direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Leemwierde
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0034.WP1N01-vg01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding voor dit wijzigingsplan

In 2014 heeft de raad van Almere het bestemmingsplan De Wierden vastgesteld. Dit bestemmingsplan is de juridisch planologische vertaling van de Integrale Wijkaanpak en de Ruimtelijke visie (De Wierden a/h Meer, 2009) die daarbij hoort. In het kader van deze aanpak en visie zijn diverse bouwlocaties opgenomen.

De locatie Leemwierde is een van die locaties.Vanwege onzekerheid rond het voortbestaan van het gezondheidscentrum en de apotheek zijn de plannen voor herontwikkeling in 2014 niet concreet uitgewerkt. De raad heeft daarom destijds een wijzigingsbevoegdheid opgenomen, zodat het college de bestemming kan wijzigen in geval er concrete plannen zouden worden gemaakt.

De bouwlocaties van De Wierden zijn inmiddels in ontwikkeling gekomen en nu is ook voor Leemwierde een plan ontwikkeld.

Het plan

Het plan omvat de sloop van het voormalig Gezondheidscentrum West gebouw van Zorggroep Almere, de bouw van maximaal 40 woningen in 2 kleinere appartementengebouwen en de bouw van een zorg-gebouw.

De voormalige school en de apotheek blijven gehandhaafd zodat er ook voorzieningen (zoals onderwijs of kinderopvang) kunnen blijven in dit deel van de wijk.

1.2 Begrenzing van het plangebied

Het plangebied is het roodgeacrceerde deel dat op onderstaande plankaart van De Wierden is aangegeven

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.WP1N01-vg01_0001.png"

Afbeelding: uitsnede uit het bestemmingsplan De Wierden

1.3 Het te wijzigen bestemmingsplan

Het bestemmingsplan dat wordt gewijzigd is het bestemmingsplan 'De Wierden'. Dit plan is op 9 januari 2014 vastgesteld door de raad van de gemeente Almere en op 28 mei 2015 onherroepelijk geworden na de uitspraak van de Raad van State van 27 mei 2015 (nr. 201402978/2/R6).

1.3.1 bestemmingsplan 'De Wierden'

In het bestemmingsplan De Wierden dat op 9 januari 2014 door de raad werd vastgesteld, werden verschillende nieuwe ontwikkelingen vastgelegd. Ten aanzien van de locatie gezondheidscentrum en apotheek (noorden Leemwierde) werd het volgende in de toelichting opgenomen:

Deze locatie maakt onderdeel uit van de groene rand met los liggende bebouwing aan de singel. De locatie ligt op een cruciale plek in de wijk, op het kruispunt van de busbaan, de buurt-ringweg en de groenstructuur langs de singel. Het gebied bevat in de bestaande situatie (2012) een school, een gezondheidscentrum en een apotheek.

Conform de Ruimtelijke Visie De Wierden aan het Meer ( zie hieronder in paragraaf 1.3.1.1) is het de bedoeling deze locatie te (her)ontwikkelen en woningen toe te voegen.

Vanwege onzekerheid rond het voortbestaan van het gezondheidscentrum en de apotheek zijn de plannen voor deze nieuwbouw nog niet concreet uitgewerkt. Daarom is ervoor gekozen om een wijzigingsbevoegdheid op te nemen voor het college voor de realisatie van de toekomstige woningbouwplannen. In het kader van deze procedure dient eerst een wijzigingsplan (dit heeft dezelfde vorm als een bestemmingsplan) te worden opgesteld dat ter inzage wordt gelegd zodat er bezwaren tegen kunnen worden ingediend, alvorens de nieuwe bestemming van het gebied kan worden vastgelegd.

De school die aan de Leemwierde is gevestigd blijft ook in de toekomst gehandhaafd. De kavel van de school is dan ook buiten het gebied waar de wijzigingsbevoegdheid voor is opgenomen, gehouden.

De raad heeft op 9 januari 2014, bij de vaststelling het bestemmingsplan De Wierden, een amendement aanvaard omdat de raad geen appartementengebouwen maar patiowoningen en eengezinswoningen gerealiseerd wil zien op deze locatie.

De locatie is in twee gedeelten opgesplitst: in het noordelijk gedeelte dat het verst van de bestaande woonbebouwing is gelegen (wro-zone wijzigingsbevoegdheid 1) mag de hoogte van de nieuwbouw maximaal drie bouwlagen bedragen en in het zuidelijk deel (wro-zone wijzigingsbevoegdheid 2) mag de hoogte van de nieuwbouw maximaal twee bouwlagen bedragen.

1.3.1.1 Ruimtelijke Visie 'De Wierden aan het Meer'

In de Ruimtelijke Visie 'De Wierden aan het Meer' staan de volgende ruimtelijke maatregelen centraal:

      • a. nieuwbouw van woningen die nu in de wijk gemist worden en in eerste instantie bestemd en bereikbaar zijn voor huidige bewoners;
      • b. een ingrijpende verbetering van bestaande leeg gekomen huurwoningen, zodat het aanzien van de wijk gevarieerder en eigentijdser wordt en een deel van de woningen verkocht kan worden aan nieuwe bewoners;
      • c. een woonruimteverdeling waarbij bewoners die verbonden zijn aan De Wierden de mogelijkheid geboden wordt om binnen de wijk door te verhuizen naar een passender woning (Toolkit Experiment Woonruimteverdeling);
      • d. een wezenlijke kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte in combinatie met groot onderhoud;
      • e. en vervanging van verouderde, door de wijk verspreide voorzieningen door een nieuw voorzieningencentrum voor Haven West (aan de rand van De Wierden in plangebied De Laren) met een nieuwe brede school, welzijns-, ontmoetings- en sportvoorzieningen, ruimte voor kleinschalige bedrijvigheid en een supermarkt.

De crux van de ruimtelijke visie is enerzijds de wisselwerking tussen investeringen in de bestaande voorraad en nieuwbouw en anderzijds de voorkeurspositie van bewoners om in een verbeterde woning en in een verbeterde woonomgeving door te groeien.

Nieuwbouw en het bereikbaar houden van nieuwbouw voor de huidige bewoners van De Wierden zijn hiervoor belangrijk, maar niet zonder dit tegelijkertijd op te laten gaan met verbetering van de bestaande voorraad na mutatie.

Bewonersconsultatie over de ruimtelijke visie

In juni 2009 is de concept ruimtelijke visie door de Stuurgroep Integrale Wijkaanpak De Wierden en het College van B en W vrijgegeven voor consultatie. Een afbeelding van de concept ruimtelijke visie is hieronder weergegeven.

Om zo individueel mogelijk de reacties te vernemen van bewoners zijn rond de zomer van 2009 zes buurtgesprekken in de verschillende buurten in De Wierden georganiseerd. Mede door initiatieven van bewoners en aandacht in de media groeide het aantal deelnemers uit van 15-20 tot 40-60 bewoners per buurtgesprek.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.WP1N01-vg01_0002.png"

Afbeelding: concept ruimtelijke visie

Met de positionering van het nieuwe voorzieningencluster en het bouwen aan een nieuw imago voor De Wierden is gesteld dat de entrees en randen van de wijk veel aandacht behoeven.

Zodoende was in de plannen veel ruimte voor nieuwbouw aan de kust (locatie Windbos/Hoekwierde en locatie Kimwierde) en aan de westkant langs de singel (locatie randzone Kornwierde en Leemwierde). Deze bouwlocaties waren bedoeld om de wijk sterker te verbinden met de omgeving.

Zo werd aanvankelijk in de ruimtelijke visie voorgesteld delen van het Windbos te bebouwen in combinatie met meerdere woontorens bij de Blikveldweg. Dit om de zuidwest hoek van De Wierden meer te verknopen met de parkstrook ten zuiden van De Velden.

Na een aantal gesprekken met bewoners, die grote bezwaren uitten tegen de bebouwing in het Windbos, is uiteindelijk alleen de locatie voor één woontoren in de Hoekwierde gehandhaafd. Door de solitaire plek en het volledig handhaven van het Windbos draagt deze locatie minder dan oorspronkelijk bij aan de hierboven beschreven ruimtelijke ambities (oriëntatie en ruimtelijke verknoping De Wierden – De Velden).

Door de kansrijkheid van de locatie draagt hij echter onverminderd bij aan de basisambities van de ruimtelijke visie: de wisselwerking tussen investeringen in de bestaande voorraad en nieuwbouw, zodat de woningvoorraad gevarieerder wordt en nieuwe bewoners naar de wijk kunnen worden getrokken. Met de kustlijn als samenhangende lijn, die de diverse stedelijke woonvormen in De Velden, De Wierden en het centrum van Almere Haven verbindt, maakt de locatie gebruik van de unieke plek/ligging en zorgt voor meer representatie en oriëntatie van de bebouwing van Almere Haven richting het Gooimeer.

In de concept ruimtelijke visie werd ook voorgesteld om het groen ten westen van de Kornwierde te bebouwen, zodat deze buurt veel meer een gezicht richting de singel zou krijgen. Na gesprekken met bewoners is besloten het parkachtige karakter van de westelijke rand van De Wierden in stand te houden. Als gevolg hiervan is besloten de bebouwing ten westen van de Kornwierde te schrappen en slechts één nieuwbouwcomplex te realiseren ten westen van de buurten Kornwierde en Leemwierde.

De nieuwbouw in het plantsoen van bij Zandwierde ging aanvankelijk uit van de bouw van een aantal patiowoningen aan de zuidkant van het plantsoen. Daardoor werd het plantsoen relatief klein en werd het uitzicht vanuit de woningen aan de dijk op het plantsoen geblokkeerd. Na discussie in de buurt is besloten de nieuwbouw te concentreren op de plek van de huidige gymzaal, die samen met de school opgenomen wordt in het nieuw te realiseren centrum Haven West in plangebied De Laren. Hierdoor behoudt het plantsoen zijn huidige omvang en wordt het zicht vanuit omliggende woningen op het plantsoen grotendeels gehandhaafd.

De overige nieuwbouw plannen ten noorden van de Leemwierde en die in het hart van De Wierden zijn vrijwel ongewijzigd gebleven na de consultaties met de buurt.

De nieuwbowplannen ten noorden van de Leemwierde zijn nu verder uitgewerkt en worden vastgelegd in dit wijzigingsplan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.WP1N01-vg01_0003.png"

Afbeelding: ruimtelijke visie "De Wierden aan het Meer" na bewonersconsultatie

1.3.2 Amendement RG-264/2013

De raad heeft op 9 januari 2014, bij de vaststelling het bestemmingsplan De Wierden, het amendement (RG-264/2013) aanvaard. Dit amendement is in Bijlage 1 Amendement Leemwierde bij deze toelichting opgenomen.

De aanleiding voor dit amendement was een bericht in een wijkkrant van voorjaar 2012 waarin werd vermeld dat in de Leemwierde 3 appartementengebouwen konden worden geplaatst met respectievelijk 3, 4 en 6 lagen met in totaal max. 85 appartementen, terwijl in eerdere schetsen patiowoningen stonden vermeld.

Bouwhoogte

Indieners van het amendement vonden deze 3 appartementengebouwen met een maximale hoogte van 20 meter niet passen in het gebied en vonden patiowoningen en een aantal drielaags eengezinswoningen passender.

Woningaantal

Daarnaast werd in de Ruimtelijke Visie 'De Wierden aan het Meer' aangegeven dat er in totaal circa 220 nieuwe woningen zouden worden gebouwd in de Wierden. Indien de in de genoemde wijkkrant vermelde woningen zouden worden gerealiseerd zou het woningaantal echter oplopen tot 307 nieuwe woningen. De indieners van het amendement hechten er aan om het totaal aantal woningen aanzienlijk terug tebrengen.

Dit amendement is als volgt in de bestemmingsplan 'De Wierden' en nu ook in dit wijziginsplan 'Leemwierde' verwerkt:

Bouwhoogte

De locatie Leemwierde is in twee gedeelten opgesplitst: in het noordelijk gedeelte dat het verst van de bestaande woonbebouwing is gelegen (wro-zone wijzigingsbevoegdheid 1) mag de hoogte van de nieuwbouw maximaal drie bouwlagen (10 m) bedragen en in het zuidelijk deel (wro-zone wijzigingsbevoegdheid 2) mag de hoogte van de nieuwbouw maximaal twee bouwlagen (7m) bedragen.

De bouwwijze van deze bebouwing in patiowoningen, danwel eengezinswoningen werd niet in de regels van het De Wierden vastgelegd, en is dus ook niet voorgeschreven.

De in de regels vastgelegde bouwhoogten zijn echter wel passend bij deze bouwwijze. Met de maximaal toegestane bouwhoogten van 10 meter en 7 meter zijn de appartementengebouwen waarvan in de wijkkrant in 2012 melding werd gemaakt, in ieder geval uitgesloten.

