direct naar inhoud van 6.2 Geluid
Plan: Bedrijventerrein Schoenaker 2011
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0209.BPSchoenaker2011-vadf

6.2 Geluid

In paragraaf 3.3 Bestemmingen is beschreven hoe het industrielawaai in dit bestemmingsplan is geregeld. Op deze plek wordt naar deze paragraaf verwezen.

De gemeente Beuningen is voornemens het bestemmingsplan Bedrijventerrein Schoenaker te actualiseren. Onderdeel van deze actualisatie is het middels het nieuwe bestemmingsplan mogelijk maken van uitbreiding c.q. het toevoegen van een kavel ten behoeve van het bedrijf Duijghuijzen.

DGMR heeft een akoestisch onderzoek industrielawaai (M.2008.0305.26.R001), d.d. 21 september 2012) verricht voor de uitbreiding van het bedrijventerrein voor de firma Duijghuizen.

6.2.1 Industrielawaai

Voor de beoordeling van het aspect industrielawaai is aangesloten bij de geluidsnota zoals deze voor de Schoenaker is vastgesteld. Dit betekent dat de cumulatieve geluidsbelasting bij referentiepunten wordt getoetst aan de streefwaarde van 50 dB(A)-etmaalwaarde, met een bovengrens van 55 dB(A)-etmaalwaarde.

Uit de rekenresultaten blijkt dat de cumulatieve geluidsbelasting ten gevolge van de bedrijven op De Schoenaker na de uitbreiding bij de woningen in de omgeving van het industrieterrein niet significant toeneemt. Er blijft bij de woningen sprake van een acceptabel woon- en leefklimaat. Bij het crematorium, direct naast het nieuwe kavel gelegen, neemt de geluidsbelasting met 3 dB toe. De geluidsbelasting voldoet met 55 dB(A) wel aan de grenswaarde van 55 dB(A), zoals genoemd in de geluidnota van bedrijventerrein De Schoenaker.

Het aspect industrielawaai vormt geen belemmering voor de uitbreiding van het bedrijventerrein.

6.2.2 Wegverkeerslawaai

Het bestemmingsplan voorziet niet in de realisatie van geluidsgevoelige objecten, de realisatie van nieuwe wegen of van reconstructie van een weg. Een akoestisch onderzoek is voor deze gronden niet noodzakelijk. Door de ontwikkeling van een braakliggende kavel en van verdichting van bebouwing zal er een extra groei van de verkeersintensiteit plaatshebben. Uit de berekening van de verkeersgeneratie, zoals in de paragraaf Luchtkwaliteit is weergegeven, blijkt dat de groei ca. 250 motorvoertuigen per etmaal bedraagt. De verkeersintensiteit op de Goudwerf (nabij de rotonde met de Schoenaker) bedraagt meer dan 5000 motorvoertuigen. Een verkeerstoename van 250 mvt./etm. zal niet leiden tot overschrijdingen van normen op omliggende woningen.

Het aspect wegverkeerslawaai zal niet leiden tot knelpunten.