direct naar inhoud van 3.2 Gemeentelijk beleid
Plan: Meppel - Winkelcentrum Koedijkslanden e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0119.KoebergZuid-BPC1

3.2 Gemeentelijk beleid

In deze paragraaf wordt nader ingegaan op het gemeentelijk beleid dat voor de ontwikkeling in het plangebied van belang is. Daarbij gaat het in eerste instantie om meer algemeen beleid, bijvoorbeeld de Ontwikkelingsvisie 2030 en het Ruimtelijk programma 2020, en daarna om meer sectoraal beleid, bijvoorbeeld het Woonplan Gemeente Meppel en de Detailhandelsvisie.

3.2.1 Ontwikkelingsvisie 2030

Meppel neemt in de regio een centrale positie in, zowel op het gebied van werkgelegenheid en voorzieningen als op het gebied van wonen. Het onderscheidende van Meppel is de combinatie van een stedelijke sfeer en een aantrekkelijk voorzieningenaanbod in de binnenstad, en rust en ruimte in de omliggende wijken en kernen.

Detailhandel

De huidige samenstelling en de omvang van de detailhandel weerspiegelt de regionale functie van Meppel. De gemeente richt zich in de ontwikkelingsvisie vooral op een kwalitatieve en kwantitatieve versterking van de detailhandelsfunctie van de binnenstad. Daarnaast vindt de gemeente het belangrijk dat op wijk- en dorpsniveau detailhandel voor de dagelijkse boodschappen aanwezig zijn en blijven. De bestaande branches mogen in die winkelcentra worden aangevuld met nog ontbrekende detailhandel.

De ontwikkeling in het plangebied zorgt voor een aanvulling in het bestaande aanbod voor dagelijkse boodschappen. De ontwikkeling past binnen het beleid van de ontwikkelingsvisie.

Wonen

In Meppel wonen circa 32.000 mensen. Meppel wil groeien tot circa 40 á 45.000 inwoners in 2030 en staat een beheerste groei voor. De gemeente hanteert dit aantal echter niet als harde doelstelling. De gemeente richt zich in de eerste plaats op (maar zeker niet uitsluitend) gezinnen en (actieve) senioren.

Meppel kent een relatief sterke sociale cohesie. Dit vraagt om onder meer een adequaat voorzieningenniveau in de wijk of de nabijheid daarvan. De aandacht van de gemeente richt zich daarbij vooral op groepen die relatief weinig te kiezen hebben op de woningmarkt, zoals huishoudens met een bescheiden inkomen of mensen met een zorgbehoefte.

Meppel hanteert als uitgangspunt dat ouderen en mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking zo lang mogelijk zelfstandig moeten kunnen wonen. De Beleidsnota Wmo 2008-2011 beschrijft de opgave en de inzet van de gemeente. De gemeente heeft kwaliteit van het woonaanbod hoog in het vaandel staan.

Bij de ontwikkeling in het plangebied worden naast sociale huurwoningen ook zorgwoningen gerealiseerd. De ontwikkeling in het plangebied past daarom goed binnen de ambities op het gebied van wonen.

3.2.2 Ruimtelijk programma 2020

Het Ruimtelijk programma 2020 is een uitwerking van de Ontwikkelingsvisie 2030, in de vorm van een “vertaling“ van de ontwikkelingsvisie in een concretere programmatische aanpak. Het Ruimtelijke Programma dient hiermee onder meer als afwegingskader voor de diverse projecten.

Voor de ontwikkeling in het plangebied geeft dit beleidsstuk geen concrete aanwijzingen. Wel is aangegeven dat, op verzoek van de gemeenteraad, een plan van aanpak voor de wijkontwikkeling Koedijkslanden opgesteld moet worden. In dat plan van aanpak komt de nadruk te liggen op het voorzieningenaanbod in Koedijkslanden in relatie tot Berggierslanden.

Bij de ontwikkeling in het plangebied is, vooral wat betreft de uitbreiding van de detailhandel, aangegeven dat deze ook voor de bewoners van Berggierslanden bedoeld is. Op die manier heeft de uitbreiding voldoende draagvlak.

3.2.3 Beleidsnota Wmo 2008-2011

De gemeente heeft in 2007 de Beleidsnota Wmo 2008-2011 opgesteld naar aanleiding van de invoering van de Wet Maatschappelijke ondersteuning (Wmo) op 1 januari 2007. De beleidsnotitie beoogt het brede beleidsterrein van de maatschappelijke ondersteuning integraal vorm te geven. Daarbij gaat het onder meer om de combinatie wonen en zorg.

De gemeente zet zich in om allerlei maatregelen uit te kunnen voeren, die leiden tot het versterken van de leefbaarheid in Meppel, het versterken van de zorgzame samenleving en het verstrekken van passend aanbod van collectieve en individuele ondersteuning. Het huidige aanbod aan ondersteuning wordt hiermee verbeterd, de samenleving en de burger worden gefaciliteerd bij initiatieven die passen binnen het gemeentelijk beleid dan wel de wijkvisie en de leefbaarheid (veiligheid, meedoen aan de maatschappij, gezondheid) in Meppel wordt bevorderd.

