgt weer een woonfunctie.

Juridische vertaling

De huidige bestemming Wonen wordt vervangen door de bestemming Wonen - Bebouwde kom. Verder zijn de bestemmingen Verkeer - Verblijfsgebied en Water opgenomen. Ook zijn bouwregels opgenomen voor de toegestane bebouwing. Dit betreft een maatvoering voor het aantal woningen, gevellijnen en goot- en bouwhoogtes. De gevellijnen worden aangegeven door de gevellijn, 'specifieke bouwaanduiding - gevellijn -1' en 'specifieke bouwaanduiding - gevellijn -2'. De dubbelbestemming Waarde - Archeologische verwachting is opgenomen.

2.2.11 Vivaldistraat 2

Op de locatie Vivaldistraat 2 is een omgevingsvergunning verleend voor het realiseren van zes appartementen met erfafscheidingen in de vorm van kokosschermen. Om dit mogelijk te maken zijn de huidige opstallen gesloopt en een nieuw gebouw gerealiseerd van 2 bouwlagen. Aanvullend op de appartementen zijn parkeerplaatsen gerealiseerd conform de Parkeernota Lisse.

Juridische vertaling

De bestemming Gemengd - 2 is voor een deel vervangen door de bestemming Wonen - Bebouwde kom. Verder is de bestemming Verkeer - Verblijfsgebied opgenomen. Ter plaatse van de bestemming Wonen - Bebouwde kom zijn de aanduidingen 'gestapeld' en 'specifieke bouwaanduiding - kokosscherm' opgenomen. Ook is de 'specifieke bouwaanduiding - hogere waarden'' opgenomen ter waarborging van de geldende hogere waarden geluid op deze locatie.

Verder zijn er bouwregels opgenomen voor de toegestane bebouwing. Dit betreft een maatvoering voor het aantal woningen, gevellijnen, bouwvlak en goothoogtes.

Wegens een aanpassing van het bouwvlak en ten behoeve van bovengenoemde ontwikkeling, is ook het achtergelegen gebouw betrokken in het bestemmingsplan. Voor deze locatie blijft de bestemming Gemengd - 2 gehandhaafd.

2.2.12 't Lange Rack 25-17 (achterzijde)

Voor het verplaatsen van een sloot is een omgevingsvergunning verleend. De reden hiervoor was de verruiming van de erfgrens met ca. 10 m voor een vijftal woningen aan ‘t Lange Rack. Hiertoe moest de bestaande sloot worden gedempt en elders terug worden gegraven.

Juridische vertaling

De bestemmingen Wonen - Bebouwde kom en Water worden opgenomen.

2.2.13 Catharijnelaan 32

Voor de bouw van een nieuwe woning aan de Catharijnelaan 32 is een omgevingsvergunning verleend. De bouw van deze woning is één van de laatste onderdelen van de ontwikkeling van het woongebied Mallegatshof (voorheen Engelhof).

Voor deze woonwijk is inmiddels een onherroepelijk bestemmingsplan vervaardigd, waardoor de woonwijk grotendeels is gerealiseerd. Onderhavig perceel maakte onderdeel uit van het stedenbouwkundig ontwerp dat ten grondslag lag aan het nieuwe woongebied, maar niet van het bestemmingsplangebied. Op deze plek stond voorheen een woning, maar deze is gesloopt en de precieze invulling was toen nog niet bekend.

De thans vergunde omgevingsvergunning die uit deze aanvraag is voortgekomen is nagenoeg identiek aan een eerder verleende omgevingsvergunning voor dit perceel.

Juridische vertaling

De bestemming Wonen - Bebouwde kom is opgenomen. Verder zijn bouwregels opgenomen voor de toegestane bebouwing. Dit betreft een gevellijn, inhoudsmaatvoering en maatvoering m.b.t. goot- en bouwhoogtes. De dubbelbestemming Waarde - Archeologische - verwachting is opgenomen.

2.2.14 Ringvaartzijde 23

Ter plaatse van de Ringvaartzijde 23 is een omgevingsvergunning verleend voor het realiseren van een aanbouw en gronden te gebruiken als Tuin in plaats van Verkeer.

Juridische vertaling

De huidige bestemming Wonen is vervangen door de bestemming Wonen - Bebouwde kom. Verder zijn de bestemmingen Verkeer en Tuin - Bebouwde kom opgenomen, alsmede bouwregels voor de toegestane bebouwing. Dit betreft een bouwvlak en maatvoering m.b.t. goot- en bouwhoogtes. Tevens wordt de vigerende dubbelbestemming Waterstaat - Waterkering overgenomen. De dubbelbestemming Waarde - Archeologische - verwachting is opgenomen.

2.2.15 Heereweg 455 E

Aan de Heereweg 455c staat een drinkwaterberging/ pompgebouw, dat al geruime tijd niet meer als zodanig in gebruik is. De omgevingsvergunning is verleend om de drinkwaterberging om te bouwen naar vijf woningen en het aanleggen van een ontsluitingsweg ten behoeve van de nieuwe woningen op de locatie Ter Beek 24A, 24B, 24C, 24D en 24F.

Juridische vertaling

De bestemming Wonen - Bebouwde kom is opgenomen. Verder zijn bouwregels opgenomen voor de toegestane bebouwing. Dit betreffen maatvoeringen van het aantal woningen, een gevellijn, inhoudsmaatvoering en maatvoering m.b.t. goot- en bouwhoogtes. De dubbelbestemming Waarde - Archeologische verwachting wordt opgenomen.

Door een aanpassing van het bouwvlak van de bestemming Maatschappelijk, worden ook de aangrenzende bestemmingsgronden meegenomen. Hierin worden geen inhoudelijke aanpassingen doorgevoerd en deze bestemmingen zijn overgenomen conform het vigerende bestemmingsplan Landelijk Gebied Lisse & Lisse Dorp en 1e herziening. Het betreffen de volgende bestemmingen: Water, Maatschappelijk, Verkeer - Verblijfsgebied, Agrarisch - Bollenteelt - Bollenzone 3.

2.2.16 Akervoorderlaan 55

Er is een omgevingsvergunning verleend voor het omzetten van het gebruik van een bedrijfswoning naar een burgerwoning.

Juridische vertaling

De bestemming Wonen - Landelijk gebied is opgenomen ter plaatse van de woning. De bestemming Tuin - Landelijk gebied is opgenomen aan de voorzijde van de woning, en de bestemming Wonen - Erf aan de achterzijde van de woning. Verder zijn bouwregels opgenomen voor de toegestane bebouwing. Dit betreft een bouwvlak, inhoudsmaatvoering en maatvoering m.b.t. goot- en bouwhoogtes.

2.2.17 Loosterweg Zuid 17b (gemaal)

Voor het verwijderen van 445 m² bos en het aanleggen van 689 m² terreinverharding op de locatie Loosterweg Zuid 17B ten behoeve van het realiseren van een nieuw gemaal is een omgevingsvergunning verleend.

