direct naar inhoud van 4.3 Geluid
Plan: Groenekanseweg 119 De Bilt
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0310.0016BP11008-OH01

4.3 Geluid

In het kader van de Wet geluidhinder liggen er zones rond wegen en spoorwegen. Binnen een zone moet voor het realiseren van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen, zoals woningen, onderzoek worden gedaan naar de op tredende geluidbelasting.

In de Wet geluidhinder zijn zones langs wegen aangegeven die beschouwd worden als aandachtsgebieden. Deze zones zijn zodanig bepaald dat er buiten de zone geen geluidsniveaus voorkomen van meer dan de voorkeurswaarde van 48 dB.

Wegen met twee rijstroken, gelegen in een stedelijk gebied of binnen de bebouwde kom, waarop een maximum snelheid geldt van 50 km/u of meer, hebben een aandachtszone van 200 meter. Dergelijke wegen betreffen de Groenekanseweg en de Waterweg.

Onderstaande figuur geeft een overzicht van de voorkeurswaarden en maximale ontheffingswaarde zoals deze zijn opgenomen in de Wet geluidhinder.


Waarden  
Nieuwe woningen   Bestaande woningen/nieuwe weg  
  Binnenstedelijk   Buitenstedelijk   Binnenstedelijk   Buitenstedelijk  
Voorkeurswaarde   48   48   48   48  
Max. ontheffingswaarde   63   53   63   58  

In het kader van het bouwbesluit moet bij de aanpassingen aan geluidsgevoelige ruimten welke passen binnen het bestemmingsplan voldaan worden aan een binnenniveau van 33 dB. Dit betekent dat de geluidswering (GA) van het betreffende geveldeel zodanig moet zijn dat deze ten minste gelijk is aan het verschil tussen de cumulatieve gevelbelasting en 33 dB.

Planspecifiek

Het plangebied ligt aan de zuidkant van de Groenekanseweg, in de hoek met de Waterweg. De Groenekanseweg heeft een geluidszone van 200 meter. De overige wegen nabij het plangebied hebben geen zone maar kunnen wel akoestisch relevant zijn voor de geluidsbelasting in het plangebied.

Navolgende afbeelding toont de geluidsbelasting aan de Groenekanseweg t.b.v. het plangebied (incl. aftrek 5 dB conform art 110 Wgh)

afbeelding "i_NL.IMRO.0310.0016BP11008-OH01_0012.png"

Na bovenstaande quickscan is een akoestisch onderzoek uitgevoerd (zie bijlage). Uit de berekeningen blijkt dat de geluidbelasting ten gevolge van de Groenekanseweg de voorkeursgrenswaarde van 48 dB op de gevel overschrijdt. De maximale waarde van 63 dB wordt niet overschreden.
Er dient een hogere grenswaarde procedure gevolgd te worden voor het verkeerslawaai van de Groenekanseweg.

Als gevolg van de uitkomsten en om beneden het maximale binnenniveau van 33 dB(A) te komen, is het bouwvlak gelegen op 10,4 meter van de Groenekanseweg. Dit is een afwijking van de door B&W vastgestelde randvoorwaarde dat de afstand tot de weg 9 meter moest bedragen (zie het besluit van B&W in de bijlage en ook paragraaf 2.4). Gelet op de beperkte afwijking met 1,4 m levert dit geen onevenredige afwijking van het vastgesteld Stedenbouwkundig Kader.