Plan: | It Joo Oudega |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1900.2011middBPitjoo-onhe |
In deze paragraaf wordt de bereikbaarheid, de ontsluiting en de inrichting van de wegen van Oudega globaal beschreven en wordt ingezoomd op de ontsluiting van bedrijventerrein It Joo. Tevens wordt ingegaan op de toename van het verkeer in de omgeving van het plangebied, zowel autonoom als inclusief realisatie van de uitbreidingsplannen. Ten slotte wordt aandachtbesteed aan de verkeersveiligheid. Op basis van deze inventarisatie wordt duidelijk wat de gevolgen van de uitbreidingsplannen zijn op de belasting van het wegennet en de verkeersveiligheid.
Wegencategorisering
In 2002 is door de gemeenteraad van Wymbritseradiel het wegencategoriseringsplan onherroepelijk. Het plan vertaalt onherroepelijk Rijks- en Provinciaal beleid naar de gemeentelijke praktijk. Bijna het hele gebied wordt als verblijfsgebied aangemerkt en in het verlengde daarvan worden de wegen volgens de Duurzaam Veilig-terminologie gecategoriseerd als 'erftoegangsweg'. Op de erftoegangswegen is er volledige uitwisseling tussen alle verkeersdeelnemers op zowel wegvakken als kruispunten. Binnen de bebouwde kom zijn erftoegangswegen de gewone straten (30 km/u) en buiten de bebouwde kom zijn dat de wegen waarop de erfaansluitingen direct zijn aangesloten (60 km/u).
De bebouwde kom van de kern Oudega bestaat uitsluitend uit 30-kilometerzones. Dit geldt ook voor de Joodyk, die weg die bedrijventerrein It Joo zal ontsluiten. Enkele wegen binnen de gemeente zijn aangewezen als 60 km/u wegen, oftewel als 'erftoegangsweg A'. Deze wegen lenen zich voor een snelheid van maximaal 80 km/u. De wegen nabij Oudega waarvoor dit geldt, zijn de Rigedyk en de Wetterskatting.
Ontsluiting en inrichting
Vanuit het oosten is Oudega ontsloten via de Rigedyk en vanuit het noorden via de Westerskatting/Stasjonsleane, alle 80 km/u wegen. De zuidwestelijke ontsluitingsweg is de Tsjerkewei, met een maximumsnelheid van 60 km/u. Deze ontsluitingswegen zijn voorrangswegen. Deze voorrangssituatie vervalt, zodra de bebouwde kom binnengereden wordt.
Geen van de wegen binnen de bebouwde kom heeft een asmarkering. Van de toegangswegen heeft alleen de Tsjerkewei asmarkering in de vorm van een onderbroken streep. Buiten de bebouwde kom zijn de wegen geasfalteerd, binnen de bebouwde kom liggen hoofdzakelijk klinkers. De Joodyk is uitgevoerd met betontegels.
Bij het betreden van de bebouwde kom en bij enkele kruisingen binnen de bebouwde kom liggen taluds als snelheidbeperkende maatregel. Bij vaststelling van het bestemmingsplan zal de komgrens worden opgeschoven zodat het bedrijventerrein ook binnen de komgrens komt te liggen. Het gedeelte van de Rigedyk ten noorden van het plangebied zal ingericht worden als een 30-km zone.
De Rigedyk ontsluit Oudega en It Joo vanuit het oosten
De Joodyk ontsluit het bestaande en toekomstige bedrijventerrein
Huidige en verwachte intensiteit
Op basis van ervaringscijfers is een prognose opgesteld van de toename van het verkeer rondom het bedrijventerrein in de situatie 2011 en de situatie 10 jaar na uitbreiding (2021). In de berekening is uitgegaan van de verkeersintensiteiten op de Hagenadyk/Rigedyk die volgen uit verkeerstellingen die zijn uitgevoerd door de gemeente Wymbritseradiel. Het betreft een telling op Hagenadyk net ten westen van de Joodyk (ter hoogte van De Wearen 36, telperiode 23-29 mei 2006) en een telling op de Hagenadyk net ten oosten van De Joodyk (ter hoogte van Hagenadyk 63, telperiode 13-18 mei 2005). De voertuigverdeling is gebaseerd op de telling net ten westen van de Joodyk.
De verkeersaantrekkende werking voor de bestaande en toekomstige bedrijven aan de Joodyk en It Joo wordt geschat op 70 motorvoertuigbewegingen per etmaal (mvt/etmaal) per bedrijf (zie onderstaande tabel). Uitgaande van 7 bedrijven op het bestaande bedrijventerrein en 6 bedrijven op de geprojecteerde uitbreiding genereren de huidige bedrijven circa 490 en de toekomstige bedrijven circa 420 mvt/etmaal.