Een belangrijk onderdeel bij het aspect 'leefbaarheid' is het accommodatiebeleid. Daarbij is geconstateerd dat het aanbod steeds meer afwijkt van de vraag en dat binnen alle sectoren (sport, onderwijs, welzijn en cultuur) sprake is van enig ruimtetekort. Bij vervanging van oude accommodaties wordt ingezet op het bouwen van multifunctionele accommodaties. Dit biedt een kans om de bezettingsgraad te verhogen en de verschillende activiteiten zich met elkaar te laten 'besmetten'.

Naast detailhandel worden bij de ontwikkeling in het plangebied nieuwe zorgwoningen gerealiseerd. Daarnaast is sprake van de realisatie van (onder meer) een wijkservicepunt. Deze functiemenging in het plangebied past binnen het hiervoor genoemde beleid van multifunctionele accommodaties.

3.2.4 Woonplan Gemeente Meppel

Het beleid van de Ontwikkelingsvisie 2030 voor het aspect wonen is in het Woonplan verder uitgewerkt. Dit woonplan geeft aan waar de gemeente Meppel op inzet om de ambities waar te maken. Meppel wil de kwaliteit van de woon- en leefomgeving behouden en waar nodig en mogelijk verbeteren.

Het behoud van voldoende huisvestingsmogelijkheden voor mensen met een bescheiden inkomen is en blijft voor Meppel een belangrijk uitgangspunt. Het gaat daarbij om het vergroten van de beschikbaarheid van het betaalbare aanbod.

Daarnaast is het van belang om te bouwen voor senioren die niet meer zo goed ter been zijn of mensen met een andere zorgvraag. Die willen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen, waarbij de vertrouwde omgeving de voorkeur heeft. De gemeente Meppel geeft deze huishoudens de kans, door tot 2020 de behoefte aan 130 zorgwoningen op stedelijk niveau te faciliteren.

Door de ontwikkeling van zorgwoningen en sociale huurwoningen in het plangebied wordt aan de beleidsuitgangspunten vanuit het Woonplan voldaan. Op dit moment wordt het Woonplan geactualiseerd. Wanneer nodig wordt deze toelichting daar (voor de vaststelling) aan aangepast.

3.2.5 Detailhandelsvisie

Het beleid van de gemeente Meppel is gericht op versterking van de positie als regionaal koopcentrum. Dit beleid is vastgelegd in de ontwikkelingsvisie 2030: “een ambitieuze ontwikkeling in evenwicht”. In de gemeente Meppel zijn er op detailhandelsgebied diverse ontwikkelingen en initiatieven gaande. Hierbij gaat het onder meer om de verschillende wijk- en buurtcentra en de verspreid aanwezige perifere detailhandel.

De gemeente Meppel ambieert een hoge koopkrachtbinding van de eigen bevolking en een sterke regionale verzorgingspositie voor de direct omliggende gemeenten. De boodschappencentra (waaronder de wijkwinkelcentra) fungeren als ontmoetingscentra en 'hart' van de wijken. Het dagelijkse verzorgingsniveau in de buurten, wijken en dorpen moet op een goed niveau blijven. Dit geldt dus ook voor het winkelcentrum Koedijkslanden.

Voor Koedijkslanden wordt specifiek genoemd dat een opwaardering van het winkelaanbod op zijn plaats is, door de toename van het bevolkingsdraagvlak vanuit Berggierslanden. Deze opwaardering kan bestaan uit een uitbreiding van de bestaande supermarkt, de toevoeging van een tweede supermarkt, de uitbreiding van het winkeloppervlak en het verbeteren van de uitstraling van het winkelcentrum. De gemeente faciliteert hierbij particuliere initiatiefnemers. De ontwikkeling in het plangebied past dus binnen de kaders van de Detailhandelsvisie.

3.2.6 Beleidsnotitie Maatschappelijke Voorzieningen in Bestemmingsplannen

De Beleidsnotitie Maatschappelijke Voorzieningen in Bestemmingsplannen is op 1 december 2005 door de gemeenteraad van Meppel vastgesteld. In de oudere bestemmingsplannen, die bijna overal in Meppel gelden, is een strikt onderscheid gemaakt tussen de verschillende sociaal-maatschappelijke functies (onderwijs heeft een bestemming onderwijs, sport een bestemming sport etc.). In de nieuwste plannen zijn al deze functies onder één brede maatschappelijke bestemming gevoegd. De definitie van deze functie is: Educatieve, sociaal-medische, sociaal-culturele, levensbeschouwelijke, sport- en recreatieve voorzieningen en voorzieningen ten behoeve van openbare dienstverlening, alsook ondergeschikte detailhandel ten dienste van deze voorzieningen. Dit is bewust gedaan, om de bestemmingsplannen flexibeler te maken, zo kan in een vrijkomende school een kerk worden gevestigd en vice versa.

