Voor de routering van gevaarlijke stoffen is de Wet vervoer gevaarlijke stoffen van belang. Gemeenten mo-gen voor de zogenaamde routeplichtige stoffen gemeentelijke wegen binnen hun grenzen aanwijzen waar-over deze gevaarlijke stoffen mogen worden vervoerd (en daarbuiten dus niet). Redenen voor routering zijn bijvoorbeeld kwetsbare situaties zoals dichte bebouwing, de aanwezigheid van een ziekenhuis of de ligging van een waterwingebied. Voorwaarde is wel dat een door een gemeente aangewezen weg aansluit op het provinciale of rijkswegennet waarover het vervoer van gevaarlijke stoffen is toegestaan.
Voor het transport van gevaarlijke stoffen via weg, water en spoor heeft het Rijk normen vastgesteld in de nota Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen. Deze normen hebben nog geen wettelijke status. In een gezamenlijke circulaire met dezelfde titel van de ministeries VROM, V&W en BZK wordt de nota verder uitgewerkt.
Het Noordhollands Kanaal is weliswaar een mogelijke route voor het transport van gevaarlijke stoffen, echter uit een recente inventarisatie door de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord is gebleken dat er thans geen relevant transport over water plaatsvindt (rapport DHV jan 2008). In het concept basisnet water van het ministerie van Verkeer en Waterstaat wordt het Noordhollands Kanaal aangemerkt als minder belangrijke vaarweg klasse II en hoger. De daarbij aangegeven maatregelen met betrekking tot ruimtelijke ordening zijn:
- Geen beperkingen voor bebouwing;
- Geen PBA, plasbrandaandachtsgebied;
- Geen groepsrisico verantwoording;
Over het spoor vindt geen transport van gevaarlijke stoffen plaats.
De Huiswaarderweg gelegen aan de zuidzijde van het plangebied is onderdeel van de route gevaarlijke stoffen Alkmaar. Met betrekking tot deze route gevaarlijke stoffen geldt het volgende:
- Volgens gegevens uit de Risico Atlas van het ministerie van VenW en het eerder genoemde DHV rap-port van de veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) is er in de regio Alkmaar echter geen sprake van een plaatsgebonden risico ten gevolge van gevaarlijk transport over de weg. Dit is ook in de toekomst niet zo snel te verwachten gelet op het beperkte aantal LPG transporten (PR=10-6).
- Het groepsrisico vraagt een aandachtsgebied van 200 meter vanaf de weg. Dit bestrijkt een groot deel van het plangebeid. Bij de ruimtelijke onderbouwing zal een verantwoording moeten worden afgelegd of een dergelijke toename acceptabel is. De VRNHN is hierbij wettelijk adviseur.
Conclusie
Door AVIV adviseurs is een onderzoek gedaan naar de externe veiligheid. Dit onderzoek is als bijlage bij deze toelichting toegevoegd. Door AVIV is het voornemen getoetst aan de normstelling externe veiligheid. De toetsing betreft het risico veroorzaakt door het transport van gevaarlijke stoffen over de Huiswaarderweg. De nieuwbouw komt gefaseerd tot stand. Het transport van gevaarlijke stoffen over de Huiswaarderweg leidt niet tot een plaatsgebonden risico groter dan de grenswaarde van 1.0 10-6 /jr. De normstelling externe veiligheid vormt daarmee geen belemmering voor de kantoorontwikkeling. Het groepsrisico bedraagt in de huidige situatie maximaal 0.077 keer de oriëntatiewaarde en leidt na reali-sering van fase 1 tot een nauwelijks berekenbare toename van het groepsrisico. Na realisering van fase 2 neemt het groepsrisico toe tot maximaal 0.081 keer de oriëntatiewaarde. De kantoorontwikkeling leidt dus tot een geringe toename van het groepsrisico. In het ambtelijk concept van het Besluit transportroutes externe veiligheid is aangegeven dat een uitgebreide verantwoording van een groepsrisico van deze omvang niet nodig wordt geacht. Wel dient nog nader te worden ingegaan op de aspecten bestrijdbaarheid en zelfredzaamheid. De regionale brandweer wordt nog in de gelegenheid te worden gesteld hierover advies uit te brengen.