Plan: | Tunnel, Dikkensweg |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0189.BP2009000001-0002 |
De stationsomgeving dient in de toekomst geherstructureerd te worden. Dit gebied biedt in de toekomst veel ruimte aan nieuwe functies. De realisatie van de tunnel in combinatie met de herstructurering biedt voordelen omdat er op relatief korte termijn tot realisatie overgegaan kan worden. Dit zonder dat er grote aanpassingen van de omgeving noodzakelijk zijn.
Aansluiting van de tunnel op de bestaande wegenstructuur
Vanuit het noorden komt de tunnel uit aan de rand van het centrum waardoor er voor zowel het autoverkeer als het fietsverkeer directe relaties ontstaan vanuit de noordelijke woonwijken. De nieuwe situatie is doorgerekend met een verkeersmodel voor het jaar 2020. Uit de modelberekeningen komt naar voren dat de tunnel precies de functie vervult waarvoor deze bedoeld is. Met name lokaal bestemmingsverkeer zal gebruik gaan maken van de tunnel. De verwachte verkeersbelasting in relatie met de tunnel past binnen de structuur van Wierden. Ook vindt er naar verwachting geen toename van doorgaand verkeer plaats door het aanleggen van de tunnel. De weerstand van het 30 km/uur-gebied ten zuiden van het spoor zorgt ervoor dat er geen toename van het totale aantal verkeersbewegingen door Wierden plaatsvindt. Binnen Wierden veranderen de verkeersstromen wel. Vooral de aansluitingen van de tunnel worden zwaarder belast en verdienen daardoor extra aandacht. In figuur 2.3 is een overzicht van de tunnellocatie weergegeven.
Figuur 2.3: Overzicht tunnel
Door Royal Haskoning is een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar de tunnel. Dit onderzoek is beschreven in de rapportage met het kenmerk 9T-4983.A0 van 28 augustus 2008. In het onderzoek zijn twee varianten voor de ligging van de tunnelbak onderzocht waarbij uiteindelijk gekozen is voor de oostelijke variant.
De tunnel heeft gevolgen voor de verkeersafwikkeling binnen Wierden. Op een groot deel van het wegennet is de verkeersbelasting vergelijkbaar met de autonome situatie voor 2020. Op de ontsluitingswegen van de tunnel neemt de verkeersbelasting toe.
Hier tegenover staat een afname op andere wegvakken.
De modelberekeningen tonen aan dat de verkeersbelasting op de Dikkensweg en de Hogeluchtsweg niet voor grote problemen zorgt. Echter in relatie met de huidige verkeersbelasting is er wel sprake van een toename van verkeer op deze wegvakken. Belangrijk is wel dat het verkeer vanuit het noorden direct aansluit op het westelijk deel van de centrumring.
Het is de bedoeling dat de Anjelierstraat wordt doorgetrokken tot de Stationsstraat. Dit omdat door de realisatie van de tunnel de directe verbinding van de Dikkensweg naar de Spoorstraat verdwijnt. De nieuwe verbinding loopt door het stationsgebied waar op termijn herstructurering gewenst is. Via de Stationsstraat kan vervolgens aangesloten worden op de Spoorstraat. Het is wenselijk de verbinding te realiseren in combinatie met de herinrichting. Mocht dit niet mogelijk zijn dan dient eerst een tijdelijk tracé gerealiseerd te worden om de verbinding van de Dikkensweg met de Stationsstraat mogelijk te maken. De verbinding is namelijk een essentieel onderdeel van de centrumring en is van wezenlijk belang bij het goed functioneren van het verkeerscirculatieplan. In tabel 2 is een overzicht opgenomen van de verwachte wijzigingen in de verkeersbelasting die optreden als gevolg van de tunnel.
locatie |
referentiesituatie 2020 |
situatie tunnel zonder maatregelen |
situatie tunnel met maatregelen |
intensiteiten avondspits 1 uur | |||
overgang Hexelseweg | 500 | 250 | 250 |
tunnel Dikkensweg | n.v.t. | 700 | 700 |
overgang Vriezenveenseweg | 300 | n.v.t. | n.v.t. |
Almelosestraat | 500 | 500 | 300 |
Rijssensestraat | 400 | 400 | 450 |
Vriezenveenseweg | 400 | 300 | 300 |
De Marke | 400 | 300 | 300 |
Dikkensweg | 200 | 500 | 400 |
Appelhofstraat t.n.v. Appelhofdwarsstraat | 300 | 600 | 500 |
Appelhofdwarsstraat | 300 | 500 | spreiding ca. 350 |
Appelhofstraat t.z.v. Appelhofdwarsstraat | 200 | 200 | spreiding ca. 350 |
Anjelierstraat | 100 | 100 | 200 |
Stationsstraat | 250 | <250 | <250 |
Burg. Van den Bergplein | 400* | 400* | 600 |
Kedingen | 200 | 300 | 400 |
Schoolstraat | 200 | 100 | 200 |
* In de huidige situatie en de situatie zonder maatregelen is er sprake van eenrichtingsverkeer op het Burg. J.C. van den Bergplein.
Tabel 2: Geprognosticeerde verkeersbewegingen
De tunnel wordt aan de noordzijde middels een rotonde aangesloten op de bestaande wegenstructuur. Tijdens de workshops is door bewoners ook de voorkeur uitgesproken voor het toepassen van een rotonde. Daarnaast is een rotonde ook de meest verkeersveilige oplossing. Een impressie van het schetsontwerp is in onderstaande afbeelding weergegeven.
Figuur 2.4: Impressie van het schetsontwerp aansluiting tunnel noordzijde.
Voor de ontsluiting van de tunnel aan de noordzijde zijn twee varianten onderzocht. Het betreft de ontsluiting van de tunnel via de Weusteweg naar de Stouweweg en de ontsluiting via de Hogeluchtsweg - Vriezenveenseweg. In beide varianten kan het verkeer ook via de Nijverheidsstraat en de Handelsweg de tunnel bereiken.
De twee varianten verschillen sterk wat betreft de investeringen. De variant via de Weusteweg vraagt aanzienlijk kostbaardere ingrepen. Deze variant beoogt echter wel een betere stop te zetten op het doorgaand verkeer door Wierden. In de variant Hogeluchtsweg-Vriezenveenseweg is ook voorzien in maatregelen om dit sluipverkeer te weren. Deze variant is eenvoudig te realiseren. Het verschil in effectiviteit van de twee varianten is niet eenvoudig te voorspellen.
Er wordt uitgegaan van de variant waarbij de tunnel ontsloten wordt via de Hogeluchtsweg en de Vriezenveenseweg. Eén jaar na opening van de tunnel wordt er een evaluatie gehouden over het functioneren van deze oplossing op de volgende punten:
Het is wenselijk de tunnel aan de zuidzijde ook aan te sluiten middels een rotonde. Dit is ook als voorkeursoplossing tijdens de workshops aangegeven. Een impressie van de oplossing is weergegeven in figuur 2.5.
Figuur 2.5 Schetsontwerp aansluiting tunnel zuidzijde
De tunnel wordt aan de zuidzijde aangesloten op de Dikkensweg, Anjelierstraat en de tijdelijke verbindingsroute met de Spoorstraat. Voorgesteld wordt om de rotonde van de tunnel te verbinden middels een nieuwe doorgang naar de Stationsstraat. Dit is een oplossing voor de lange termijn omdat er op dit moment geen vrije ruimte is om deze verbinding te realiseren. Het voorstel is om tot de realisatie een tussentijds tracé aan te leggen langs de tunnelbak aansluitend op de Spoorstraat. De aansluiting op de rotonde verdient hierbij aandacht.