direct naar inhoud van 6.8 Luchtkwaliteit
Plan: Fruitteelt Vierpolders
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0501.fruitteeltvierpldr-0130

6.8 Luchtkwaliteit

Toetsingskader

Het toetsingskader voor luchtkwaliteit wordt gevormd door hoofdstuk 5 van de Wet milieubeheer (ook wel Wet luchtkwaliteit genoemd, Wlk). De Wet milieubeheer (Wm) bevat grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en stikstofoxiden, fijn stof, lood, koolmonoxide en benzeen. Hierbij zijn in de ruimtelijke ordeningspraktijk langs wegen met name de grenswaarden voor stikstofdioxide (jaargemiddelde) en fijn stof (jaar- en daggemiddelde) van belang. De grenswaarden van de laatstgenoemde stoffen zijn in de onderstaande tabel weergegeven. De grenswaarden gelden voor de buitenlucht, met uitzondering van een werkplek in de zin van de Arbeidsomstandighedenwet.

Tabel 6.1 Grenswaarden maatgevende stoffen Wm

stof   toetsing van   grenswaarde   geldig  
stikstofdioxide (NO2)   jaargemiddelde concentratie   60 µg/m³   2010 tot en met 2014  
  jaargemiddelde concentratie   40 µg/m³   vanaf 2015  
fijn stof (PM10)   jaargemiddelde concentratie   48 µg/m³   tot en met 10 juni 2011  
  jaargemiddelde concentratie   40 µg/m³   vanaf 11 juni 2011  

Op grond van artikel 5.16 van de Wm kunnen bestuursorganen bevoegdheden die gevolgen kunnen hebben voor de luchtkwaliteit (zoals de vaststelling van een bestemmingsplan) onder andere uitoefenen indien de bevoegdheden/ontwikkelingen niet leiden tot een overschrijding van de grenswaarden (lid 1 onder a) of de bevoegdheden/ontwikkelingen niet in betekenende mate bijdragen aan de concentratie in de buitenlucht (lid 1 onder c).

In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt bij het opstellen van ruimtelijke plannen, uit het oogpunt van de bescherming van de gezondheid van de mens, tevens rekening gehouden met de luchtkwaliteit.

Besluit niet in betekenende mate (nibm)

In dit Besluit en bijbehorende regeling is bepaald in welke gevallen een project vanwege de gevolgen voor de luchtkwaliteit niet aan de grenswaarden hoeft te worden getoetst. Hierbij worden 2 situaties onderscheiden:

  • een project heeft een effect van minder dan 3% van de jaargemiddelde grenswaarde NO2 en PM10;
  • een project valt in een categorie die is vrijgesteld van toetsing aan de grenswaarden; deze categorieën betreffen onder andere woningbouw met niet meer dan 1.500 woningen bij één ontsluitingsweg of niet meer dan 3.000 woningen bij twee ontsluitingswegen.

Onderzoek, resultaten en conclusie

De interne verbouwing van de bestaande schuur aan de Groene Kruisweg en het mogelijk maken van fruitteelt op reeds bestaande agrarische gronden heeft geen verkeersaantrekkende werking en draagt niet op een andere manier bij aan de concentraties luchtverontreinigende stoffen. Het bestemmingsplan maakt aan de Spanjaardsweg de aanleg van een schuur van ongeveer 350 m² en de mogelijke realisatie van een minicamping mogelijk. Deze ontwikkeling heeft wel een verkeersaantrekkende werking. Uit de nibm-tool van het Ministerie van I&M (www.infomill.nl) blijkt dat een ontwikkeling pas in betekenende mate bijdraagt aan de concentraties luchtverontreinigende stoffen wanneer zij een verkeersaantrekkende werking van 570 mvt/etmaal heeft. Een dergelijke verkeersaantrekkende werking heeft de beoogde ontwikkeling – gezien de omvang van de schuur en de minicamping – zeker niet. Formele toetsing aan de grenswaarden uit de Wm kan daarom achterwege blijven.

In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt wel inzicht gegeven in de luchtkwaliteit ter plaatse van het plangebied. Dit wordt gedaan aan de hand van de monitoringstool (www.nsl-monitoring.nl) die bij het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit hoort. Hieruit blijkt dat in 2011 direct langs de Groene Kruisweg en de Nolle ruimschoots wordt voldaan aan de grenswaarden voor stikstofdioxide en fijn stof. Vanuit het oogpunt van luchtkwaliteit is hier dan ook sprake van een goed woon- en verblijfsklimaat. Omdat concentraties luchtverontreinigende stoffen afnemen naarmate een locatie verder van de weg ligt, zal ook ter plaatse van de ontwikkeling aan de Spanjaardstraat aan de grenswaarden worden voldaan en sprake zijn van een goed woon- en verblijfsklimaat. Daarom wordt geconcludeerd dat het aspect luchtkwaliteit geen belemmering vormt voor de vaststelling van dit bestemmingsplan.