direct naar inhoud van 4.2 Geluid
Plan: Bentinckspark, deelplan Kalkoven 2009
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20087016002-OH01

4.2 Geluid

Tauw heeft onderzoek uitgevoerd naar de geluidsbelasting op het plangebied als gevolg van het wegverkeerslawaai, industrielawaai en het vliegveld. De resultaten van dit onderzoek zijn vastgelegd in de notities "Akoestisch onderzoek gezondheidszorginstelling Stichting Dreei te Hoogeveen" (N001-4616608AIT-kmn-V07-NL) van 6 augustus 2010 en "Akoestisch onderzoek 'Vos van Steenwijklaan' te Hoogeveen" (N001-4721978RSA-kmn-V03-NL) van 6 augustus 2010. Zie Bijlage 3.

4.2.1 Wegverkeer

De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluidsoverlast. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van een bestemmingsplan dan ook aandacht te worden besteed aan het aspect "geluid". Zie Bijlage 2.

Van rechtswege gelden langs wegen zones, doch niet met betrekking tot wegen binnen een als woonerf aangeduid gebied en wegen waarvoor een maximum snelheid van 30 km per uur geldt.

De Vos van Steenwijklaan en de Kanaalweg hebben een maximum rijsnelheid van 50 km/uur en hebben een geluidzone. Een geluidzone is een aandachtsgebied aan weerzijden van een weg waarbinnen de grens- en richtwaarden van de Wet geluidhinder van toepassing zijn. De Kalkovenstraat en de Oosterstraat zijn 30 km/uur wegen en hebben geen geluidzone. In het kader van de Wet geluidhinder zijn geen grens- en richtwaarden van toepassing voor deze wegen en is een hogere waarde procedure voor deze wegen niet van toepassing. In het kader van de ruimtelijke onderbouwing kan het wenselijk zijn dat de geluidbelasting als gevolg van deze wegen wel inzichtelijk is.

Uit het akoestisch onderzoek voor de weggedeelten De Vos van Steenwijklaan en de Kanaalweg blijkt het volgende.

Door de gemeente Hoogeveen is op basis van de omschrijving van Stichting Dreei (toekomstige huurder) geconcludeerd dat in geval van 'het grote hoekpand' binnen het plangebied (hoek van de Vos van Steenwijklaan en de Kanaalweg) sprake is van een gezondheidszorginstelling in plaats van een bedrijfspand. Een gezondheidszorginstelling is een geluidgevoelig object waarvoor specifieke geluidnormen van toepassing zijn.

De geluidbelasting op de gevels van het pand als gevolg van wegverkeerslawaai en industrielawaai is bepaald. Op basis van de rekenresultaten is bepaald waar en onder welke voorwaarden realisatie van een geluidgevoelig verblijfsgebied in het pand mogelijk is.

Realisatie van een geluidgevoelig verblijfsgebied is mogelijk aan de zuidgevel ter plaatse van de ontvangerpunten 4, 5, 6, 7 en 8 (zuidgevel). Het betreft zowel de begane grond als de verdieping. Dit verblijfsgebied grenst niet aan de overige gevels.

Het geluidgevoelige verblijfsgebied wordt gerealiseerd aan de zuidgevel, daar waar wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde, en mag niet verbonden zijn aan de andere gevels. Realisatie van het pand met meerdere gebruiksfuncties (kantoren en behandelruimten) is in dit geval dan mogelijk.

Bij de geprojecteerde woningen blijft de gevelbelasting als gevolg van het verkeer op de Kanaalweg en De Vos van Steenwijklaan, met uitzondering van één gevel, onder de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. De desbetreffende gevel betreft de westgevel van het meest zuidelijke woningblok. Hiervoor wordt een hogere grenswaarde verleend van 49 en 50 dB op de tweede en derde bouwlaag. Dit wordt veroorzaakt door de verkeersintensiteit op de Kanaalweg.

4.2.2 Zonering industrieterrein De Wieken en vliegveld Hoogeveen

Het plangebied ligt geheel binnen de geluidcontour van 50 dB(A) die rondom het industrieterrein De Wieken ligt. Dit betekent dat onderzocht is wat de geluidsbelasting is op het plangebied als gevolg van het industrielawaai Bijlage 3. Het gezondheidszorggebouw ligt gedeeltelijk binnen de geluidscontour van 47 BKL rondom het vliegveld.

Op basis van het onderzoek komen de volgende conclusies naar voren:

Op basis van de akoestische onderzoeken is gebleken dat de bedrijven Roel Schepers Lasservice, VOF. Bols Coating, Autobedrijf van der Pal en N.V. Waterleidingbedrijf een aandachtspunt zijn ten opzichte van het plangebied. Uit een nadere beschouwing van deze bedrijven is gebleken dat de dichtstbijzijnde bestaande woningen rondom deze bedrijven dichterbij liggen dan het plangebied. Aangezien de bedrijven ten opzichte van deze woningen ook moeten voldoen aan de geluidseisen kan worden gesteld dat de bedrijven ook op de nieuw te bouwen woningen zullen voldoen aan de geluidseisen. Zodoende wordt er op het gebied van geluid geen knelpunt verwacht met de bestaande bedrijven rondom het plangebied. verder is op basis van de ligging van de zonegrens van het industrieterrein 'de Wieken' gebleken dat de geplande nieuwbouw volledig binnen de zone van het industrieterrein ligt. Op basis van het ingevulde plangebied en een uitgevoerde berekening voor de geluidbelasting op de geluidgevoelige bestemmingen binnen het plangebied is gebleken dat de geluidsbelasting hoger is dan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A), maar lager dan 55 dB(A). Voor een aantal geprojecteerde woningen moet dan ook een hogere grenswaarde vanwege industrielawaai worden vastgesteld.

De 47 bkl-geluidscontour ligt over het noordelijke gedeelte van het plangebied. Daar waar de geluidscontour op de zoneringskaart behorende bij het aanwijzingsbesluit van de minister van Verkeer en Waterstaat door de bestaande bebouwing loopt, is deze contour op bebouwingsniveau opgenomen op de plankaart, waardoor de gehele bebouwing in het plangebied buiten de 47 BKL-geluidscontour van het vliegveld valt.