Plan: | Tunnel, Dikkensweg |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0189.BP2009000001-0002 |
Uit de verkeersprognoses voor 2020 komt naar voren dat verkeersbelasting op het wegennet rond Wierden fors toeneemt ten opzichte van de huidige situatie. De capaciteit van met name de N36 is in de toekomst mogelijk ontoereikend. Als er in de toekomst filevorming optreedt, neemt de kans op sluipverkeer door Wierden toe. Het betreft niet alleen sluipverkeer dat helemaal geen bestemming heeft binnen Wierden, maar ook verkeer dat via een andere invalsweg Wierden binnenrijdt. Dit verkeer blijft dan langer van het onderliggend wegennet gebruik maken om de vertraging door congestie te vermijden. In figuur 2.2 is het knelpunt met betrekking tot het sluipverkeer schematisch weergegeven.
Figuur 2.2: Sluipverkeer
Evaluatie en aanvullende maatregelen verkeerscirculatie
Het verkeerscirculatieplan is tot stand gekomen in samenspraak met bewoners en ondernemers. Met name ondernemers hechten veel waarde aan een optimale bereikbaarheid van hun winkels met de auto. Winkelend publiek daarentegen ziet over het algemeen zo weinig mogelijk autoverkeer in de winkelstraten, zodat het winkelklimaat optimaal is. Dit blijkt ook uit de gehouden straatinterviews die in juli 2008 hebben plaatsgevonden.
Op dit moment zijn alle straten nog bereikbaar met de auto en is er nog geen sprake van een autoluw centrum. Wel is geprobeerd met het circulatieplan het doorgaande verkeer te beperken. De maatregelen zullen 1 jaar na ingebruikname van de tunnel geƫvalueerd moeten worden om te kijken of aanvullende en ingrijpendere maatregelen noodzakelijk zijn om de verblijfskwaliteit in het centrum te waarborgen.
Hierbij dient gekeken te worden naar de hoeveelheid (doorgaand) verkeer en de ervaren verblijfskwaliteit in het centrum door bezoekers.