direct naar inhoud van 6.3 Bestemmingsregels
Plan: Assendorp
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0193.BP09011-0004

6.3 Bestemmingsregels

Hierna wordt - voor zover nog nodig - een toelichting op een aantal artikelen van de bestemmingsregels gegeven:

Artikel 4 Detailhandel

Deze bestemming is van toepassing op de locatie van de voormalige kringloopwinkel aan de Hertenstraat 8.

Artikel 5 Detailhandel - Bovenwoning

Beschrijving:

Deze bestemming is van toepassing op het noord-oostelijk deel van de Assendorperstraat en de Oosterlaan 1. Detailhandel wordt als recht op de eerste bouwlaag (begane grond) toegestaan. Met afwijking is het mogelijk om deze functie ook op de tweede bouwlaag (eerste verdieping) en hoger toe te laten bij de bovenwoningen, indien in de ruimtebehoefte redelijkerwijs niet op andere wijze kan worden voorzien. Omgekeerd is het mogelijk met afwijking woningen op de eerste bouwlaag tot te laten, indien er geen ruimtebehoefte is voor detailhandel.
De gebieden binnen en buiten het bouwvlak mogen tot 100% bebouwd worden met bijbehorende bouwwerken ten behoeve van de winkels. Voor de bovenwoningen geldt dat per afzonderlijke woning 25 m² aan bijbehorende bouwwerken mag worden gerealiseerd.
De passage langs de supermarkt aan de Assendorperstraat 71 is vastgelegd als onderdoorgang.

Artikel 6 Gemengd - 1

Deze bestemming is gegeven aan de gronden en bouwwerken aan de Oosterlaan 2 tot en met 24 (even en oneven nummers) en de Van Karnebeekstraat 112 en 114. In deze panden zijn eengezinshuizen en meergezinshuizen gevestigd. Ook zijn een aantal kantoren aanwezig. De ontwikkeling die in dit gebied heeft plaats gehad is conform de ruim geformuleerde bestemming 'wooneenheden / kantoren' van het bestemmingsplan Stationswijk-Oost uit 1989. Daarom wordt deze ruime bestemming hier gecontinueerd. Voor wat betreft bijgebouwen wordt aangesloten bij de standaard bijgebouwenregeling voor woningen.
In deze bestemming zijn toegestaan:
gebouwen ten behoeve van:

  • eengezinshuizen;
  • meergezinshuizen;
  • kantoren;
  • maatschappelijke voorzieningen ter plaats van de aanduiding 'maatschappelijk';
  • detailhandel ter plaatse van de aanduiding 'detailhandel';

Voor de specifieke locaties waar detailhandel en maatschappelijke voorzieningen zijn gevestigd is een aanduiding opgenomen, zodat dit gebruik gecontinueerd kan worden.

Artikel 7 Gemengd - 2

Deze bestemming is gegeven aan de gronden en bouwwerken van Doepark de Nooterhof aan de Goertjesweg. Op het doepark zijn aanwezig de Kruidwisch (de kantoor- vergader- en expositieruimte van Stichting Milieuraad Zwolle), het theehuis Earthship (horeca Landstede) en de Ateliers (onderwijs Landstede en vergaderruimte). Gekozen is om de gemengde bestemming beperkt te houden tot de bebouwing en een deel van de omliggende gronden met onder andere de parkeerplaatsen om het groene karakter van de locatie als onder deel van de 'groene vinger' de Wezenlanden te benadrukken.
In deze bestemming zijn toegestaan:
gebouwen ten behoeve van:

  • maatschappelijke voorzieningen;
  • kantoren;
  • horeca.

Artikel 8 Gemengd - 3

Deze bestemming is gegeven aan de gronden en bouwwerken op de locatie van het ziekenhuis de Isala Klinieken locatie Wezenlanden aan het Groot Wezenland 20.
De functies die op deze locatie gerealiseerd zijn zijn conform de zeer ruim geformuleerde bestemming 'bijzondere doeleinden' van het uitbreidingsplan Wezenlanden uit 1958. Daarom wordt deze ruime bestemming hier gecontinueerd.
In deze bestemming zijn toegestaan:
gebouwen ten behoeve van:

  • kantoren;
  • maatschappelijke voorzieningen;
  • bijzondere woonvormen;
  • een bedrijfswoning;
  • parkeervoorzieningen.