Woningaantal

Het maximaal aantal toegestane woningen is naar aanleiding van het amendement teruggebracht naar maximaal 40 woningen. Dit woningaantal is ook vastgelegd in het wijzigingsplan.

1.4 Planvorm

Dit wijzigingsplan maakt de bebouwing, inrichting en het gebruik mogelijk ten behoeve van de bestemmingen Woongebied en Maatschappelijk.

Deze bestemmingen worden als globale bestemmingen, waarbinnen de gebouwen met bijbehorende ontsluiting en inrichting van het aansluitend terrein kunnen worden gerealiseerd, opgenomen in dit wijzigingsplan. De plaatsbepaling van de gebouwen is aangegeven door middel van bouwvlakken.

1.5 Leeswijzer

Om de digitale raadpleegbaarheid te vergroten, is de toelichting opgezet rondom de in het plan gebruikte Bestemmingen.

Na een beschrijving van het plangebied en de nieuwe ontwikkelingen (hoofdstuk 2) worden de Bestemmingen beschreven (hoofdstuk 3). Vanuit dit hoofdstuk worden koppelingen gemaakt naar het achterliggende Beleidskader ( hoofdstuk 4) en de Omgevingstoets (hoofdstuk 5).

In het hoofdstuk Implementatie (hoofdstuk 6) wordt ingegaan op de uitvoerbaarheid van het plan.

Hoofdstuk 2 Planbeschrijving

2.1 Karakteristieken plangebied

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.WP1N01-vg01_0004.png"Afbeelding: luchtfoto van het plangebied

De locatie maakt onderdeel uit van de groene rand met verspreid liggende bebouwing aan de singel. De locatie ligt op een cruciale plek in de wijk, op het kruispunt van de busbaan, de buurt-ringweg en de groenstructuur langs de singel.

Het gebied bevat in de bestaande situatie een school, een gezondheidscentrum en een apotheek.

Door het gebied loopt een belangrijke langzaam verkeersroute in noord-zuidrichting. Halverwege het plangebied is er een aftakking van deze route in westelijke richting naar de brug. Langs de oever loopt een wandelpad dat eindigt bij de belangrijke langzaamverkeersroute. De bebouwing rond en op de locatie heeft over het algemeen een hoogte van twee bouwlagen.

2.2 Nieuwe ontwikkelingen

Conform de Ruimtelijke Visie De Wierden aan het Meer (zie 2.2.2 De Ruimtelijke Visie in de toelichting van het moeder-bestemmingsplan De Wierden) is het de bedoeling deze locatie te (her)ontwikkelen en woningen toe te voegen.

Zoals de wijzigingsregels van het bestemmingsplan De Wierden is voorgeschreven is de locatie voor wat betreft de toegestane hoogte in twee gedeelten opgesplitst:

  • 1. in het noordelijk gedeelte dat het verst van de bestaande woonbebouwing is gelegen (wro-zone wijzigingsbevoegdheid 1) mag de hoogte van de nieuwbouw maximaal drie bouwlagen bedragen met en maximale hoogte van 10 meter, en
  • 2. in het zuidelijk deel (wro-zone wijzigingsbevoegdheid 2) mag de hoogte van de nieuwbouw maximaal twee bouwlagen bedragen met een maximale bouwhoogte van 7 meter.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.WP1N01-vg01_0005.png"

Afbeelding: concept verkavelingsplan

In de toekomstige situatie blijven het schoolgebouw en de apotheek gehandhaafd. Het gezondheidscentrum wordt gesloopt en verplaatst naar het centrum van Almere Haven.

Op de locatie van het gezondheidscentrum en het daarnaast gelegen plantsoentje (een locatie waar vroeger een school heeft gestaan) wordt een tweelaags gebouw met een maatschappelijke bestemming gerealiseerd. Hierin kunnen 80 verzorgingsplekken voor intramurale patiënten worden ondergebracht.

In de zone langs het water worden twee appartementengebouwen gerealiseerd.

Op de locatie achter de apotheek wordt een appartementenblokje van 2 lagen gerealiseerd met in totaal ca 16 woningen, met een maximale bouwhoogte van 7 meter.

Op de andere locatie wordt een appartementengebouw van 3 lagen met daarin ca 24 woningen gerealiseerd. In totaal mogen niet meer dan 40 woningen worden gerealiseerd, met een maximale bouwhoogte van 10 meter.

De benodigde parkeerplaatsen worden gerealiseerd door realisatie van dwarsparken langs de ontsluitingsweg aan de zuidzijde en uitbreiding/herinrichting van het parkeerterrein aan de westzijde. Bij het appartementengebouw achter de apotheek wordt alleen een opstelplaats voor een verhuiswagen/brandweerwagen met zo nodig enkele invalidenparkeerplaatsen gerealiseerd.

Hierbij wordt nog opgemerkt dat de precieze inrichting van de buitenruimten nog nader kan worden bepaald met de omwonenden. Het wijzigingsplan met de globale bestemmingen voor Woongebied biedt die flexibiliteit.

Hoofdstuk 3 Bestemmingen

3.1 Bestemmingen

In dit hoofdstuk worden de bestemmingen omschreven en nader toegelicht.

Deze bestemmingen zijn overgenomen uit het bestemmingsplan 'De Wierden', zoals in de Wijzigingsregels van de artikelen 4.5 Gemengd-1, 5.5.1 Groen, 6.3 Maatschappelijk en 10.4 Verkeer-Verblijfgebied is voorgeschreven.

Zie voor een volledig overzicht van de regels Bijlage 1 Regels van het bestemmingsplan De Wierden van de regels van dit wijzigingsplan.

Met dit wijzigingsplan wijzigt dus de verbeelding van het bestemmingsplan 'De Wierden'' en worden de planregels aangevuld met de regels uit dit wijzigingsplan.

3.1.1 Maatschappelijk

Toelichting op Artikel 2 Maatschappelijk

Functionele mogelijkheden

Op de gronden die bestemd zijn voor 'Maatschappelijk' zijn (overheids) voorzieningen inzake welzijn, volksgezondheid, religie, onderwijs en daarmee gelijk te stellen sectoren toegestaan.

In dit gebied wordt een project met begeleid wonen gerealiseerd. Deze functie is in overeenstemming met de maatschappelijke bestemming. Om ervoor te zorgen dat uitsluitend dit project is toegestaan, is de aanduiding 'zorginstelling' opgenomen.

Geluid

Ten behoeve van het onderbouwen van een goede ruimtelijke ordening is een akoestisch onderzoek uitgevoerd dat is opgenomen in Bijlage 5 Akoestisch onderzoek 2021. Uit dit onderzoek is gebleken dat op een aantal plaatsen het maximum geluidniveau ten gevolge van spelende kinderen niet voldoet aan het gestelde beoordelingskader ten behoeve van een goede ruimtelijke ordening. Omdat dit het geval is zijn een aantal maatregelen bepaald. Deze maatregelen zijn in het wijzigingsplan opgenomen.

Parkeren

Door een wijziging van de Woningwet zijn op 1 juli 2018 (dus na de vaststelling van het bestemmingsplan De Wierden op 9 januari 2014) zijn de stedenbouwkundige bepalingen uit de gemeentelijke bouwverordening vervallen.

Voor de gebieden waarvoor ná 29 november 2014 een bestemmingsplan is vastgesteld, verviel de aanvullende werking van de bouwverordening onmiddellijk. Voor de overige gebieden bleef de aanvullende werking tot 1 juli 2018 gelden.

Aangezien er in het moederplan De Wierden geen parkeerregeling ten aanzien van de bestemming Maatschappelijk was opgenomen en de bepaling in de bouwverordening is vervallen op basis waarvan, in het kader van omgevingsvergunningen voor de activiteit bouwen, de aanleg van parkeerplaatsen werden geëist, is in dit wijziginsplan een parkeerregeling in de bestemming Maatschappelijk toegevoegd.

Bebouwing

De toegestane bebouwing vindt plaats binnen het aangegeven bestemmingsvlak en bedraagt maximaal 7 meter.

In artikel .Artikel 2.zijn de planregels van de bestemming Maatschappelijk uit het vigerend bestemmingsplan 'De Wierden' opgenomen.

Binnen deze bestemming is ook de inrichting van het aansluitend terrein mogelijk.

Op grond van de wijzigingsregels uit het vigerend bestemmingsplan geldt er een maximale bouwhoogte van 7 meter.

3.1.2 Verkeer-Verblijfsgebied

Toelichting op Artikel 3 Verkeer-Verblijfsgebied

Functionele mogelijkheden

De bestaande verkeersroute, die mede bestemd is voor de ontsluiting van de apotheek wordt in het wijzigingsplan als zodanig vastgelegd. Deze weg gaat over in de langzaamverkeerroute die binnen de bestemming Woongebied is opgenomen als toegestane bestemming.

Hiervoor gelden de regels uit Artikel 3 Verkeer-Verblijfsgebied 

3.1.3 Woongebied

Toelichting op Artikel 4 Woongebied

Functionele mogelijkheden

Deze bestemming geldt voor het noordelijk deel van het gebied. In het bestemmingsplan De Wierden werd bepaald dat de bestemming Groen die daar geldt kon worden gewijzigd in een bestemming voor Woongebied.

Werken binnen de bestemming wonen

Het wonen mag gecombineerd worden met aan huis verbonden beroepen (vrije beroepen) en bedrijfsmatige activiteiten aan huis. Het volgende gebruik valt hieronder:

1. Vrije beroepen

Volgens vaste jurisprudentie is het uitoefenen van vrije beroepen in een woning in overeenstemming met de bestemming "Wonen". Dit is dus bij recht toegestaan, zodat een afwijkingsprocedure niet nodig is. Reden is dat het uitoefenen van een vrij beroep in een woning niet ongebruikelijk is en dat daardoor aan het woonkarakter geen afbreuk wordt gedaan, zolang de woning in overwegende mate zijn woonfunctie behoudt, dat wil zeggen dat de woning voor minimaal 2/3 deel voor wonen wordt gebruikt en dus maximaal 1/3 voor het beroepsmatig gebruik. Het gaat om de traditionele beroepspraktijken aan huis: dienstverlening, geleverd door professionals met een academische of vergelijkbare hogere beroepsopleiding, zoals een notaris, een huisarts, een tandarts, een dierenarts, makelaar, accountant of psycholoog. De in de bestemming "Wonen" opgenomen bouwmogelijkheden zijn ook van toepassing bij het bouwen ten behoeve van een vrij beroep.

2. Aan-huis-verbonden-beroep en bedrijfsmatige activiteiten aan huis

Andere beroeps- of bedrijfsmatige activiteiten aan huis zijn volgens vaste jurisprudentie niet gelijk te stellen met vrije beroepen. Gelet op de inleiding hierboven zijn ook deze activiteiten tot een bepaalde omvang passend binnen de woonbestemming. Bepalend is in hoeverre een beroep of bedrijf aan huis nog te rijmen valt met de woonfunctie. Daarbij is de ruimtelijke uitstraling van dat gebruik van belang gelet op de aard, omvang en intensiteit van dat gebruik.

In de planregels is opgenomen dat de omvang van het beroep of bedrijf is beperkt tot maximaal 33% van het oppervlak van de woning (net als bij een vrij beroep), moet er zijn voorzien in voldoende parkeergelegenheid en dient het beroep of bedrijf door de bewoner van die woning te worden uitgeoefend.

Bepaalde vormen van beroep of bedrijf die niet passend zijn binnen de woonbestemming zijn expliciet uitgesloten in de planregels: horeca, catering, seksinrichtingen en munitie- of vuurwerkopslag. Onder deze concrete voorwaarden is het uitoefenen van een aan-huis-verbonden beroep of bedrijfsmatige activiteiten aan huis ruimtelijk aanvaardbaar en passend binnen de woonbestemming. Deze voorwaarden waarborgen namelijk het kleinschalig houden van deze activiteiten (ondergeschikt aan de woonfunctie en geen overlast voor de omgeving), zodat deze verenigbaar zijn in een woonmilieu.

Met een omgevingsvergunning binnenplanse afwijking kan meegewerkt worden aan een verruiming van het oppervlak voor de uitoefening van een aan-huis-verbonden beroep of bedrijfsmatige activiteiten aan huis tot maximaal 50%, mits dit niet leidt tot afbreuk van het woonkarakter in de buurt en er geen nadelige invloed is op de normale afwikkeling van het verkeer.

