direct naar inhoud van 2.3 Functionele opbouw
Plan: Schellingwoude
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.N0805BPSTD-OH01

2.3 Functionele opbouw

2.3.1 Algemeen

De functionele opbouw van het plangebied wordt vooral bepaald door de aanwezigheid van de woonfunctie. Echter ook andere functies komen in het plangebied terug. Deze functies, zoals maatschappelijke voorzieningen, bedrijven, sport- en recreatievoorzieningen, groenvoorzieningen, maar ook wegen en fietspaden bepalen naast de woonfunctie de functionele opbouw van het plangebied. De onderstaande tekst in dit hoofdstuk geeft een overzicht van de voornaamste in het plangebied aanwezige functies.

2.3.2 Bevolking

De dorpen van Waterland vormen een welvarend stukje Amsterdam, Schellingwoude is hierop geen uitzondering. De woningen behoren tot de duurste van het stadsdeel en de inkomens per huishouden tot de hoogste. In de dorpen wonen overwegend autochtonen. Gezinnen met kinderen zijn oververtegenwoordigd. Met de jeugd in Waterland (en dus ook Schellingwoude) gaat het goed. Verder scoort Schellingwoude gunstig op de terreinen van werk, inkomen, leefbaarheid en veiligheid. Hiermee vormt Schellingwoude een aantrekkelijk woonmilieu. De verwachting is dat de bevolking de komende jaren wat vergrijst en ontgroent.

Sinds 1987 valt Landelijk Noord bestuurlijk gezien onder het stadsdeel Noord. Via de overkoepelende Centrale Dorpenraad Landelijk Noord (CDR), die in 1959 werd opgericht, houden de dorpen contact met elkaar over onder andere de indeling van het gebied. De raad is voor de dorpen tevens spreekbuis binnen het stadsdeel Noord en de gemeente Amsterdam. Schellingwoude heeft een eigen dorpsraad, die op democratische wijze wordt gekozen.

2.3.3 Verkeer
2.3.3.1 Openbaar vervoer & fiets

Qua openbaar vervoer is één buslijndienst actief (lijn 30). Deze lijn rijdt vanaf het dorp Holysloot via Ransdorp, Durgerdam en het Waterlandplein naar het Buikslotermeerplein in het stadsdeel Noord. In Schellingwoude zijn 4 bushaltes waar deze lijn stopt.

In het plangebied zijn geen bijzondere fietsvoorzieningen aanwezig. Op de doorgaande wegen zijn geen vrij liggende fietspaden aanwezig wel zijn op deze wegen fiets suggestie stroken aangebracht.

2.3.3.2 Parkeren

Het parkeren geschiedt door de bewoners in het plangebied langs de rijwegen. Dit levert in het algemeen geen knelpunten op. Een aandachtspunt is echter wel het parkeren op de dijk voor de woningen en de woonboten in combinatie met het sportpark en de jachthaven. Evenals het parkeren in het binnendijks groengebied bij de volkstuinen.

2.3.3.3 Verkeersveiligheid

De problemen in de huidige verkeerssituatie worden opgelost door inrichtings- en beheersmaatregelen. De verkeersveiligheid is met deze maatregelen gediend.

Een veel gehoorde klacht is het overschrijden van de maximaal toegestane snelheid door weggebruikers. Het bestemmingsplan is niet het geëigende instrument dat de verkeersnelheid reguleert danwel de basis is waarop gedrag in het verkeer wordt gehandhaafd.

2.3.4 Voorzieningen

Het plangebied van het bestemmingsplan ‘Schellingwoude’ heeft een aantal voorzieningen die verspreid liggen over het plangebied. Er is een onderscheid gemaakt in voorzieningen op het gebied van detailhandel, horeca, medische, onderwijs, welzijn, sport- en recreatievoorzieningen.

2.3.4.1 Detailhandel & horeca

Er zijn op dit moment geen winkels in Schellingwoude die voorzien in de eerste levensbehoefte.

In 1987 heeft de heer Bert Pols een vergunning aangevraagd om aan de Schellingwouderdijk 339 een hoveniersbedrijf/tuincentrum op te richten. Deze locatie wordt in de volksmond 'tuincentrum Bert Pols' genoemd. In 1988 is de vergunning verleend op basis van vrijstellingen van artikel 17, lid 2, onder h voor artikel 8, lid 2 en artikel 17, lid 3, onder c voor artikel 8, lid 3 van het huidige bestemmingsplan. In 2011 is een vergunning (zie bijlage 7) verleend waarbij een Landmarkt is toegestaan. In deze formule is onder meer de verkoop van verse streekproducten toegestaan, ondergeschikte horeca en de verhuur van fietsen. Deze vergunning is inmiddels onherroepelijk en rechtens onaantastbaar.

De huidige horeca is beperkt tot zaalverhuur in het kerkje achter de dijk en tot de clubgebouwen van sportpark en volkstuinenpark.

2.3.4.2 Medische voorzieningen

De enige medische voorziening in Schellingwoude is een huisartsenpraktijk. De uitbreiding van de huisartsenpraktijk (gerealiseerd met een vrijstellingsprocedure op grond van artikel 19 WRO) is in dit bestemmingsplan meegenomen.