Juridische vertaling

De bestemming Gemaal is voor het gehele besluitvlak opgenomen exclusief het water, waar de bestemming Water is opgenomen. Tevens zijn de vigerende dubbelbestemmingen Waterstaat - Waterkering en de dubbelbestemming Waarde - Archeologische verwachting opgenomen. Daarnaast zijn de bouwregels opgenomen voor de toegestane bebouwing. Dit betreft een bouwvlak, en maatvoering m.b.t. bouwhoogte.

De aangrenzende gronden, die onderdeel uitmaakte van de omgevingsvergunning, zijn overeenkomstig de daadwerkelijke situatie bestemd voor Natuur.

2.2.18 Keukenhof 17

Voor de locatie Keukenhof 17 is een omgevingsvergunning verleend voor het slopen van een bestaande woning en het bouwen van een nieuwe woning elders op het landgoed met een houtopslag.

Juridische vertaling

Ter plaatse van de nieuw opgerichte woning is de bestemming Wonen - Landelijk gebied opgenomen. De gronden waar de bestaande woning mogelijk was, zijn omgezet naar Natuur, waar tevens ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van natuur - houtopslag' een houtopslag is toegestaan. Ook is de bestemming Water opgenomen. Verder zijn bouwregels opgenomen voor de toegestane bebouwing. Dit betreft een bouwvlak, en maatvoeringen m.b.t. goot- en bouwhoogtes. En er is een aanduiding opgenomen voor de ter plaatse aanwezige en bij de woning toebehorende erfverharding. Uitsluitend ter plaatse van de aanduiding zijn oppervlakteverhardingen ten behoeve van het erf toegestaan.

De dubbelbestemming Waarde - Archeologische - verwachting is eveneens opgenomen.

2.2.19 Stationsweg 160b

Er is een omgevingsvergunning verleend voor het omvormen van het bestaande entreegebouw van de Keukenhof tot een gebouw ten dienste van het parkbeheer met de bestaande publieksfuncties. De uitbreiding betrof een gebouw tegen de bestaande toiletten aan en de realisatie van twee vrijstaande loodsen. De uitbreiding is in totaal circa 500 m2. Er is daarbij voor circa 700 m2 aan oude parkbeheerbebouwing gesloopt.

De publieksfuncties blijven in het oude entreegebouw wel grotendeels gehandhaafd. Aan het bestaande entreegebouw worden de nieuwe Parkbeheerfuncties toegevoegd, die elders toegewezen waren.

Juridische vertaling

De bestemming Water wordt ter plaatse van de entree van de Keukenhof opgenomen conform de nieuw aangelegde watergang. Voor de overige gronden wordt de bestemming Recreatie - Bloembollententoonstelling opgenomen. Verder zijn bouwregels opgenomen voor de toegestane bebouwing. Dit betreft maatvoering van het bebouwingspercentage, bouwvlak, en goothoogten. De dubbelbestemming Waarde - Archeologische verwachting is opgenomen.

Door een aanpassing in het bouwvlak van de bestemming Recreatie - Bloembollententoonstelling, worden ook de aangrenzende bestemmingsgronden meegenomen. Hierin worden geen inhoudelijke aanpassingen doorgevoerd en worden de regels overgenomen conform het voorheen vigerende bestemmingsplan.

2.2.20 Loosterweg Noord 7

Op de locatie Loosterweg Noord 7 is een omgevingsvergunning verleend voor het bouwen van een bedrijfshal. De nieuwe bedrijfshal is tegen bestaande bebouwing aan komen te staan waarbij het oudste gedeelte van de bestaande bebouwing is gesloopt. De nieuwe bedrijfshal heeft een bruto vloeroppervlak van 980 m2. Hiermee wordt de maximale toegestane oppervlakte aan bedrijfsbebouwing overschreden. De achterste bebouwingslijn van het huidige erf wordt niet overschreden en het volume is ten opzichte van de eerdere bebouwing fors teruggedrongen, waardoor het beter past in het landschap.

Juridische vertaling

De vigerende bestemmingen Agrarisch - Bollenteelt - Bollenzone 2, Water en Verkeer worden overgenomen. Verder wordt er door de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding - bedrijfshal' specifiek maatwerk opgenomen op deze locatie. Daarmee is geregeld dat het gerealiseerde oppervlakte aan bedrijfsbebouwing planologisch mogelijk is.

Verder zijn bouwregels opgenomen voor de toegestane bebouwing. Dit betreft de maatvoering van het maximum bebouwd oppervlak, bouwvlak, en maatvoeringen m.b.t. goot- en bouwhoogtes. De dubbelbestemming Waarde - Archeologische verwachting is opgenomen.

2.2.21 Zwartelaan 3

Voor het slopen en het bouwen van een woning aan de Zwartelaan 3 is een omgevingsvergunning verleend. De nieuwe woning is anders gesitueerd ten opzichte van de bestaande situatie op het perceel waardoor een omgevingsvergunning aangevraagd diende te worden.

Juridische vertaling

De bestemming Wonen - Landelijk gebied is opgenomen ter plaatse van de woning. De bestemming Tuin - Landelijk gebied is opgenomen aan de voorzijde van de woning en de bestemming Wonen - Erf is aan de zijkanten en achterzijde van de woning opgenomen. Ook zijn de vigerende bestemmingen Water, Verkeer en Agrarisch - Bollenteelt - Bollenzone 2 overgenomen. Verder zijn bouwregels opgenomen voor de toegestane bebouwing, zoals bouwvlak, inhoudsmaatvoering en maatvoering m.b.t. goot- en bouwhoogtes. De dubbelbestemming Waarde - Archeologische verwachting is eveneens opgenomen.

Hoofdstuk 3 Beleidskader

Voorliggend Veegplan Lisse is conserverend van aard en maakt geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk. De enige wijzigingen die met dit bestemmingsplannen mogelijk worden gemaakt, is de vertaling van reeds verleende omgevingsvergunningen naar een bestemmingsplanregeling.

Ook worden enkele regelingen uit meerdere bestemmingsplannen geharmoniseerd, maar daarbij worden geen inhoudelijke wijzigingen doorgevoerd. Dezelfde gebruiks- en bouwmogelijkheden blijven gelden voor de verschillende locaties in dit veegplan.

Omdat het veegplan geen nieuwe functies of bebouwingen toelaat, hoeft er niet opnieuw te worden getoetst aan een goede ruimtelijke ordening. Een onderbouwing van relevant beleid kan daarom achterwege blijven.

Hoofdstuk 4 Milieu

4.1 Algemeen

Voorliggend Veegplan Lisse is conserverend van aard en maakt geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk. De enige wijziging die met dit bestemmingsplan mogelijk wordt gemaakt, is de vertaling van reeds verleende omgevingsvergunningen naar een bestemmingsplanregeling. Ook worden enkele regelingen uit meerdere bestemmingsplannen geharmoniseerd, maar daarbij worden geen inhoudelijke wijzigingen doorgevoerd. Dezelfde gebruiks- en bouwmogelijkheden blijven gelden voor de verschillende locaties in dit Veegplan.

