direct naar inhoud van 4.7 Verkeer en infrastructuur
Plan: Hanepraij
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0513.1003BPHanepraij-DF01

4.7 Verkeer en infrastructuur

Ten behoeve van de verkeersafwikkeling zijn verschillende mogelijkheden voor de ontsluiting van het zorgcentrum onderzocht (zie Bijlage 14). Hieruit is gebleken dat ontsluiting zeer goed kan geschieden via de Manege, welke alsdan op het zuidelijke deel van het plangebied zal worden uitgebouwd tot ontsluitingsweg. Hierbij wordt de uitrit van de Manege op de Fluwelensingel opgewaardeerd en gecombineerd met de ambulance-uitrit. Deze aansluiting wordt haakser aangesloten waardoor de vormgeving minder grootschalig wordt. De aansluiting ligt weliswaar dichter bij de kruising met de Goejanverwelledijk, maar door de introductie van een kort linksaf-vak kan linksaf slaand verkeer zich op de rijbaan opstellen zonder de doorgang van het achterop komend verkeer te blokkeren. Door in het verlengde van het linksaf-vak een bolgestrate middengeleider te situeren valt het kruispunt eveneens beter op. Daarnaast is tussen de rijbaan en het fietspad een opstelruimte van 5 meter gecreƫerd. Hierdoor kunnen afslaande personenauto's zich opstellen tussen de rijbaan en het fietspad. Op basis van de in het voorgestelde aanpassingen ontstaat een acceptabele situatie vanuit zowel het oogpunt van de verkeersveiligheid als de verkeersafwikkeling.

Uit een eerdere studie met betrekking tot de verkeersaantrekkende werking (zie Bijlage 15) door de realisatie van het zorgcentrum respectievelijk verkeerstechnische gevolgen, is gebleken dat deze verkeerstechnische gevolgen door de komst van het zorgcentrum op de totale intensiteit van de omliggende wegen uiterst beperkt blijven.