In de onderstaande niet limitatieve lijst is een aantal voorbeelden van aan-huis-verbonden beroepen en bedrijfsmatige activiteiten aan huis opgesomd, waaraan kan worden gedacht:

Omschrijving   Voorwaarden/toelichting  
Vrije beroepen   bijv. notaris, huisarts, tandarts, accountant  
Uitgeverijen   Kantoren  
Grafische afwerking    
Reproductiebedrijven opgenomen media    
Vervaardiging van sieraden e.d.    
Reparatie t.b.v. particulieren   bijv. fietsen, maar reparaties van auto's en motorfietsen vallen hier niet onder  
Reisorganisaties    
Verzekeringsbedrijf/kantoor    
Verhuur van en handel in onroerend goed    
Computerservice- en informatietechnologiebureaus e.d.    
Maatschappij- en geesteswetenschappelijk onderzoek    
Hoveniersbedrijven   Bedoeld wordt een eenmanszaak die zijn auto thuis parkeert, kantoor aan huis heeft en eventueel spullen opslaat. Het mag geen kwekerij zijn.  
Meubel- en woningstoffeerderijen    
Cursussen    
Workshops    
Internetbedrijven / e-commerce   Max 25 m² v.v.o. verkoop aan huis c.q. afhaalpunt  
Kantoor algemeen    
Schoonheidsspecialisten, pedicures en manicures    
Bed&breakfast   Het gaat om het laten gebruiken van normale slaapkamers in een (bedrijfs)woning door reizigers/vakantiegangers, waarbij ook ontbijt mogelijk is. De (bedrijfs)woning moet wel een woning blijven; er mag geen complete verbouwing plaatsvinden tot een hotel. De eigenaar/exploitant moet er ook blijven wonen. In beginsel zijn ten hoogste 5 gasten tegelijk mogelijk om nog ondergeschikt aan de woonfunctie te zijn.  
Gastouderschap, niet zijnde kinderdagverblijven   Opvang binnen de eigen woning, geen verbouwingen, geen professionele organisatie  
Wassalons en wasserettes   Geen wasmachines/drogers, alleen inzameling en afleveren van kleding  
Kappers    
Detailhandel   Maximaal 25 m² v.v.o.  
Buiten de hierboven genoemde gevallen   Activiteiten die naar aard en invloed op de omgeving vergelijkbaar zijn met de bovengenoemde activiteiten  

Aan-huis-verbonden beroepen en bedrijfsmatige activiteiten in een woning zijn onder voorwaarden toegestaan. Deze voorwaarden zijn opgenomen in de specifieke gebruiksregels van de bestemming "Wonen".

Geluid

Ten behoeve van het onderbouwen van een goede ruimtelijke ordening is een akoestisch onderzoek uitgevoerd dat is opgenomen in Bijlage 5 Akoestisch onderzoek 2021. Uit dit onderzoek is gebleken dat op een aantal plaatsen het maximum geluidniveau ten gevolge van spelende kinderen niet voldoet aan het gestelde beoordelingskader ten behoeve van een goede ruimtelijke ordening. Omdat dit het geval is zijn een aantal maatregelen bepaald. Deze maatregelen zijn in het wijzigingsplan opgenomen.

Parkeren

Door een wijziging van de Woningwet zijn op 1 juli 2018 (dus na de vaststelling van het bestemmingsplan De Wierden op 9 januari 2014) zijn de stedenbouwkundige bepalingen uit de gemeentelijke bouwverordening vervallen.

Voor de gebieden waarvoor ná 29 november 2014 een bestemmingsplan is vastgesteld, verviel de aanvullende werking van de bouwverordening onmiddellijk. Voor de overige gebieden bleef de aanvullende werking tot 1 juli 2018 gelden.

De parkeerregeling die in het moederplan De Wierden ten aanzien van de bestemming Woongebied was opgenomen is aangepast aan de nieuwe Nota Parkeernormen 2020 die in Almere ten aanzien van parkeren wordt gebruikt.

Bebouwing

Binnen de bestemming Woongebied worden twee appartementen gebouwen met in totaal 40 woningen gebouwd.

Afwijkingen

In het bestemmingsplan De Wierden was een afwijking opgenomen om het maximaal aantal woningen ten behoeve van de uitbreiding van de wooncomplexen, met inachtneming van de voorwaarden dat dat vooraf voldoende aangetoond kan worden dat wordt voorzien in de parkeerbehoefte van de bewoners, en kan worden voldaan aan de parkeernormen zoals opgenomen in de bij deze regels behorende Lijst van parkeernormen.

Deze afwijkingsmogelijkheid is niet in het wijzigingsplan opgenomen aangezien de wijzigingsbevoegdheid voor maximaal 40 woningen geldt.

In Artikel 4 Woongebied zijn de planregels van de betreffende bestemming opgenomen.

3.2 Overige regels

3.2.1 Inleidende regels

Begripsbepalingen

Voor de begrippen wordt verwezen naar het bestemmingsplan De Wierden. In Artikel 1 Begrippen van dit wijzigingsplan zijn enkele aanvullende begripsbepalingen opgenomen die betrekking hebben op dit wijzigingsplan.

3.2.2 Overgangs- en slotregels

In artikel 6 is het overgangsrecht voor bouwwerken en gebruik opgenomen. In het overgangsrecht wordt bepaald op welke manier met situaties wordt omgegaan die op basis van het vorige bestemmingsplan wel waren toegestaan, maar niet in dit wijzigingsplan zijn opgenomen. Het overgangsrecht zijn standaardregels, die zijn voorgeschreven in het Besluit ruimtelijke ordening.

In artikel 7 is de slotregel opgenomen. Hierin staat onder welke naam de regels van dit wijzigingsplan kunnen worden aangehaald.

Hoofdstuk 4 Relevante beleidskaders

Het ruimtelijk beleid van rijk, provincie en gemeente werkt door in de manier van bestemmen van gronden en bouwwerken. In hoofdstuk 4 'Relevante beleidskaders' van de toelichting bij het bestemmingsplan 'De Wierden is een uitgebreide beschrijving opgenomen van het beleidskader.

De volgende beleidskaders, die in het bestemmingsplan 'De Wierden' nog waren opgenomen, zijn inmiddels vervallen:

Rijksbeleid:

  • Nationaal Waterplan (2009), Rijksoverheid;

Provinciaal beleid:

  • Omgevingsplan Flevoland 2006;
  • Waterkader 2007;
  • Waterbeheerplan 2010-2015 (2010), waterschap Zuiderzeeland;

Gemeentelijk beleid:

  • Structuurplan Almere 2010 (2003);
  • Concept Structuurvisie Almere 2.0 (2010);
  • Sportnota 2013-2016 uit 2013;
  • Gemeentelijke Visie op het Vestigingsbeleid (2010);
  • Horecanota (2000);
  • Nota Hotelmarkt (2002);
  • Kaderplan Bestaande Stad (2004);
  • Gemeentelijk Waterhuishoudingsplan 2011-2016 (2011);
  • Waterplan 2005 (2005);
  • Welstandsnota's (2007);
  • Sociale Structuurschets 2004;
  • Waterstad Almere, toeristisch recreatief beleidsplan 1996;
  • Parkennota 'Almere Parkstad' (2003);
  • Toetsingskader Bouwen in het Groen (2009)
  • Verkeersveiligheid rond basisscholen 2001.

In onderstaande tabel wordt kort ingegaan op voor het gebied relevant beleid en de vertaling daarvan in dit wijzigingsplan.

Beleidsdocument   Beleidsuitgangspunt   Vertaling in het wijzigingsplan  
Rijksbeleid  
Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (2012)
 
Drievoudige schaalsprong in het gebied Amsterdam - Almere - Markermeer (woningbouw, infrastructuur en groen/blauw)   In dit wijzigingsplan worden nieuwe stedelijke ontwikkelingen mogelijk gemaakt.  
Besluit ruimtelijke ordening, artikel 3.1.6 lid 2   Ladder voor duurzame verstedelijking   In het bestemmingsplan De Wierden is deze nieuwe ontwikkeling en ook de omvang daarvan reeds vastgelegd en onderbouwd vanuit de 'Ladder voor duurzame verstedelijking'.  
Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (2012)
Regeling algemene regels ruimtelijke ordening (20212)  
Radarverstoringsgebieden   De maximaal toegestane bouwhoogte in het plangebied bedraagt 10 meter. Er zijn geen windturbines toegestaan. Er zijn daarom geen beperkingen voor de militaire radarverstoringsgebieden van AOCS Nieuw Milligen en Soesterberg.
Ook worden er geen windturbines mogelijk gemaakt in het plangebied. In paragraaf 5.10 Radarverstoringsgebieden, installaties voor luchtverkeer en laserstraalvrije gebieden wordt ingegaan op het radarverstoringsgebieden.  
Erfgoedwet (2016)   Beschermen van archeologische waarden.   Er zijn geen archeologie verplichtingen  
Provinciaal en regionaal beleid  
Omgevingsvisie FevolandStraks   De visie van de provincie op de toekomst van Flevoland.
Een van de speerpunten van deze visie is dat Flevoland in 2030 en verder ruimte biedt voor duurzame ontwikkelingen met oog voor fysieke, sociale en economische aspecten.  
Het plan voor Leemwierde past in deze visie.  
Omgevingsprogramma Flevoland   Dit is de verdere uitwerking van wat de provincie belangrijk vindt en wil doen om te zorgen voor een goede leefomgeving.
In dit programma wordt Almere aangemerkt als Stedelijk Gebied.
Het verstedelijkingsbeleid van de provincie is gericht op de ontwikkeling van vitale steden en dorpen. Het beleid maakt behoud en versterking van de kwaliteit van de fysieke omgeving mogelijk. Het gaat hierbij om efficiënt ruimtegebruik, kwaliteitsverbetering en herstructurering van het stedelijk gebied en versterking van het draagvlak voor voorzieningen.  
Het plan voor Leemwierde past in dit verstedelijkingsbeleid.  
Beleidsregel archeologie en ruimtelijke ordening (2008)   Beschermen van archeologische waarden   Er zijn geen archeologie verplichtingen  
Waterbeheerplan Waterschap Zuiderzeeland 2016-2021 (2015)   Bevat lange termijndoelen (zichtjaar 2050), doelen voor de planperiode (2016-2021) en maatregelen die het waterschap (samen met gebiedspartners) uit gaan voeren. De doelen en maatregelen hebben betrekking op de kerntaken van het waterschap (waterveiligheid, schoon water, voldoende water) en het thma 'water en ruimte'. Hierbij gaat het om reguliere werkzaamheden, zoals peilbeheer, onderhoud aan dijken en het zuiveren van afvalwater en om nieuwe ontwikkeling.   Voor dit wijjzigingsplan is een watertoets uitgevoerd. Zie hiervoor 5.7 Waterparagraaf  
Waterkader   Om aan te geven wat er voor het waterbeheer in, maar ook ná het watertoetsproces belangrijk is, heeft Waterschap Zuiderzeeland dit Waterkader opgesteld.   Voor dit wijzigingsplan is de watertoets doorlopen en is het waterkader toegepast. Ook hiervoor wordt verwezen naar 5.7 Waterparagraaf
 
