direct naar inhoud van 5.7 Geluid
Plan: Hippisch Recreatiepark
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0037.BP0902-vs01

5.7 Geluid

5.7.1 Geluidsbelasting ten gevolge recreatiepark/zandwinning

Het recreatiepark en de zandwinning hebben een verkeersaantrekkende werking. De verkeersaantrekkende werking leidt tot een bepaalde geluidsbelasting op de omgeving. De omvang van deze geluidsbelasting is onderzocht en in beeld gebracht.

De conclusie van het onderzoek luidt dat uitgaande van een ontsluiting in zuidelijke richting middels de rotonde bij de Nautilusweg de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer van en naar het recreatiepark en de zandwinning geen belemmering vormt voor de realisatie van het initiatief. Immers langs de route zijn geen geluidsgevoelige objecten gelegen. De geluidsbelasting voor de omgeving ten gevolge van de verkeersaantrekkende werking vormt geen belemmering voor de realisatie van het initiatief.

In het kader van de aanvraag om een oprichtingsvergunning voor de zandwinning is in juli 2009 een akoestisch onderzoek (nr. 09-199) verricht. Dit onderzoek is als Bijlage 12 toegevoegd. Voor de zandwinning geldt dat het winwerktuig als meest dominante bron moet worden aangemerkt. Uit de resultaten hiervan blijkt dat in een worst case scenario (de kleinst mogelijke afstand tussen zandzuiger en de meest nabijgelegen woning) de geluidbelasting gemiddeld niet boven de 39 dB(A) komt. Er kan worden voldaan aan de voorkeursgrenswaarden.

De maximale geluidniveaus ten gevolge van de zandzuiger en vrachtwagens/transport bedragen in de immissiepunten bij de woningen hooguit 44 dB(A) overdag, in de avond en in de nacht. Daarmee worden de grenswaarden ook niet overschreden.

Van een bedrijf mag worden verwacht dat de geluidemissie van akoestisch relevante geluidbronnen binnen redelijke grenzen blijft en door de stand der techniek zo veel mogelijk moet worden geminimaliseerd (het BBT-principe: best beschikbare technieken). Bij de zandwinning is geen sprake van (eigen) dominante geluidbronnen met een onnodig hoge geluidemissie. Geluidbeperkende voorzieningen zijn niet noodzakelijk om aan de eisen te voldoen.

De geluidbelasting op de woningen langs de weg – binnen de invloedssfeer van het bedrijf - ligt onder de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A). Gezien de bouwkundige staat van de woningen kan worden uitgegaan van een geluidwering van de gevels van minimaal 20 dB(A), waarmee de binnenniveaus van de woningen aan de wettelijke eis van 35 dB(A) kunnen voldoen.

De gemeente stelt de uiteindelijke grenswaarden vast. Er dient hierbij rekening te worden gehouden met het feit dat er sprake is van een landelijk gebied met een laag referentieniveau. Bij de beoordeling van de toelaatbare geluidswaarden moet een afweging gemaakt worden tussen de mogelijke maatregelen, de kosten daarvan en de daarmee te behalen geluidswinst. Op basis van deze afweging kan de gemeente afwijkende grenswaarden vaststellen, mits wettelijke maximale waarden niet worden overschreden. Een grenswaarde van 42 dB(A) stuit naar verwachting niet op problemen. In dit verband moet worden opgemerkt dat de geluidsbelasting van de N366 een dominante geluidsfactor is in het gebied waar het geluid van het winwerktuig naar verwachting tegen zal wegvallen.

5.7.2 Geluidsbelasting van omliggende wegen

Het project ligt deels binnen de geluidszone van de N366, de Noorder Kanaalweg, de Knijpeweg en de Kettingwijk. Deze wegen kennen op grond van de Wet geluidhinder een geluidszone met een breedte van 250 meter. De geluidsbelasting van de omliggende wegen is vanwege de ligging van delen van het plangebied binnen de genoemde zones onderzocht en neergelegd in het rapport van 9 juli 2009, met kenmerk 07-271. Het rapport is als Bijlage 13 bij dit plan gevoegd.

Het project voorziet in de bouw van maximaal 150 recreatiewoningen en 2 bedrijfswoningen. Alleen de bedrijfswoningen zijn hindergevoelige bestemmingen in de zin van de Wet geluidhinder. De geluidsbelasting op de recreatiewoningen kan echter niet geheel buiten beschouwing blijven. In dat kader moet worden bepaald of de nieuwe bewoners kans hebben op een hinderlijke geluidsbelasting door het verkeer op de wegen in de omgeving.

De meest nabijgelegen openbare wegen zijn de Knijpeweg in het oosten en de Kettingwijk in het zuiden. Deze wegen verwerken alleen landbouwverkeer en bestemmingsverkeer. De intensiteiten op deze weg zijn zeer laag. De geluidsbelasting van deze wegen bedraagt 48 dB op 40 meter gemeten uit de as van de weg. Als de recreatiewoningen en bedrijfswoningen buiten de genoemde zone van de weg komen te liggen hoeft met de geluidsbelasting tengevolge van deze wegen geen rekening te worden gehouden. Voor zover de recreatiewoningen wel binnen de zone worden geprojecteerd dient een nadere afweging plaats te vinden waarbij de hoogte van de geluidsbelasting moet worden vastgesteld en moet worden afgezet tegen het feit dat het hier recreatiewoningen betreft.

Qua verkeersintensiteiten is de noordelijk gelegen weg Ter Maars de weg met een relatief hoge verkeersintensiteit. Het betreft hier een weg met een snelheid van maximaal 80 km/u. Een dergelijke weg heeftop grond van de Wet geluidhinder een geluidszone van 250 meter. De afstand van deze weg tot het initiatief bedraagt echter circa 500 meter. Met de geluidsbelasting tengevolge van deze weg hoeft derhalve geen rekening te worden gehouden.

Voor de N366 en Noorder Kanaalweg is de voorkeursgrenswaarde van 48 dB gelegen op respectievelijk 410 en 56 meter van de as van de weg. De recreatiewoningen en bedrijfswoningen zijn geprojecteerd op een afstand van 410 meter of meer van de N366 en op meer dan 56 meter van de Noorder Kanaalweg.

Als de recreatiewoningen en bedrijfswoningen buiten de genoemde zones van de wegen komen te liggen hoeft met de geluidsbelasting tengevolge van deze wegen geen rekening te worden gehouden.

Op basis van wettelijke gronden mag worden aangenomen dat het verkeerslawaai van deze wegen door de toekomstige bezoekers niet als hinderlijk zal worden ervaren.

De nieuwe bedrijfswoningen worden gesitueerd aan de interne ontsluitingsweg van het recreatiepark. De maximale snelheid op deze weg zal 10 km/u bedragen. Bij deze lage snelheid is de kans op hinder nihil.

5.7.3 Conclusie

De nieuwe akoestische situatie, die ontstaat tengevolge van de zandwinning en de aanleg van het hippisch recreatiepark levert geen beperkingen op voor de uitvoering van het bestemmingsplan.