direct naar inhoud van 7.3 Resultaten onderzoeken
Plan: Kenniskwartier Zuid, eerste fase
Plannummer: K1203BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.K1203BPGST-OH01

7.3 Resultaten onderzoeken

Middels voorliggend bestemmingsplan wordt voorzien in het realiseren van nieuwe geluidgevoelige bestemmingen: onderwijs en wonen. In verband daarmee is akoestisch onderzoek uitgevoerd (Notitie 20121121-07 Bestemmingsplan Vrije Universiteit, Wegverkeerslawaai, spoorweglawaai en bedrijfsgeluid VU, 6 november 2012, zie bijlagen).

De locaties van de toekomstige geluidgevoelige functies zijn krachtens de Wet geluidhinder gelegen binnen de geluidzones van wegen en spoorwegen. Om die reden dienen de geluidbelastingen ter plaatse van de eventuele toekomstige geluidgevoelige functies inzichtelijk te worden gemaakt. De nieuwe onderwijsgebouwen Alliantie en NU.VU maken deel uit van de inrichting VU, de nieuwe woontoren niet. Het bedrijfsgeluid dat afkomstig is van de inrichting VU is in het onderzoek betrokken.

In het onderzoek zijn de verschillende deelplannen waarin voorliggend bestemmingsplan voorziet afzonderlijk van elkaar onderzocht. Dit brengt het worst cae scenario per afzonderlijk plan in beeld. In werkelijkheid zal er als gevolg van een gefaseerde ontwikkeling voor onderdelen van het plan sprake zijn van een minder geluidsbelaste situatie, vanwege de afschermende werking van (dan) reeds gerealiseerde bebouwing.

Wegverkeers- en spoorweglawaai

Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat voor wat betreft het wegverkeerslawaai uitsluitend de maximale ontheffingswaarden vanwege de A10 worden overschreden. Op figuur 12 zijn die gevelzijden aangegeven waar daarvan sprake is. Aan de betreffende zullen, indien daar daadwerkelijk geluidgevoelige ruimten worden gesitueerd, dove gevels of vliesgevels moeten worden toegepast. Dit is middels de planregels geregeld. Afhankelijk van de fasering, of situering van niet-geluidgevoelige ruimten, kan van die verplichting worden afgeweken (zie voor een meer uitgebreide toelichting paragraaf 15.4).

afbeelding "i_NL.IMRO.0363.K1203BPGST-OH01_0021.png"

Figuur 12: Globaal overzicht dove gevels (rood) vanwege geluid afkomstig van de A10

Vanwege de binnenstedelijke wegen vindt er geen overschrijding plaats van de maximale ontheffingswaarden. Wel is op een aantal gevels sprake van overschrijding van de voorkeursgrenswaarden. Daarvoor kunnen hogere waarden worden vastgesteld (zie paragraaf 7.2.5). Hetzelfde geldt voor het spoorweglawaai. overigens dient daarbij wel rekening te worden gehouden met de gecumuleerde geluidsbelasting (zie verderop in deze paragraaf).

Industrielawaai

Voor zover er in de planregels uitsluitend wordt voorzien in onderwijsfuncties, behoren de voorziene gebouwen tot de inrichting van de VU. Het gaat om de voorziene onderwijsgebouwen Alliantie en NU.VU. Voor deze gebouwen hoeven geen geluidvoorschriften vanwege het bedrijfsgeluid VU te worden opgesteld. Wel wordt uit kwalitatief oogpunt geadviseerd om ten aanzien van het bedrijfsgeluid geluidniveaus binnen geluidgevoelige ruimten te realiseren, die voldoen aan het Bouwbesluit. Daarbij moet tevens bekeken worden of de daaruit voortkomende geluidbeperkende gevelmaatregelen eveneens voldoen aan de geluidwerende eisen met betrekking tot andere geluidsoorten (wegverkeer, spoorverkeer).