Gemeentelijk beleid
Het beleidskader van de gemeente Almere en een overzicht van de beleidsdocumenten kan worden geraadpleegd via de website: \http://www.almere.nl/bestuur/gemeentelijk-beleid/  
Ruimtelijke ontwikkeling  
Almere Principles (2009)   Zeven stelregels voor een duurzame stadsontwikkeling:
1. Koester diversiteit
2. Verbind plaats en context
3. Combineer stad en natuur
4. Anticipeer op verandering
5. Blijf innoveren
6. Ontwerp gezonde systemen
7. Mensen maken de stad  
Het wijzigingsplan voldoet aan de Almere Principles  
Omgevingsvisie Almere (2017)   De visie gaat uit van behoud van de moderne tuinstad met stadsdelen in groen-blauw netwerk maar wil ook uitdagingen aangaan op basis van 2 principes: organische groei en adaptief beleid. Er zijn vier uitgangspunten:
1. ontwikkel en onderhoud het goede;
2. naar een growing green city.
3. onderscheidende positie in metropolitaan netwerk.
4. uitnodiging aan iedereen om met goede intiatieven te komen die passen binnen de ruimtelijke hoofdstructuur: polderlaag (water, cultuurhistorie, natuur), netwerklaag (infrastructuur, duurzame energie) en stedelijke laag (wonen, werken, voorzieningen. Hierbij moet met diverse reserveringen rekening worden gehouden.  
Dit wijzigingsplan is in overeenstemming met de Omgevingsvisie.
De ruimtereservering voor het doortrekken van de busbaan van Almere Stad naar Almere Haven gaat niet door het plangebied.  
Programmaplan Wijkgericht Werken 2015-2019 (2015)   Er zijn negen focusgebieden, waarin de gemeente extra programmasturing inzet om het toekomstperspectief te beïnvloeden en kansen te benutten.   Het plangebied ligt in het focusgebied Binnenring Almere Haven (Centrum, Wierden, Laren, Hoven, Werven en Gouwen). Hiet wordt ingezet op het verbeteren van de sociaaleconomische positie door de sociale participatie te bevorderen, armoede aan te pakken, woningen in het middensegment toe te voegen en de voorzieningen op peil te houden.  
Programmaplan Energie Werkt! (2015)   Energieneutraliteit in Almere in 2022 door middel van 5 werklijnen   Er wordt gasloos gebouwd.  
Woonvisie Almere Evenwichtig bouwen aan de toekomst’ (3 juli 2020)   De belangrijke doelstellingen voor de komende jaren zijn:
Meer bouwen: over tien jaar moeten er 17.500 tot 24.500 meer woningen zijn om aan de woningbehoefte van eigen inwoners te voldoen en ook ruimte bieden aan woningzoekenden die van elders komen.
Kwaliteitsimpuls bestaande stad: meer investeren in de bestaande wijken, omdat deze verouderen en ook omdat de wensen van inwoners veranderen.
Een inclusieve stad met gemengde wijken: Almere wil een inclusieve stad zijn. Een stad waar inwoners in een kwetsbare positie passende ondersteuning krijgen. En waar mensen die zelfstandig kunnen wonen, daar ook de mogelijkheid voor krijgen, met een woning en de juiste ondersteuning.
Duurzaamheid en energietransitie: uiteindelijk zullen alle wijken geen gas meer gebruiken. De energietransitie heeft gevolgen voor de manier waarop woningen worden verwarmd maar ook voor de manier waarop er wordt gebouwd.  
Het project past binnen deze Woonvisie, met name in de doelstelling om een inclusieve stad te zijn.  
Afspraken Duurzaam Almere 2012-2014 (2012)   Ontwerpen van gezonde systemen voor een duurzame ontwikkeling van de stad.   Zie hiervoor hetgeen in 5.11 Duurzaamheidsparagraaf van Hoofdstuk 5 Omgevingstoets is opgenomen.  
Welstandsnota Almere (2018)   Almere is in beginsel welstandsvrij in woonwijken en bedrijventerreinen. Welstandstoezicht is er wel voor:
- het groenblauwe raamwerk
- de hoofdstructuur
- de centrumgebieden
- bijzondere gebieden
- etalagebieden
- reclame.  
Het plangebied ligt in het welstandsvrije gebied.  
Beleidsnota kleine bouw 2008 (2010)   Beleidsuitgangspunten voor kleine bouwplannen en uitbreidingen. Regeling voor aan-huis-verbonden beroepen of bedrijfsmatige activiteiten aan huis   De uitgangspunten van de nota waren reeds verwerkt in de regels van het bestemmingsplan De Wierden en worden nu ook overgenomen in dit wijzigingsplan.  
Beleidslijn tuinvergrotingen 2012 (2013)   Uitgeven van gronden waar dit mogelijk is zonder het algemeen belang aan te tasten.   De mogelijkheden voor tuinvergroting waren reeds opgenomen in het bestemmingsplan De Wierden en worden nu ook overgenomen in dit wijzigingsplan.  
Coffeeshopbeleid gemeente Almere 2013 (2012)   Vestigingsbeleid coffeeshops   De vestiging van een coffeeshop is niet mogelijk in het plangebied.  
Bereikbaarheid en mobiliteit  
Nota Mobiliteitsplan Almere (2012)   Gemeentelijk beleid over verkeer en vervoer; inpassing van infrastructuur in het stedelijk gebied; openbaar vervoer; verkeersveilige schoolomgeving; parkeren; parkeernormen (zie bijlage 1 Beleidskader); reservering voor IJmeerverbinding.   Het wijzigingsplan is in overeenstemming met deze nota.  
Werk in de stad  
Werken in de wijk (2005)   Het gemeentelijke beleid leidt primair tot meer flexibiliteit ten aanzien van het hebben van een bedrijf aan huis. Hierdoor worden gewenste en inpasbare initiatieven met betrekking tot de uitoefening van een bedrijf aan huis zo goed mogelijk geaccommodeerd. Het uitgangspunt is dat het percentage bedrijfsruimte van aan huis gebonden beroepen voor heel Almere verhoogd is tot 50% van het oppervlak van een woning ('toegelaten bebouwing') onder meer onder de voorwaarde dat de woning bewoond wordt door diegene die er werkt.   De mogelijkheden voor werk aan huis waren reeds opgenomen in het bestemmingsplan De Wierden en worden nu ook overgenomen in dit wijzigingsplan.  
Groene stad  
Waterplan, stad van het zuiverste water 2017-2022 (2017)   De ambitie is om Almere verder te onwikkelen tot een ondernemende, veelzijdige waterstad. Doelstellingen zijn: slim waterbeheer, aantrekkelijke waterstad, biodiversiteit versterken en een stad zonder afvalwater.   In paragraaf 5.7 Waterparagraaf zijn de wateraspecten aangegeven.  
Kleur aan Groen (2014)   Spelregels voor zorgvuldige inpassing van initiaieven in het groenblauwe raamwerk van Almere.
Het plangebied grenst aan een waterverbinding die op grond van de nota Kleur aan Groen een identiteitsdrager van het groenblauwe raamwerk is.

Ruimtelijke kenmerken
De verbindingen zijn ruimtelijk-visueel van groot belang. Zij leiden dwars door de wijken en geven structuur en identiteit. De oevers hebben voldoende formaat en hebben daardoor een kenmerkend groen karakter.
De dijk en de vaarten begrenzen stad en stadsdelen, maar de waterlopen volgen de structuur van de stad.
Initiatieven langs deze lijnvormige structuren zijn vrijwel altijd goed
zichtbaar, de aanwezige beplanting kan de visuele impact ervan beïnvloeden.

Kenmerkend gebruik
De recreatieve functie van de fiets-, wandel-, en vaarroutes kan worden ondersteund met functies zoals eten&drinken, kunst of cultuur.  
Het grootste deel van de oever valt buiten het plangebied en heeft de bestemming Groen uit het bestemmingsplan De Wierden.
 
Visie ecologie 2020   In de Visie Ecologie 2020 is de Ecologische structuur van Almere vastgelegd. Daarnaast zijn acht concrete doelen opgenomen: inzetten op voorlichting en educatie over natuur, aanmoedigen natuurinclusief ontwikkelen en beheren, ontwikkelen van groene tuinen, vergroten oppervlak en kwaliteit natuur, inzetten op ecologische verbindingen, ruimte geven voor tijdelijke natuur, realiseren van donkere gebieden en diversifiëring van groen. De kansen voor natuur binnen stedelijk gebied zullen zoveel mogelijk worden benut. Het gaat hier bijvoorbeeld om de invulling van de kleinschalige (blauw-)groenstructuur en voorzieningen aan bebouwing: vegetatiedaken, gevelbegroeiing, stenen en dakpannen met nestgelegenheid voor vogels en vleermuizen.   Door de kleinschalige aanpassingen in de wijk wordt door dit wijzigingsplan invulling gegeven aan de doelen uit de Visie Ecologie 2020.  
Beleidsplan wandelen en hardlopen 2003-2010 (2003)   Wandelinfrastructuur en samenhangende voorzieningen.   In het wijzigingsplan wordt bebouwing ten behoeve van wonen mogelijk gemaakt. Daarbij blijft de langzaamverkerroute die het gebied via de brug Overhoogte met De Gouwen verbind ongewijzigd.  
Sociale structuur, onderwijs en cultuur  
Archeologienota (2016)   Beschermen van archeologische waarden    
Archeologieverordening (2016)   Archeologisch waardevolle terreinen op de Archeologische Beleidskaart Almere moeten overeenkomstig de verordening worden beschermd   Er zijn geen archeologieverplichtingen  
  De nota heeft alleen betrekking op het vergunningenbeleid en richt zich voornamelijk op evenementen in de openbare ruimte. Deze activiteiten vinden vooral plaats op 18 evenementenlocaties die in de nota zijn benoemd.   Er zijn geen archeologieverplichtingen  

Hoofdstuk 5 Omgevingstoets

Om aan te kunnen tonen dat dit wijzignggsplan uitvoerbaar is, moet bij de vaststelling worden bekeken of de ontwikkelingen binnen het plan voldoen aan de regelgeving op het gebied van milieu, ecologie, archeologie en water.

5.1 Vorm-vrije m.e.r. beoordeling

m.e.r.-beoordelingsplicht

Voor de volgende gevallen geldt en m.e.r.- beoordelingsplicht:

  • de aanleg, wijziging of uitbreiding van een stedelijk ontwikkelingsproject met inbegrip van de bouw van winkelcentra of parkeerterreinen met een oppervlakte van 100 hectare of meer, een aaneengesloten gebied en 2.000 of meer woningen omvat, of een bedrijfsvloeroppervlakte van 200.000 m² of meer (D 11.2).

vormvrije m.e.r.- beoordeling

Voor elk besluit of plan dat betrekking heeft op activiteit(en) die voorkomen op de D-lijst die beneden de drempelwaarden vallen, dient een toets uitgevoerd te worden of belangrijke nadelige milieugevolgen kunnen worden uitgesloten. Voor deze toets wordt de term vormvrije m.e.r.-beoordeling gehanteerd.

Voor onderhavig plan is een vormvrije m.e.r.-beoordeling uitgevoerd. Deze beoordeling is in Bijlage 2 Vormvrije m.e.r.-beoordeling bij dit wijzigingsplan gevoegd.

Conclusie

De conclusie is dat de voorgenomen ontwikkeling geen belangrijke nadelige milieugevolgen zal hebben en dat wordt voldaan aan de geldende wet- en regelgeving.

Op basis van het bovenstaande hoeft naar het oordeel van het bevoegd gezag voor dit project geen m.e.r.(beoordelings)procedure te worden doorlopen. Voor zover sprake kan zijn van negatieve effecten op het milieu, worden voldoende waarborgen opgenomen in het wijzigingsplan om dit te voorkomen.

Voorafgaand aan de vergunningverlening is door het bevoegd gezag besloten dat geen m.e.r.(beoordelings)procedure hoeft te worden doorlopen.

5.2 Geluid

Voor het moederplan De Wierden is destijds in 2012 een akoestisch onderzoek verricht. Dit onderzoek is in Bijlage 3 Akoestisch onderzoek 2012 bij dit wijzigingsplan gevoegd.

In dit onderzoek werd de geluidbelasting in de gebieden die binnen de invloedsfeer van de busbaan, de Gooimeerdijk-west en de Westerdreef zijn gelegen, onderzocht.

Uitgangspunt was het verkeersmodel voor de toekomstige situatie in het planjaar 2030. Dit planjaar 2030 is gelijk aan het planjaar zoals is gebruikt voor de akoestisch onderzoeken voor Tracébesluit Weguitbreiding Schiphol – Amsterdam – Almere en voor het akoestisch onderzoek zoals uitgevoerd voor het bestemmingsplan De Laren.

Onlangs is een update van het verkeersmodel van de gemeente Almere verschenen. De verkeersintensiteiten in dit model wijken voor de wegen in de Leemwierde nauwelijks af van de gehanteerde intensiteiten van het vorige model voor het jaar 2030. Het akoestisch onderzoek uit 2012 is daarmee nog steeds voldoende actueel om toe te passen.

Voor het project van de Leemwierde is de busbaan van invloed.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.WP1N01-vg01_0006.png"

Figuur: ligging 48 dB contouren en de busbaan

In het gebied tussen 48 dB contour en de busbaan is destijds voor uitbreidingsmogelijkheden van bestaande eengezinswoningen en complexen en nieuwbouwlocaties een hogere waarde vastgesteld van 53 dB.

Dit besluit van 10 september 2013 is in Bijlage 4 Besluit hogere waarden toegevoegd.

Beoordeling niet gezoneerde wegen

De locatie Leemwierde is voor het overige gelegen langs niet gezoneerde wegen. Op de locatie van het project Leemwierde wordt de gecumuleerde geluidbelasting gekwalificeerd van redelijk tot matig.

Beoordeling goede ruimtelijke ordening en Activiteitenbesluit

Voor dit wijzigingsplan moet aangetoond worden dat sprake is van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat en moet worden getoetst aan het Activiteitenbesluit. Om dit te beoordelen is een akoestisch onderzoek uitgevoerd dat is opgenomen in Bijlage 5 Akoestisch onderzoek 2021. Hieruit is gekomen dat aan het Activiteitenbesluit wordt voldaan. Er wordt echter niet voldaan aan het gestelde beoordelingskader ten aanzien van een goede ruimtelijke ordening. Om hier wel aan te voldoen worden drie maatregelen voorgsteld:

  • 1. Inperken schoolplein: door een gedeelte van het schoolplein niet meer te gebruiken voor buitenspelen kan bij gebouw A aan het beoordelingskader worden voldaan;
  • 2. Realiseren olifantenoor: dit is een scherm met een hoogte van 9 m en een breedte van 3,5 m dat bij gebouw B geplaatst zou worden. Deze maatregel heeft echter een beperkt effect en gebouw B voldoet ook zonder deze maatregel aan het beoordelingskader;
  • 3. Realiseren balkonschermen: de geluidbelasting op de westgevel van gebouw A kan worden gereduceerd door het gebruik van (balkon)schermen. Door het toepassen van een scherm over de volledig lengte en met een hoogte van 2,5 m op de begane grond en 1,2 m op de verdieping kan er ter plaatse van gebouw A worden voldaan aan het gestelde beoordelingskader.

