direct naar inhoud van 6.7 Water
Plan: Fruitteelt Vierpolders
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0501.fruitteeltvierpldr-0130

6.7 Water

Waterbeheer en watertoets

De initiatiefnemer dient in een vroeg stadium overleg te voeren met de waterbeheerder over een ruimtelijke planvoornemen. Hiermee wordt voorkomen dat ruimtelijke ontwikkelingen in strijd zijn met duurzaam waterbeheer. Het plangebied ligt binnen het beheersgebied van het waterschap Hollandse Delta, verantwoordelijk voor het waterkwantiteits- en waterkwaliteitsbeheer. Bij het tot stand komen van dit bestemmingsplan wordt overleg gevoerd met de waterbeheerder over deze waterparagraaf. De opmerkingen van de waterbeheerder zijn verwerkt in deze waterparagraaf.

Beleid duurzaam stedelijk waterbeheer

Op verschillende bestuursniveaus zijn de afgelopen jaren beleidsnota's verschenen aangaande de waterhuishouding, allen met als doel een duurzaam waterbeheer (kwalitatief en kwantitatief). Deze paragraaf geeft een overzicht van de voor het plangebied relevante nota's, waarbij het beleid van het waterschap nader wordt behandeld.

Europa

  • Kaderrichtlijn Water (KRW).

Nationaal

  • Nationaal Waterplan (NW);
  • Waterbeleid voor de 21ste eeuw (WB21);
  • Nationaal Bestuursakkoord Water (NBW);
  • Waterwet.

Provinciaal

  • Provinciaal Waterplan;
  • Provinciale Structuurvisie;
  • Verordening Ruimte.

Beleidskader

In het Waterbeheerplan 2009-2015 (2009) staat hoe Hollandse Delta het waterbeheer in het werkgebied in de komende jaren wil uitvoeren. Daarbij gaat het om betaalbaar waterbeheer met evenwichtige aandacht voor veiligheid, waterkwaliteit, waterkwantiteit, duurzaamheid en om het watersysteem als onderdeel van de ruimtelijke inrichting van ons land. Het Waterbeheerplan beschrijft de uitgangspunten voor het beheer, de ontwikkelingen die de komende jaren verwacht worden en de belangrijkste keuzen die het waterschap moet maken. Daarnaast geeft het Waterbeheerplan een overzicht van maatregelen en kosten. De maatregelen voor de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) zijn onderdeel van het plan.

Uit het oogpunt van waterkwaliteit moet schoon hemelwater bij voorkeur worden afgekoppeld en direct worden geloosd op oppervlaktewater. Dit vermindert de vuiluitworp uit het gemengde rioolstelsel en verlaagd de hydraulische belasting van de afvalwaterzuivering. Bij een toename van aaneengesloten verhard oppervlak van 250 m² of meer moet voor hemelwater een lozingsvergunning worden aangevraagd in het kader van de Keur. Als er sprake is van toename aan verhard oppervlak, dan moet in principe 10% van deze toename worden gecompenseerd in de vorm van open water binnen het peilgebied waarin de toename van verharding plaatsvindt.

Het waterplan Brielle (2006) is een weergave van de visie van het waterschap en de gemeente op het te ontwikkelen watersysteem. Het water in Brielle speelt een belangrijke rol in de cultuurhistorie vestingstad. De stadsvesten zijn een toeristische trekpleister en recreatieve functie voor de bewoners zelf. Ook het Brielse Meer en de haven zijn beeldbepalend voor Brielle. Het waterplan heeft betrekking op de bebouwde kom van Brielle, Zwartewaal en Vierpolders en het reeds geplande nieuwbouwgebied Nieuwland. Het landelijk gebied binnen de gemeente Brielle blijft buiten beschouwing. Het plan bevat realistische (dus haalbare) streefbeelden en een maatregelenpakket om deze streefbeelden te realiseren. Het waterplan heeft primair betrekking op het oppervlaktewater, maar houdt tevens rekening met gerelateerde aspecten zoals riolering, ruimtelijke ordening en groenvoorziening.

Huidige situatie

Algemeen

Het plangebied bestaat uit 3 locaties die ten noorden van de Groene Kruisweg zijn gelegen. Het betreft de locatie Groene Kruisweg 8 en 10 met burgerwoning en bedrijfsbebouwing, een agrarisch perceel aan De Nolle en de locatie Spanjaardsweg 1 met bedrijfswoning en tuin.

Bodem en grondwater

De bodem bestaat ter plaatse uit klei. Volgens de Bodemkaart van Nederland is op de locaties aan de Groene Kruisweg en De Nolle sprake van grondwatertrap VI. Dat wil zeggen dat de gemiddeld hoogste grondwaterstand hier van nature minder tussen 0,4 m en 0,8 m beneden het maaiveld ligt, terwijl de gemiddeld laagste grondwaterstand meer dan 1,2 m beneden het maaiveld ligt. De maaiveldhoogte bedraagt op de locatie Groene Kruisweg 10 circa NAP + 0,7 m en op de locatie aan De Nolle circa NAP + 0,5 m. Op de locatie aan de Spanjaardsweg 1 is sprake van grondwatertrap IV. Dat wil zeggen dat de gemiddeld hoogste grondwaterstand hier van nature meer dan 0,4 m beneden het maaiveld ligt, terwijl de gemiddeld laagste grondwaterstand tussen de 0,8 m en 1,2 m beneden het maaiveld ligt. De maaiveldhoogte bedraagt op deze locatie circa NAP + 0,3 m.

