direct naar inhoud van 4.2 Verkeersaspecten
Plan: Weguitbreiding rijksweg A6 traject Hollandsebrug-Havendreef
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0034.BPalg03-vg01

4.2 Verkeersaspecten

Bereikbaarheid

Het bereikbaarheidsvraagstuk vormt de aanleiding voor de beoogde wegaanpassing. Zonder wegaanpassingen of aanvullend beleid worden in de toekomst namelijk grote verkeersknelpunten voorzien. Door het uitbreiden van de wegencapaciteit kan een grotere vervoersprestatie worden geleverd. Het aantal voertuigbewegingen op de A6 zal toenemen met 50.000 bewegingen per etmaal. De reistijden nemen af waardoor het aantal voertuigverliesuren (de tijd dat auto's stilstaan) afneemt in de orde van 5% tijdens de ochtendspits en 10% in de avondspits.

Doordat de A6 in de toekomst een hoofd- en parallelbaanstructuur heeft, wordt de route meer betrouwbaar. Bij een calamiteit op één van beide rijbanen, is de andere rijbaan immers nog beschikbaar. Dit levert relatief veel winst op, omdat er geen alternatieve route voor de A6 is.

Door de aanleg van een busstation en het integreren van busstroken wordt de bereikbaarheid van het OV ook sterk verbeterd. Dit geldt met name voor de regionale verbindingen. De bereikbaarheid op het onderliggende wegennet veranderd niet significant. De huidige kunstwerken die de routes loodrecht op de A6 faciliteren worden allemaal teruggebouwd. Voor het langzaam verkeer (fietsers en voetgangers) zijn daarom geen belangrijke nadelige gevolgen te verwachten.

Verkeersveiligheid

Door de toename van verkeersintensiteiten worden de wegen drukker. De extra rijstroken, wisselstroken en weefvakken leiden daarnaast tot een complexer verkeersbeeld. De weguitbreiding leidt daarmee tot een toename van het aantal verkeersslachtoffers. Op het totale project gaat het jaarlijks om circa 7 slachtoffers. Voor het traject in Almere moet overigens worden aangetekend dat het profiel met 4x2 rijstroken relatief veilig is, omdat hier een gescheiden hoofdrijbaan aanwezig is. Vanwege het ontbreken van aansluitingen vallen er minder slachtoffers.

De (nieuwe) wegen op het onderliggende wegennet kunnen worden aangemerkt als relatief veilig, aangezien deze zijn ingericht overeenkomstig de uitgangspunten van Duurzaam Veilig (scheiden van verkeersstromen).