direct naar inhoud van Toelichting
vastgesteld
bestemmingsplan

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Op het TT-circuit in Assen vinden op jaarbasis circa 280 evenementen plaats. Een deel van deze evenementen produceert geluid op de omliggende omgeving. Het circuit heeft daarom sinds 1 juli 1993 conform artikel 59 van de Wet geluidhinder van rechtswege een geluidszone en hierdoor wordt het circuit tevens gezien als 'grote lawaaimaker'.

Op basis van de Wet geluidhinder moet voor grote lawaaimakers een geluidszone worden vastgesteld, waarbuiten de geluidsbelasting niet hoger mag zijn dan 50 dB(A). Een dergelijke geluidszone moet vertaald zijn in bestemmingsplannen.

In 1998 heeft de provincie Drenthe een saneringsbesluit genomen, die in 1999 door de toenmalige Minister van VROM is bekrachtigd, waardoor de bestaande geluidszone anders is komen te liggen (zie bijlage 1). Ten opzichte van de zone die is vastgesteld in 1993 is deze in 1998 verkleind.

Deze zone uit 1998 is op dit moment nog steeds geldend en bepalend voor de mogelijkheden die er binnen deze contour zijn. Op basis van deze contour en de vastgestelde maximaal toelaatbare geluidsbelasting (MTG's) worden ook de omgevingsvergunningen getoetst.

In onderstaande afbeelding is de bestaande geluidszone weergegeven. Het lichtblauw gearceerde deel was de zone zoals die in 1993 is vastgesteld. De paarse lijn geeft de zone weer na het saneringsbesluit en is de zone waarop de vigerende vergunningen getoetst zijn. In bijlage 2 is deze afbeelding in groter formaat weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0106.99BP2020181D-C001_0001.png"

Figuur 1.1.: Overzicht bestaande geluidszone TT-circuit Assen (paarse lijn is de 50 dB(A) geluidscontour).

1.2 Doel bestemmingsplan

Doordat er sinds het vaststellen van de bestaande geluidszone diverse bestemmingsplannen zijn vastgesteld is er een lappendeken ontstaan aan geldende bestemmingsplannen. Gebleken is bovendien, dat niet in al die bestemmingsplannen de bestaande geluidszone van het TT-circuit correct is opgenomen in de regels en op de verbeelding.

Om te voorkomen, dat al deze bestemmingsplannen integraal moeten worden herzien, wordt een zogeheten facetbestemmingsplan opgesteld. Hierin wordt enkel één facet (in dit geval industrielawaai) van een planologische regeling voorzien, zonder dat onderliggende bestemmingen opnieuw moeten worden bestemd.

Een facetplan betreft dus een aanvullende planologische regeling bovenop de reeds voor het plangebied geldende bestemmingsplannen. Met het facetbestemmingsplan wordt de bestaande geluidszone in alle bestemmingsplannen planologisch vastgelegd en de oude opgeheven (voor zover die is opgenomen). Daar waar in de geldende bestemmingsplannen al een regeling ten aanzien van industrielawaai is opgenomen, hetzij in de planregels (voorheen: voorschriften), hetzij op de verbeelding (voorheen: plankaart), wordt deze vervangen door de regeling van dit facetbestemmingsplan, voor zover de plangebieden binnen de nieuwe zonegrens zijn gelegen. Voor het overige blijven de geldende bestemmingsplannen onverminderd van toepassing.

1.3 Leeswijzer

In hoofdstuk 2 wordt ingegaan op het geldende planologisch regime en het doel van dit bestemmingsplan. Hoofdstuk 3 en 4 beschrijven kort het relevante beleid en de omgevingsaspecten. De juridische toelichting wordt gegeven in hoofdstuk 5 en in het laatste hoofdstuk wordt ingegaan op de uitvoerbaarheid van dit bestemmingsplan.

Hoofdstuk 2 Inhoud bestemmingsplan

2.1 Geldend planologisch regime

Dit facetbestemmingsplan heeft betrekking op de volgende geldende bestemmingsplannen en wijzigingsplannen.