Om te waarborgen dat wordt voldaan aan het beoordelingskader voor een goede ruimtelijke ordening is in de regels dit beoordelingskader opgenomen. Hierdoor kan worden geconcludeerd dat sprake is van een goede ruimtelijke ordening.

5.3 Luchtkwaliteit

Bij de totstandkoming van het bestemmingsplan 'De Wierden' zijn onder andere de gevolgen van de nieuwbouw mogelijkheden die dit bestemmingsplan mogelijk maakte onderzocht.

Daarbij is geconcludeerde dat dit plan valt onder de kwalificatie "Niet in betekenende mate", dat wil zeggen dat het geen bijdrage levert aan een eventuele verslechtering van de luchtkwaliteit in de directe omgeving.

Deze conclusie is ook met het project Leemwierde onveranderd.

5.4 Externe veiligheid

In het plangebied (of in de omgeving) van dit wijzigingsplan zijn geen risicovolle inrichtingen aanwezig en het plan maakt ook geen nieuwe risicovolle inrichtingen mogelijk.

Ook worden in dit wijzigingsplan geen beperkt- en kwetsbare objecten binnen het invloedsgebied van risicovolle inrichtingen en/of binnen de veiligheidsafstand van overige inrichtingen en\of transportroutes geprojecteerd.

5.5 Kabels en leidingen

Er bevinden zich geen hoofdkabels en leidingen in het gebied die van betekenis zijn voor het dit wijzigingsplan.

5.6 Ecologie

5.6.1 Groen

Het plangebied grenst aan belangrijke groene elementen:

  • 1. de Uithof in het noordoosten;
  • 2. Wierdenpark in het Noordwesten en
  • 3. Windbos in het westen.

De ecologische structuur in de Wierden wordt gedragen door de bestaande weteringgracht die deels om en deels door het plangebied slingert met haar groene omlijsting. Dit blauwgroene lint met expressieve ecologische waarden staat in verbinding met het Beginbos/Vroege Vogelbos (brongebieden conform het Ecologisch Masterplan; Almere 2005) en vormt daarmee een ecologische eenheid. Op deze wijze is een uitgebreid groen netwerk ontstaan van straatgroen, via wijkgroen en parkjes naar het oudste bosgebied van Almere. Zonder deze verbinding met de omgeving zal het groen in de wijk aan betekenis inboeten.

5.6.2 Gebiedsbescherming

Gebiedsbescherming – Natuurnetwerk Nederland

Het Natuurnetwerk Nederland (NNN voorheen EHS) is in 1990 in het leven geroepen om de achteruitgang van de natuur in Nederland een halt toe te roepen. Het is een netwerk van gebieden in Nederland dat moet voorkomen dat dieren en planten geïsoleerd raken en uitsterven, waardoor natuurgebieden hun waarde verliezen. Het Rijk en de provincies hebben spelregels afgesproken met betrekking tot de planologische en kwalitatieve bescherming van de EHS, welke zijn verwerkt in de 'Spelregels EHS' (LNV, 2007).

Binnen het plangebied bevinden zich geen gebieden van de NNN. Ook grenst het niet aan de NNN. Het dichtstbijzijnde NNN-gebied (Beginbos/Vroege Vogelbos) is op meer dan 300 meter afstand gelegen. Gezien de beoogde ontwikkelingen in dit bestemmingsplan kan worden uitgesloten dat er sprake is van externe werking op deze gebieden. Effecten op de wezenlijke kenmerken en waarden van Beginbos/Vroege Vogelbos kunnen dan ook worden uitgesloten.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.WP1N01-vg01_0007.jpg"

Afbeelding: De ligging van de EHS gebieden (waardevolle EHS: donkergroen; overig EHS: licht groen) ten opzichte van het plangebied. Bron: Omgevingsplan Flevoland 2006.

Gebiedsbescherming - Ecologische structuur Almere

Gebiedsbescherming – Visie Ecologie 2020.

In de Visie Ecologie 2020 is de Ecologische structuur van Almere vastgelegd. Deze Visie gaat uit van blauwe en groene brongebieden (Groenblauw Raamwerk en Natuurnetwerk Nederland) met daartussen Ecologische hoofdverbindingen en Groenblauwe aders. Een deel van de Ecologische hoofdverbindingen zijn al aanwezig, een deel moet nog ingericht worden. Het plangebied noch haar directe omgeving maakt deel uit van de in de Visie genoemde gebieden en hoofdverbindingen.

Voor de Groenblauwe aders geldt dat deze reeds aanwezig zijn. Deze kunnen echter plaatselijk wel aan betekenis winnen als daar rekening wordt gehouden met de functie van ecologische verbinding. Hier is geen extra (natuur)budget voor beschikbaar en zullen kansen benut moeten worden binnen ruimtelijke ontwikkelingen.

De Visie beschrijft acht concrete doelen. Deze acht doelen zijn:

  • Trots op stadsnatuur - we zetten in op voorlichting en educatie;
  • Groene gebouwen - met de toolbox natuurinclusief bouwen moedigen we de stad aan om natuurinclusief te ontwikkelen en beheren;
  • Groene tuinen - niet alleen van belang voor planten en dieren, maar ook voor verkoeling en het opvangen van hevige regenval;
  • Gezonde wateren - bij de inrichting van de stad houden we rekening met water- en moerasgebonden natuur;
  • Ecologische verbindingen – het verbinden van brongebieden en het opheffen van barrières in groenblauwe aderen van de stad zorgen voor duurzame instandhouding van populaties van dieren en planten;
  • Ruimte voor tijdelijke natuur – pioniernatuur krijgt de ruimte door gebruik te maken van ontheffing braakliggende terreinen;
  • Donkere nachten – sommige soorten hebben baad bij donkere gebieden, we zoeken hier een balans tussen aandacht voor ecologie en veiligheid voor mensen;
  • Diversifiëring groen - zoveel mogelijk diversiteit in beplanting, passend bij de omstandigheden van die plek (bodem, klimaat, water en licht) aansluitend op de behoefte van de dieren in de stad.

De kansen voor natuur binnen stedelijk gebied zullen zoveel mogelijk worden benut. Het gaat hier bijvoorbeeld om de invulling van de kleinschalige (blauw-)groenstructuur en voorzieningen aan bebouwing: vegetatiedaken, gevelbegroeiing, stenen en dakpannen met nestgelegenheid voor vogels en vleermuizen. Door de kleinschalige aanpassingen in de wijk wordt invulling gegeven aan de doelen uit de Visie Ecologie 2020.

Gebiedsbescherming – Wet natuurbescherming

De bescherming van de natuur is in Europees verband vastgelegd in de Vogelrichtlijn (VR) en de Habitatrichtlijn (HR). Beide richtlijnen dragen zorg voor zowel gebiedsbescherming als soortbescherming. Nederland heeft de richtlijnen voor gebiedsbescherming geïmplementeerd in de Wet natuurbescherming (Wnb)

De gebiedsbescherming van de Wnb heeft betrekking op de Vogel- en Habitatrichtlijngebieden die Nederland bij de Europese Commissie heeft aangemeld (Natura 2000 gebieden). Ruimtelijke ingrepen die in of nabij deze gebieden plaatsvinden, moeten worden getoetst op hun effecten op de geformuleerde doelen van deze gebieden.

Gebiedsbescherming- Natura 2000-gebied

Het plangebied maakt geen deel uit van een Natura 2000-gebied. De Wnb kent echter ook externe werking. Dit houdt in dat ook ontwikkelingen op grotere afstand van een Natura 2000-gebied welke een negatief effect kunnen hebben op de instandhoudingsdoelen van dat gebied, getoetst moeten worden. Het plangebied maakt echter geen onderdeel uit van het foerageergebied van soorten waarvoor een instandhoudingsdoel voor een Natura 2000-gebied is gesteld. Gezien de beoogde ontwikkelingen in dit bestemmingsplan kan worden uitgesloten dat er sprake is van een direct danwel indirect negatief effect op de instandhoudingsdoelen voor deze gebieden.

Stikstofdepositie

Er is onderzoek gedaan naar de stikstofdepositie op in de omgevings gelegen Natura 2000-gebieden. In onderstaande afbeelding, is het dichtstbijzijnde Natura-2000 gebied weergegeven. Dit is gelegen op 2,75 km van het planvoornemen. Overigens hoeft dit niet het meest gevoelige Natura-2000 gebied te zijn.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.WP1N01-vg01_0008.png"

Conclusie is dat de NOX uitstoot in de toekomstige gebruiksfase 56,18 kg bedraagt. De Aerius calculator laat zien dat er geen sprake is van stikstofde-positie (in zowel de bouw- als gebruiksfase) op de omliggende Natura-2000 gebieden. Er zijn namelijk geen rekenresultaten, hoger dan 0,00 mol/ha/j.

Voor dit plan is geen vergunning noodzakelijk voor de Wet natuurbescherming.

De beoordeling en de berekeningen zijn in Bijlage 7 Beoordeling stikstof en in Bijlage 8 Aeirus berekening aanlegfase en Bijlage 9 Aerius berekening gebruiksfase opgenomen.

Soortbescherming – Wet natuurbescherming

Soortbescherming is in principe voor heel Nederland van kracht. Voor alle in het wild levende planten en dieren geldt de algemene zorgplicht. Tevens heeft de minister een lijst met specifiek beschermde soorten vastgesteld. De bescherming van deze soorten is nader uitgewerkt in verbodsbepalingen. De specifiek beschermde soorten zijn in de eerste plaats ontleend aan Europese afspraken, vastgelegd in verdragen (Bern en Bonn) en EU-richtlijnen (Habitat- en Vogelrichtlijn). In de tweede plaats is een lijst met nationaal beschermde soorten in de wet opgenomen. Provincies hebben de bevoegdheid gekregen om vrijstelling te verlenen van bepaalde verboden voor de categorie van de nationaal beschermde soorten. De reikwijdte van de vrijstelling is door de provincie Flevoland uitgewerkt in haar Verordening uitvoering Wet natuurbescherming. Met de inwerkingtreding van de Wet natuurbescherming is ook de lijst met te beschermen plant- en diersoorten aanzienlijk veranderd. Met name de lijst van de nationaal beschermde soorten is drastisch ingekort en een veel kleiner aantal soorten is aan de lijst toegevoegd. Van deze nieuw aan de lijst toegevoegde soorten zijn geen (wilde) populaties in Almere (of zelfs Flevoland) bekend.

In 2008 en 2013 is het gebied geïnventariseerd op beschermde soorten door het ecologisch adviesbureau Van der Goes & Groot (en daarvoor reeds in 2003). Deze inventarisatie is in 2020 herhaald en leverde geen nieuwe inzichten op, dat wil zeggen niet meer te beschermen soorten. Bij de voorgaande inventarisaties zijn de soorten geïnventariseerd die op basis van de toenmalige wetgeving (Flora- en faunawet) strikt waren beschermd.

Naast deze inventarisatie is ook de Nationale Database Flora en Fauna geraadpleegd (periode 1/1/2012 - 31/12/2020). In deze Database zijn de gegevens verzameld van alle gegevens beherende instanties (zoals SOVON en FLORON) alsook een grote hoeveelheid “losse waarnemingen” verzameld door particulieren. Het plangebied maakt onderdeel uit van het leefgebied van een aantal beschermde soorten (onder de huidige Wet natuurbescherming). Hieronder staan deze per soortgroep benoemd.

Bever

In opdracht van de gemeente telt Landschapsbeheer Flevoland al enige jaren de bevers in en rond de stad. De watergang in en nabij het plangebied is recent het leefgebied geweest van de bever. Al enige jaren worden echter geen verse beversporen aangetroffen, zodat aangenomen kan worden dat het plangebied nu niet meer behoort tot een in gebruik zijnd leefgebied. Gezien de nog steeds voortdurende expansie van het areaal en het huidige voorkomen in en rond Almere is het wel mogelijk dat de soort zich in de nabije toekomst zich weer vestigt als de omstandigheden geschikt blijven.

Vleermuizen

Het gebied is in 2013 geïnventariseerd op de aanwezigheid van vleermuizen. Het plangebied wordt gebruikt als foerageergebied door een aantal soorten vleermuizen, namelijk de laatvlieger, de ruige dwergvleermuis en de gewone dwergvleermuis. De watergangen en het omliggend groen worden gebruikt door de watervleermuis. Alle vleermuissoorten gelden als zwaar beschermd.

De gewone dwergvleermuis en watervleermuis zijn gebouwbewoner, waarvan alleen van de gewone dwergvleermuis verblijfplaatsen binnen het plangebied bekend zijn. De watervleermuis heeft verder zijn verblijfplaatsen in bomen, maar waarschijnlijk zijn er geen geschikte bomen in het plangebied aanwezig. De bomen in het plangebied zijn namelijk relatief jong en bevatten geen grote holtes.

