direct naar inhoud van 3.3 Verkeer
Plan: Kamerlingh Onnesweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0402.09bp00kamerlinghon-va01

3.3 Verkeer

3.3.1 Autoverkeer

In Hilversum wordt gestreefd naar de inrichting van wegen volgens de principes van Duurzaam Veilig. Concreet betekent dit dat alle wegen in Hilversum zijn gecategoriseerd in gebiedsontsluitingswegen (50 km/u) en verblijfsgebieden (30 km/u). Door de categorisering te versterken neemt de functionaliteit, vindbaarheid en herkenbaarheid in de wijk en daarmee ook de voorspelbaarheid van het autoverkeer toe. In het plangebied zijn diverse wegen gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg. Op gebiedsontsluitingswegen wordt, in het belang van het functioneren van de stad als geheel, aan de stroomfunctie van het verkeer een hoger belang toegekend dan aan de verblijfsfunctie. Gelijkvloerse kruispunten maken een uitwisseling van verkeer met wegen van een lagere orde mogelijk. De maximum snelheid op deze wegen is 50 km/u. De gebiedsontsluitingswegen vormen ook de hoofdroutes voor nood- en hulpdiensten. De interne wegen in de wijken van het plangebied hebben een verblijfsfunctie. De hoofdfunctie van deze wegen is het rechtstreeks ontsluiten van woningen, winkels en bedrijven. De verblijfsfunctie staat centraal en de verkeersbelasting is beperkt. De maximale snelheid op deze wegen bedraagt 30 km/u.

De afgelopen jaren is in lijn met de voorstellen uit het Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum (IBP), gewerkt aan de realisatie van een uitgebalanceerd pakket verkeersmaatregelen, waarmee op het totale stelsel van lokale hoofdwegen een redelijke (zo mogelijk optimaal mogelijke) doorstroming van het verkeer kan worden behaald. Daarmee wordt niet alleen de bereikbaarheid in de stad verbeterd, maar ook de milieukwaliteit. Het maatregelenpakket uit het IBP richt zich niet alleen op de bereikbaarheid per auto, maar verbetert ook de mogelijkheden voor openbaar vervoer en fiets. In het IBP staan geen projecten op de planning die zijn gelegen binnen onderhavig bestemmingsplan. De herontwikkeling van de Larenseweg, de herinrichting van het den Uylplein en de herinrichting van Oostereind zijn reeds voltooid en zijn opgenomen in onderhavig bestemmingsplan.

3.3.2 Parkeren

In het plangebied zijn verschillende vormen van parkeren aanwezig. Zo zijn vormen van langsparkeren en parkeergelegenheden op eigen terrein mogelijk en ter hoogte van Seinhorst is een parkeerterrein voor het winkelcentrum aanwezig. Verder heeft het Marimba-terrein zijn eigen parkeergarage en is een parkeergarage bij het Seinhorst-terrein aanwezig. Als laatste zijn in het plangebied verscheidene garageboxen gelegen.

3.3.3 Openbaar vervoer

Door het plangebied lopen meerdere openbaar vervoersroutes. De streekbussen verbinden Hilversum met Huizen (buslijn 108), met Bussum (buslijn 109) en met Eemnes (buslijn 209).

De stadsbussen vormen een verbinding met Station Hilversum (buslijn 2), Station Hilversum Sportpark en het ziekenhuis (buslijn 3).

3.3.4 Langzaam verkeer

Fietser

Naast het autoverkeer geeft het plangebied ruimte voor het gebruik van de fiets. Langs (delen van) de Jan van der Heijdenstraat, de Johannes Geradtsweg, de Larenseweg, de Kamerlingh Onnesweg, de Oosterengweg en de Minckelersstraat liggen vrijliggende fietspaden. Verder zijn langs verschillende wegen in het plangebied fietsstroken aangelegd.

Voetganger

Ook voor de voetganger zijn voorzieningen aanwezig. Zo zijn langs het grootste gedeelte van de wegen, voetpaden gelegen. Daarnaast liggen ter hoogte van het Kamrad autovrije paden waardoor de voetgangers de verschillende complexen via groene parkachtige paden kan bereiken. Bij winkelcentrum Seinhorst zijn eveneens autovrije voetgangerspaden aanwezig.