In het kader van een goede ruimtelijke ordening is voor elke locatie wel nader beoordeling geweest welke impact de vertaling van de omgevingsvergunning naar het veegplan, kan hebben op het milieu. Per locatie is beoordeeld of er aanleiding bestaat, gelet op de verleende omgevingsvergunning in relatie tot de vertaling in het Veegplan, om een nadere milieuonderbouwing op te stellen. In onderstaande tabel is dit weergegeven:

Nr.   Locatie   Nadere milieu beschouwing benodigd  
1   Heereweg 178   Geen nadere beschouwing benodigd.  
2   Heereweg 179   Geen nadere beschouwing benodigd.  
3   Kanaalstraat 14   Er dient een nadere beschouwing opgesteld te worden over bedrijven en milieuzonering, zie hiervoor paragraaf 4.2. Dit in verband met de toepassing van de plansystematiek voor het toelaten van gemengde functies in het centrum.  
4   Kanaalstraat 17   Er dient een nadere beschouwing opgesteld te worden over bedrijven en milieuzonering, zie hiervoor paragraaf 4.2. Dit in verband met de toepassing van de plansystematiek voor het toelaten van gemengde functies in het centrum.  
5   Kanaalstraat 33   Geen nadere beschouwing benodigd.  
6   Kapelstraat 4   Er dient een nadere beschouwing opgesteld te worden over bedrijven en milieuzonering en geluid, zie hiervoor paragraaf 4.2. Dit in verband met de toepassing van de plansystematiek voor het toelaten van gemengde functies in het centrum.  
7   Grachtweg 69   Voor deze locatie zijn hogere waarden verleend, het besluit hogere waarden voor deze locatie is toegevoegd aan Bijlage 1. Verder wordt deze locatie in paragraaf 4.3 verder toegelicht.  
8   Christinastraat 1   Geen nadere beschouwing benodigd.  
9   Kanaalstraat 181   Geen nadere beschouwing benodigd.  
10   Dubbelhoven 1 - 5   Geen nadere beschouwing benodigd.  
11   Vivaldistraat 2   Voor deze locatie zijn hogere waarden verleend, het besluit hogere waarden voor deze locatie is toegevoegd aan Bijlage 2. Verder wordt deze locatie in paragraaf 4.3 verder toegelicht.  
12   Achterzijde van 't Lange Rack 25 - 17   Geen nadere beschouwing benodigd.  
13   Catharijnelaan 32   Geen nadere beschouwing benodigd.  
14   Ringvaartzijde 23   Geen nadere beschouwing benodigd.  
15   Heereweg 455 E   Geen nadere beschouwing benodigd.  
16   Akervoorderlaan 55   Er dient een nadere beschouwing opgesteld te worden over bodem en geluid, zie hiervoor paragraaf 4.4.  
17   ter hoogte van Loosterweg Zuid 17B   Geen nadere beschouwing benodigd.  
18   Keukenhof 17   Geen nadere beschouwing benodigd.  
19   ter hoogte van Stationsweg 160B   Geen nadere beschouwing benodigd.
 
20   Loosterweg Noord 7   Geen nadere beschouwing benodigd.  
21   Zwartelaan 3   Geen nadere beschouwing benodigd.  

Voor de locaties waar geen nadere milieuonderbouwing benodigd zijn, is voorafgaand aan de verlening van de omgevingsvergunning reeds aangetoond dat de functies en bebouwing toelaatbaar zijn en dat er voldaan wordt aan een goede ruimtelijke ordening.

Verder laat het Veegplan Lisse op deze locaties geen nieuwe functies of bebouwing toe, die niet zijn vergund. Derhalve hoeven deze locaties niet opnieuw getoetst te worden aan een goede ruimtelijke ordening. Voor deze locaties zijn wordt een nadere onderbouwing van omgevingsaspecten daarom achterwege gelaten.

Voor de locaties waar gelet op de omgevingsvergunning planologisch gezien meer mogelijkheden worden toegestaan, bijvoorbeeld door het vergroten van het bouwvlak of het toestaan van gemengde functies in het centrum (dit in lijn met de systematiek van de aangrenzende percelen) wordt in onderstaande paragrafen verder onderbouwd dat er wordt voldaan aan een goede ruimtelijke ordening.

4.2 Centrumlocaties

De locaties Kanaalstraat 14, Kanaalstraat 17 en Kapelstraat 4 liggen in het centrum van Lisse. De bestemming Gemengd is toegestaan ter plaatse van deze locaties. Derhalve zijn in het bestemmingsplan meer functies toegestaan dan waar de omgevingsvergunning betrekking op had. Overigens zijn deze functies wel overeenkomstig de voorheen geldende plannen en sluit de toepassing van deze systematiek aan op de nabijgelegen locaties in het centrum.

Verder is bij deze locaties het bouwvlak vergroot in verband met de inpassing van de vergunde bebouwing, waardoor (theoretisch) meer wordt toegestaan dan vergund is.

De omgeving van het plangebied van deze locaties wordt aangemerkt als 'gemengd' gebied, naast wonen komen ook nog andere functies voor zoals bedrijven, culturele en maatschappelijke voorzieningen en detailhandel. In een gebied met een bestaande functiemenging, zoals het centrum van Lisse, kan de functie wonen goed samengaan met andere functies mits wordt voldaan aan bepaalde voorwaarden. In het vigerende bestemmingsplan 'Centrum Lisse 2011', is er rekening mee gehouden dat wonen samen moet kunnen gaan met andere functies. Daarom zijn uitsluitend kleinschalige bedrijven en lichte horeca toegestaan waarbij het functioneren van de inrichtingen d.m.v. milieuvergunningen- of meldingen zijn afgestemd op de omgeving.

Verder is bij de verleende omgevingsvergunningen aandacht geschonken dat op deze locatie de beoogde functies passend zijn in het gebied. Hierdoor wordt gesteld dat er sprake is van een goede ruimtelijke ordening.

Geluid

Op de locatie aan de Kapelstraat is een nadere onderbouwing van geluid benodigd. Voordat de omgevingsvergunning verleend was op de locatie waren er reeds 2 woningen gevestigd. Door de verlening van de omgevingsvergunning is daar 1 woning aan toegevoegd. De mate waarin het geluid, veroorzaakt door het (spoor)wegverkeer en/of door inrichtingen, het woonmilieu mag belasten, is geregeld in de Wet geluidhinder (Wgh). De wet stelt dat in principe de geluidbelasting op de gevel van nieuwe geluidgevoelige bebouwing niet hoger mag zijn dan 48 dB, dan wel een nader vast te stellen hogere waarde. Wegen met een snelheidsregime van 30 km/uur hebben op grond van de Wet geluidhinder geen wettelijke onderzoekszone. Er hoeft vanuit de wet geluidhinder derhalve voor deze locatie geen onderzoek te worden uitgevoerd. In het kader van de ruimtelijke ordening moet wel worden aangegeven of er sprake kan zijn van een onaanvaardbare akoestische situatie.