Verkeersaantrekkende werking per bedrijf per etmaal
Licht |
Middel- zwaar |
Zwaar | |
Dagperiode (7:00-19:00) | 40 | 5 | 5 |
Avondperiode (19:00-24:00) | 8 | 1 | 1 |
Nachtperiode (24:00-7:00) | 8 | 1 | 1 |
Het bedrijventerrein wordt ontsloten via de Joodyk (zie onderstaande afbeelding). Niet alle voertuigen rijden echter de hele Joodyk af. Aan het begin van de Joodyk bedraagt de intensiteit in de huidige situatie 490 mvt/etmaal. Op het laatste gedeelte van de Joodyk bedraagt dit circa 105 mvt/etmaal. Door de uitbreiding komen er over de gehele Joodyk 420 mvt/etmaal bij waardoor de intensiteiten in 2021 1.005 respectievelijk 580 mvt/etmaal bedragen (inclusief autonome verkeersgroei van 1% per jaar) (zie onderstaande tabel).
Alleen eventuele bedrijfswoningen in het noorden van het bedrijventerrein (en niet de bedrijfspanden zelf) zullen via bruggetjes rechtstreeks ontsloten worden op de Rigedyk. Deze bedrijfswoningen zijn niet bij recht toegestaan, maar alleen bij afwijking. Een nadere afweging met betrekking tot het aspect verkeer (intensiteiten en verkeersveiligheid) zal plaatsvinden in het kader van de omgevingsvergunningprocedure voor deze woningen. Op voorhand kan echter al geconcludeerd worden dat het effect van extra verkeersbewegingen vanwege deze bedrijfswoningen minimaal zullen zijn (circa 6-7 mvt/etmaal per woning, zie CROW publicatie 256 Verkeersgeneratie woon- en werkgebieden). Een dergelijk aantal zal niet leiden tot een significante toename van de intensiteit op de Rigedyk. Ook leidt het niet tot een verslechtering van de verkeersveiligheid, te meer omdat het gedeelte van de Rigedyk ten noorden van het plangebied ingericht zal worden als een 30-km zone.
Ontsluitingswijze plangebied
Intensiteiten omliggende wegvakken (voertuigbewegingen per etmaal)
Wegvak | Situatie 2011 (huidige situatie) | Situatie 2011 (na uitbreiding) | Situatie 2021 | |
Hagenadyk (west) | 1.783 | 1.993 | 2.202 | |
Rigedyk (oost) | 1.652 | 1.862 | 2.057 | |
Joodyk (begin) | 490 | 910 | 1.005 | |
Joodyk (huidige eind) | 315 | 735 | 812 | |
Joodyk (uitbreiding) | - | 420 | 464 |
De Joodyk sluit aan op de Hagenadyk/Rigedyk (zie bovenstaande afbeelding). Naar verwachting zal het verkeer zich evenredig verspreiden via de Hagenadyk in westelijke dan wel de Rigedyk in oostelijke richting. Zowel de westelijke als de oostelijke ontsluiting krijgen daar als gevolg van de uitbreidingsplannen circa 210 voertuigbewegingen bij. Dit leidt tot een totaal van 2.202 respectievelijk 2.057 mvt/etmaal in 2021.
Ondanks het extra verkeer dat de uitbreiding van het bedrijventerrein genereert, blijven de intensiteiten beperkt. Het huidige wegennet kan de verkeerstoename probleemloos opvangen.
Verkeersveiligheid
In onderstaande afbeelding zijn de ongevallen in de periode 1998-2007 voor Oudega weergegeven. In de beschouwde periode hebben 14 ongevallen plaatsgevonden. Op één dodelijk ongelijk na betroffen het ongevallen met uitsluitend materiële schade. Het dodelijke ongeval betrof een eenzijdig ongeval. In de periode 2003-2006 hebben er helemaal geen ongevallen plaatsgevonden. In 1998 daarentegen 6. De ongevallen zijn redelijk verspreid over het gebied, maar voornamelijk op de doorgaande wegen. Als er al gesproken kan worden van een concentratie van ongelukken, dan betreft dat de Breksdyk in het centrum van Oudega. Hier hebben 5 van de 14 ongevallen plaatsgevonden. Op het bestaande bedrijventerrein heeft geen enkel ongeval plaatsgevonden.
Locatie ongevallen in Oudega periode 1998-2007
Ondanks het extra verkeer dat de uitbreiding van het bedrijventerrein genereert, blijven de intensiteiten beperkt. Gelet op het relatief lage aandeel zwaar verkeer worden er geen problemen verwacht met betrekking tot de verkeersveiligheid.
Conclusie
De bereikbaarheid, verkeersveiligheid en de doorstroming zullen niet verslechteren. Hier wordt aan bijgedragen doordat de komgrens zal worden verplaatst. Het bedrijventerrein zal binnen de komgrens komen te liggen. Tegelijkertijd zal het 30-km regime dat binnen de komgrens heerst ook gaan gelden voor de Rigedyk/Hagenadyk ten noorden van het plangebied.