Middels de planregels wordt voor een deel van het plangebied tevens voorzien in een woongebouw. Dit woongebouw is geen onderdeel van de inrichting VU. Ter plaatse van de gevels moet worden voldaan aan de geluidgrenswaarde 50 dB(A) etmaalwaarde, of 55 dB(A) na bestuurlijke afweging.

Er is onderzoek gedaan naar de geluidbelastingen vanwege het bedrijfsgeluid van VU. In dit onderzoek is rekening gehouden met geluidbeperkende maatregelen aan het Energiecentrum (E.C., direct ten westen van de gebouwen Alliantie/Torengebouw) en aan klimaatinstallaties van VU-gebouwen in het kader van de omgevingsvergunningaanvraag (revisie) ten behoeve van de VU. Daarnaast is rekening gehouden met het komen te vervallen cq. het aanvullend reduceren van een aantal geluidrelevante geluidbronnen van de E.C.

In figuur 13 is aangegeven waar dan zal worden voldaan aan de geluidgrenswaarde 50 dB(A) etmaalwaarde (groen), waar de geluidswaarde onder de geluidgrenswaarde 55 dB(A) etmaalwaarde blijft, (oranje/bruin) en waar de ook na maatregelen sprake zal zijn van overschrijdingen van de geluidgrenswaarde 55 dB(A) etmaalwaarde (rood).

afbeelding "i_NL.IMRO.0363.K1203BPGST-OH01_0022.png"

Figuur 13: Geluidsbelastingen ten gevolge van VU na toepassen ban maatregelpaketten

Waar geluidgrenswaarden vanwege bedrijfsgeluid worden overschreden dienen gebouwgebonden schermen te worden toegepast. Dit is in de planregels voorgeschreven middels een voorgeschreven geluidwerend vlies. Daarbij wordt dit niet alleen voorgeschreven voor de de in figuur 13 rood aangegeven gevelzijden, maar aan zowel de noord-, west-, als zuidzijde. De reden is dat de maatregelen eerst dienen te zijn genomen, voordat aan de waarden wordt voldaan. Middels een binnenplanse afwijkingsmogelijkheid is voorzien in het laten vervallen van de eis van een geluidwerend vlies, mits aangetoond wordt dat voldaan wordt aan de maximaal toelaatbare waarden.

Gelet op het bovenstaande ligt woningbouw op deze locatie in de rede, waarbij indien de geluidbelasting vanwege de inrichting voor het universiteitscomplex niet meer bedraagt dan 55 dB(A) etmaalwaarde, de eis van een geluidwerend vlies vanwege het bedrijfsgeluid kan vervallen.

Gecumuleerde geluidsbelastingen

Indien voor locaties overschrijdingen van de voorkeursgrenswaarden vanwege meer dan een geluidbron optreden, dient tevens onderzoek gedaan te worden naar de effecten van de samenloop van de verschillende geluidbronnen. Conform het gemeentelijk geluidbeleid is er sprake van een onaanvaardbare geluidbelasting als de gecumuleerde geluidbelasting meer dan 3 dB hoger is dan de hoogste van de maximaal toelaatbare ontheffingswaarden van 63 dB.

Overschrijdingen van de grenswaarde van 66 dB vinden op verschillende locaties plaats. De overschrijdingen vinden soms plaats op locaties waar ook vanuit andere geluidsbeoordelingen al te hoge geluidbelastingen optreden: wegverkeerslawaai A10 of bedrijfsgeluid VU. Een en ander is op figuur 14 aangegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0363.K1203BPGST-OH01_0023.png"

Figuur 14: Globaal overzicht dove gevels vanwege de A10, het bedrijfsgeluid VU of de gecumuleerde geluidbelasting LVL,cum

In de juridische regeling van dit bestemmingsplan is ook met de gecumuleerde belasting rekening gehouden. Daar waar de gecumuleerde geluidsbelasting hoger komt te liggen dan 66 dB zijn, voor zover dit niet reeds het geval was vanwege het wegverkeerslawaai van de A10, eveneens dove- dan wel vliesgevels voorgeschreven.