Een inventarisatie in 2011-12 van enkele gebouwen en hun directe omgeving heeft nog diverse verblijfplaatsen van gewone dwergvleermuis aan het licht gebracht, alsmede één verblijfplaats van een ruige dwergvleermuis. Deze laatste soort is echter in de regel aan verblijfplaatsen in bomen gebonden.

In 2005 is nog een verblijfplaats van de laatvlieger in De Wierden aangetroffen. Nadien zijn rondvliegende laatvliegers gezien, zodat niet kan worden uitgesloten dat de soort nog verblijfplaatsen heeft in het gebied. Voor de ruige dwergvleermuis kan worden aangenomen dat in ieder bos in Flevoland -mits van voldoende leeftijd en structuur- (balts)verblijfplaatsen in bomen aanwezig zijn en dus ook in stadsbossen en parken, omdat deze soort slechts zeer kleine holtes nodig heeft.

De verblijfplaatsen van alle vleermuissoorten en de functionele omgeving ervan zijn zwaar beschermd.

De functionaliteit van het leefgebied van vleermuizen zal – voor de aspecten foerageergebied en vliegroutes – intact blijven, gezien de met dit plan beoogde ontwikkelingen. Dit ligt mogelijk anders voor rustplaatsen in gebouwen. Uit dit plangebied en andere wijken in Almere-Haven is bekend dat grote slaapplaatsen en kraamkolonies (met name van de gewone dwergvleermuis) aanwezig kunnen zijn in spouwmuren, achter daklijsten en andere ruimtes van woningen en gebouwen.

Onderhavig wijzigingsplan voorziet ondermeer in sloop van het gezondheidscentrum en nieuwbouw. Hierbij kunnen de beschermingsbepalingen van de Wet natuurbescherming in het geding zijn.

Het is aan de initiatiefnemer om de beschermingsbepalingen van de Wet natuurbescherming in acht te nemen, maar het is aan de bestemmingsplanwetgever om in het kader van de uitvoerbaarheid van het wijzigingsplan te bepalen of het op voorhand aannemelijk is dat die verbodsbepalingen de uitvoering van het plan in de weg staan.

Gezien het enorme aanbod aan voor vleermuis geschikte ruimten in het plangebied en het kleine aantal dat werkelijk wordt gebruikt, kan geconcludeerd worden dat hierin geen beperkende factor voor de gunstige staat van instandhouding is gelegen.

Afname van geschikte ruimten is op zich dus in deze situatie niet strijdig met de beschermingsbepalingen. Werkzaamheden aan feitelijk in gebruik zijnde verblijfplaatsen is of kan wel strijdig zijn met deze beschermingsbepalingen. Als gewerkt wordt volgens een protocol waarbij de bescherming van vleermuizen in acht wordt genomen, kan recht worden gedaan aan deze beschermingsbepalingen.

Daarnaast zal bij de nieuwbouw worden gestreefd naar toepassing van vleermuisvriendelijke aanpassingen.

Huismus en Gierzwaluw

Uit inventarisaties is bekend dat de huismus broedt in het plangebied. Aangezien de huismus afhankelijk is van bestaande nesten, zijn hun nesten jaarrond beschermd. Deze nesten kunnen echter ook door natuurlijke oorzaken verdwijnen. Gezien het grote aanbod aan potentiële nestruimten zal verlies van enkele nestplaatsen (buiten het broedseizoen) niet leiden tot aantasting van de gunstige staat van instandhouding. Werkzaamheden tijdens het broedseizoen bij feitelijk gebruikte nesten kan wel strijdigheid opleveren met de beschermingsbepalingen.

Uit de conclusies en advies blijkt dat er ten aanzien van de huismus en gierzwaluw geen nader onderzoek behoeft plaats te vinden. Echter tijdens het broedseizoen mogen in gebruik zijnde nesten niet worden aangetast. Er dient dan ontheffing te worden aangevraagd voor de aantasting van de verblijfplaatsen.

Overige vogels

Tijdens het broedseizoen zijn vele soorten broedvogels in het plangebied aanwezig. De belangrijke structuren voor deze vogels zijn de watergangen, de bosschages en tuinen. Met name de spreeuw is een soort die nissen en andere ruimten in gebouwen als nestruimte gebruikt. Voor deze soorten (m.u.v. de huismus, zie hiervoor) geldt dat de nesten in de broedtijd strikt beschermd zijn. Dit betekent dat werkzaamheden waarbij vogelnesten in het geding zijn (of kunnen zijn) in de regel pas na het broedseizoen kunnen worden uitgevoerd. Een andere werkwijze is het werkterrein voorafgaand aan het broedseizoen ongeschikt maken voor broedvogels en deze tot aan de werkzaamheden ongeschikt houden.

5.7 Waterparagraaf

Overeenkomstig artikel 3.1.6 lid 1, onder b, Besluit ruimtelijke ordening geldt voor dit wijzigingsplan de verplichting een beschrijving te geven van de wijze waarop in het plan rekening is gehouden met de gevolgen voor de waterhuishouding. Het doel van de watertoets is waarborgen dat waterhuishoudkundige doelstellingen meer expliciet en op een evenwichtige wijze in beschouwing worden genomen bij alle waterhuishoudkundig relevante ruimtelijke plannen en besluiten.

Inleiding waterparagraaf Leemwierde

Onderdeel van het ontwikkelplan De Laren is de ontwikkeling van de Leemwierde. Binnen deze laatste worden meerdere zorgwoningen in de vorm van appartementen ontwikkeld, waarbij het aantal parkeerplaatsen wordt uitgebreid. Om ruimte te maken wordt het pand van stichting zorggroep Almere gesloopt. In het kader van deze wijziging moet de watertoetsprocedure doorlopen worden.

Deze waterparagraaf beschrijft de huidige en toekomstige situatie. Voor de toekomstige situatie is beschreven welke maatregelen genomen moeten worden ten aanzien van het watersysteem om te voldoen aan vigerend waterbeleid. De relevante wet-, regelgeving en beleid is opgenomen in Hoofdstuk 4 Relevante beleidskaders.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.WP1N01-vg01_0009.png"

Figuur : luchtfoto huidige situatie (bron: google maps)

Huidige situatie

Op dit moment bevinden zich in dit gebied twee panden; een apotheek en de school 'de flierefluiter'. Het zorggebouw van Zorggroep Almere dat aanwezig was is inmiddels gesloopt. Daarnaast bestaat het terrein uit 48 parkeerplaatsen, beplanting en gras. Het terrein wordt aan de noordoost- en noordwestzijde omsloten door watergang. De omliggende watergangen hebben een streefpeil van (-4,8 m NAP) en liggen in peilgebied (ZOF Almere Stedelijk 2006). Aan de zuidoost- en zuidwestzijde wordt het plangebied omsloten door wegen (busbaan, Lobbrug en Leemwierde.

De apotheek, de school en de brug de Overhoogte vallen buiten dit plan en worden ook niet meegenomen in deze waterparagraaf.

Maaiveld

De maaiveldhoogte in het plangebied bevindt zich rond de NAP -2.9 m (bron: Actueel Hoogtebestand Nederland).

Bodemopbouw 

De bodem van het plangebied kenmerkt zich door 4 m dikke kleilaag met daaronder ruim een meter veen (bron: boring b26c1147 dinoloket).

Toekomstige situatie

In de toekomstige situatie wordt een aantal zorgwoningen gebouwd (appartementen). Gelijktijdig worden 42 extra parkeerplaatsen aangelegd, bovenop de huidige parkeervoorziening. Er wordt meer verharding aangelegd dan nu aanwezig is, wat effect kan hebben op de waterhuishouding en hitte-eilanden. Daar waar de ontwikkeling grenst aan het water worden natuurvriendelijke oevers (talud 1:5) aangelegd. Deze nieuwe situatie heeft effect op het bestaande watersysteem en waterketen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.WP1N01-vg01_0010.png"

Figuur : toekomstige situatie

Voldoende Water

Gestreefd wordt om het watersysteem, zowel in landelijk als in stedelijk gebied, op orde te houden. Het hele beheergebied, waaronder deze ontwikkeling, moet voldoen aan de vastgestelde normen.

Het plangebied ligt in het stedelijk gebied. Het verhard oppervlak neemt als gevolg van de ontwikkeling netto met 968 m2 toe. Dat is meer dan de 750 m2 en moet conform eis waterschap worden gecompenseerd. Het afwentelen op omliggende gebieden wordt voorkomen en de bergingsruimte in het watersysteem blijft behouden. Het plangebied ligt in een peilgebied waarbij 5,5% van de netto toename aan verharding als open water moet worden gecompenseerd.

De netto-toename (binnen het ontwikkelplan De Laren) aan nieuwe verharding in het plan bedraagt 65.000 m2. Er wordt met de realisatie van het ontwikkelingsplan 8.500 m2 aan oppervlaktewater waterberging gerealiseerd. Dit is dus ruim meer dan de benodigde 5.5 %. En daarmee is de compensatie-eis voor deze ontwikkeling ingevuld en zijn geen aanvullende ingrepen nodig.

Anticiperen op watertekort

Door het veranderende klimaat moet naast de zorg voor goede en tijdige afvoer van teveel water ook gezorgd worden dat in tijden van droogte het water wordt vastgehouden, ingedachte de trits vasthouden, bergen en afvoeren. Als gevolg van langere drogere perioden neemt de (grond)waterbeschikbaarheid af. Dat kan een effect hebben op grondstabiliteit, waterbeschikbaarheid voor flora/fauna en waterkwaliteit. In het ontwikkelplan moet opgenomen worden hoe een regenbui van 70 mm / uur niet tot overlast leiden moet worden opgenomen op welke wijze water wordt vastgehouden in het gebied.

Schoon Water

Er wordt gestreefd dat het grond- en oppervlaktewater leef-, verblijf-, en voortplantingsmogelijkheden biedt voor de (aquatische) flora en fauna in het beheergebied. De chemische toestand van deze wateren vormt hier geen belemmering voor. De nieuwe ontwikkeling mag daarom geen verslechtering van de waterkwaliteit veroorzaken. Verontreiniging van het oppervlaktewater door afvalwater (huishoudelijk afvalwater, vervuild hemelwater en bedrijfsafvalwater) moet worden voorkomen. Bij de bouw (materialen) moet daar rekening mee gehouden worden. Er dienen zo min mogelijk uitloogbare materialen zoals koper, lood, zink, teerhoudende dakbedekking of geïmpregneerde beschoeiingen gebruikt worden op delen die met hemelwater in contact komen, zoals de dakbedekking, goten en pijpen of er moet voorkomen worden dat deze materialen kunnen uitlogen (bijvoorbeeld door het coaten van loodslabben).

Almere heeft een gescheiden rioolstelsel waarbij het stedelijk afvalwater op het DWA stelsel wordt aangesloten en het regenwater via het HWA stelsel wordt afgevoerd. Alle panden worden op het DWA aangesloten.

Hemelwater vanaf parkeerplaatsen met minder dan 50 plaatsen, van daken/woningen waarbij geen voor het watersysteem schadelijke uitloogbare stoffen zijn gebruikt en van onverhard terrein wordt als schoon hemelwater verstaan en mag (in)direct op het oppervlaktewater worden geloosd.

Verspreid over het terrein worden meerdere locaties ingericht voor parkeerplaatsen. Bij de locatie met meer dan 50 parkeerplaatsen wordt het afvloeiend hemelwater als verontreinigd beschouwd en moet het gezuiverd worden alvorens het tot afstroming komt op het oppervlaktewatersysteem.

Veiligheid

Het plangebied ligt niet buitendijks, waardoor geen uitgangspunten voor het thema veiligheid van toepassing zijn. Ook ligt Het plangebied niet in een beschermingszone van een overige waterkering. waardoor hier ook geen uitgangspunten voor het thema veiligheid van toepassing is.

5.8 Bodemkwaliteit

Voor het onderzoek naar de bodemkwaliteit wordt verwezen naar hetgeen daar over is opgenomen in het moederplan De Wierden.

5.9 Archeologie en cultuurhistorie

Binnen het plangebied zijn geen gebieden aanwezig die mogelijk archeologisch waardevol zijn. Er is daarom ook geen dubbelbestemming Archeologie opgenomen.

5.10 Radarverstoringsgebieden, installaties voor luchtverkeer en laserstraalvrije gebieden

Radars voor militaire luchtvaart

De radarverstoringsgebieden van AOCS Nieuw Milligen, Herwijnen en Soesterberg van toepassing.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.WP1N01-vg01_0011.png"

figuur radars voor militaire luchtvaart

Omdat Leemwierde op grotere afstand dan 15 km van de daar opgestelde radarantennes ligt, zijn er geen hoogtebeperkingen voor bouwwerken, met uitzondering van windturbines, maakt dit wijzigingsplan niet mogelijk. Hiermee voldoet het wijzigingsplan aan de regels uit het Barro voor radarverstoringsgebieden.