2.3.4.3 Onderwijsvoorzieningen

Schellingwoude beschikt niet meer over onderwijsvoorzieningen. De wens van de gemeenschap van Schellingwoude om in Schellingwoude een nevenvestiging van de basisschool de ´Weidevogels´ te Ransdorp in Schellingwoude te vestigen maakt geen kans vanwege de te geringe omvang van het leerlingenaantal.

afbeelding "i_NL.IMRO.0363.N0805BPSTD-OH01_0007.png"     afbeelding "i_NL.IMRO.0363.N0805BPSTD-OH01_0008.jpg"  
tuinpark Wijkergouw     watersportvereniging De Zuiderzee  

2.3.4.4 Sport- en recreatievoorzieningen

De sport- en recreatievoorzieningen bestaan uit:

  • twee volkstuinparken met verblijfstuinen en huisjes, namelijk 'Wijkergouw' en 'Rust & Vreugd';
  • een accommodatie van een waterpadvindersgroep;
  • een watersportvereniging;
  • een sportpark met voetbalvelden met clubhuis;
  • een gereserveerde ruimte in het water bij de Noorder IJdijk voor een natuurijsbaan.

De volkstuin is een alternatief geworden voor recreatie in het groen. De ligging van de twee volkstuinparken aan de rand van de stad, past in de Structuurvisie. Medegebruik van clubhuis, speelgelegenheid en parkeerterrein wordt bevorderd ter verhoging van de attractiviteit van de parken voor de omwonenden. Een pad over het sluizencomplex vormt voor wandelaars en fietsers een verbinding met de zuidelijke IJ-oever.

2.3.4.5 Welzijnsvoorzieningen

De welzijnsvoorzieningen zijn beperkt tot:

  • de kerk van Schellingwoude;
  • het wijkgebouw van de Hervormde Gemeente;
  • de muziekkoepel.

De waterstaatskerk ligt achter de dijk, op een terp. Het gebouwtje dateert uit 1866 en werd oorspronkelijk gebruikt door de Nederlandse Hervormde gemeente. Uit opgravingen is gebleken dat er al in de 14de eeuw op die plek een kerk heeft gestaan.
De gemeenschap van Schellingwoude acht het noodzakelijk dat er voor lokale initiatieven een goede ruimte beschikbaar is. De huidige mogelijkheden voldoen niet meer. Het wijkgebouw is versleten. De kerk verhuurt wel zaalruimte, maar de prijsstelling is ongunstig. Binnen de gemeenschap leeft de wens om te komen tot de realisatie van een nieuw wijkgebouw als multifunctionele voorziening voor ondermeer lessen in muziek en kunstzinnige vorming.

afbeelding "i_NL.IMRO.0363.N0805BPSTD-OH01_0009.jpg"     afbeelding "i_NL.IMRO.0363.N0805BPSTD-OH01_0010.png"  
schilderij uit 1816 van G. Lamberts: 17de eeuwse kerk & 17/18de eeuwse stolpboerderij     kerk van Schellingwoude en de muziekkoepel  

2.3.5 Werken

Schellingwoude telt een aantal zelfstandige bedrijven, namelijk:

  • een garagebedrijf aan de Schellingwouderdijk 253,
  • een (voormalig) hoveniers- en tuinaanlegbedrijf aan de Paterslaan 9 en
  • tankstation aan de Zuiderzeeweg.

Deze bedrijven leveren geen hinder op voor de omliggende woningen. De werkfunctie is verder beperkt tot werken aan huis, passend binnen de hoofdfunctie wonen.

2.3.6 Wonen

Het dorp bestaat uit enkele tientallen huizen en enkele andere gebouwen, waaronder een kerk. De woningen, waarvan sommige van hout, hebben veelal een individueel karakter. Kenmerkend voor het lint is ook de positie van de bebouwing - deels beneden en deels bovendijks. De meeste huizen staan aan de dijk langs het IJ.

De woningen die na de invoering van de Woningwet (1901) werden gebouwd kenmerken zich door eenheid in architectuur. Voor de overige woningbouw geldt wel een sterke relatie met de belendende panden in schaal, materiaal en rooilijnen, maar kenmerken veel (vrijstaande) woningen zich door een individueel karakter.

De woningen in Schellingwoude bieden een goede verscheidenheid in het woningaanbod. Buiten de nieuwbouw aan de Wijkergouw en bij het kerkgebouw achter de dijk, zijn er nauwelijks veranderingen te verwachten in het aanbod.

Het karakter van de bestaande bebouwing in het plangebied is overwegend landelijk met - op een enkele uitzondering na - betrekkelijk lage huizen bestaande uit een begane grond en een zolderverdieping. De meeste huizen hebben een zadeldak of een mansarde kap. Het plangebied kenmerkt zich door de grondgebondenheid van de woningen.

Daarnaast zijn binnen het plangebied conform de Nota Woonschepenbeleid 1991 drie locaties (de kom tussen de Oranjesluizen en de Schellingwouderbrug, de kom tussen de Schellingwouderbrug en de Zeeburgertunnel, Noorder IJdijk) met woonschepen. Aan de westelijke rand van het plangebied liggen in het Lozingskanaal tussen de Schellingwouderbreek en het IJ ook nog een klein aantal woonschepen.