Plan: | Harselaar-Zuid Fase 1a |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0203.1017-0004 |
Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (2012)
Nederland concurrerend, bereikbaar, leefbaar & veilig. Daar streeft het Rijk naar met een aanpak die ruimte geeft aan regionaal maatwerk, de gebruiker voorop zet, investeringen scherp prioriteert en ruimtelijke ontwikkelingen en infrastructuur met elkaar verbindt. Een actualisatie van het ruimtelijk- en mobiliteitsbeleid is daarvoor nodig. De verschillende beleidsnota's op het gebied van ruimte en mobiliteit zijn gedateerd door nieuwe politieke accenten en veranderende omstandigheden zoals de economische crisis, klimaatverandering en toenemende regionale verschillen onder andere omdat groei, stagnatie en krimp gelijktijdig plaatsvinden. De structuurvisie Infrastructuur en Ruimte geeft een nieuw, integraal kader voor het ruimtelijk- en mobiliteitsbeleid op rijksniveau en is de 'kapstok' voor bestaand en nieuw rijksbeleid met ruimtelijke consequenties.
In de structuurvisie Infrastructuur en Ruimte formuleert het Rijk drie hoofddoelen om Nederland concurrerend, bereikbaar, leefbaar & veilig te houden voor de middellange termijn (2028):
Duurzame verstedelijking
De SVIR beschrijft de ladder voor duurzame verstedelijking. Deze ladder voor duurzame verstedelijking is verankerd in artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro). Dit artikel bepaalt dat de toelichting bij een bestemmingsplan dat een nieuwe stedelijke ontwikkeling mogelijk maakt, een verantwoording dient te bevatten dat de voorgenomen stedelijke ontwikkeling voorziet in een actuele regionale behoefte. Om het proces van stedelijke ontwikkelingen op een gewenste wijze te laten plaatsvinden worden stappen voorgeschreven ('de treden van de ladder').
Deze ladder houdt het volgende in:
Het bedrijventerrein Harselaar-Zuid Fase 1a voldoet aan de ladder voor duurzame verstedelijking. In paragraaf 2.3 van deze toelichting is aangegeven dat dit bedrijventerrein voorziet in een actuele regionale behoefte. Dit blijkt zowel uit actuele regionale als gemeentelijke behoefteonderzoeken die in paragraaf 2.3 zijn toegelicht. Voorts is beschreven waarom binnen de bestaande bedrijventerreinen van de gemeente Barneveld niet aan de behoeftevraag kan worden voldaan en derhalve de realisatie van een nieuw bedrijventerrein noodzakelijk is. Zie in het bijzonder tabel 2.2 in paragraaf 2.3. Dat de locatie van Harselaar-Zuid Fase 1a passend is en wordt ontsloten, is toegelicht in paragraaf 2.3 en 2.4 van deze toelichting.
Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (2011)
Het rijksbeleid is nader vastgelegd in het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro). Dit besluit bevat de juridische kaders voor onder meer het bundelen van verstedelijking, de rijksbufferzones, nationale landschappen, de ecologische hoofdstructuur, de kust, grote rivieren, militaire terreinen, de mainportontwikkeling van Rotterdam en de Waddenzee.
De regels voor de ecologische hoofdstructuur zijn uitgewerkt in de Ruimtelijke Verordening Gelderland. Voor het overige schrijft het Barro geen regels voor die op het plangebied van toepassing zijn.