Binnen de stad Meppel is een aantal gebiedstypen te onderscheiden. Per gebied is omschreven welke maatschappelijke voorzieningen er nu zijn gevestigd, en welke in de toekomst gewenst zijn (eventueel. onder voorwaarden). Ook hierbij is weer gekeken naar de bovengenoemde criteria. Voor onderhavig plangebied geldt dat de volgende functies vallen onder de bestemming Maatschappelijk:

afbeelding "i_NL.IMRO.0119.KoebergZuid-BPC1_0005.png"

Mogelijke maatschappelijke functies

Concreet betekent dit dat alle maatschappelijke voorzieningen zijn toegestaan. Het criterium van de omvang van de voorzieningen vindt zijn weerslag in het bestemmen van de bestaande en gewenste situaties. Een verdere toelichting op de exacte manier van bestemmen wordt gedaan in hoofdstuk 5.

3.2.7 Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan (GVVP)

Op 22 april 2010 heeft de gemeenteraad van Meppel het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan 2010 vastgesteld. Het doel van het GVVP is het vastleggen van de beleidsuitgangspunten voor het verkeer en vervoer in de gemeente Meppel voor de periode tot 2015. Daarbij wordt een doorkijk gegeven naar een langere periode, wat aansluit bij de (ruimtelijke) ambities die de gemeente Meppel heeft.

De gemeente Meppel is momenteel voor alle modaliteiten goed bereikbaar vanuit de omgeving. Deze goede bereikbaarheid blijft minimaal behouden.

De bereikbaarheid binnen Meppel, vooral die van bestemmingen in de historische binnenstad is niet optimaal. Dit geldt zowel voor het gemotoriseerde als het langzaam verkeer. De bereikbaarheid van het plangebied daarentegen is goed en wijzigt na de realisatie van de ontwikkeling in het plangebied niet. Het behoud van de goede bereikbaarheid is belangrijk.

Daarnaast zet de gemeente in op de verdere verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving en de verkeersveiligheidssituatie. De categorie-indeling van het gemeentelijk wegennet is hiervoor de basis. De wegen in en direct rond het plangebied zijn in het wensbeeld aangemerkt met de categorie 'erftoegangsweg'.

3.2.8 Nota Parkeerbeleid Meppel

In deze nota wordt het parkeerbeleid van de gemeente Meppel beschreven ten aanzien van het parkeren in Meppel in het algemeen en als beleidsinstrumentarium. De gemeente Meppel wil de kwaliteit van de binnenstad vergroten. Daarnaast is het een doel om de bereikbaarheid voor auto, fiets en openbaar vervoer te garanderen of verder te verbeteren. Onderdeel hiervan is het creëren van een prettige parkeersituatie.

De nota richt zich vooral op het parkeren in de binnenstad en een zone daar direct om heen. Daarnaast geeft het beleid ook aanwijzingen voor het parkeren buiten dat gebied. Het is in alle gevallen van belang bij een nieuwe ontwikkeling voldoende parkeergelegenheid te realiseren. Het beleid geeft aan dat voor (het gebied rond) het plangebied andere normen gelden dan voor de binnenstad en de zone daar direct om heen. Hier is in dit bestemmingsplan rekening mee gehouden.

3.2.9 Welstandsnota

Op 3 juni 2004 is de welstandsnota vastgesteld door de gemeenteraad. De welstandsnota gaat over het duurzaam bevorderen van de kwaliteit van bebouwing en omgeving in de gemeente Meppel. De welstandstoets is daarbij een belangrijk hulpmiddel. Door middel van welstandscriteria wordt zo concreet mogelijk aangegeven aan welke uitgangspunten de ontwerper van een bouwplan zich moet houden. Deze uitgangspunten zijn deels algemeen en deels gebiedsgericht verwoord in criteria. Ontwikkelingen waarbij het gaat om bouwen moeten in principe voldoen aan de gestelde criteria.

Voor de ontwikkeling in het plangebied is een stedenbouwkundig en beeldkwaliteitsplan opgesteld, dit is bijgevoegd in de bijlagen bij deze toelichting. De uitgangspunten vanuit het ' Stedenbouwkundig plan ' waren hiervoor onder meer een belangrijke basis. Het beeldkwaliteitplan wordt voor dit gebied vervangen in de welstandsnota. Gezamenlijk met dit bestemmingsplan worden beide documenten vastgesteld door de raad. De belangrijkste uitgangspunten met betrekking tot de plaatsing en afmetingen van bebouwing zijn daarnaast meegenomen in dit bestemmingsplan. Paragraaf 3.2.10 gaat kort in op het beeldkwaliteitplan.

3.2.10 Beeldkwaliteitplan

Het beeldkwaliteitplan - als bijlage opgenomen - geeft een aanvulling op de juridische regeling van dit bestemmingsplan, door kaders te geven voor de beeldkwaliteit. Het geeft een aanvulling vooral op het gebied van de vormgeving van de gebouwen en de openbare ruimte. Daarbij wordt onder meer ingegaan op materialen en kleuren. Gedacht kan worden aan situering, massa, vormgeving, uiterlijk, materialen en kleuren.