direct naar inhoud van 8.2 Geluid
Plan: BP_Isolatorweg
Plannummer: B1003BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.B1003BPGST-OH01

8.2 Geluid

8.2.1 Algemeen

Een van de grondslagen voor de ruimtelijke afweging is de Wet geluidhinder (Wgh). De Wet geluidhinder bevat geluidnormen en richtlijnen met betrekking tot de toelaatbaarheid van geluidniveaus als gevolg van rail- en wegverkeerslawaai en industrielawaai. Op grond van de Wet geluidhinder gelden zones rond geluidbronnen met een grote geluiduitstraling, zoals (spoor)wegen en industrieterreinen. De belangrijkste bestaande geluidzones bevinden zich langs bestaande wegen en spoorwegen, rond grote bestaande industrieterreinen en rondom bestaande luchtvaartterreinen. In het gebied bevinden zich geen geluidgevoelige bestemmingen. In de directe omgeving van het gebied bevind zich een tijdelijk dak- en thuislozencentrum en een school. De geluidsbelastingen ten gevolge van de beoogde activiteiten in dit gebied zijn onderzocht door Tauw.

8.2.2 Resultaten onderzoek

Doel onderzoek

Voor de voorgenomen aanpassing van het spoor bestaande uit de uitbreiding van het opstelterrein is een akoestisch onderzoek uitgevoerd (Akoestisch onderzoek, rapport Tauw, d.d. 12 juli 2011) Bijlage 7. Het doel van dit onderzoek is het inzichtelijk maken van de geluidsbelasting ten gevolge van de geprojecteerde activiteiten op de inrichting, naar de omringende (tijdelijk) geluidsgevoelige bebouwing en de zonegrens van het gezoneerde industrieterrein Westpoort.

Ligging gebied

Het emplacement is gelegen op het gezoneerde industrieterrein 'Westpoort'. De zone is het gebied rondom het industrieterrein, waarbuiten door de bedrijven op dat terrein gezamenlijk geen hogere geluidsbelasting dan 50 dB(A), uitgedrukt in etmaalwaarde, mag worden veroorzaakt.

Op een afstand van circa 20 meter ten zuiden van het emplacement bevindt zich een dak- en thuislozen opvang van tijdelijke aard op het gezoneerde industrieterrein. Het dak- en thuislozencentrum is opgericht met een tijdelijke vergunning tot eind februari 2013. Op iets grotere afstand, circa 40 meter, is een school op het gezoneerde industrieterrein gevestigd. De school is een geluidgevoelige bestemming.

De geluidsniveaus in het onderzoek indicatief getoetst zijn aan het Activiteitenbesluit. De grenswaarde voor een gevoelige bestemming op een gezoneerd industrieterrein geldt niet.

Tijdelijke dak- en thuislozenopvang

De tijdelijke dak- en thuislozenopvang is een complex van tijdelijk opgerichte gebouwen, tot uiterlijk 28 februari 2013. De tijdelijke opvang is gelegen nabij het emplacement, buiten het plangebied.

Het tijdelijke opvangcentrum voor dak- en thuislozen is geen geluidsgevoelig object is in de zin van de Wet geluidhinder. Het dak- en thuislozencentrum is gelegen op het gezoneerde industrieterrein. Het dak- en thuislozencentrum zal na 28 februari 2013 verwijderd worden. Het emplacement zal niet eerder dan 28 februari 2013 operationeel zijn. In het akoestisch onderzoek is dan ook geen rekening gehouden met geluidssituatie ter plaatse.

Omschrijving activiteiten

De activiteiten die op de inrichting zullen plaatsvinden, zijn het 'lang keren' en het opstellen van metrostellen na het einde van de dienstregeling in de avond- en nachtperiode. Hiervoor krijgt het emplacement de beschikking over tien opstelsporen, eventueel uit te breiden met nog eens tien opstelsporen ten oosten van de Contactweg.

Per etmaal zullen op de inrichting gemiddeld 10 treinen worden opgesteld. De treinen vertrekken in de nachtperiode en zullen tevens weer in de avond- en nachtperiode terugkeren op de inrichting, waar ze weer opgesteld worden. Het opstellen en het intern en extern reinigen van treinstellen vindt 7 dagen per week plaats.

Voor het opstellen en 'kleinschalig' reinigen van de metrostellen is met de volgende akoestische activiteiten in het onderzoek rekening gehouden:

  • aankoppelen van treinstellen met signalering
  • afkoppelen van treinstellen met signalering
  • rangeren/rijden met treinstellen
  • opstellen van een treinstel (compressor die stand-by blijft en omvormers puls rijtuigventilatie continue in bedrijf)
  • openen en sluiten van deuren met signalering
  • intern reinigen van de metrostellen (overdag, 's avonds en 's nachts).

De geluidsniveaus ten gevolgen van de inrichting zijn bepaald conform de 'Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai 1999'. Voor de modellering is gebruik gemaakt van het softwarepakket Geomilieu versie 1.62 van DGMR. De berekende geluidsniveaus zijn getoetst aan de geluidseisen gesteld in het 'Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer'.

School

De school is een geluidgevoelig opbject in de zin van de Wet geluidhinder. Uit de berekeningsresultaten blijkt dat gedurende de dagperiode de geluidbelasting 34,5 dB(A) bedraagt. De geluidbelasting ligt hiermee ruim onder de norm van 50 dB(A). De hoogst berekende maximale geluidsniveaus ten behoeve van de activiteiten bij het emplacement bedragen gedurende de nachtperiode 53,3 dB(A). Ook deze berekende piekwaarde blijft onder de maximale belasting van 60 dB(A). Bovendien is de school gedurende de nacht niet in gebruik.

Wijzigen van een spoorweg

De mogelijke uitbreiding van het emplacement met 9 of 10 extra opstelsporen voorbij de Contactweg, houdt een verdubbeling van het aantal sporen in. In verband met deze mogelijke uitbreiding is onderzoek gedaan naar de noodzaak van een reconstructie besluit. Vawege het feit dat geen geluidgevoelige bestemming in de omgeving van de mogelijke uitbreiding aanwezig zal zijn is geen noodzaak voor een reconstrutiebesluit. Het onderzoek naar het reconstructie-effect is dan ook niet uitgevoerd.

Resultaten

Op grond van het onderzoek is vastgesteld dat:

  • De geluidsbijdrage van het onderzochte emplacement ligt meer dan 20 dB(A) onder 50 dB(A), die geldt als grenswaarde voor alle bedrijven op de zonepunten. De geluidbelasting is doorgerekend door de zonebeheerder. De zonebeheerder heeft vastgesteld dat het plan inpasbaar is binnen de geluidruimte van het gezoneerde industrieterrein.
  • De hoogste maximale geluidsniveaus worden berekend bij de school in de nachtperiode. Deze worden veroorzaakt door de signalering voor het ontkoppelen en aankoppelen van treinstellen. Hiermee kan worden voldaan aan de grenswaarden.
8.2.3 Conclusie

De geluidbelasting ten gevolge van het emplacement op de zone van het industrieterrein 'Westpoort' is te verwaarlozen. Het emplacement is inpasbaar binnen de geluidruimte van het gezoneerde industrieterrein.

In het kader van geluidsaspecten zijn geen belemmeringen te constateren voor het bestemmingplan 'Isolatorweg'.