Waterkwantiteit

De locaties Groene Kruisweg 10 en De Nolle liggen in peilgebied 193 van het bemalingsgebied Groot Voorne West, met een vast peil van NAP -2,25 m. De locatie aan de Spanjaardsweg 1 ligt in peilgebied 511 van het bemalingsgebied Nieuwe Ondernemingspolder West, met een vast peil van NAP -0,7 m. In het plangebied zijn geen hoofdwatergangen aanwezig. Op en langs de locaties zijn wegsloten en overige watergangen aanwezig.

Veiligheid en waterkeringen

De dijk ten noorden van de locatie Spanjaardsweg 1 is een boezemkade. De dijk ten zuiden van het perceel Spanjaardsweg 1 is een regionale waterkering (compartimenteringsdijk). De eventuele camping wordt voorzien op het onbeplante deel van het perceel en ligt dus niet in de buurt van de waterkeringen.

Afvalwaterketen en riolering

De locaties aan de Groene Kruisweg 8 en 10 en de Spanjaardsweg 1 zijn aangesloten op het gemengd rioolsysteem. De locatie aan De Nolle is ongerioleerd.

Toekomstige situatie

Algemeen

Op de locatie aan de Groene Kruisweg 10 wordt op de langere termijn een koelhuis gerealiseerd. De agrarische gronden aan De Nolle zijn reeds omgezet naar fruitteelt. Op de locatie aan de Spanjaardsweg 1 wordt in de toekomst een nieuwe schuur van circa 350 m² gebouwd voor de opslag van machines. Tevens zijn er plannen voor de minicamping op deze locatie. De bebouwing op de locatie Groene Kruisweg 8 blijft intact.

Waterkwantiteit

Op dit moment zijn er nog geen concrete plannen voor de bouw van een koelhuis op de locatie Groene Kruisweg 10 en een nieuwe schuur op de locatie Spanjaardsweg 1. Indien in de toekomst deze plannen vaste vormen krijgen, dient voldaan te worden aan het vereiste van het waterschap. Bij een toename van meer dan 250 m² dient rekening te worden gehouden met de compensatie-eis van het waterschap. Als er sprake is van toename aan verhard oppervlak, dan moet 10% van deze toename worden gecompenseerd in de vorm van open water binnen het peilgebied waarin de toename van verharding plaatsvindt.

Afvalwaterketen en riolering

Conform de Leidraad Riolering en vigerend waterschapsbeleid is het voor nieuwbouw verplicht een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen zodat schoon hemelwater niet bij een rioolzuiveringsinstallatie terecht komt. Afvalwater wordt aangesloten op de bestaande gemeentelijke riolering. Voor hemelwater wordt de volgende voorkeursvolgorde aangehouden:

  • hemelwater vasthouden voor benutting;
  • (in)filtratie van afstromend hemelwater;
  • afstromend hemelwater afvoeren naar oppervlaktewater;
  • afstromend hemelwater afvoeren naar RWZI.

Watersysteemkwaliteit en ecologie

Ter voorkoming van diffuse verontreinigingen van water en bodem geldt een verbod op het toepassen van zink, lood, koper en PAK's-houdende bouwmaterialen.

Veiligheid en waterkeringen

De ontwikkeling heeft geen invloed op de waterveiligheid in de omgeving.

Waterbeheer

Voor aanpassingen aan het bestaande watersysteem dient bij het waterschap vergunning te worden aangevraagd op grond van de 'Keur'. Dit geldt dus bijvoorbeeld voor het graven van nieuwe watergangen, het aanbrengen van een stuw of het afvoeren van hemelwater naar het oppervlaktewater. In de Keur is ook geregeld dat een beschermingszone voor watergangen en waterkeringen in acht dient te worden genomen. Dit betekent dat binnen de beschermingszone niet zonder ontheffing van het waterschap gebouwd, geplant of opgeslagen mag worden. De genoemde bepaling beoogt te voorkomen dat de stabiliteit, het profiel en/of de veiligheid wordt aangetast, de aan- of afvoer en/of berging van water wordt gehinderd dan wel het onderhoud wordt gehinderd. Ook voor het onderhoud gelden bepalingen uit de 'Keur'. Het onderhoud en de toestand van de (hoofd)watergangen worden tijdens de jaarlijkse schouw gecontroleerd en gehandhaafd.

Water en Waterstaat in het bestemmingsplan

Voor waterkeringen (kernzone) inclusief de beschermingszones geldt een zogenaamde dubbelbestemming, deze hebben de bestemming 'Waterstaat - Waterkering' toebedeeld gekregen.

Conclusie

De ontwikkeling heeft geen negatieve gevolgen voor het waterhuishoudkundige systeem ter plaatse.