Plan: | De Esch III, partiële herziening Brink |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0180.6102012001-VA01 |
Luchtkwaliteit is een van de belangrijke pijlers voor een goede leefomgeving. In het Besluit luchtkwaliteit 2005 (Bik 2005) zijn voor diverse schadelijke stoffen grenswaarden opgenomen. Het besluit is de landelijke vertaling van de Europese richtlijnen voor de luchtverontreinigende stoffen en is bedoeld om de mens en het milieu te beschermen tegen luchtverontreiniging.
In het kader van de bestemmingsplanprocedure is het noodzakelijk de effecten op de luchtkwaliteit inzichtelijk te maken. Enerzijds moet inzicht worden gegeven in de luchtkwaliteit binnen het te ontwikkelen plangebied als gevolg van het verkeer op de aan te leggen en reeds aanwezige wegen. Anderzijds is het van belang de effecten inzichtelijk te maken die het verkeer dat wordt gegenereerd door de ontwikkeling van het gebied heeft op de omgeving.
Door BVA Verkeersadviezen is daarom een luchtkwaliteitsonderzoek uitgevoerd voor het bedrijventerrein de Esch 0. Dit rapport kan ook voor deze ontwikkeling gebruikt worden omdat de locaties en ontsluitingswegen gelijkwaardig zijn en het rapport nog actueel is. Het luchtkwaliteitsonderzoek is opgenomen in Bijlage 11. Concreet dient te worden bezien of de grenswaarden uit het besluit ten aanzien van schadelijke stoffen in de lucht worden overschreden ten gevolge van het verkeer op de wegen op en rondom het plangebied. De berekening is uitgevoerd voor het planjaar 2010 met een doorkijk naar het jaar 2015. Door de onduidelijkheid over de mogelijke aansluiting op de A28 is op het moment van het onderzoek uitgegaan van de bestaande wegenstructuur.
In het Bik 2005 is opgenomen dat de grenswaarden ten aanzien van: zwaveldioxide S02, stikstofdioxide N02, fijn stof (zwevende deeltjes) PM1O, lood, koolmonoxide CO en Benzeen C6H6. In Nederland zijn met name stikstofdioxide N02 en fijn stof PM10 relevant.
De grenswaarde voor 2010 (en 2015) bedraagt 40 microgram per m3 als jaargemiddelde concentratie. Uit de berekeningen blijkt dat de grenswaarden voor stikstofdioxide en fijn stof niet worden overschreden. In 2010 (en 2015). Ook voor de overige stoffen geldt dat de grenswaarden niet worden overschreden.
Conclusie
Er bestaan geen bezwaren tegen de voorgestane ontwikkeling vanuit het Besluit luchtkwaliteit omdat er geen sprake is van een overschrijding van de grenswaarden.