direct naar inhoud van 4.2 Ontstaan van het plan
Plan: Provinciaal Inpassingsplan N279 's-Hertogenbosch - Veghel
Status: vastgesteld
Plantype: inpassingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.9930.ipN279-va01

4.2 Ontstaan van het plan

Nadat het besluit van de provincie om een planstudie uit te voeren naar de capaciteitsvergroting van de N279 tussen 's-Hertogenbosch en Veghel zijn er verschillende mogelijkheden onderzocht om de beoogde doelen te bereiken. Het MER capaciteitsvergroting N279 's-Hertogenbosch-Veghel gaat hier uitgebreid op in en vormt een belangrijke basis voor hetgeen in dit inpassingsplan wordt mogelijk gemaakt. Ten behoeve van het MER zijn verschillende alternatieven ontwikkeld en onderzocht. Kansrijke alternatieven zijn verder uitgewerkt en nader onderzocht op hun (milieu)effecten en vervolgens met elkaar vergeleken. Op basis hiervan is een voorkeursalternatief tot stand gekomen. Dit voorkeursalternatief is via het voorontwerp Provinciaal Inpassingsplan begin 2012 aan de omgeving gepresenteerd en is er gelegenheid geweest tot inspraak en overleg. Reacties hebben aanleiding gegeven tot verdere optimalisaties en verbeteringen.

Gedurende het proces waar dit project zich in bevindt, is het ontwerp verschillende keren onderzocht en aangepast aan onder andere de resultaten uit de MER. Hieruit is het volgende ontwerp met uitgangspunten naar voren gekomen. Vooraf is er gekeken naar de volgende onderdelen:

  • de mogelijkheden van een verlaagde ligging van de hoofdrijbaan;
  • de effecten van een snelheidsregime van 80 km/uur in plaats van 100 km/uur bij een wegontwerp van 2x2 deels ongelijkvloers;
  • de mogelijkheden en effecten van het toepassende van aanvullende geluidwerende maatregelen;
  • de uit de capaciteitsvergroting volgende wateropgave;
  • het optimaliseren van de aansluitingen op de A2 en A50;
  • het optimaliseren van de parallelstructuur.

Op grond van deze aanvullende onderzoeken heeft de provincie besloten het ontwerp op een aantal punten te optimaliseren.

Het ontwerp kent de volgende eigenschappen:

  • twee rijstroken per richting, met bij openstelling een maximum snelheid van 80 km/u, later te verhogen naar 100 km/uur tussen de aansluiting Den Dungen en de aansluiting Heeswijk-Dinther Zuid;
  • de aansluitingen van de A2 en de aansluiting van De Brand (bij de Eenhoorn) blijven gelijkvloers, met een geoptimaliseerde kruispuntconfiguratie;
  • de aansluiting voor Den Dungen is een ongelijkvloerse aansluiting zoals opgenomen is in het tracébesluit Zuid Willemsvaart (zie afbeelding 4.1 punt 2);
  • de aansluiting met de Runweg richting Berlicum wordt verplaatst waarbij de hoofdrijbaan wordt verlaagd en de ongelijkvloerse aansluiting zo laag mogelijk wordt gehouden (zie afbeelding 4.1, punt 3);
  • de aansluiting op de Kapelstraat richting Middelrode is ongelijkvloers, waarbij de huidige brug over de Zuid-Willemsvaart gehandhaafd blijft (zie afbeelding 4.1, punt 4);
  • er is een ongelijkvloerse aansluiting bij Heeswijk-Dinther, iets ten noordwesten van de huidige aansluiting en met behoud van de aansluiting op de Steeg (zie afbeelding 4.1, punt 5);
  • een ongelijkvloerse aansluiting van de nieuwe weg Heeswijk-Dinther Zuid;
  • de aansluitingen bij de A50 blijven gelijkvloers, met een geoptimaliseerde kruispuntconfiguratie;
  • als mitigerende maatregel wordt een wegverharding toegepast met de akoestische eigenschappen van 2-laags ZOAB.

afbeelding "i_NL.IMRO.9930.ipN279-va01_0016.jpg"

Afbeelding 4.1 overzicht ontsluitingen N279 (bron: MER N279)

4.2.1 Ontwikkelingen binnen plangebied

Benzinestation

Vanwege de capaciteitsvergroting van de N279 kan het benzineverkooppunt niet op dezer locatie worden gehandhaafd. Er is reeds overleg tussen de exploitant van het benzineverkooppunt en de provincie voor het vinden van een passende oplossing. Een mogelijke locatie die in het voorontwerp was opgenomen is uit het plan gehaald omdat op dit moment nog onvoldoende zekerheid is over de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van het tankstation op deze locatie. Op dit moment is nog niet voldoende duidelijk welke passende oplossing bereikt gaat worden. Er is nog geen definitieve nieuwe locatie voor het benzineverkooppunt aan te wijzen. De provincie zal tot die tijd in overleg blijven met de exploitant om dit zo goed mogelijk vorm te geven.

Horecagelegenheid

Zoals in paragraaf 2.3.5 reeds is aangegeven is er langs de huidige N279 een hotel/restaurant gevestigd. Vanwege de verbreding van de weg zal ook deze functie niet op deze locatie gehandhaafd kunnen worden. De provincie is in overleg met de eigenaren van dit hotel/restaurant om een passende oplossing te vinden. Het is op dit moment nog niet bekend waar deze horecagelegenheid zich kan gaan vestigen en of dat in de directe nabijheid van de N279 zal zijn. De provincie blijft in overleg met de eigenaren om dit zo goed mogelijk op te lossen.

 

Handelsonderneming (autobedrijf) Vorstenbosch

Ter hoogte van de kruising van de N279 met de Baron van den Bogaerdenlaan (toegangsweg naar Heeswijk) ligt handelsonderneming Vorstenbosch. Door de verandering van de N279 zal het autobedrijf niet gehandhaafd kunnen blijven. Op dit moment zijn er gesprekken gaande over verplaatsing van dit bedrijf.

Proefboerderij Laverdonk

De N279 is zodanig gesitueerd dat deze deels over het perceel (parkeerterrein) van de proefboerderij loopt. In het inpassingsplan is ruimte gereserveerd voor de verplaatsing van parkeerplaatsen en het fietspad.