In de omgeving van het plangebied zijn er allemaal 30 km/uur wegen en is de naastgelegen Kanaalstraat zelfs verboden voor motorvoertuigen. Hierdoor wordt gesteld dat er sprake is van een goede ruimtelijke ordening.

4.3 Grachtweg 69 - 71 en Vivaldistraat 2

Bij de verlening van de omgevingsvergunning voor de locatie Grachtweg 69 - 71 en Vivaldistraat 2, zijn hogere waardenbesluiten verleend door de ODWH. Deze hogere waarden besluiten zijn opgenomen als Bijlage 1 en Bijlage 2.

Grachtweg 69 -71

Uit het hogere waardenbesluit blijkt dat de voorkeurswaarde van 48 dB wordt overschreden. Wel wordt voldaan aan de maximaal toelaatbare geluidbelasting van de Wgh van 63 dB. Ook wordt voldaan aan de maximale hogere waarde van 58 dB als bedoeld in de Richtlijnen. Tevens is er aangetoond dat het binnenniveau in de woningen door het treffen van geluidisolerende maatregelen kan voldoen aan de maximale waarde van 33 dB.

In het hogere waardenbesluit is opgenomen dat maatregelen, die genoemd worden in bijlage 3 van het hogere waardenbesluit, bij de realisatie van de woningen uitgevoerd moeten worden.

In artikel 18.5 is geregeld dat waar de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding - hogere waarden 1' geldt moet worden voldaan aan de van toepassing zijnde vastgestelde hogere waarde en de daarin opgenomen voorwaarden.

Vivaldistraat 2

Uit het hogere waardenbesluit blijkt dat de voorkeurswaarde van 48 dB wordt overschreden. Wel wordt voldaan aan de maximaal toelaatbare geluidbelasting van de Wgh van 63 dB. Ook wordt voldaan aan de maximale hogere waarde van 58 dB als bedoeld in de Richtlijnen. Tevens is er aangetoond dat het binnenniveau in de appartementen door het treffen van geluidisolerende maatregelen kan voldoen aan de maximale waarde van 33 dB.

In het hogere waardenbesluit staan verschillende maatregelen genoemd die geborgd dienen te worden zodat deze maatregelen in stand blijven. De maatregelen zijn:

  • Er worden zodanige bouwkundige maatregelen getroffen dat binnen de appartementen een geluidniveau vanwege wegverkeerslawaai van maximaal 33 dB wordt bereikt.
  • De 1 m hoge balustraden ter plaatse van de buitenruimten op de verdieping worden gesloten uitgevoerd.
  • Op de begane grond worden 2 m hoge kokosmatten gerealiseerd, zoals aangegeven in bijlage 1 bij het hogere waardenbesluit.

In artikel 18.5 is geregeld dat waar de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding - hogere waarden 2' geldt moet worden voldaan aan de van toepassing zijnde vastgestelde hogere waarde en de daarin opgenomen voorwaarden. Ook de specifieke geluidschermen, in de vorm van kokosmatten zijn planologisch geregeld.

4.4 Akervoorderlaan 55

Voor deze locatie is een historisch bodemonderzoek uitgevoerd door de ODWH. Hieruit blijkt dat op de locatie geen bodemonderzoek bekend is. Ten noorden en zuiden van de locatie zijn recent bodemonderzoeken uitgevoerd. Uit deze onderzoeken blijkt dat er geen significante verontreinigingen op de aangrenzende percelen aanwezig zijn. Er is geen nader onderzoek bodem nodig. Het aspect bodem vormt daarmee geen belemmering voor het voorgenomen plan. Als er bouwplannen zijn zal bodemonderzoek moeten worden uitgevoerd.

Daarnaast is het bouwvlak iets verruimt. Dit in aansluiting op de systematiek van de aangrenzende bestemmingsplannen. Planologisch is het mogelijk om de woning op een andere locatie, binnen het bouwvlak, her te bouwen. Daarbij moet nog altijd worden voldaan aan de bouwregels zoals de vastgestelde inhoudsmaat en de bouwhoogte. Voor het onderdeel geluid heeft dit geen gevolgen. Het geluidgevoelig object, de woning, kan niet dichter bij de geluidbron worden gebouwd. Daarmee veranderd de geluidssituatie, bij een eventuele herbouw op een andere locatie in het bouwvlak, niet.

Hoofdstuk 5 Planopzet

5.1 Juridische planopzet

Het bestemmingsplan is opgebouwd conform het (wettelijke) model Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP 2012).

Harmonisatie

In voorliggend veegplan zijn diverse locaties opgenomen uit meerdere bestemmingsplannen. In deze bestemmingsplannen was sprake van meerdere gelijksoortige bestemmingen, zoals Water of Groen.

Deze bestemmingen zijn in voorliggend veegplan geharmoniseerd tot 1 bestemming. Dat wil zeggen dat verschillende regelingen van 1 bestemming op elkaar zijn afgestemd en zijn samengebracht tot 1 gelijkluidende regeling. Hiermee is gezorgd dat voor de verschillende locaties waar een specifieke bestemming van toepassing was, maar 1 regeling in voorliggend veegplan moest worden opgenomen.

Deze harmonisatie is gebeurd voor de volgende bestemmingen:

  • Maatschappelijk
  • Water
  • Verkeer
  • Waterstaat - Waterkering
  • Wonen - Erf

Ook zijn diverse algemene regels geharmoniseerd. En zijn de dubbelbestemmingen Waarde - Archeologie aangepast naar de recente systematiek van de gemeente Lisse.

Deze harmonisatie heeft niet geleid tot inhoudelijk nieuwe gebruiks- of bouwmogelijkheden, anders dan conform de verleende omgevingsvergunningen in dit veegplan verwerkt zijn.

Aanvullend op bovenstaande zijn de verschillende geldende woon- en tuinbestemmingen geharmoniseerd.

De regelingen Wonen uit de vigerende bestemmingsplannen Centrum en Lisse Dorp zijn geharmoniseerd, daar waar mogelijk. De regelingen die inhoudelijk dusdanig verschillen en daarmee uniek zijn voor 1 bepaald bestemmingsplan zijn separaat geregeld in het veegplan. De reden hiervoor is dat dergelijke inhoudelijke keuzes nu niet worden gemaakt in het kader van het veegplan.

