direct naar inhoud van 5.6 Ontsluiting en Verkeer
Plan: Hippisch Recreatiepark
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0037.BP0902-vs01

5.6 Ontsluiting en Verkeer

In oktober 2007 is onderzoek gedaan naar de verkeersontsluiting van het recreatiepark. Het onderzoek met kenmerk B4092-01-001 en registratienummer NN-ON20070501, is als Bijlage 10 bij deze notitie gevoegd. Doel van het onderzoek is inzichtelijk te maken hoeveel extra verkeersbewegingen zijn te verwachten als gevolg van het park en welke consequenties deze hebben voor de eventuele ontsluitingsmogelijkheden. Op basis van de verkeerskundige consequenties is ten behoeve van de ontsluiting van het hippische recreatiepark een voorkeursvariant bepaald. Uitgegaan wordt van een entree aan de oostzijde van het recreatiepark. In dat onderzoek zijn de volgende ontsluitingsvarianten onderzocht:

  • 1. via de Knijpeweg in noordelijke richting naar de Ter Maars en de N366;
  • 2. via de Knijpeweg in zuidelijke richting naar de Kettingwijk en vervolgens op de Noorder Kanaalweg in noordelijke richting naar de Ter Maars en de N366;
  • 3. via de Knijpeweg in zuidelijke richting naar de Kettingwijk en vervolgens op de Noorder Kanaalweg in zuidelijke richting naar een nieuwe aansluiting op de rotonde ter hoogte van de Nautilusweg.

De criteria die gebruikt zijn bij het onderzoek hebben te maken met de capaciteit van de bestaande wegen, de huidige functie van deze wegen en de mogelijkheid extra verkeer te verwerken. Verder is bij de vergelijking van de varianten rekening gehouden met het aspect van de verkeersveiligheid en de ingrepen die noodzakelijk zijn om de ontsluitingsvariant in kwestie te realiseren (de technische inspanningen). Ook is gekeken naar de duurzaamheid van de oplossing (robuustheid). Uit het onderzoek blijkt dat de gekozen ontsluiting van het recreatiepark en de zandwinning middels een nieuwe aansluiting op de nieuwe rotonde ter hoogte van de Nautilusweg de voorkeur geniet, mede met het oog op het in de toekomst vervallen van de aansluiting ter hoogte van de Ter Maars, de robuustheid van dit alternatief en de directe verkeersveilige aansluiting op de N366. In verband met de verkeersveiligheid wordt een herinrichting van de Kettingwijk en Noorder Kanaalweg aanbevolen. Vanuit andere milieuaspecten bekeken is de afwezigheid van geluidsgevoelige functies langs deze route tevens een argument om voor de ontsluiting in zuidelijke richting te kiezen.

In juli 2009 zijn nog een aantal ontsluitingsvarianten onderzocht waarbij de aansluiting van de Ontswedderweg op de N366 komt te vervallen al dan niet met een aansluiting van de Noorder Kanaalweg op de kruising N366/N974.
Met behulp van het Verkeersmodel Zuidoost-Groningen is berekend welke verkeerseffecten optreden zonder een aansluiting van en met een aansluiting van de Noorder Kanaalweg op de kruising N366/N974 aangevuld met de verkeersbewegingen van het Hippisch Recreatiecentrum en de zandwinning.
Uit de berekeningen komt in variant 1 (inclusief Hippisch Recreatiepark, zonder aansluiting Onstwedderweg op de N366, zonder aansluiting op Nautilusweg) naar voren dat het realiseren van het Hippisch Recreatiecentrum en de zandwinning een gering effect heeft op de verkeersintensiteiten.

In variant 2 (inclusief Hippisch Recreatiepark, zonder de aansluiting van de Onstwedderweg op de N366, met aansluiting op Nautilusweg) nemen de verkeersintensiteiten licht af op Ter Maars en de Onstwedderweg. De afname van de Nautilusweg wordt veroorzaakt doordat het verkeer vanaf het bedrijventerrein Vleddermond (modelmatig) een andere route kiest. Nu rijdt er meer verkeer via de Gedempte Vleddermond en de Noorder Kanaalweg naar de N366. Dit ongewenste effect van de aansluiting van de Noorder Kanaalweg op de N366 kan worden voorkomen door de Gedempte Vleddermond en de Noorder Kanaalweg in te richten als 60-km-wegen met bijbehorende snelheidsremmende maatregelen.

De aansluiting van de Noorder Kanaalweg op de N366 verdient vanwege de directe verbinding van het verkeer naar een hogere wegcategorie nog steeds de voorkeur in weerwil van de toename van het verkeer via de Gedempte Vleddermond en de Noorder Kanaalweg naar de N366. Deze toename kan zoals hierboven al is verwoord eenvoudig worden gepareerd door het nemen van verkeersmaatregelen.
Het profiel van de Kettingwijk en Noorder Kanaalweg zal moeten worden aangepast om een adequate verkeersafwikkeling van het (vracht)verkeer van en naar het plangebied te realiseren.

Eerdergenoemde berekeningen zijn opgenomen in een memo van 23 juli 2009. Een kopie hiervan is als Bijlage 11 bij het plan gevoegd.