Artikel 9 Gemengd - Bovenwoning - 1 

Deze bestemming is van toepassing op de Van Karnebeekstraat en het zuidoostelijk deel van de Assendorperstraat.

De Van Karnebeekstraat en het zuidoostelijk deel van de Assendorperstraat en de Van Karnebeekstraat laten in bestemmingsplan Assendorp-Pierik uit 2001 en bestemmingsplan Stationswijk-Oost uit 1989 een menging van de woonfunctie met andere functies zien. Deze menging van functies is vertaald naar de bestemming gemengd met bovenwoningen die de woonfunctie op alle bouwlagen toestaan en gemengde functies uitsluitend op onderbouw en de eerste bouwlaag. Met afwijking is het mogelijk om deze functie ook op de tweede bouwlaag (eerste verdieping) en hoger toe te laten bij de bovenwoningen, indien in de ruimtebehoefte redelijkerwijs niet op andere wijze kan worden voorzien.

Voor de woningen geldt de standaard bijgebouwenregeling voor woningen en voor bovenwoningen geldt de standaard bijgebouwenregeling voor flats.

De menging van functies die op de onderbouw en de eerste bouwlaag zijn toegestaan zijn:
gebouwen ten behoeve van:

  • woningen;
  • detailhandel;
  • maatschappelijke voorzieningen;
  • dienstverlening;
  • horeca, tot een maximum van 3 vestigingen voor het deel van de Assendorperstraat, tot een maximum van 3 vestigingen voor het deel van de Van Karnebeekstraat, en met een maximum vloeroppervlakte van niet meer dan 200 m².

Artikel 10 Gemengd - Bovenwoning - 2

Deze bestemming is van toepassing op het gebied van De Oude Ambachtsschool aan de Mimosastraat 1. De bestemming regelt het gebruik van De Oude Ambachtsschool voor appartementen in de bouwlagen boven de begane grond.

De ruimten in de onderbouw en op de begane grond mogen worden gebruikt voor bedrijfsactiviteiten die zijn toegelaten volgens de Staat van bedrijfsactiviteiten bij functiemenging en die behoren tot categorie A en B uit deze staat.

De ruimten op de eerste verdieping mogen worden gebruikt voor bedrijfsactiviteiten die zijn toegelaten volgens de Staat van bedrijfsactiviteiten bij functiemenging en die behoren tot categorie A uit deze staat. Voor de eerste verdieping geldt een maximum van 500 m² voor deze functies.

Artikel 11 Groen

Uitgangspunten:

  • Het structuurgroen en het buurtgroen is bestemd tot Groen. De overige groengebieden zijn bij de bestemming Verkeer - Erftoegangsweg gevoegd. In de bestemming Groen zijn paden voor langzaam verkeer toegestaan maar geen wegen en parkeervoorzieningen voor snelverkeer. Dit is vast beleid waar niet van zal worden afgeweken.
  • Bermen en groenstroken langs wegen, die geen structuur- of buurtgroen zijn, zijn opgenomen in de verkeersbestemmingen. Binnen deze laatste bestemmingen is een uitwisseling van groen, verkeer en parkeren overal toegestaan.
  • Binnen de bestemming Groen zijn overal trapveldjes en speelvoorzieningen mogelijk.
  • Binnen deze bestemming mogen overal gebouwtjes voor openbare nutsvoorzieningen en maatschappelijke voorzieningen tot 50 m² en met een goothoogte tot 3 meter en een nokhoogte tot 6 meter worden gebouwd.

In de bestemming Groen wordt is daarnaast de bouw- en gebruiksmogelijkheid opgenomen voor een horecavoorziening. Zie hiervoor ook paragraaf 5.4.4. De horecavoorziening wordt functioneel en qua oppervlakte beschouwd als ondergeschikt aan park Wezenlanden. De mogelijkheid is vormgegeven door het opnemen van een aanduiding 'horeca' in de bestemming Groen. Deze bouw- en gebruiksmogelijkheid is facultatief. Indien er geen gebruik wordt gemaakt van de bouw- en gebruiksmogelijkheid voor de horecavoorziening dan blijft dat het gebruik conform de bestemming Groen al bewerkstelligd is.

Artikel 14 Maatschappelijk

In verband met de Wet geluidhinder is het op de strook langs de wethouder Alferinkweg niet toegestaan geluidsgevoelige functies te realiseren. De desbetreffende gronden en gebouwen zijn aangeduid met 'specifieke vorm van maatschappelijk - geluidsgevoelige functie uitgesloten'.