Voor het centrum is een gebiedsaanduiding 'overige zone - centrum' opgenomen. Eenzelfde soort gebiedsaanduiding is voor het dorp opgenomen. Per gebiedsaanduiding zijn de specifieke regels opgenomen die nu nog niet geharmoniseerd kunnen worden. Dit is bijvoorbeeld de regeling bed & breakfast die wel in Centrum van toepassing is, maar niet in Lisse Dorp.

Eenzelfde soort systematiek is gehanteerd voor de bestemmingen Wonen landelijk gebied en Wonen Keukenhof, alsmede voor de verschillende bestemmingen Tuin landelijk gebied en dorp.

Qua gebruik en wonen is aangesloten op de bestaande regelingen in de voorheen vigerende bestemmingsplannen Centrum Lisse 2011 en Lisse Dorp en 1e herziening. Dit geldt ook voor het Landelijk gebied en Keukenhof.

Daarnaast zijn aanvullend diverse regels opgenomen ten behoeve van verwerking van de verleende omgevingsvergunningen, zie ook paragraaf 2.2 Aanpassingen. Voor een nadere toelichting zie paragraaf 5.2.

5.2 Toelichting op de regels

5.2.1 Hoofdstuk 1 Inleidende regels

Artikel 1 Begrippen

In dit artikel worden de begrippen gedefinieerd, die in de regels worden gehanteerd voor zover deze begrippen van het 'normale' spraakgebruik afwijken of een specifiek juridische betekenis hebben. Bij de toetsing aan het bestemmingsplan zal moeten worden uitgegaan van de in dit artikel aan de betreffende begrippen toegekende betekenis.

Deze begrippen zijn geharmoniseerd op grond van de voorheen geldende bestemmingsplannen. Met als doel te komen tot 1 gelijkluidende begrippenlijst in dit veegplan.


Artikel 2 Wijze van meten

Het onderhavige artikel geeft aan hoe hoogte- en andere maten die bij het bouwen in acht genomen dienen te worden, gemeten moeten worden.

5.2.2 Hoofdstuk 2 Bestemmingsregels

Agrarisch - Bollenteelt - Bollenzone 1, Agrarisch - Bollenteelt - Bollenzone 2 ,Agrarisch - Bollenteelt - Bollenzone 3 en Agrarisch - Grondgebonden veehouderij - Waardevolle graslanden.

De gronden met deze agrarische bestemmingen zijn bedoeld voor onder meer de uitoefening van een bollenteeltbedrijf, grondgebonden veehouderijen en behoud en versterking en herstel van de voorkomende natuur-, landschaps- en cultuurhistorische waarden. Ook zijn diverse nevenfuncties toegestaan.

Voor de agrarische bedrijven binnen deze bestemmingen geldt dat gebouwen en bouwwerken, geen gebouw zijnde, uitsluitend binnen het bouwvlak en ten dienste van de bestemming mogen worden gebouwd. Een uitzondering wordt gemaakt voor erf- en terreinafscheidingen. De oppervlakte van de bedrijfsbebouwing is geregeld in de bouwregels of met een aanduiding op de verbeelding.

Ten behoeve van de flexibiliteit zijn er een aantal afwijkingsregels en een wijzigingsbevoegdheid opgenomen.

Voor 1 agrarisch bedrijf is een bouwaanduiding opgenomen. Ter plaatse van deze bouwaanduiding is een afwijkend oppervlak voor bedrijfsgebouwen toegestaan. Deze regeling is overeenkomstig de verleende omgevingsvergunning.

Verder is in de bestemming Agrarisch - Bollenteelt - Bollenzone 3 geen bouwvlak aanwezig, en zijn in dit artikel daarom geen bouwregels voor o.a. gebouwen opgenomen. Ook de regelingen voor nevenfuncties en paardenbakken binnen het bouwvlak voor deze bestemming zijn niet van toepassing.

Gemaal

Langs de Loosterweg Zuid ligt een gemaal. De bestemming Gemaal voorziet in het toegestane gebruik van de gronden en het gemaal zelf. Ter plaatse van het aangewezen bouwvlak is een gebouw toegestaan.

Gemengd

Deze bestemming geldt voor een aantal locaties in dit veegplan in het centrum van Lisse.

Verschillende functies, zoals lichte horeca of dienstverlening worden door de ruime begripsomschrijving tevens mogelijk. De verschillende functies zijn passend in een centrum en komen in de praktijk ook op meerdere plaatsen voor. De bestemming Gemengd is daarom zodanig geformuleerd dat deze functies zonder meer zijn toegestaan. Ook Bed & Breakfast kan onder bepaalde voorwaarden worden toegestaan (wel wordt het maximaal aantal bedden gelimiteerd i.v.m. parkeerdruk).

Daarnaast zijn overeenkomstig de verleende omgevingsvergunningen een aantal toegestane woningen en dakterrassen (met bijbehorende bouwregels) specifiek aangeduid en planologisch vertaald naar de regeling Gemengd in dit bestemmingsplan.

Ook is de aanduiding 'specifieke vorm van gemengd - eerste bouwlaag' opgenomen waar specifiek de functies detailhandel en horeca alleen zijn toegestaan op de eerste bouwlaag.

Gemengd - 2

De gronden met de bestemming Gemengd - 2 zijn bestemd voor detailhandel en dienstverlening, praktijkruimten, kantoorruimten, kleinschalige horeca (categorie 1a & 1b). Wonen is niet toegestaan. Gebouwen en overkappingen worden in het bouwvlak gebouwd.

Maatschappelijk

De bestemming Maatschappelijk is een brede functie voor onder meer scholen, zorginstellingen, sociaal-culturele activiteiten, voorzieningen ten behoeve van sport en het verenigingsleven. Gebouwen, overkappingen en bouwwerken, geen gebouw zijnde, mogen uitsluitend binnen het bouwvlak en ten dienste van de bestemming worden gebouwd.

Natuur

De voor Natuur aangewezen gronden zijn bestemd voor behoud, bescherming en ontwikkeling van natuur- en landschapswaarden.

Afgezien van het behoud en de versterking van de natuurfunctie, zijn op deze gronden ook extensieve vormen van agrarisch gebruik, zoals het laten grazen van dieren, toegestaan. Daarnaast is houtopslag in de vorm van een natuurbeheerschuur toegestaan uitsluitend ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van natuur - houtopslag'. Verder is de aanduiding 'specifieke vorm van natuur - erfverharding' opgenomen daar waar een vorm van oppervlakteverharding is toegestaan, in zowel de ontsluiting van de woning als het terras bij de woning.

Ten aanzien van de bouwmogelijkheden geldt dat enkel bouwwerken, geen gebouwen en geen overkappingen zijnde, op deze gronden kunnen worden opgericht (met uitzondering een houtopslag ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van natuur - houtopslag'). Voor zover waterlopen binnen de bestemming Natuur aanwezig zijn, geldt dat bouwwerken in de vorm van duikers en bruggen zijn toegestaan.