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL)

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.WP1N01-vg01_0012.png"
Figuur hoogteradialen luchtvaartverkeer

Het wijzigingsplan Leemwierde maakt bebouwing tot maximaal 10 meter mogelijk en geen windturbines.

Hierdoot hoeft er geen advies te worden ingewonnen bij de LVNL.

Laserstraalvrijegebied Luchthavenbesluit Lelystad

Naast de grenswaarden en gebruiksregels bevat het Luchthavenbesluit de aanduiding van het luchthavengebied en de bestemmingen die daarin gelden. De regels binnen het luchthavengebied beperken zich tot het aanwijzen van de gronden bestemd voor de start- en landingsbanen. Ook bevat het Luchthavenbesluit de beperkingengebieden buiten het luchthavengebied met de daarin geldende ruimtelijke regels in verband met de geluidbelasting en het externe veiligheidsrisico van het luchtverkeer en in verband met de vliegveiligheid. De regels in de beperkingengebieden kennen verschillende regimes. Zo gelden in de beperkingengebieden in verband met de geluidbelasting en het externe veiligheidsrisico van het luchtverkeer regels omtrent de toelaatbaarheid van gebouwen. Er zijn gebieden waar voor bepaalde gebouwen geldt dat ze moeten worden gesloopt en gebieden waar bepaalde nieuwe gebouwen verboden zijn. In de gebieden in verband met de vliegveiligheid leiden de regels onder andere tot hoogtebeperkingen van bestaande objecten (zoals bomen) en nieuwe gebouwen of bouwwerken (zoals windmolens) en daarnaast tot beperking van vogelaantrekkende bestemmingen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.WP1N01-vg01_0013.png"

Zoals uit de bovenstaande figuur blijkt, is het laserstraalvrije gebied niet van toepassing op Leemwierde en behoeft dus geen verdere regeling in het plan.

5.11 Duurzaamheidsparagraaf

Bij de ontwikkeling van Leemwierde wordt aan de diverse aspecten van duurzaamheid de nodige aandacht besteed.

De ontwikkeling van het plan levert een bijdrage aan de sociale duurzaamheid van de wijk. De bouw van seniorenwoningen zorgt ervoor dat bewoners van Haven een complete wooncarrière binnen hun stadsdeel kunnen doorlopen. Het behoud van de apotheek en de realisatie van zorgwoningen met bijbehorende voorzieningen zorgt ervoor dat bestaande bewoners ook langer thuis kunnen wonen.

Bij de opstelling van het stedenbouwkundig plan is er veel aandacht besteed aan inpassing van bestaande elementen.

In het plan zijn zoveel mogelijk bestaande bomen gehandhaafd. In een bomeneffectanalyse is nader uitgewerkt wat de precieze kwaliteit van de bestaande bomen is en welke beschermende maatregelen daarvoor eventueel getroffen moeten worden tijdens de bouw. Deze analyse is gebruikt bij de uitwerking van het inrichtingsplan.

Daarnaast worden de twee appartementenblokken zodanig geplaatst dat de bestaande natuurlijke oevers, die belangrijke natuurwaarden hebben, gehandhaafd kunnen worden.

De zelfbeheer-ruiltuin, die een belangrijke buurtfunctie heeft, kan terug komen op een nieuwe plek binnen het plan, als de omwonenden dat wensen. Vooralsnog is daar geen animo voor vanuit de buurt. De uitwerking van het inrichtingsplan is met een vertegenwoordiging van de omwonenden ter hand genomen.

De nieuwbouw wordt gasloos gerealiseerd. Op de daken van de gebouwen zullen zonnepanelen worden gerealiseerd. Ook wordt een bodem warmte pomp gerealiseerd voor warm en koud water. Ventilatie zal plaatsvinden door een Warmte Terug Win (WTW) installatie. De materialen die worden gebruikt voor de gevel zijn circulair. Daarnaast worden bouwmaterialen na gebruik door de leverancier weer teruggenomen en hergebruikt.

5.12 Bezonning

Er is voor het stedenbouwkundig plan een bezonningsstudie gemaakt.

Hierbij zijn de data 21 maart, 21 juni en 21 september onderzocht op de tijdstippen 9.00, 12.00 en 18.00 uur.

De langste schaduwen zijn er op 21 maart en 21 september in de ochtend (9.00 uur) en de avond (18.00 uur).

De conclusie is dat er gedurende de gehele tijdsperiode van 9.00 tot 18.00 uur in de periode van 21 maart tot 21 september geen schaduwen terecht komen op bestaande omringende bebouwing.

De studie is in Bijlage 6 Zonnestudie bijgevoegd.

5.13 Uitzicht

Door het toevoegen van bebouwing verandert het uitzicht vanaf de bestaande woningen.

Vanuit de woningen aan de zuidkant keken een aantal woningen uit op het gezondheidscentrum (één laag hoog) of meer in het verleden op een school (één laag hoog). Vanuit een aantal woningen was er vrij uitzicht. Met realisatie van het zorgcomplex komt er op een afstand van circa 20 meter een twee lagen hoog gebouw te staan.

Vanuit een deel van de woningen aan de westkant van het plangebied is er nu vrij uitzicht. Door toevoeging van een 3 lagen hoog appartementenblok kijkt men in de toekomst uit op bebouwing. Deze bebouwing staat op circa 45 meter afstand van deze woningen.

Vanuit de woningen aan de oostkant (aan de andere kant van de busbaan) is er zeker in de winter vrij uitzicht op het plangebied. In de zomer was het uitzicht op dit gebied grotendeels afgeschermd door bomen en struiken rond de busbaan. Met ontwikkeling van het plan is er zicht op een tweelaags gebouw op een afstand van circa 35 meter. Bovendien is een deel van de bomen gekapt en zijn de struiken deels verwijderd.

Het inrichtingsplan is in overleg met een vertegenwoordiging van de omwonenden uitgewerkt. In dat kader zijn de nodige afschermende bomen en struiken rond de busbaan in het plan opgenomen.

5.14 Overig

5.14.1 Verkeer en parkeren

In deze paragraaf wordt er getoetst of het plan de verkeer- en parkeersituatie niet nadelig beïnvloed.

Situatie plangebied

Op de locatie Leemwierde is een aantal ontwikkelingen gepland. Zo verdwijnt het gebouw waar voorheen het gezondheidscentrum in gevestigd was en komt daarvoor in de plaats een gebouw met 60 zorgwoningen. Ook worden twee appartementengebouwen toegevoegd, met 15 sociale huurwoningen en 23 koopappartementen. Voor deze nieuwe ontwikkelingen dienen voldoende parkeerplaatsen te worden aangelegd.

Het aantal nieuw aan te leggen parkeerplaatsen wordt bepaald aan de hand van vastgestelde parkeernormen, zoals in onderstaande tabel weergegeven. Deze normen gelden alleen voor nieuwe ontwikkelingen. De norm waarmee gerekend is bij de aanleg van de reeds bestaande woningen zal lager zijn geweest.

Nadat de Stadsgesprekken zijn geweest is de Nota Parkeernormen 2020 vastgesteld. Op basis hiervan zijn de parkeernormen aangepast. Omdat de bereikbaarheid van de verschillende gebieden in Almere niet hetzelfde is, verschilt de autoafhankelijkheid per gebied. Doordat de autoafhankelijkheid verschilt, varieert de behoefte aan parkeergelegenheid per gebied. Met deze gedachte is Almere opgedeeld in verschillende gebieden, die alle andere parkeernormen bevatten. De parkeernormen moeten dus in samenhang met de gebiedsindeling worden bezien. Op basis van deze gebiesindeling valt het plangebied binnen zone B. Op basis van deze zone geldt een parkeernorm van 1,7 parkeerplaatsen per woning voor niet-grondgebonden koopwoningen, 1,0 parkeerplaats per woning voor sociale huurwoningen en 0,5 parkeerplaats per woning voor zorgwoningen. Dit houdt in dat er in totaal 110 parkeerplaatsen nodig zullen zijn.

De parkeerplaatsen voor de woningen en de school zijn openbare parkeerplaatsen en kunnen door zowel de school als de bewoners worden gebruikt. Zo worden bijvoorbeeld overdag niet alle parkeerplaatsen bezet door bewoners en kan een deel daarvan voor de school worden gebruikt. Dit is het zogenaamde dubbelgebruik. Op verschillende momenten van de dag is het bezettingspercentage voor de diverse functies verdeeld.

In de regels zijn de parkeernormen zoals opgenomen in de Nota Parkeernormen 2020 opgenomen. De regels hierover zijn overgenomen uit de Parapluherziening Parkeren.

Verkeersgeneratie

In de huidige situatie genereert Leemwierde 855 motorvoertuigbewegingen per gemiddelde weekdag. Deze verkeersgeneratie is afkomstig van het gezondheidscentrum. In de toekomstige situatie is het huidige gezondheidscentrum gesloopt en komt er een nieuw zorggebouw met 80 verzorgingsplekken voor intramurale patiënten. Naast het te realiseren zorggebouw worden 23 koop appartementen en 15 huur appartementen in het plangebied gerealiseerd. Dit leidt in de toekomstige situatie tot een verkeersgeneratie van 382 motorvoertuigbewegingen op een gemiddelde weekdag. De totale verkeersgeneratie van Leemwierde neemt door de voorgenomen ontwikkeling af met 473 motorvoertuigbewegingen op een gemiddelde weekdag. Dit leidt tot een beperkte afname van verkeer op de wegen rondom het plangebied.

Hoofdstuk 6 Implementatie

6.1 Economische uitvoerbaarheid

Bij de voorbereiding van een ontwerp wijzigingsplan dient op grond van artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) in de plantoelichting van een wijzigingsplan minimaal inzicht te worden gegeven in de economische uitvoerbaarheid van het plan. Tevens is met de inwerkingtreding van de Wet ruimtelijke ordening de verplichting ontstaan om, indien sprake is van ontwikkelingen waarvoor de gemeente redelijkerwijs kosten moet maken, bijvoorbeeld voor de aanleg van voorzieningen van openbaar nut, en de plankosten, deze moeten kunnen worden verhaald op de initiatiefnemer c.q. ontwikkelaar. Een en ander dient te worden vastgelegd in privaatrechtelijke overeenkomsten met iedere grondeigenaar. Als er met een grondeigenaar geen overeenkomst is gesloten en het kostenverhaal niet anderszins is verzekerd, dient een exploitatieplan te worden opgesteld welke tegelijkertijd met het bestemmingsplan moet worden vastgesteld.

Voor het terrein is een grondexploitatie opgesteld. De programmatische en kwalitatieve uitgangspunten van het plan vormen de basis voor de grondexploitatie. De totale grondexploitatie laat zien dat de gemeentelijke kosten met de verwachte inkomsten kunnen worden gedekt ten aanzien van het bouwrijp maken, de inrichting van de openbare ruimte, de rente en de bijbehorende plankosten, zoals planschadekosten.

De grondexploitatie is taakstellend voor de verdere uitwerking. Het residu van de kosten en baten is positief en legitimeert vanuit financieel oogpunt en haalbaarheid de ontwikkeling van het plangebied.

Daarnaast zijn de kosten van het wijzigingsplan onderdeel van de plankosten.

6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Participatie

De gemeente heeft op 26 februari 2020 een inloopbijeenkomstgeorganiseerd voor omwonenden om de plannen toe te lichten.

In Almere Deze Week van 26 februari 2020 werd het volgende artikel geplaatst:

WIERDEN – De Alliantie, Zorggroep Almere en de gemeente Almere organiseren op donderdag 27 februari een inloopavond over hun plannen om woningen te bouwen in de Leemwierde. Omwonenden zijn per brief uitgenodigd voor de inloopavond, zo meldt de gemeente op haar website.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.WP1N01-vg01_0014.png"

De planlocatie. (Foto: gemeente Almere.nl)

In het plan voor de Leemwierde is ruimte voor vijftien nieuwe sociale huurappartementen (in twee bouwlagen), 23 koopappartementen (in drie bouwlagen) en een zorggebouw met plek voor zestig bewoners (in twee bouwlagen). De apotheek en het voormalige schoolgebouw blijven.

Het zorggebouw dat er nu staat, wordt gesloopt, zodat er ruimte komt voor een gebouw voor mensen met een zorgvraag. Vanuit dit gebouw kan Zorggroep Almere ook hulp geven aan mensen met een kleine zorgbehoefte uit de buurt. Bijvoorbeeld ouderen die op zichzelf wonen. De sociale huurwoningen zijn voor ouderen uit de buurt die naar dit appartementengebouw kunnen doorstromen.

Wijziging bestemmingsplan

In het bestemmingsplan staat een 'wijzigingsbevoegdheid' voor het college van burgemeester en wethouders. Dat betekent dat zij de bestemming van het gebied naar wonen kan wijzigen. Het bestemmingsplan geeft nu al aan hoeveel woningen en in welke bouwhoogte, na de wijziging, gebouwd kan worden. Het college moet eerst een wijzigingsplan maken. Zij zal dit binnenkort doen en daarbij de ingebrachte ideeën, wensen en zorgen vanuit de buurt zover mogelijk meenemen.