Artikel 15 Sport

Op de gronden met deze bestemming mogen sportterreinen worden aangelegd en gebouwen ten behoeve van sportvoorzieningen worden gebouwd, waaronder ook een kantine is begrepen. Voor het bouwen van tribunes en gebouwen van meer dan 15 m² geldt dat deze uitsluitend binnen een bouwvlak mogen worden gebouwd. Ook lichtmasten mogen uitsluitend in het bouwvlak worden gebouwd om voldoende afstand tussen de woningen in Pierik en de lichtmasten te waarborgen. De afstand tussen de waterkant van de sloot langs de Primulastraat en het bouwvlak op het sportterrein is 34 meter.

Artikel 16 Tuin

Binnen deze bestemming mogen geen gebouwen en carports bij recht worden gebouwd. Via een afwijking zijn bij een aangrenzend hoofdgebouw behorende bouwwerken wel mogelijk, mits geen aantasting plaatsvindt van de in de afwijkingsbevoegdheid genoemde criteria. Het gaat hier om bebouwing ten behoeve van uitbreiding van hoofdgebouwen, bij een aangrenzend hoofdgebouw behorende bijgebouwen en carports. Tevens moet zo nodig rekening worden gehouden met de Wet geluidhinder.

Artikel 17 Verkeer

Deze bestemming is opgenomen voor de wegen, welke gericht zijn op de afwikkeling van het doorgaande verkeer. Het betreft de volgende wegen nader onderverdeeld in het aantal toegelaten rijbanen en rijstroken:

1 rijbaan met 2 rijstroken of 2 rijbanen elk met 1 rijstrook:

  • Luttenbergstraat,
  • Assendorperstraat (een klein deel hiervan),
  • Wethouder Alferinkweg,
  • Marsweg,
  • Hortensiastraat,
  • Leo Majorlaan.

Artikel 18 Verkeer - Erftoegangsweg

Deze bestemming is opgenomen voor het verkeers- en verblijfsgebied met een erftoegangsfunctie. Het heeft een inrichting gericht op gemengd verkeer in een 30 kilometer gebied. Behalve de rijbanen zelf worden ook de bijbehorende bermen, voetpaden, fietspaden en parkeerplaatsen in de bestemming opgenomen. Ook groenvoorzieningen en speelvoorzieningen zijn als onderdeel van de verblijfsfunctie mogelijk in deze bestemming. Binnen deze bestemming mogen ook gebouwtjes voor openbare nutsvoorzieningen en maatschappelijke voorzieningen tot 50 m² en met een goothoogte tot 3 meter en een nokhoogte tot 6 meter worden gebouwd.

Artikel 20 Water

Deze bestemming omvat al het water dat van belang is voor de waterhuishouding van het gebied. Water dat voor de waterhuishouding niet van belang is, is opgenomen in de bestemmingsomschrijving van andere bestemmingen. Binnen de waterbestemming zijn op de gronden die voorzien zijn van de aanduiding 'woonschip' tevens woonschepen toegestaan. Alleen de plaats en het aantal woonschepen worden in het bestemmingsplan geregeld. Het overige is geregeld in de woonschepenverordening van toepassing.

Artikel 21 Wonen

Deze bestemming is bedoeld voor de eengezinshuizen. Dit zijn gebouwen, welke één woning omvatten.

Uitgangspunten:

  • Alle bestaande eengezinshuizen in het plangebied worden als zodanig bestemd.
  • De bestaande bebouwing wordt conform het huidige legale gebruik en volume bestemd. Indien het geldende plan ruimere mogelijkheden geeft dan er gerealiseerd zijn, wordt volgens die ruimere mogelijkheden bestemd, indien realisatie nog aanvaardbaar is qua licht- en luchttoetreding.
  • Binnen het bouwvlak mogen hoofdgebouwen, bijbehorende bouwwerken en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, zonder dak worden gebouwd.
  • Op het erf binnen deze bestemming, dat buiten het bouwvlak is gelegen, mogen bijbehorende bouwwerken en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, zonder dak worden gebouwd, maar geen zelfstandige hoofdgebouwen, waarvan situering niet ondenkbaar wordt bij het toestaan van grotere oppervlakten.
  • Halve meters bij hoogtebepalingen worden in het kader van de deregulering afgerond naar boven.
  • In het kader van de deregulering mag het erf binnen deze bestemming aan de zijkant en de achterkant van het bouwvlak zonder afwijking worden bebouwd met bijbehorende bouwwerken tot maximaal 50% en 100 m².
  • Ter wille van de openheid in het stedenbouwkundig beeld blijft het uitgangspunt waar mogelijk van toepassing om bijbehorende bouwwerken in de zijtuin achter de voorgevel van het hoofdgebouw te plaatsen.
  • Bij de bepaling van de voorzijde wordt gekeken waar de naar de weg toegekeerde grens van een bouwvlak en de naar de weg toegekeerde grens van de gevel van een hoofdgebouw is gelegen. Hierbij is de zijde van de hoofdtoegang van het hoofdgebouw bepalend.
  • In de voortuinen komt de bestemming Tuin, waar in principe geen gebouwen en carports zijn toegestaan.
  • Indien in de voortuinen gebouwen aanwezig zijn, wordt ter wille van de eenvoud van regeling en beheer een gebied met de bestemming Wonen aangegeven dat voor 100% mag worden bebouwd.
  • Carports in de voortuinen worden niet wegbestemd, maar binnen de bestemming Wonen met de 'specifieke bouwaanduiding-carport' aangegeven. Carports in de voortuinen worden alleen daar aangegeven waar de bouw van andere bijbehorende bouwwerken niet kan worden toegestaan.
  • Zelfstandige complexen van garageboxen worden binnen de bestemming Wonen met een aparte aanduiding aangegeven.
  • Zo nodig kunnen nadere eisen worden gesteld aan de plaats en de afmetingen van de bebouwing, zodat bij het ontwikkelen van ongewenste situaties nog kan worden ingegrepen.
  • De huidige beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten aan huis, die groter zijn dan de standaardregeling worden als afwijkend gebruik toegestaan.
  • De cultuurhistorische waarden van de ruimtelijke structuur en de bebouwing worden gerespecteerd. Zie hiervoor de beschrijving bij de dubbelbestemming Waarde - Cultuurhistorie.

Onzelfstandige woonruimte:

In de bestemming Wonen is geen onzelfstandige woonruimte toegestaan. Zie hiervoor ook paragraaf 5.3.2.4 Beheer onzelfstandige woonruimte. Het is echter ongewenst om de bestaande onzelfstandige woonruimte onder het overgangsrecht te brengen. De regeling is er immers niet op gericht om deze onzelfstandige woonruimte binnen de planperiode van 10 jaar laten te verdwijnen. Dit betekent dat er een regeling voor opgenomen dient te worden. Er is voor gekozen om in Bijlage 5 Lijst van adressen met wooneenheden, geen woning zijnde bij de planregels de adressen op te nemen van de bestaande kamerverhuurbedrijven in de Stationsbuurt. Via artikel 21 Wonen, lid 5, onder b wordt een juridisch-planologische basis gegeven voor deze onzelfstandige woonruimte. Mocht het gebruik voor onzelfstandige woonruimte op een adres uit de lijst vrijwillig worden beëindigd, dan kan door middel van de opgenomen wijzigingsbevoegdheid de regels met bijlage zo gewijzigd worden dat het gebruik voor onzelfstandige woonruimte op het adres niet meer wordt toegestaan.

Beroep of bedrijf aan huis:

Volgens vaste jurisprudentie moet binnen een woonbestemming ook een aan huis verbonden beroep worden toegelaten. Uit de jurisprudentie kan als enige ruimtelijk relevant criterium worden afgeleid het hebben van 'een ruimtelijke uitwerking of uitstraling, die in overeenstemming is met de woonfunctie van het betrokken perceel'.

Er is in dit plan een regeling opgenomen voor het gebruik van een deel van een woning voor een aan huis verbonden beroep en tevens voor een aan huis verbonden bedrijf. De beperking van het ruimtebeslag van de woning met inbegrip van de bijgebouwen tot 30% van het vloeroppervlak van de woning (met een absoluut maximum van 50 m²) dient om het verlies of de bovenmatige aantasting van de woonfunctie of van het woonkarakter tegen te gaan. Op deze wijze wordt tevens voorkomen dat de verkeersaantrekkende werking te groot zal worden.

Het verhuren of anderszins beschikbaar stellen van woonruimte aan derden voor de uitoefening van een beroep of bedrijf, hoe gering ook van omvang, is zonder meer als strijdig met de woonbestemming aan te merken.