Vanwege de aanwezige natuurwaarden, maar ook ter bescherming van toekomstige natuurwaarden geldt dat aanlegwerkzaamheden niet kunnen worden uitgevoerd indien hiervoor geen omgevingsvergunning is afgegeven. Voor zover de werkzaamheden onderhoudswerkzaamheden betreffen, geldt het aanlegverbod niet. Voordat een vergunning wordt afgegeven, dient een afweging tussen de verschillende relevante belangen plaats te vinden, waarbij de natuurwaarden niet onevenredig mogen worden aangetast.

Recreatie - Bloembollententoonstelling

In voorliggend bestemmingsplan zijn diverse functies ten behoeve van het gebruik van de gronden voor de Keukenhof toegestaan:

  • de bloembollententoonstelling, met 2 dienstwoningen (monumentale panden);
  • (meerdaagse) evenementen: op het gehele terrein kunnen jaarrond fairs, congressen, et cetera worden georganiseerd, waarbij het niet noodzakelijk is dat dergelijke evenementen gelieerd zijn aan de functie van de bloembollententoonstelling;
  • verenigingsleven;
  • evenementen in de vorm van circus en kermis activiteiten;
  • bij de verschillende functies behorende horeca-activiteiten.

Bijbehorende functies, zoals administratieve functies, het bieden van overnachtingen aan organisatoren en bezoekers van de verschillende (meerdaagse) festiviteiten en parkeren behoren uiteraard ook tot de mogelijkheden.

Binnen het bouwvlak geldt een bebouwingspercentage van 10 % en gelden verschillende maximum bouwhoogten voor gebouwen/overkappingen.

Gebouwen en overkappingen worden waarbij binnen het bouwvlak gebouwd. In afwijking daarvan zijn ter plaatse van de aanduiding 'parkeerterrein' overkappingen toegestaan tot een totaal oppervlak van ten hoogste 50 m² met een bouwhoogte van ten hoogste 4 m.

Verkeer

De in het plangebied voorkomende wegen hebben allen een doorstroomfunctie. In het kader van milieu is in het artikel het aantal rijbanen beperkt tot 2x1. Hiermee wordt voorkomen dat in die gevallen waar de bestemming breed genoeg is, het aantal rijbanen zonder meer vergroot kan worden.

De bestemming Verkeer is een hierbij passende manier om dit ook visueel op de verbeelding duidelijk te maken. Binnen deze bestemming is het naast de functie voor doorgaand verkeer ook toegestaan om de noodzakelijke voorzieningen aan te brengen, zoals bijvoorbeeld geluidsvoorzieningen, straatmeubilair, waterstaatkundige elementen en nutsvoorzieningen.

Verkeer - Verblijfsgebied

Daar waar het openbaar gebied een verblijfs- en verplaatsingsfunctie heeft, zijn de gronden bestemd als 'Verkeer - Verblijfsgebied '. Binnen deze bestemming kan worden geparkeerd en kunnen groen- en waterpartijen, nutsvoorzieningen en fiets- en voetpaden worden gerealiseerd. De verkeersfunctie is uiteraard ook op deze gronden aanwezig.

Water

Waterpartijen, structuurbepalende watergangen, recreatiewater en locaties die van belang zijn voor de waterberging zijn bestemd voor Water.

Waarde - Archeologische verwachting - 1a, 1b, 5, 6, 7, 8 en 11

De dubbelbestemming ‘Waarde – Archeologische verwachting’ is opgenomen voor percelen met een archeologische waarde. Behalve voor andere voorkomende bestemmingen zijn daarmee de gronden mede bestemd voor de bescherming en veiligstelling van archeologische waarden. Hierbij is een onderverdeling gemaakt naar zes verschillende archeologische waarden, die zijn bestemd als ‘Waarde – Archeologische verwachting cat. 1a, 1b, 5, 6, 7 en 8’. Voor elk van deze waarden gelden vrijstellingsgrenzen. De vrijstellingsgrenzen zijn als volgt:

  • ter plaatse van de bestemming 'Waarde – Archeologische verwachting - 1a’: grondwerk dieper dan 30 cm onder maaiveld;
  • ter plaatse van de bestemming 'Waarde – Archeologische verwachting - 1b’: grondwerk dieper dan 30 cm onder maaiveld;
  • ter plaatse van de bestemming 'Waarde – Archeologische verwachting - 5’: grondwerk dieper dan 30 cm onder maaiveld of een omvang kleiner dan 250 m².
  • ter plaatse van de bestemming 'Waarde – Archeologische verwachting - 6’: grondwerk dieper dan 30 cm onder maaiveld of een omvang kleiner dan 500 m².
  • ter plaatse van de bestemming 'Waarde – Archeologische verwachting - 7’: grondwerk dieper dan 100 cm onder maaiveld of een omvang kleiner dan 500 m².
  • ter plaatse van de bestemming 'Waarde – Archeologische verwachting - 8’: grondwerk dieper dan 30 cm onder maaiveld of een omvang kleiner dan 1.000 m².
  • ter plaatse van de bestemming 'Waarde - Archeologische verwachting - 11': grondwerk dieper dan 80 cm onder maaiveld of omvang kleiner dan 1000m2.

De bestemmingen zijn overeenkomstig de archeologische beleidskaart van de gemeente Lisse. In het bestemmingsplangebied komen conform deze beleidskaart ook ‘categorie 12’ en categorie ‘water overig’ voor. Deze categorieën zijn echter volledig vrijgegeven en behoeven geen planologische archeologische bescherming.

Waterstaat - Waterkering

Deze bestemming is toegekend aan de waterkeringen in het plangebied. Deze gronden hebben een waterkerende functie of zijn van invloed op de waterkering. Er is sprake van samenvallende bestemmingen, waarbij de met Waterstaat - Waterkering samenvallende bestemmingen ondergeschikt zijn. Dit uitgangspunt is vertaald in de betreffende bouwregels. Langs de bestemming Waterstaat - Waterkering zijn beschermingszones aanwezig waarop de Keur van het Hoogheemraadschap van Rijnland van toepassing is. Voor het uitvoeren van werkzaamheden binnen de bestemming Waterstaat - Waterkering en in de beschermingszones is een omgevingsvergunning vereist.

5.2.2.1 Harmonisering van de regels

De regelingen Wonen en Tuin, zijn zoals eerder toegelicht, uit de vigerende bestemmingsplannen Centrum Lisse 2011 en Lisse Dorp en 1e herziening geharmoniseerd, daar waar mogelijk tot Wonen - Bebouwde kom. Dit is eveneens uitgevoerd voor de bestemmingsplannen Landelijk Gebied Lisse en Keukenhof. Hieruit zijn de regelingen Wonen - Landelijk gebied, Wonen - Keukenhof en Wonen - Erf voorgekomen.

Ook met betrekking Tuin en Water zijn deze, daar waar mogelijk, geharmoniseerd tot 1 regeling. Dit betreffen: Tuin - Bebouwde kom, Tuin - Landelijk gebied en Water.