Bestemmingsplannen   Vastgesteld op   IMRO-nummer  
Buitengebied 1984   20-12-1984   NL.IMRO.010600001B-  
Herziening Buitengebied 1997   27-08-1998    
De Haar West   22-09-2005   NL.IMRO.01060000181-  
Het Stadsbroek 2   15-12-2005   NL.IMRO.01060000400-  
Assen Zuid   15-06-2006   NL.IMRO.010600003000  
Buitengebied Herziening artikel 30 WRO   18-12-2008   NL.IMRO.010600001002-  
Oostergoo Baggelhuizen   12-02-2010   NL.IMRO.0106.05WP20103000B-C001  
Gebouw 2 Circuit van Drenthe Assen   07-10-2010   NL.IMRO.0106.99BP2009181B-C001  
Werklandschap Assen Zuid   27-10-2011   NL.IMRO.0106.99BP20091003-C001  
Nieuw Graswijk   15-12-2011   NL.IMRO.0106.00BP20093002-C001  
Stadsbroek Hotel De Bonte Wever   21-06-2012   NL.IMRO.0106.05BP201040B-C001  
Aansluiting Assen TT en Oefenterrein Baggelhuizen   20-12-2012   NL.IMRO.0106.99BP20121004-C001  
Werklandschap Assen Zuid uitwerkingsplan Hoofdontsluiting   20-12-2012   NL.IMRO.0106.99UW20121003A-C001  
Park Diepstroeten   03-07-2014   NL.IMRO.0106.03BP2013410D-C001  
Stadsboulevard Zuid   18-06-2015   NL.IMRO.0106.00BP20141000L-C001  
Entreezone Werklandschap Assen Zuid   04-07-2019   NL.IMRO.0106.99BP20171003B-C001  
Grondgebruik/Snippergroen   20-09-2018   NL.IMRO.0106.07BP20171300D-C001  
Facetbestemmingsplan kleinschalig kamperen   25-10-2007   NL.IMRO.010600004000  
Landschapsbeheer Het Witterveld   12-12-2013   NL.IMRO.010699WP20121002D-C001  
     
Wijzigingsplannen      
De Haar West wijzigingsplan TT hotel   25-04-2008   NL.IMRO.0106.0000181A-  
Diepstroeten wijzigingsplan   03-07-2016   NL.IMRO.0106.03WP2015410H-C001  

Tabel 1: overzicht geldende bestemmingsplannen

Beheersverordening 'De Haar Oost'

Binnen de bestaande geluidszone ligt ook een gebied, dat is opgenomen in de beheersverordening De Haar Oost (vastgesteld 15-10-2015). Deze beheersverordening heeft betrekking op het terrein van defensie ten oosten van het circuit.

Een bestaande geluidszone kan op grond van de Wet geluidhinder alleen door middel van een bestemmingsplan opgenomen worden. In artikel 41 wet geluidhinder staat hierover: een krachtens artikel 40 vastgestelde zone kan uitsluitend worden gewijzigd of opgeheven bij vaststelling of wijziging van een bestemmingsplan, met dien verstande dat opheffing alleen kan plaatsvinden wanneer de bestemming van het betrokken terrein zodanig is gewijzigd dat het geen industrieterrein meer is.

Een bestaande geluidszone kan dan ook alleen met een bestemmingsplan worden vastgesteld. Daarom wordt eerst dit bestemmingsplan vastgesteld, zodat de bestaande geluidszone planologisch correct is vastlegd. Daarna zal deze bestaande zone ook opgenomen worden in een nieuwe beheersverordening, waaraan alleen deze bestaande zone wordt toegevoegd. Er zal aan de inhoud van deze beheersverordening niets veranderen. Dit zal met een apart besluit worden vastgelegd.

2.2 Aanpassingen bestemmingsplannen

Dit facetbestemmingsplan is een bestemmingsplan waarbij het geldende bestemmingplan ook van kracht blijft. Het gaat bij dit soort plannen vaak om een kleine correctie of een aspect, zoals een bestaande geluidszone, waarbij meerdere bestemmingsplannen tegelijkertijd worden herzien. Op de verbeelding en in de regels wordt de 'geluidszone-industrie' geborgd.

Voor de huidige praktijk verandert er niets. Want bij de verlening van de milieuvergunning is/wordt al rekening gehouden met deze bestaande geluidszone. Het saneringsplan de vastgestelde 50 dB(A) en de vastgestelde MTG's zijn de basis als toetsingskader voor vergunningprocedures.

De milieuvergunning voor het circuit met de daarin opgenomen geluidsvoorschriften blijft van kracht en hier zal door dit bestemmingsplan niets aan veranderen. Dit betekent dus vooral dat er niet meer geluid wordt toegestaan dan nu al sinds 1998 het geval is. Ook alle verleende vergunningen voor onder meer het TT Institute, Expo Assen (voorheen de TT hal), uitbreiding tribunes circuit e.d. blijven van kracht.

afbeelding "i_NL.IMRO.0106.99BP2020181D-C001_0002.png"

Figuur 2.1: Bestaande geluidszone zoals die wordt vastgelegd met dit bestemmingsplan.

2.3 Onderscheid geluidszone en geluidcontour

Geluidszone

Een bestaande geluidszone wordt geregeld in een bestemmingsplan en kan worden beschouwd als een aandachtsgebied voor geluid. De zone zelf wordt door de Wgh voorgeschreven en heeft na opname in een bestemmingsplan juridisch bindende betekenis voor het toegelaten gebruik van de gronden. Een bestaande geluidszone is een gebied, gelegen binnen een lijn aangegeven op de verbeelding bij een bestemmingsplan. Ter plaatse van die lijn mag de geluidsbelasting maximaal 50 dB(A) bedragen. In het gebied binnen de lijn geeft de bestemmingsplanregeling beperkingen, met name inzake de nieuwbouw van geluidgevoelige objecten zoals woningen, scholen en ziekenhuizen. De bestaande geluidszone zegt niets over de feitelijk heersende geluidsbelasting ter plaatse van de zonegrenslijn.

