direct naar inhoud van 4.7 Geluid
Plan: It Joo Oudega
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1900.2011middBPitjoo-onhe

4.7 Geluid

Ingenieursbureau WNP heeft een akoestisch onderzoek uitgevoerd naar de geluidsbelasting op de gevels van woningen op en nabij het bedrijventerrein 'It Joo' aan De Joodyk te Oudega. Het doel van het onderzoek is het vaststellen van het effect van het bedrijventerrein op de geluidsbelasting op omliggende woningen en eventuele bedrijfswoningen.

Wegverkeerslawaai

De berekening van de geluidsbelasting vanwege wegverkeer op de gevels van de woningen is uitgevoerd volgens de Standaard Rekenmethode II uit Bijlage III van het “Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006”. Bij de berekeningen is uitgegaan van de huidige situatie waarbij het deel van de Rigedyk ten noorden van het bedrijventerrein buiten de bebouwde kom is gelegen. De maximum toegestane snelheid bedraagt hier 80 km/u. Verder is uitgegaan van de verkeersprognoses zoals beschreven in paragraaf 4.6.

Geluidsbelasting van eventuele bedrijfswoningen

In de huidige situatie ligt het bedrijventerrein buiten de bebouwde kom. De uitgevoerde berekeningen zijn uitgevoerd op basis van de huidige situatie waarin 80-km per uur mag worden gereden. Op basis van de berekeningen zal de geluidsbelasting van de gevels van de eventueel toekomstige bedrijfswoningen (toe te staan door middel van een wijzigingsbevoegdheid) binnen de daarvoor aangewezen zone ongeveer 56 dB bedragen. De voorkeursgrenswaarde bedraagt 48 dB. De gemeente Súdwest Fryslân kan voor deze woningen een hogere waarde vaststellen.

Op grond van de Wegenverkeerswet is de raad van de gemeente Súdwest Fryslân bevoegd te besluiten over het verschuiven van de komgrens naar het oosten, waardoor eventuele bedrijfswoningen in stedelijk gebied komen te liggen. Voor dit gebied zal eveneens een 30-km regime worden ingesteld en de Rigedyk zal hier op worden ingericht. Voor wegen met een maximum snelheid van 30 km per uur geldt geen zoneringsplicht. Toetsing van de geluidsbelasting vanwege 30 km-wegen aan de randvoorwaarden van de Wet geluidhinder is alleen noodzakelijk van uit een goede ruimtelijke ordening. Het eventueel aanvragen van een eventuele hogere waarde is in dit geval niet nodig.

Bestaande woningen

De geluidsbelasting vanwege het wegverkeer is berekend op 10 ontvangerpunten ter plaatse van de gevels van de bepalende bestaande woningen aan de Joodyk, de Hagenadyk en de Rigedyk en op 2 ontvangerpunten ter plaatse van (mogelijk) te realiseren bedrijfswoningen.

In onderstaande tabellen is een overzicht weergegeven van de berekende Lden geluidsbelasting vanwege het wegverkeer op De Joodyk en de Hagenadyk/Rigedyk invallend op de relevante woningen voor de huidige situatie (2011) de situatie na de geprojecteerde uitbreiding en de situatie 10 jaar na realisatie van de uitbreiding. In de waarden is de correctie van 2 dB of 5 dB op grond van artikel 110g van de Wet geluidhinder opgenomen. Daar waar de geluidsbelasting hoger is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB is in de tabel tevens de toename van de geluidsbelasting aangegeven.

Rekening houdend met de eerder genoemde uitgangpunten neemt de geluidsbelasting vanwege het wegverkeer op De Joodyk ter plaatse van de bepalende woning buiten het bedrijventerrein (De Wearen 38) toe met ruim 3 dB (tot 51 dB). Ter plaatse van de woningen De Joodyk 3 en 7 op het bedrijventerrein neemt de geluidsbelasting vanwege het wegverkeer op De Joodyk met ruim 4 dB toe (tot 51 respectievelijk 50 dB). De hoogst toelaatbare geluidsbelasting op de gevels van reeds aanwezige woningen in stedelijk gebied bedraagt 63 dB. De Joodyk is echter een 30 km/uur weg en is derhalve niet zoneringsplichtig. Toetsing van de geluidsbelasting aan de randvoorwaarden van de Wet geluidhinder is niet noodzakelijk. Omdat de berekende geluidsniveaus ruim onder de hoogste toelaatbare geluidsbelasting van 63 dB blijven, wordt de toename in geluidsbelasting vanuit ruimtelijk oogpunt (woon- en leefklimaat) aanvaardbaar geacht.

De geluidsbelasting vanwege het wegverkeer op Hagenadyk/Rigedyk neemt ter plaatse van de bepalende woningen buiten het bedrijventerrein toe met ten hoogste 1,4 dB. In de berekening is echter nog uitgegaan van de huidige situatie waarin dit een 80-km weg betreft. In werkelijkheid zal deze toename minder zijn (of wellicht sprake zijn van een afname) omdat een 30-km regime zal worden ingesteld.

afbeelding "i_NL.IMRO.1900.2011middBPitjoo-onhe_0019.png"

Industrielawaai

De meeste bedrijven op het bedrijventerrein (zullen) vallen onder de werkingssfeer van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (Activiteitenbesluit). Op grond van artikel 2.17 van dit besluit dient het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau (LAr,LT) vanwege de inrichtingen invallend op de gevel van woningen te voldoen aan:

  • 50 dB(A) in de dagperiode (07.00 – 19.00 uur);
  • 45 dB(A) in de avondperiode (19.00 – 23.00 uur);
  • 40 dB(A) in de nachtperiode (23.00 – 07.00 uur).

Het maximale geluidsniveau (LAmax) vanwege de inrichting mag ter plaatse van de woningen niet meer bedragen dan:

  • 70 dB(A) in de dagperiode (07.00 – 19.00 uur);
  • 65 dB(A) in de avondperiode (19.00 – 23.00 uur);
  • 60 dB(A) in de nachtperiode (23.00 – 07.00 uur).

Ten aanzien van bedrijfswoningen op het bedrijventerrein geldt dat het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau vanwege de inrichtingen invallend op de gevel niet meer mag bedragen dan:

  • 55 dB(A) in de dagperiode (07.00 – 19.00 uur);
  • 50 dB(A) in de avondperiode (19.00 – 23.00 uur);
  • 45 dB(A) in de nachtperiode (23.00 – 07.00 uur).

Het maximale geluidsniveau (LAmax) vanwege de inrichting mag ter plaatse van de woningen niet meer bedragen dan:

  • 75 dB(A) in de dagperiode (07.00 – 19.00 uur);
  • 70 dB(A) in de avondperiode (19.00 – 23.00 uur);
  • 65 dB(A) in de nachtperiode (23.00 – 07.00 uur).

Ieder bedrijf afzonderlijk, dat valt onder de werkingssfeer van het Activiteitenbesluit dient aan bovenstaande grenswaarden te voldoen. Als cumulatie van de geluidimmissie van verschillende bedrijven leidt tot een naar een oordeel van het bevoegd gezag te hoge geluidsbelasting, dan bestaat de mogelijkheid tot het stellen van maatwerkvoorschriften.