Tuin - Bebouwde kom

De bestemming Tuin - Bebouwde kom is opgenomen voor de voortuinen bij woningen en loopt in principe door tot 1 meter achter het verlengde van de voorgevelrooilijn. Binnen de bestemming Tuin - Bebouwde kom zijn in beginsel geen gebouwen mogelijk (behoudens erkers tot maximaal 1 meter diep), en beperkt bouwwerken, geen gebouwen zijnde. De voortuinen behouden daardoor een groen karakter, hetgeen het straat- en bebouwingsbeeld ten goede komt. Bewoners moeten wel de gelegenheid krijgen aan de woning ondersteunende gebouwtjes, zoals schuurtjes, garages, aan- en uitbouwen te realiseren.

Tuin - Landelijk gebied

De bestemming Wonen - Landelijk gebied is opgenomen voor tuinen bij woonhuizen in het landelijk gebied. Het gaat daarbij hoofdzakelijk om voortuinen en overige delen van tuinen die richting de straat zijn gekeerd. Omdat daar openheid gewenst is, zijn binnen het artikel Tuin - Landelijk gebied geen gebouwen toegestaan.

De delen van tuinen die hier niet onder vallen zijn bestemd als Wonen - Erf. Binnen deze bestemming is erfbebouwing toegestaan.

Wonen - Erf

De gronden van het woonperceel die niet als Tuin - Landelijk gebied en niet als Wonen - Landelijk gebied zijn bestemd, zijn bestemd als Wonen - Erf. Waar de tuinbestemming is gericht op openheid en de woonbestemming het hoofdgebouw toestaat, is de bestemming Wonen - Erf gericht op het mogelijk maken van erfbebouwing bij de woning. Het gaat zodoende veelal om zij- en achtertuinen c.q. –erven.

Hoewel hoofdgebouwen op deze gronden niet zijn toegestaan is in het artikel wel de maatvoering van 750m3 aangehaald, aangezien aan- en uitbouwen hier ook in worden meegerekend en deze kunnen evengoed binnen Wonen - Erf zijn opgericht. Voor deze inhoudsmaat moeten de bestemmingen Wonen - Landelijk gebied en Wonen - Erf dus in combinatie met elkaar worden bezien. Ditzelfde geldt voor de maximum oppervlaktemaat van 50m2 voor bijgebouwen.

In het artikel is een aantal toegesneden regelingen opgenomen voor afwijkende bebouwing. Deze regeling zijn afgestemd op het vigerende bestemmingsplan & verleende omgevingsvergunningen.

Wonen - Keukenhof

Binnen het bestemmingsplan Keukenhof zijn verschillende (burger)woningen aanwezig.

De bestemmingsvlakken zijn overeenkomstig het voorheen geldende plan Keukenhof of de verleende omgevingsvergunning overgenomen. Voor de toegestane woning is een hoogtemaat op de verbeelding opgenomen. Ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van waarde - monument' zijn de gronden tevens ten behoeve van de bescherming van cultuurhistorische waarden.

Ook zijn binnen deze woonbestemming aan-huis-gebonden beroepen onder voorwaarden toegestaan.

Binnen het daarvoor bedoelde bouwvlak kan zowel een nieuwe woning als bijgebouwen worden opgericht. Omdat het niet gewenst is dat de gronden rondom de woonvlakken ten behoeve van het wonen worden aangewend, hebben deze gronden de bestemming Natuur gekregen. Op deze manier is het uitgesloten dat vergunningsvrij buiten de woonbestemming kan worden gebouwd.

Wonen - Landelijk gebied

De bestemming Wonen - Landelijk gebied is opgenomen voor het hoofdgebouw van de woning in het landelijk gebied. Dit houdt niet in dat ter plaatse uitsluitend het hoofdgebouw is toegestaan en dat aan-, uit- en bijgebouwen daarbuiten geplaatst moeten worden. Wat hier wel mee geregeld wordt is dat hoofdgebouwen uitsluitend binnen het toegesneden stukje grond met de bestemming Wonen - Landelijk gebied moet staan.

De maximumomvang van woningen bedraagt 750 m2, waarbij aan- en uitbouwen moeten worden meegerekend. Ook aan- en uitbouwen die op grond staan met de bestemming Wonen - Erf worden hierbij meegerekend. Indien er meer volume is toegestaan, is dit opgenomen d.m.v. de aanduiding 'maximum volume'.

Ook de oppervlakte voor bijgebouwen moet gezien worden in relatie met Wonen - Erf en bedraagt ten hoogste 50 m2.

Onder voorwaarden zijn overigens aan-huis-gebonden beroepen en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten toegestaan. Paardenbakken daarentegen zijn binnen dit artikel in algemene zin verboden.

Wonen - Bebouwde kom

De voor Wonen - Bebouwde kom aangewezen gronden zijn bestemd voor het wonen met dien verstande dat maximaal het bestaande aantal woningen zijn toegestaan. In afwijking hiervan zijn het maximaal aantal woningen toegestaan zoals is aangeduid ter plaatse van de aanduiding 'maximum aantal woningen'.

Daarnaast zijn binnen deze bestemming aan-huis-gebonden beroepen en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten toegestaan. Ter plaatse van een aantal specifieke aanduidingen zijn onder meer de specifieke functies garage en parkeergarage toestaan.

De bouwregels sluiten op de voorheen geldende situatie en de verleende omgevingsvergunningen. In de regels wordt daarbij gewerkt met 2 systematieken, regeling met betrekking tot gevellijnen voor de locaties in het dorp van Lisse en een regeling met betrekking tot bouwvlakken voor de locaties in het centrum van Lisse. Dit onderscheid is gemaakt omdat voor het veegplan zoveel mogelijk harmonisatie plaatsvindt. Maar inhoudelijke keuzes zoals wel of niet werken met een bouwvlak worden gemaakt voor het omgevingsplan.

Naast hoofdgebouwen is een regeling opgenomen voor aan- en uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen.

Er is een afwijkingsbepaling opgenomen voor vergroting van inhoud van het hoofdgebouw.

Ook is de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding - hogere waarden' opgenomen. Ter plaatse van deze aanduiding moet worden voldaan aan de van toepassing zijnde vastgestelde hogere waarde en de daarin opgenomen voorwaarden.

Gebiedsaanduidingen

In aanvulling op bovenstaande gelden ter plaatse van de gebiedsaanduiding Overige zone - centrum een aantal specifieke regels die alleen gelden voor locaties binnen deze aanduiding. Binnen deze aanduiding zijn bijvoorbeeld bed & breakfast voorzieningen onder voorwaarden toegestaan. En er geldt een specifieke regeling voor dakkapellen.

Deze regeling moet samenhang met de regeling Wonen - Bebouwde kom worden gelezen.