Een voorbeeld kan dit verhelderen: van een gezoneerd industrieterrein geeft de bestaande geluidszone aan dat ter plaatse van de zonegrens de gezamenlijke geluidsbelasting van alle inrichtingen op het industrieterrein tezamen niet meer dan 50 dB(A) mag bedragen. Feitelijk kan die belasting ter plaatse van de zonegrens (veel) lager zijn, bijvoorbeeld omdat nog lang niet alle kavels in gebruik zijn, omdat op het terrein minder 'grote lawaaimakers' gevestigd zijn dan waarop de omvang van de zone berekend is, of omdat door voortschrijdende technieken de inrichtingen minder geluid maken dan voorheen.

Geluidcontour

Een geluidcontour betreft een lijn ter plaatse waarvan de hoogte vanwege de feitelijke en actuele geluidsbelasting uitgaande van de geldende 'milieu'vergunningen in een gebied wordt aangeduid. Anders gezegd: een 50 dB(A)-contour geeft aan dat op die contour de geluidsbelasting daadwerkelijk 50 dB(A) bedraagt. Binnen de contour zullen de waarden hoger zijn. Deze contour kan in een bestemmingsplan hooguit indicatief worden aangegeven, maar heeft geen juridisch-planologische betekenis. De geluidcontour heeft wel juridische relevantie in het kader van het milieurecht, bijvoorbeeld bij vergunningverlening en handhaving. Principieel zal de milieu- c.q. geluidcontour altijd moeten passen binnen de juridisch-planologische bestaande geluidszone.

Hoofdstuk 3 Beleidsaspecten

Dit facetbestemmingsplan maakt geen ontwikkelingen mogelijk en legt de bestaande geluidszone vast. De bestaande zone is dan ook geen ontwikkeling waarvoor een toetsing aan beleid van Rijk, provincie en andere overheden hoeft plaats te vinden.

Hoofdstuk 4 Omgevingsaspecten

Ten aanzien van de diverse omgevingsaspecten geldt ook dat er geen sprake is van een ontwikkeling waarvoor in het kader van het opstellen van dit bestemmingsplan een uitgebreide analyse van de diverse omgevingsaspecten hoeft plaats te vinden. Dit bestemmingsplan heeft tot doel om een bestaande geluidszone voor iedereen (beter) inzichtelijk te maken zodat iedereen ook weet waar hij / zij aan toe is. Mochten er binnen het plangebied ontwikkelingen ontstaan dan zal daar in de betreffende procedure naar de omgevingsaspecten onderzoek moeten plaatsvinden.

Hoofdstuk 5 Juridische toelichting

Dit facetbestemmingsplan zorgt er voor, dat aanvullend aan alle vigerende bestemmingsplannen die genoemd zijn in paragraaf 2.1 en de begripsbepaling een algemene aanduiding 'geluidszone-industrie' wordt toegevoegd. Deze aanduiding regelt het volgende:

Ter plaatse van de aanduiding 'geluidszone – industrie’ geldt dat een op grond van de bestemming toelaatbaar geluidsgevoelig gebouw en/of terrein, of de uitbreiding daarvan, slechts mag worden gebouwd indien de geluidsbelasting vanwege de geluidszoneringplichtige inrichtingen van de gevels van dit geluidsgevoelige gebouw niet hoger zal zijn dan de daarvoor geldende voorkeursgrenswaarde, of een verkregen hogere grenswaarde.

De aanduiding is van toepassing binnen de paars/blauwe cirkel die is weergegeven in figuur 2.1.

Hoofdstuk 6 Uitvoerbaarheid

Op basis van artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening zijn diverse (overheids-)instanties in het kader van vooroverleg verzocht om te reageren op het conceptwijzigingsplan. In het kader van dit vooroverleg, hebben wij twee reacties ontvangen. Zowel de VRD Drenthe als de Politie Noord-Nederland hebben aangegeven dat er geen aanleiding is voor een inhoudelijke reactie.

Verder is het concept van het facetbestemmingsplan 'Bestaande Geluidszone TT Circuit' toegezonden aan de TT convenantpartners. Van hen heeft één partij gereageerd. Deze reactie geeft aanleiding om het bestemmingsplan tekstueel te wijzigen. In bijlage 3 van deze toelichting is de 'Nota overleg' opgenomen waarin de gemeente een inhoudelijke reactie heeft gegeven.

Het bestemmingsplan is met ingang van 11 november 2020 gedurende zes weken als ontwerp ter inzage gelegd. Gedurende de ter inzage termijn is er één zienswijze ingediend. Deze is van een inhoudelijke reactie voorzien en is behandeld door de gemeenteraad tijdens de besluitvorming over de vaststelling van het bestemmingsplan.