direct naar inhoud van 5.2 Dit bestemmingsplan
Plan: Meppel - Winkelcentrum Koedijkslanden e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0119.KoebergZuid-BPC1

5.2 Dit bestemmingsplan

Dit bestemmingsplan bestaat uit een ruimtelijke verbeelding en planregels, met daarbij een toelichting (met bijbehorende bijlagen). De ruimtelijke verbeelding en de planregels vormen samen het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan. Beide plandelen moeten in onderlinge samenhang worden bezien en toegepast.

De toelichting heeft geen rechtskracht, maar vormt niettemin een belangrijk onderdeel van het plan. De toelichting van dit bestemmingsplan geeft een weergave van de beweegredenen, de onderzoeksresultaten en de beleidsuitgangspunten die aan het bestemmingsplan ten grondslag liggen. Tot slot is de toelichting van wezenlijk belang voor een juiste interpretatie en toepassing van het bestemmingsplan.

Inhoudelijke opzet

Door de gemeente Meppel is een handboek opgesteld. Dit handboek vormt de basis voor de inhoudelijke opzet van de planregels en ruimtelijke verbeelding van dit bestemmingsplan. Omdat voor de om het plangebied liggende wijk Meppel-Zuid een nieuw bestemmingsplan in voorbereiding is, is de bestemmingsplanregeling van dit plan daar ook op aangepast. Tot slot is het belangrijkste uitgangspunt, dat het bestemmingsplan zoveel mogelijk de gewenste situatie juridisch faciliteert.

Regels

De opbouw van de regels van de verschillende bestemmingen is overal hetzelfde, deze is als volgt:

  • Bestemmingsomschrijving: in dit onderdeel worden de toegestane doeleinden en het toegestane gebruik omschreven.
  • Bouwregels: hierin worden de regels voor wat betreft het bouwen uitgewerkt.
  • Nadere eisen: in deze bepaling is opgenomen dat burgemeester en wethouders nadere eisen kunnen stellen inzake de plaats en afmeting van gebouwen, bijvoorbeeld in het kader van een goede woonsituatie, de verkeersveiligheid, de sociale veiligheid of de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden. Deze bepaling maakt het mogelijk voor het gemeentebestuur om waar nodig sturing te geven aan de ruimtelijke ontwikkeling.
  • Afwijking bouwregels: in dit onderdeel kan bij omgevingsvergunning worden afgeweken van de bouwregels, waarmee ruimere bouwmogelijkheden kunnen worden gegeven.
  • Specifieke gebruiksregels: in dit onderdeel worden enkele specifieke ongewenste gebruiksmogelijkheden uitgesloten, zoals zelfstandige bewoning van bijgebouwen, het gebruiken van gronden als stortplaats en (bepaalde vormen van) detailhandel.
  • Afwijking van de gebruiksregels: in dit onderdeel zijn mogelijkheden voor het bij omgevingsvergunning afwijken van de gebruiksregels opgenomen, bijvoorbeeld voor het toestaan van aan huis gebonden bedrijven.

Ruimtelijke verbeelding

Voor de vormgeving van de ruimtelijke verbeelding geldt een aantal uitgangspunten. De digitale ruimtelijke verbeelding is het bindende beeld. De PDF- en analoge versie zijn een directe uitvoer van deze digitale ruimtelijke verbeelding. De opbouw van de ruimtelijke verbeelding (kleuren, arceringen, letters, etc) zijn landelijk vastgelegd in de Standaard Vergelijkbare BestemmingsPlannen (SVBP). De schaal van de analoge kaarten (PDF en papier) is 1:1.000.

5.2.1 De bestemmingen

De regels in dit bestemmingsplan zijn opgezet aan de hand van hetgeen hiervoor is beschreven. Dit bestemmingsplan kent de bestemmingen "Gemengd", "Maatschappelijk" en "Verkeer - Verblijfsgebied".

Hierna wordt per bestemming een toelichting gegeven.

5.2.1.1 Gemengd (artikel 3)

De gebouwen in het plangebied waar sprake is van de combinatie van winkels met wonen hebben in dit bestemmingsplan de bestemming "Gemengd". Door het toepassen van een dergelijke meervoudige bestemming zijn verschillende functies toegestaan en is er een ruime mogelijkheid om de functies te wisselen. Dit maakt een goede bezetting mogelijk. De functies die naast wonen zijn toegestaan zijn: detailhandel, dienstverlenende bedrijven of -instellingen en horecabedrijven categorie 1 (lichte horeca). Een specifieke aanduiding is opgenomen voor de supermarkt(en). Een supermarkt heeft als detailhandelsfunctie een grotere invloed op de omgeving en wordt daarom specifiek geregeld. Via een omgevingsvergunning voor afwijking van het bestemmingsplan is het mogelijk de 'zorgwoningen' te gebruiken als 'reguliere' woningen. Het is daarbij wel van belang dat aangetoond wordt dat voldoende parkeerplaatsen aanwezig zijn om de grotere parkeerbehoefte op te vangen. Een andere specifieke regeling is opgenomen voor de laad- en losplaats bij de supermarkt. Aan de zijde van Rembrandtlaan is deze aangeduid, in verband met de ligging van de supermarkt daar. Daarbij is zo veel mogelijk rekening gehouden met de omwonenden.