In aanvulling op bovenstaande gelden ter plaatse van de gebiedsaanduiding Overige zone - dorp een aantal specifieke regels die alleen gelden voor locaties binnen deze aanduiding. Binnen deze aanduiding geldt een specifieke regeling voor dakkapellen.

Deze regeling moet samenhang met de regeling Wonen - Bebouwde kom worden gelezen.

5.2.3 Hoofdstuk 3 Algemene regels

In dit onderdeel van de regels komen algemene regels aan de orde die gelden voor meerdere of alle bestemmingen in het bestemmingsplan. De algemene regels bestaan uit de volgende artikelen.

Antidubbeltelregel

De antidubbeltelregel wordt opgenomen om te voorkomen dat, wanneer volgens een bestemmingsplan bepaalde bouwwerken niet meer dan een bepaald deel van een bouwperceel mogen beslaan, het opengebleven terrein niet nog eens meetelt bij het toestaan van een ander gebouw of bouwwerk, waaraan een soortgelijke eis wordt gesteld

Algemene bouwregels

Dit artikel bevat een algemene regeling voor een geringe overschrijding van bouwgrenzen (geen bestemmingsgrenzen zijnde) door ondergeschikte onderdelen van gebouwen.

Ook is de bestaande maten regeling opgenomen. En is een regeling opgenomen voor de herbouw van (bedrijfs)woningen.

Daarnaast zijn in dit artikel regels opgenomen voor de oprichting van steigers en ondergrondse bouwwerken. Voor ondergrondse bouwwerken geldt alleen ter plaatse van de gronden gelegen binnen de Keukenhof een specifieke, aanvullende, regeling voor ondergronds bouwen bij woningen.

Ook is de regeling nadere eisen gebouwen opgenomen. Burgemeester en wethouders zijn bevoegd nadere eisen te stellen aan de situering, de verhouding breedte-diepte en de nokrichting van gebouwen, teneinde zeker te stellen dat gebouwen groter dan 10 m2 voldoen aan een aantal voorwaarden.

Algemene gebruiksregels

In dit artikel is het strijdig gebruik met alle bestemmingen geregeld. Waaronder het gebruiken van gronden en bouwwerken, voor zover die zijn ingericht voor parkeren ter uitvoering van het gemeentelijk parkeerbeleid, voor ander gebruik dan parkeren. Deze regeling is afkomstig uit het paraplubestemmingsplan parkeren Lisse.

Algemene aanduidingsregels

Er gelden binnen het veegplan meerdere aanduidingen. Onder meer de aanduiding 'ondersteunend glas uitgesloten'. Ter plaatse hiervan is ondersteunend glas zowel binnen als buiten het bouwvlak niet toegestaan.

Ook zijn er 2 aanduidingen opgenomen voor de specifieke regelingen voor wonen binnen het dorp en binnen het centrum, zie hiervoor subsubparagraaf 5.2.2.1 Harmonisering van de regels

Algemene afwijkingsregels

Door middel van een aanvraag omgevingsvergunning kan door burgemeester en wethouders worden afgeweken van een aantal bepalingen zoals is aangegeven in dit artikel. In dit artikel zijn diverse afwijkingen geregeld, onder meer voor parkeren en laden en lossen, dakterrassen en voor het toestaan van een bed & breakfast voorziening in een woning. Ook biedt dit artikel de mogelijkheid om via een omgevingsvergunning af te wijken van de voorgeschreven maten en percentages.

Algemene wijzigingsregels

In dit bestemmingsplan is opgenomen dat burgemeester en wethouders bevoegd zijn de in het plan opgenomen bestemmingen te wijzigen ten behoeve van overschrijding van bestemmingsgrenzen. Dit is alleen mogelijk wanneer hiermee geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan aspecten zoals de woon- en milieusituatie van aangrenzende percelen.

Ook is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor het aanpassen van de dubbelbestemming Waarde - Archeologische verwachting. En voor het kunnen toevoegen van de aanduiding wonen in geval van leegstand.

Tevens is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor het splitsen van woningen onder voorwaarden. Deze wijzigingsbevoegdheid is uitsluitend opgenomen voor locatie binnen de gebiedsaanduiding Overige zone - centrum.

Overige regels

In dit artikel zijn van de toepassing zijnde regels voor parkeren en laden en lossen opgenomen.

5.2.4 Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotregels

In het afsluitende onderdeel van de regels komen de overgangs- en slotregel aan de orde.

Hoofdstuk 6 Uitvoerbaarheid

6.1 Economische uitvoerbaarheid

Bij ontwikkelingen die door middel van een bestemmingsplan mogelijk worden gemaakt, is het noodzakelijk aan te tonen in hoeverre de beoogde plannen financieel haalbaar zijn en wie de risicodragende partij is. In dit kader is in afdeling 6.4 Wro bepaald dat de gemeenteraad een exploitatieplan moet vaststellen, indien een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen, bouwplan is voorgenomen. Hiervan kan worden afgeweken indien de plankosten anderzijds zijn verzekerd.

Voorliggend veegplan voorziet in het planologisch-juridisch borgen van reeds verleende omgevingsvergunningen en het (beleidsneutraal) harmoniseren van een aantal regelingen. Aan dit veegplan zijn, behoudens de (ambtelijke) kosten van het opstellen van het plan, geen kosten verbonden. De wijzigingen die met dit veegplan worden doorgevoerd, leiden niet tot een bouwplan als bedoeld in artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening. Het is daarom niet nodig om een exploitatieplan conform artikel 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening op te stellen. Gesteld wordt dat het bestemmingsplan economisch uitvoerbaar is.

6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Gezien het gegeven dat uitsluitend verleende omgevingsvergunningen worden verleend, is besloten geen voorontwerp bestemmingsplan op te stellen. Dit betekent dat alleen het ontwerp bestemmingsplan ter visie wordt gelegd en naar vooroverlegpartners (zoals: provincie, waterschap, veiligheidsregio) wordt gestuurd. In deze paragraaf worden de resultaten van het overleg ex artikel 3.1.1 Bro behandeld.

6.2.1 Overleg ex artikel 3.1.1 Bro

Gedurende de ter visie legging zijn de wettelijke overlegpartners tevens in de gelegenheid gesteld een reactie in te dienen, dit wordt in de navolgende subparagraaf toegelicht.

6.2.2 Zienswijzenprocedure

Het ontwerpbestemmingsplan heeft vanaf woensdag 13 december 2023 tot en met dinsdag 23 januari 2024 ter inzage gelegen. Gelijktijdig met de zienswijzeperiode is het wettelijk overleg conform artikel 3.1.1. Besluit ruimtelijke ordening (Bro) met de ketenpartners uitgevoerd. In totaal zijn er drie overlegreacties ingediend van onze ketenpartners. De nota waarin deze reacties zijn beantwoord is als Bijlage 3 toegevoegd.

Daarnaast worden in het vast te stellen veegplan diverse ambtshalve wijzigingen doorgevoerd. Deze zijn nader toegelicht in de nota.