direct naar inhoud van 4.3 Geluid
Plan: Weguitbreiding rijksweg A6 traject Hollandsebrug-Havendreef
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0034.BPalg03-vg01

4.3 Geluid

Toetsingskader en beleid

Geluidzones

Op grond van de Wet geluidhinder geldt rond wegen met een maximumsnelheid hoger dan 30 km/uur, spoorwegen en inrichtingen die ''in belangrijke mate geluidhinder veroorzaken'', een geluidzone. Bij ontwikkeling van nieuwe geluidsgevoelige objecten binnen deze geluidzones moet akoestisch onderzoek worden uitgevoerd om aan te tonen dat de ontwikkeling voldoet aan de voorkeursgrenswaarden die in de wet zijn vastgelegd.

Wegreconstructie

Bij reconstructie van het hoofdwegennet moet worden onderzocht of de toename van de geluidshinder tussen het jaar voor wijziging en in het maatgevende jaar beneden de 2 dB blijft. Ook moet onderzoek worden gedaan naar de wegen buiten het tracé, waarvan wordt verwacht dat de geluidsbelasting met meer dan 2 dB toeneemt (als gevolg van gewijzigde verkeersstromen). Wanneer de voorkeursgrenswaarde of een eerder vastgestelde hogere grenswaarde wordt overschreden en er sprake is van een reconstructie-effect (toename > 2dB), is ook onderzoek naar maatregelen om de geluidsbelasting terug te dringen vereist. Onder voorwaarden kunnen hogere waarden worden verleend als maatregelen niet mogelijk zijn of op overwegende bezwaren stuiten.

Nieuwe weg

Bij een meer ingrijpende wegaanpassing of een weg waar gevoelige bestemmingen tussen het oude en het nieuwe tracé liggen, gelden andere normen dan voor wegreconstructie.

Toetsing en conclusie

In het kader van het tracébesluit is specifiek onderzoek gedaan naar de geluidsbelasting van de toekomstige A6 en het onderliggende wegennet. Daarbij is gerekend voor de jaartallen 1986 (voor het bepalen van saneringssituaties), 2008 (huidige situatie in het kader van bestuurlijke overeenkomst), 2010 (één jaar voor wijziging van de weg), 2030 zonder maatregelen en 2030 met maatregelen.

Zonder maatregelen

Langs de A6 zijn geen woningen aanwezig met een nog niet afgehandelde saneringssituatie. In de gemeente Almere is voor 1120 woningen sprake van een reconstructie-effect (geluidstoename > 2 dB).

Voor het onderliggende wegennet veroorzaakt de aanpassing van de Hoge Ring en de aanleg van nieuwe wegen voor een reconstructie-effect. Dit effect heeft betrekking op 315 geluidsgevoelige bestemmingen. Het gaat onder andere om nog niet gerealiseerde woningbouwlocaties en een school in Almere Poort.

Met maatregelen

Ten aanzien van de woningen waarbij sprake is van een reconstructie-effect en een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde is de doelmatigheid van dubbellaags ZOAB onderzocht (bronmaatregel). Ook is gekeken naar verschillende schermvarianten (maatregel in de overdrachtssfeer). Op basis van kostenefficiëntie is een pakket aan maatregelen samengesteld (zie ook paragraaf 4.2).

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPalg03-vg01_0004.png"

Figuur 4.2 Toename geluidsbelasting na maatregelen

Hogere grenswaarden

Na de uitvoering van geluidsreducerende maatregelen blijven er langs de A6 nog 642 bestemmingen over, waarbij sprake is van reconstructie en waarbij de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden. Voor deze bestemmingen moet een hogere grenswaarde worden vastgesteld. De hogere grenswaarden voor het hoofdwegennet zijn tegelijkertijd met het tracébesluit vastgesteld.

Bij 38 woningen is sprake van een aanpassingssituatie vanwege het onderliggend wegennet. Bij één school en bij nog te bebouwen locaties in Almere Poort is sprake van een reconstructiesituatie door de aanpassing Hoge Ring. Voor deze locaties is een hogere grenswaarde vastgesteld. Het besluit hogere grenswaarden is opgenomen in Bijlage 1 bij deze toelichting.