In de begrippen zijn definities opgenomen over wat onder een aan huis verbonden beroep of bedrijf moet worden verstaan. Het gaat om een dienstverlenend beroep en een dienstverlenend of ambachtelijk bedrijf. De definities van beroep en bedrijf aan huis zijn gelijk aan de landelijk gehanteerde standaarddefinities. Indien er personeel in dienst wordt genomen kan er eerder sprake zijn van een ruimtelijke uitwerking of uitstraling die niet met de woonfunctie in overeenstemming is.

In de Staat van bedrijfsactiviteiten bij functiemenging staat aangegeven welke functies voor een bedrijf aan huis zijn toegestaan.

Kleinschalig bedrijf:

Met een aanduiding op de plankaart staat aangegeven waar naast de woonfunctie ook kleinschalige bedrijven zijn toegestaan. In de Staat van bedrijfsactiviteiten bij functiemenging staat aangegeven welke functies voor een kleinschalig bedrijf zijn toegelaten.

In principe zijn categorie A bedrijven, die aanpandig aan woningen gerealiseerd mogen worden, toegestaan. Dit mits ze niet hinderlijk zijn voor de woonomgeving en passen binnen de ruimtelijke programmering. Bedrijfsactiviteiten van categorie B zijn in principe niet toegestaan. Echter, in een aantal situaties worden bedrijfsactiviteiten categorie B al legaal op een locatie uitgeoefend, vaak aanpandig aan woningen. In dat geval is de bedrijfsactiviteit aangemerkt als toegestaan in de betreffende bestemming.
Bedrijfsactiviteiten van categorie C, met een relatief grote verkeersaantrekkende werking, zijn niet toegestaan.

Aanduidingen 'specifieke vorm van wonen - kinderdagverblijf', 'horeca', 'bedrijf' en 'kantoor'

Kinderdagverblijven zijn niet toegestaan als kleinschalig bedrijf doordat deze zijn uitgesloten in de Staat van bedrijfsactiviteiten bij functiemenging. De locaties waar kinderdagverblijven mogelijk zijn hebben een aparte aanduiding 'specifieke vorm van wonen - kinderdagverblijf'.

Horeca-activiteiten zijn niet toegestaan als kleinschalig bedrijf doordat deze zijn uitgesloten in de Staat van bedrijfsactiviteiten bij functiemenging. De gebouwen waar horeca-activiteiten mogelijk zijn hebben een aparte aanduiding 'horeca'.

Een bedrijfsactiviteit die hinderlijker is dan de bedrijfsactiviteiten die de Staat van bedrijfsactiviteiten bij functiemenging toestaat is timmerwerkfabriek Van Raalte op de hoek van de Enkstraat en Van der Laenstraat. Dit bestaande bedrijf is als zodanig bestemd door middel van de aanduiding 'bedrijf'.

Kantooractiviteiten zijn wel toegestaan als kleinschalig bedrijf middels de Staat van bedrijfsactiviteiten bij functiemenging. Daarnaast is een aparte aanduiding 'kantoor' opgenomen daar waar alleen kantoor is toegestaan maar geen andere kleinschalig bedrijf. De aanduiding 'kantoor' komt alleen voor in de Terborchstraat en bij het perceel Hortensiastraat 72.

Bouwwerken die geen gebouwen zijn, zonder dak:

Bij de regeling van deze bouwwerken is geen verschil gemaakt tussen verschillende soorten bouwwerken. Elk bouwwerk dat functioneel past in de bestemming kan worden toegelaten. Volstaan is met algemene bepalingen omtrent de maximale hoogte. Daarbij is voor erf- of perceelafscheidingen aansluiting gezocht bij het criterium voor vergunningvrij bouwen van het Bor en voor de afwijking bij het criterium van de Bouwverordening.

Artikel 22 Wonen - Meergezinshuis

Deze bestemming is bedoeld voor meergezinshuizen. Dit zijn flats en andere gebouwen met meerdere naast en/of boven elkaar gelegen woningen, welke in tegenstelling tot het eengezinshuis qua uiterlijke verschijningsvorm als een eenheid beschouwd kunnen worden. De definitie van eengezinshuis en meergezinshuis is opgenomen in de begrippen. Voor deze bestemming gelden de zelfde uitgangspunten en regels als voor de bestemming Wonen.