Aan de bruto winkelvloeroppervlakte is in de regels een maximale oppervlakte gekoppeld. Bovendien moet deze oppervlakte op de begane grond (eerste bouwlaag) van de gebouwen met deze bestemming worden gerealiseerd. Een uitzondering is opgenomen voor personeelsruimten en opslag op de eerste verdieping (specifieke gebruiksregels).

De bouwvlakken in de ruimtelijke verbeelding van het plan geven aan waar de nieuwe gebouwen mogen komen. Bij de bebouwing is sprake van verschillende bouwhoogtes. Deze zijn specifiek aangeduid, zodat het gewenste stedenbouwkundige beeld gerealiseerd kan worden. De opgenomen bouwvlakken en bouwhoogten zijn dan ook gebaseerd op de gewenste situatie.

Een belangrijke regel is de koppeling van het bouwen van bouwwerken aan de bij de regels opgenomen parkeernormen (gemeentelijk parkeerbeleid). Door deze regel op te nemen is het bouwen van de bouwwerken direct gekoppeld aan de realisatie van (voldoende) parkeerplaatsen. De parkeerplaatsen die in de bijlage zijn opgenomen, zijn specifiek voor de ontwikkeling in het plangebied, waarbij gekozen is om van de CROW-standaarden af te wijken. Dit heeft onder meer te maken met het dubbelgebruik van parkeerplaatsen voor onder meer de detailhandel en het wonen.

5.2.1.2 Maatschappelijk (artikel 4)

Bij de maatschappelijke voorzieningen in dit plangebied gaat het vooral om sociaal-medische, sociaal-culturele (het wijkcentrum), zorg- en welzijnsvoorzieningen en zorgwoningen. Overige maatschappelijke voorzieningen, zoals educatieve en informatieve, worden niet uitgesloten, zodat een maximale flexibiliteit in het gebruik van de voorzieningen mogelijk is. De bestemming "Maatschappelijk" ligt daarom op het woonzorgcomplex in het noordelijk plandeel.

Specifiek worden in deze bestemming, net als in "Gemengd", de zorgwoningen geregeld. Om deze reden is 'gewone' bewoning van de gebouwen aangeduid als strijdig gebruik. Deze reguliere woningen worden wel mogelijk gemaakt door middel van een wijzigingsbevoegdheid. Aan die wijzigingsbevoegdheid zijn de nodige eisen verbonden, waaraan voldaan moet zijn voordat het plan gewijzigd kan worden.

De gebouwen moeten volledig binnen het bouwvlak worden gebouwd. Dit is ruim rond het nieuw te bouwen woonzorgcomplex gelegd. Zo is het mogelijk nog enigszins te schuiven met de bebouwing. Wel is de afmeting van bebouwing bepaald in de ruimtelijke verbeelding en de planregels. Onder andere voor de maximaal te bebouwen oppervlakte en de maximale bouwhoogten van de bebouwing. Ook het maximum aantal eenheden is in de regels geregeld.

Net als bij de bestemming "Gemengd (artikel 3)" is bij deze bestemming de koppeling gelegd tussen bouwen van bouwwerken en de aanleg van (voldoende) parkeerplaatsen.

5.2.1.3 Verkeer – Verblijfsgebied (artikel 5)

De bestemming "Verkeer - Verblijfsgebied" ligt op die delen van het plangebied waar sprake is van een openbare verkeers- en verblijfsfunctie. Daarbij gaat het dus niet alleen om de straten, fiets- en voetpaden en parkeerplaatsen, maar ook om het plein (het nieuwe 'hart' van de wijk). Daarnaast zijn deze gronden bestemd voor, nutsvoorzieningen (bijvoorbeeld trafohokjes), groenvoorzieningen, dagrecreatieve voorzieningen en water en waterhuishoudkundige voorzieningen. Door deze functies mogelijk te maken ontstaat een flexibiliteit in het gebruik van de gronden.

Op de gronden met deze bestemming mogen alleen bouwwerken, geen gebouwen zijnde worden gebouwd. De bouwhoogte van de verschillende bouwwerken is gerelateerd aan de functie ervan. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om, op grond van het Besluit omgevingsrecht, bouwwerken onder voorwaarden vergunningvrij te bouwen. De mogelijke functies zijn opgenomen in de bestemmingsomschrijving en hiervoor aangegeven.

5.2.2 Algemene regels

Naast de bestemmingen bevat het plan een aantal algemene regels over bijvoorbeeld algemene afwijkingen en het overgangsrecht. Deze min of meer standaardregels in het bestemmingsplan worden hier verder niet toegelicht.