Als dit wijzigingsplan klaar is, komt het ter inzage te liggen. Met een zienswijze kunnen betrokkenen aangeven hoe zij tegen deze voorgestelde ontwikkeling aankijkt. Nadat alle zienswijzen zijn beoordeeld, neemt het college een besluit. Het college stelt het plan dan vast, met of zonder aanpassingen.

Inloopavond 27 februari 2020

Belangstellenden zijn op 27 februari 2020 tussen 19.30 en 21.00 uur welkom geweest op de inloopavond in de Aquamarijn aan de Meerveldstraat 4/6. Bezoekers konden binnenlopen wanneer het uitkwam.

Medewerkers van de Alliantie, Zorggroep Almere en gemeente Almere vertelden op deze avond meer over de plannen voor het gebied. Ideeën, wensen en zorgen van betrokkenen worden meegenomen om de plannen verder uit te werken.

Verslag van deze avond

Er zijn zeker 50 mensen langsgekomen. De reacties die de mensen gaven op de plannen waren deels positief en deels negatief.

Er werd veel interesse getoond voor de koop-appartementen die de Alliantie wil ontwikkelen.

Een aantal omwonenden was echter niet blij met de bouwplannen omdat daardoor overlast wordt verwacht. Vooral het verdwijnen van (een deel van) het groen en het veranderen van het uitzicht telt voor hen zwaar. Ook maakt men zich zorgen over het verkeer en parkeren.

Er zijn 21 reacties op de plannen achtergelaten voor Gemeente, de Alliantie en Zorggroep Almere. De opmerkingen zullen worden meegenomen door de Alliantie bij hun verdere gebouwontwerpen.

Ook worden de opmerkingen van bewoners verwerkt in de advisering aan het college van burgemeester en wethouders.

Digitale bewonersavond 14 januari 2021

Op 14 januari 2021 zijn bewoners tijdens een digitale bewonersavond verder geïnformeerd over de voortgang van de plannen. Er is een presentie waarin naast plattegronden ook 3d-beelden van de panden en de inpassing in de omgeving te zien. Ook was er gelegenheid voor het stellen van vragen. De vragen gingen met name over de planning, de positie en omvang van de parkeerplaatsen en over de aanmeldmogelijkheid voor de woningen. Er zijn tijdens deze avond geen grote zorgen naar voren gekomen.

Resultaten inspraak

De reacties van de 1e en tweede bewonersbijeenkomst zijn verwerkt in de plannen van de Alliantie en in het verkavelings- en inrichtingsplan.

  • In het verkavelingsplan is rekening gehouden met de ligging van de nieuwbouw ten opzichte van de bestaande bebouwing. De bouwvlakken zijn zo ver mogelijk van de bestaande bebouwing gelegd.
  • Er is een zonne-studie gedaan om de effecten van de nieuwbouw te kunnen beoordelen.
  • Met de plaatsing van de gebouwen is zoveel mogelijk rekening gehouden met bestaand groen. Bomen blijven zoveel mogelijk behouden en bij het maken van het inrichtingsplan is ook met extra aanplant rekening gehouden.
  • Er is een bomen effect analyse uitgevoerd en rekening gehouden met het Bomenkader.
  • Een klankbordgroep met buurtbewoners heeft in oktober jl. meegedacht over de groeninrichting en daar is onder andere de wens voor vlindertuinen, wintergroene vegetatie langs de busbaan en natuurlijke oevers uitgekomen. Dit is in het concept inrichtingsplan opgenomen.
  • In het inrichtingsplan worden vanzelfsprekend volgens de normen voldoende parkeerplaatsen opgenomen.

De verslagen van de inloopavond en klankbordgroep bijeenkomsten en het concept inrichtingsplan zijn op de website (https://haven.almere.nl/wijken-in-almere-haven/de-wierden) geplaatst.

Vooroverleg

In het kader van het vooroverleg op grond van artikel 3.1.1. Bro zijn onderstaande instanties op 12 augustus 2020 per e-mail gevraagd om een vooroverlegreactie te geven op het concept ontwerp wijzigingsplan:

  • Brandweer Flevoland;
  • GGD Flevoland;
  • Gasunie;
  • Keolis;
  • KPN
  • Liander
  • Gasunie;
  • Omgevingsdienst;
  • Provincie Flevoland
  • Tennet
  • Waterschap Zuiderzeeland

Instanties hadden tot en met 9 september 2020 de tijd om te reageren.

De Provincie Flevoland, de Brandweer, het Waterschap en de Omgevingsdienst hebben opmerkingen bij het plan. Hieronder zijn de reacties weergegeven en de wijze waarop deze verwerkt zijn in het wijzigingsplan.

  • 1. Provincie Flevoland heeft per e-mail van 10 september 2020 gereageerd:

In hoofdstuk 4 Relevante beleidskaders wordt ten aanzien van provinciaal beleid verwezen naar het Omgevingsplan Flevoland 2006. Dit plan is inmiddels vervangen door de omgevingsvisie FlevolandStraks en het Omgevingsprogramma Flevoland. Wij verzoeken u om dit aan te passen.

Het plan geeft ons, vanuit overige provinciale belangen, geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.

Antwoord gemeente: De nieuwe provinciale beleidstukken zijn in Hoofdstuk 4 Relevante beleidskaders opgenomen. Deze stukken zijn overigens geen aanleding voor een andere visie op de herontwikkeling van Leemwierde.

  • 2. Brandweer Flevoland heeft per e-mail van 20 augustus 2020 gereageerd: het bestemmingsplan '

Het plangebied ligt op een afstand van ca. 1000 meter van de snelweg A6. Over deze transportroute vindt transport van gevaarlijke stoffen plaats. Het plangebied ligt echter op meer dan 200 meter van deze transportroute en vallen hierdoor buiten de aandachtsgebieden brand (PAG) en explosie (EAG).

Het plangebied ligt wél binnen het invloedsgebied van het scenario van het vrijkomen van zeer giftige vloeistoffen op de transportroute Flevolijn (Fluorwaterstof, invloedsgebied > 4000 m). De verantwoording hulpverlening van het Besluit externe veiligheid transport routes (Bevt,) is hierdoor van toepassing.

De veiligheidsregio Flevoland adviseert i.k.v verantwoording hulpverlening de volgende aanvullende voorziening voor het plangebied:

    • a. Een voorziening om de mechanische ventilatie uit te kunnen schakelen bij een incident, met gevaarlijke stoffen, op de transportroute Flevolijn.

Belangrijk is dat deze voorziening wordt geborgd in een omgevingsplan of in de omgevingsvergunning.

Antwoord gemeente: Deze voorziening wordt meegenomen in de omgevingsvergunning.

  • 3. Gasunie heeft per e-mail van 17 augustus 2020 gereageerd:

Het voornoemde plan is door ons getoetst aan het huidige externe veiligheidsbeleid van het Ministerie van I&M voor onze aardgastransportleidingen, zoals bepaald in het per 1 januari 2011 in werking getreden Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb).

Op grond van deze toetsing komen wij tot de conclusie dat het plangebied buiten de 1% letaliteitgrens van onze dichtst bij gelegen leiding valt. Daarmee staat vast dat deze leiding geen invloed heeft op de verdere planontwikkeling.

  • 4. Liander heeft per e-mail van 13 augustus 2020 gereageerd:

Vanuit Liander hebben wij geen opmerkingen op het plan.

  • 5. Tennet heeft per mail van 18 augustus 2020 gereageerd:

Binnen de grenzen van dit plan heeft TenneT (na een eerste beoordeling) noch bovengrondse-, noch ondergrondse hoogspanningsverbindingen in beheer.

Wij hebben dan ook geen opmerkingen op genoemd plan en wensen u veel succes bij de verdere uitwerking hiervan.

  • 6. De Omgevingsdienst heeft per brief van 17 septmember 2020 geadviseerd:

Ten aanzien van geluid kan het volgende worden opgemerkt:

1. Niet is onderzocht of de bestaande basisschool in zijn bedrijfsvoering zal worden beperkt door het toelaten van woningen aan bv de noordzijde van de school. De school zelf is gelegen op een maatschappelijk bestemd gebied. Onderzocht moet worden wat ruimtelijk mogelijk is. Bij de ruimtelijke toets (ruimtelijk onderbouwing) zal ook rekening moeten worden gehouden met o.a. stemgeluiden vanaf een speelplaats.

Antwoord gemeente: Met dank voor het advies is deze ruimtelijke toets alsnog uitgevoerd. Zie hiervoor Bijlage 5 Akoestisch onderzoek 2021.

2. Niet is onderzocht of de bestaande apotheek (zorgcentra) in zijn bedrijfsvoering zal worden beperkt door het toelaten van woningen aan de noordzijde op korte afstand. De apotheek is gelegen op een gemend-1 bestemd gebied.

Antwoord gemeente: Met dank voor het advies is deze ruimtelijke toets alsnog uitgevoerd. Zie hiervoor Bijlage 5 Akoestisch onderzoek 2021.

3. Verder is ook niet onderzocht of het nieuwe bestemde maatschappelijk gebied (ook geluidsgevoelige bestemmingen mogelijk) wel mogelijk is in verband met de aanwezige bestaande scholen en bestaande woningen. Een kinderdagverblijf is ook een maatschappelijke bestemming. Ook hier moet dan het aspect stemgeluid in de beoordeling worden meegenomen.

Antwoord gemeente: Met dank voor het advies is deze ruimtelijke toets alsnog uitgevoerd. Zie hiervoor Bijlage 5 Akoestisch onderzoek 2021.

4. Het aspect wegverkeerslawaai (busbaan) is niet voldoende meegenomen in de beoordeling. Als een bouwvlak op minder dan 23 meter van de as van de busbaan is gelegen dan kan niet voldaan worden aan het besluit hogere waarde.

Waarom dan niet vooraf bepalen waar deze lijn ligt en dan in het bestemmingsplan aangeven dat binnen 23 meter enkel gebouwd kan worden als gebruik wordt gemaakt van een zgn 'dove gevel' of aangetoond wordt dat kan worden aan het besluit. Onnodig akoestisch onderzoek wordt hiermee voorkomen.

Antwoord gemeente: De hogere waarde van 53 dB geldt voor het gebied tussen de busbaan en 23 m uit de as van de busbaan. Vanaf 23 m wordt voldaan aan de voorkeurswaarde van 48 dB. Aanvullende regels zijn dus niet nodig.

  • 7. Het Waterschap heeft per brief van 1 september 2020 gereageerd:

Wateradvies

De waterparagraaf dient de relevante wateraspecten, streefbeelden en uitgangspunten van de beleidsthema’s Veiligheid, Voldoende water en Schoon water te beschrijven. Het voorliggende plan hebben wij getoetst op deze thema’s. De waterparagraaf is onvolledig en dient te worden aangevuld met de wateraspecten, streefbeelden en uitgangspunten van de beleidsthema’s Veiligheid, Schoon water en Voldoende water. Deze thema’s heeft u ontvangen in de uitgangspuntennotitie van de digitale watertoets, en zijn voor uw gemak bijgesloten bij deze mail. U kunt eenvoudig de geel gemarkeerde tekst overnemen in de waterparagraaf.

Vervolg

Wij verzoeken u de relevante wateraspecten, streefbeelden, uitgangspunten,opmerkingen en aanvullingen op te nemen in de ruimtelijke onderbouwing. Indien de relevante wateraspecten, streefbeelden, uitgangspunten, opmerkingen en aanvullingen worden verwerkt in de ruimtelijke onderbouwing, dan kunt u deze brief als een positief wateradvies beschouwen.

Antwoord gemeente: De door het Waterschap aangedragen punten zijn verwerkt in 5.7 Waterparagraaf.

Zienswijzen

Tijdens de terinzagelegging van het ontwerp wijzigingsplan is één zienswijze door een bewoner ingediend. Daarin wordt in algemene zin aandacht gevraagd voor het verdwijnen van groen en de nieuwe verkeerssituatie. De zienswijze is beantwoord in een zienswijzennota, deze is opgenomen als Bijlage 10 Nota zienswijzen.

Ambtshalve wijzigingen

Ambtshalve zijn de volgende wijzigingen ten opzichte van het ontwerp wijzigingsplan aangebracht:

  • Het bouwvlak voor gebouw C is aan de linkerzijde ca. 1.5 m opgerekt zodat het gebouw binnen het bouwvlak past.
  • Uit het geluidsrapport bleek dat extra bouwkundige aanpassingen nodig zijn om een aanvaardbaar woon- en leefklimaat te realiseren. Op de verbeelding zijn nu aanduidingen aangebracht, zodat duidelijk is waar een dove gevel gerealiseerd moet worden.
  • De parkeernormen zijn vervangen door de in oktober 2020 vastgestelde nieuwe Nota parkeernormen (behorende bij het parapluherziening Parkeren (17-12-2020)).