Bijgebouwenregeling:

De regels voor bijbehorende bouwwerken wijken af van de regeling voor de eengezinshuizen. Per afzonderlijke gestapelde woning mag buiten het bouwvlak 25 m² worden gebouwd. Daarnaast mag er tot maximaal 50 m² van de aaneengesloten oppervlakte buiten het bouwvlak worden gebouwd ten behoeve van algemene voorzieningen voor het meergezinshuis. Dit voorzover het bestemmingsvlak dit toelaat. Deze regeling sluit aan bij de bijgebouwenregeling voor eengezinshuizen. Waar geen bijbehorende bouwwerken gewenst zijn, komt de bestemming Tuin.

Artikel 23 Wonen - Woonwagen

Deze bestemming is voor de woonwagenlocaties aan de Hyacinthstraat en het Almelose Kanaal. De regels bij deze bestemming volgen zoveel mogelijk de geldende regels zoals vastgelegd in de nota 'Woonwagenlocaties en standplaatsen'.

Artikel 26 Leiding - Water

Deze bestemming valt samen met andere bestemmingen en wordt daarom dubbelbestemming genoemd. Deze dubbelbestemming omvat het in het plangebied gelegen ondergrondse net van hoofdtransportleidingen voor de drinkwatervoorziening. Deze leidingen transporteren drinkwater van de productielocatie naar centrale punten in de verderop gelegen voorzieningsgebieden (zie kaart 9 in paragraaf 4.3).

In een brief van 27 februari 2004 heeft waterleidingbedrijf Vitens de gemeente verzocht de voor het bedrijf cruciale hoofdtransportleidingen in de bestemmingsplannen op te nemen. Het bedrijf beriep zich daarbij op de 'Handreiking en beoordeling ruimtelijke plannen' van de provincie Overijssel. Voor de invoer van de juiste gegevens heeft Vitens de gemeente later een digitaal bestand met de bedoelde hoofdtransportleidingen toegezonden. De leidingen zijn conform dit bestand opgenomen. Bouwwerken ten behoeve van andere bestemmingen, welke met deze dubbelbestemming samenvallen, mogen uitsluitend worden gebouwd met toepassing van een afwijking, nadat advies van de leidingbeheerder is ingewonnen.

Ter bescherming van de leidingen is voor het uitvoeren van een aantal werken, geen bouwwerken zijnde, en werkzaamheden een omgevingsvergunningenstelsel van toepassing.

Artikel 27 Waarde - Archeologie

Uitgangspunten voor deze dubbelbestemming zijn:

  • De gebieden die volgens de gemeentelijke archeologische waarderingskaart een grote vondstkans hebben (50% of meer) zijn mede bestemd tot archeologisch waardevol gebied (zie kaart 5 in paragraaf 2.2.1).
  • Bij de regeling voor de dubbelbestemming is nauwe aansluiting gezocht bij de Wet op de archeologische monumentenzorg.
  • Bij verstoringen in de bodem met een grotere diepte dan 0,5 meter en een grotere oppervlakte dan 100 m² zijn specifieke bouwregels en een omgevingsvergunningenstelsel conform de regeling uit de Wet op de archeologische monumentenzorg van toepassing.

Artikel 28 Waarde - Cultuurhistorie

Uitgangspunten voor deze dubbelbestemming zijn:

Artikel 29 Waterstaat - Waterkering

Bouwwerken ten behoeve van andere bestemmingen, welke met deze dubbelbestemming Waterstaat - Waterkering samenvallen, mogen uitsluitend worden gebouwd met toepassing van een afwijking, mits geen afbreuk wordt gedaan aan de waterstaatsbelangen en vooraf advies is ingewonnen van de waterstaatsbeheerder.

Naast deze dubbelbestemming blijft de keur van het waterschap Groot Salland onverkort van kracht. Op grond van de keur is voor een aantal werken en werkzaamheden ontheffing van het waterschap nodig.

Ter voorkoming van dubbele regelgeving en bevoegdheidsconflicten en ter voorkoming van een onnodig star en bij een wijziging van de keur snel verouderend bestemmingsplan zijn de voorschriften van de keur niet in het bestemmingsplan opgenomen.

Bij het verlenen van een omgevingsvergunning ten behoeve van een andere (dubbel)bestemming dienen niet alleen de belangen van deze bestemmingen te worden afgewogen, maar ook de waterstaatsbelangen. Voor werken en werkzaamheden met betrekking tot het aanbrengen van rivier- en kanaalverlichting, bebakeningvoorwerpen en waterstandsignalerende apparatuur is geen omgevingsvergunning nodig.